Forum > Geluid

phantom voeding again

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
16-8-2002 21:28
Heb printje gemaakt van schema voor phantom voeding
zoals omschreven in info: www.new-line.nl/images/techtalk/phantom.gif

Maar het werkt niet helkemaal goed.
Er is een enorme ruis hoorbaar.
Het ligt niet aan de mic, want de ruis is ook hoorbaar zonder mic.
Ruis valt weg wanneer ik de voeding los trek van de phantom.
Heb het geprobeerd met een adapter van 17 volt gelijk spanning en heb het geprobeerd met een 9 volt batt.

Het enige verschil met het schema in de techtalk,
is dat in de AKG gebruiksaanwijzing,
het meegeleverde schema om een phantom te bouwen ,
de weerstanden lager geadviseerd worden, nl. +/- 900 ohm.
Deze heb ik dan ook gebruikt.
De mic doet het wel, maar die ruis is te hard.
Wie weet de oplossing happy :)
??
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RadarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-8-2002
Laatste: 8-1-2007
Berichten: 5
16-8-2002 21:42
Zou het meschien kunnen liggen aan het feit dat je "kool" weerstanden gebruikt ?
Wat gebeurt er als je draadje op pootje 1 dat je mengpaneel in gaat los haalt ?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
17-8-2002 12:20
Als ik de massa los haal, dan is de ruis weg.
Maar dan is de hele draad naar de mic "unshielded" sad :(
Gaat dat wel goed als er wat meer storingsbronnen zijn?

En volgens de tekening mag de massa vast blijven.
Waarom werkt het dan niet goed bij mij?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-8-2002 15:41

Tom schreef:

Als ik de massa los haal, dan is de ruis weg.
Maar dan is de hele draad naar de mic "unshielded" sad :(
Gaat dat wel goed als er wat meer storingsbronnen zijn?

En volgens de tekening mag de massa vast blijven.
Waarom werkt het dan niet goed bij mij?
Heb je de condensatoren wel geplaatst? Velen denken "goh, waarom een condensator over een batterij; da's niet nodig...". FOUT. Een batterij heeft, voor hogere frequenties (en daar hebben we het hier over) een behoorlijk HOGE uitgangsimpedantie. De condensatoren zorgen ervoor dat, ook voor frequenties hoger dan 0Hz, de impedantie van de voeding laag is.

Het verschil in weerstandwaarde is te verklaren aan het feit dat de voeding in kwestie NIET 48V is maar veel lager (zo'n 18V in mijn geval). Om dan de val over de weerstanden te compenseren kun je de 2 6k81 (officiële waarde voor 48V fantoom) wat verlagen. Ik ben hierbij niet lager gegaan dan 2k2 aangezien de microfoon anders EN de ingangsimpedantie van de mic input ziet (vaak zo'n 3k) EN de 4k4 van de fantoom (2 x 2k2 in serie) daaran parallel (dus totaal minder dan 2kOhm).

Niet iedere microfoon wil een impedantie lager dan dat zien. Hoe lager je de 2 serieweerstandjes (2k2 in mijn schema) maakt, hoe verder je afwijkt van de fantoom standaard (6k81), hoe meer je de microfoon belast EN hoe groter de eventuele kortsluitstromen zullen worden (de weerstanden fungeren namelijk ook als bescherming in het geval van een kortsluiting tussen Pin-1 en Pin-2 of Pin-1 en Pin-3

Weet je verder zeker dat de mic input netjes gebalanceerd is en niet een of andere wazige "waaibomen" input is?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
17-8-2002 17:29

Dré schreef:

Heb je de condensatoren wel geplaatst? Velen denken "goh, waarom een condensator over een batterij; da's niet nodig...". FOUT. Een batterij heeft, voor hogere frequenties (en daar hebben we het hier over) een behoorlijk HOGE uitgangsimpedantie. De condensatoren zorgen ervoor dat, ook voor frequenties hoger dan 0Hz, de impedantie van de voeding laag is.
De condesatoren hebben geen invloed op deze ruis.
Heb geprobeerd met en zonder.
Heb ook gekeken of er verschil is met 9 volt batt., of met adapter.
Maakt niets uit. Ruis blijft.
Het verschil in weerstandwaarde is te verklaren aan het feit dat de voeding in kwestie NIET 48V is maar veel lager (zo'n 18V in mijn geval). Om dan de val over de weerstanden te compenseren kun je de 2 6k81 (officiële waarde voor 48V fantoom) wat verlagen. Ik ben hierbij niet lager gegaan dan 2k2 aangezien de microfoon anders EN de ingangsimpedantie van de mic input ziet (vaak zo'n 3k) EN de 4k4 van de fantoom (2 x 2k2 in serie) daaran parallel (dus totaal minder dan 2kOhm).

Niet iedere microfoon wil een impedantie lager dan dat zien. Hoe lager je de 2 serieweerstandjes (2k2 in mijn schema) maakt, hoe verder je afwijkt van de fantoom standaard (6k81), hoe meer je de microfoon belast EN hoe groter de eventuele kortsluitstromen zullen worden (de weerstanden fungeren namelijk ook als bescherming in het geval van een kortsluiting tussen Pin-1 en Pin-2 of Pin-1 en Pin-3
Zou het misschien helpen om de weerstand te verhogen?
Uit jouw tekst maak ik op dat het er alleen maar veiliger mee word. Zou de ruis ook afnemen?
Bij AKG adviseren ze bij de spanning van 17 volt (adapter) zo'n 900ohm. Kan je dit dan straffeloos verhogen?
Weet je verder zeker dat de mic input netjes gebalanceerd is en niet een of andere wazige "waaibomen" input is?
Het is elektronisch gebalanceerd.
maar er is wel een echte 1 2 3 aansluiting met de massa/shield op pin 1.

Zou het misschien kunnen zijn dat er een spannings verschil zit tussen de aarde van de pin 1 in de versterker/mixer en de min-spanning van de adapter/batterij waardoor deze ruis ontstaat?

De mic doet het wel met het printje.
En als ik de massa los haal ruist hij ook niet meer en functioneerd de mic naar behoren. Let wel, ik haal de massa los van de pin 1 naar de mixer.
De massa naar de mic op pin 1 zit natuurlijk vast, want anders gaat er geen voeding meer naar de mic wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-8-2002 17:39
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 17-8-2002 17:38

Tom schreef:

De condesatoren hebben geen invloed op deze ruis.
Heb geprobeerd met en zonder.
Ze hebben wel degelijk invloed (maar dat hoor je natuurlijk NIET als het toch als als een gek ruist). Dus laten zitten.
Zou het misschien helpen om de weerstand te verhogen?
Uit jouw tekst maak ik op dat het er alleen maar veiliger mee word. Zou de ruis ook afnemen?
Bij AKG adviseren ze bij de spanning van 17 volt (adapter) zo'n 900ohm. Kan je dit dan straffeloos verhogen?
Als AKG die 900 Ohm adviseert dan zou ik die er in zetten (zij zullen het werkpunt wel berekend hebben). 1k mag natuurlijk ook ;-)
Het is elektronisch gebalanceerd.
maar er is wel een echte 1 2 3 aansluiting met de massa/shield op pin 1.

Zou het misschien kunnen zijn dat er een spannings verschil zit tussen de aarde van de pin 1 in de versterker/mixer en de min-spanning van de adapter/batterij waardoor deze ruis ontstaat?
Wat zou kunnen is dat de mic input geen DC ontkoppeling heeft (yikes) OF dat de ingangscondensatoren niet blij zijn met de DC spanning die ze van de fantoom voeding zien komen. Plaats in dat geval even een 22uF (25V) in serie met ELKE ingang (dus EN in serie met Pin-2 EN in serie met Pin-3) om de DC te blokkeren. Plaats de elco's zo dat ze met de min naar de ingang van de mixer wijzen (aan de andere kant zien ze immers de DC spanning van de Phantom supply.

Waarschijnlijk heb je het hele stuk over de phantom supply wat te snel gelezen. Er staat namelijk een HEEL STUK over een iets uitgebreider schema in het geval van microfoon-ingangen die geen DC ontkoppeling hebben.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
20-8-2002 22:18
Heb de twee condesators 22uF er tussen gezet.
Works like a charm!

Geen brom meer, en prima geluid happy :)

Dank u voor alle info.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)