Forum > Newbie Forum

[van plaat op cd] hoe vinyl te digitaliseren?

(123 reacties. Pagina 2 van 13)
Moderator(s): Dré
DJDarknessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 22-12-2009
Berichten: 251
11-12-2004 01:20
Gelooof dat de synq's tegen woordig zijn uitgerust met een line uitgang. In dit geval hoef je geen voorversterker er op aan te sluiten. Anders wel.

maar dat staat wel achter op je turntable, line out of phono out

Phono = voorversterker
Line = zonder voorversterker
Where words fail, music speaks :D
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
11-12-2004 12:36

Patrick van Vugt schreef:

Ik wil binnenkort ook gaan digitaliseren, maar snap 1 ding niet helemaal.

Ik koop een synQ xtrm-1, zou ik die dan direct op mijn geluidskaart kunnenaanstuiten, of moet ik eerst via mijn mixer (flat eq), of via een voorversterkertje?
Dat kan inderdaad als je draaitafel beschikt over line out.

Als er een schakelaartje zit in plaats van het schroefje (zie onderstaand plaatje) voor de aarde dan beschik je over een XTRM1 met line out.
hier het plaatje

Als die scroef er zit......... pech gehad en mixer er tussen of 2 nieuwe synq's kopen als je zo graag line out wil wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
11-12-2004 13:01
aargh...
En ik denken dat digitaliseren eenvoudig was...
Dus als ik synqs koop of akiyama acura's (want die zijn toch dezelfde qua bouw he) is het niet nodig om een voorversterker aan te schaffen?

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
11-12-2004 14:21
Ligt er aan of de draaitafel een line out heeft. De Acura heeft die in ieder geval niet.

Maar als je serieus wil gaan digitaliseren dan koop je een Thorens TD160 voor een scheet en 2 knikkers, pleurt er een mooi element op en je hebt een digitaliseermachiene (mooi woord wink ;) ) waar geen enkele andere dj draaitafel tegen op kan.

Een goede TD160 koop je al voor minder dan 100€ op marktplaats.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
11-12-2004 16:01
Maar als ik een synq koop bijvoorbeeld, kan ik er ook wat mee draaien, en weet ik dat ik een kwaliteitsvolle draaitafel heb.
Ik bekijk het zo: als ik dan toch een draaitafel moet aanschaffen om te digitaliseren, waarom dan geen goeie met een goed element waarmee ik dan ook wat kan leren werken wat mixen betreft? Tweedehands koop ik allesinds nooit meer (toch geen mixapparatuur of zo) En al zeker niet via marktplaats omdat echt iedereen daar zijn oude platendraaier te koop kan zetten.

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
11-12-2004 16:49

teknoknights schreef:

Tweedehands koop ik allesinds nooit meer (toch geen mixapparatuur of zo)
Dat had ik mij eerst ook voorgenomen. Maar wanneer iemand die je kent of iemand met een duidelijk goede naam spullen te koop aanbiedt, zie ik niet in waarom je het niet zou doen.

Ik ben erg blij met de TT van Fred, die is ook tweedehands. En er lopen wel meer mensen rond op het forum van wie ik rustig iets tweedehands zou kopen. Je bent er nog altijd zelf bij om te controleren of de staat van een apparaat o.k. is. Ongezien een TT laten opsturen door een onbekende, zou ik niet zo snel doen, maar dat ding van Fred heb ik zo de auto ingekieperd en thuis pas aangesloten.
PimpclioStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-12-2004
Laatste: 25-8-2005
Berichten: 2
11-12-2004 20:15
In iedere goede pc zaak verkopen ze packs met alles wat je nodig hebt om je vinyls op cd te branden (via pc) of om ze gewoon op je pc te zetten.
software, kabels en pre-amp en dat packje kost echt niet veel.
happy :)
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
11-12-2004 22:04

Reind schreef:

Patrick van Vugt schreef:

Ik wil binnenkort ook gaan digitaliseren, maar snap 1 ding niet helemaal.

Ik koop een synQ xtrm-1, zou ik die dan direct op mijn geluidskaart kunnenaanstuiten, of moet ik eerst via mijn mixer (flat eq), of via een voorversterkertje?
Dat kan inderdaad als je draaitafel beschikt over line out.

Als er een schakelaartje zit in plaats van het schroefje (zie onderstaand plaatje) voor de aarde dan beschik je over een XTRM1 met line out.
hier het plaatje

Als die scroef er zit......... pech gehad en mixer er tussen of 2 nieuwe synq's kopen als je zo graag line out wil wink ;)
Ik heb nog geen synQ's, dus die line uit schakelaar zal er wel zitten wink ;) inn bedankt!
*Quukske*
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
11-12-2004 22:09
Ik weet niet of je een mengpaneel tot je beschikking hebt, kan je uiteraard je tt daaraan hangen (b.v. rec out als die er op zit) en vervolgens gewoon naar je pc (line in) Niks geen voorversterker nodig

Ff over die software om te digitaliseren, ik vind deze pakketten veel te duur, ga gewoon voor Cool Edit ofzo, kan je ook voor een hoop andere toepassingen gebruiken
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
12-12-2004 00:21

Tribal Chef schreef:

Ik weet niet of je een mengpaneel tot je beschikking hebt, kan je uiteraard je tt daaraan hangen (b.v. rec out als die er op zit) en vervolgens gewoon naar je pc (line in) Niks geen voorversterker nodig
Als je een draaitafel met line out hebt haal je weer een tussen station weg. En met opnemen wil je zo min mogelijk invloeden van apparaten die niet nodig zijn.

Als je dus een mixer weg kunt laten moet je dat ook zeker niet laten.

Ik heb thuis de TD160 aan mijn Yamaha reciever geknoopt die het signaal omzet in een digitaal signaal en dat via een coaxiale kabel door stuurt naar de PC.
Leuke is dat er op mijn reciever de functie zit die er voor zorgt dat het signaal alleen omgezet word naar een digitaal signaal en verder de reciever buiten spel zet.

Opnemen doe ik gewoon met audacity en ik knip de stukken die weg kunnen er meteen tussen uit of ik maak het nummer iets langer qua outro door er een loop achter aan te zetten van de laatste 16 of 32 beats.
Voordeel van zelf digitaliseren is dat je meteen de waardeloze stukken uit een nummer kunt editten en zo het beste over houdt.
Ff over die software om te digitaliseren, ik vind deze pakketten veel te duur, ga gewoon voor Cool Edit ofzo, kan je ook voor een hoop andere toepassingen gebruiken
Gewoon audacity gebruiken. Is gratis en werkt net zo goed.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)