Forum > Zelfbouw Speakers

Alweer een noob vraag

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
17-3-2003 21:38
Jep....stout van Dre.....je dacht zeker even iemand af te bluffen met een leuke term? wink ;)
Haha....geeft niks..
Zelf heb ik trouwens niet veel ervaring met subkisten ontwerpen voor in auto's. Ik vind de speakers voor in de auto veel interesanter, want die bepalen een veel groter gedeelte van het geluid. Een sub in de auto is imo alleen bedoeld als aanvulling.
Wel heb ik dat boek van Vance Dickason doorgelezen...
Ik zelf heb een gesloten kistje in mijn auto. Afgaande op de simulatievoorbeelden uit het boek van dickason ben ik uitgegaan van een Butterworth afstemming (Q factor 0,707), omdat dat in combinatie met de beperkte ruimte in mijn auto (vw golf III) de meest vlakke responds zou opleveren. In een grotere auto zou ik eerder kiezen voor iets richting een Bessel afstemming (Q=0,577) om het responds zo vlak mogelijk te houden. Dat is wat ik bedoelde met de Q factor.
Ik ben het niet eens met dat bassreflex de slechtste keuze zou zijn voor in een auto. Een bandpass is namelijk nog stommer... happy :) razz :p wink ;)
Met een bassreflex kun je toch een heel aardig resultaat halen in een auto. Zeker in een wat grotere auto. Echter blijf je altijd een piek houden rond de 40 hertz. Echter veel mensen waarderen dat juist (klinkt wat indrukwekkender, maar imo ook vermoeiend). Of ze trekken het recht met een equaliser.
Verder is er een hele tak van caraudio die de klank kwaliteit niet belangrijk vinden, maar alleen het volume. Daar worden zelfs veel wedstrijden in georganiseerd. Daarvoor worden baskisten ontworpen die moedwillig een piek van 4 a 5 db hebben in de basweergave, om een zo hoog mogelijk volume in de auto te bereiken. Om een zo hoog mogelijke score te halen is dus geen kwestie van zoveel mogelijk woofers en versterkers, maar is pure natuurkunde. De huidige wereldrecord auto in het idbl klassement is een nederlandse auto, een renault express met "slechts" 2 15 inch woofers. Deze haalt een score van 174 db.
Muziek kun je er echter niet in spelen...dit klinkt voor geen meter....

Wat ik eigenlijk wil zeggen met het hele verhaal is dat het mensen die serieus met caraudio bezig zijn het dus echt niet gaat om zoveel mogelijk goud en neon, maar net als professionele mensen in de PA wereld en in de homehifi gebeuren serieus ontwerpen om een zo mooi mogelijk geluid te creeeren.
Enne voor elk segment van geluid geld dat er veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
17-3-2003 22:45
Je moet wel toegeven dat het een beetje apart volkje is met die auto's.... Ik heb zelf ook een poging gewaagd om in de car audio te komen, maar er lopen zoooveel niets wetende primitievelingen rond. Ik werd er gewoon niet goed van. Maar natuurlijk zijn er ook goede mensen.
Op sommige punten is car audio wel leuk. MAar het uiterlijk is toch wel een erg opvallend puntje als je het met PA, of zelfs met home hifi verglijkt. Maar gelukkig geld dit ook neit voor elke car audio fanaat.
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
17-3-2003 23:01
Tja....het stereotype beeld van snotjongens met een golfje bestaat inderdaad niet voor niks....Die komen voorbij boomen met zeer slecht klinkende geluidinstallaties....en denken zelf dat ze een wereld installatie hebben. De mensen die ik ken van showyoursound zijn meestal echter hele relaxte mensen die met veel plezier bezig zijn met zeer serieuse installaties. Echter deze mensen vallen veel minder op als het stereotype snotjoch met golfje (of kadet, civic, enz...) dus ik kan me goed voorstellen dat er een vertekend beeld onstaat. Dat uiterlijk wat meer meespeeld in caraudio vind ik wel begrijpelijk. Van een auto is het ook de moeite om er wat moois van te maken. En bij sound quality wedstrijden is de kwaliteit en orginaliteit van de inbouw ook een onderdeel waarop er punten te scoren zijn.
Maar bij pa (met name de goedkopere merken) heb ik ook regelmatig de indruk dat die grote en artestiek gevormde poorten en hoorns ook meer een visueel doel hebben.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
18-3-2003 00:10
ik voel me hier wel lichtelijk aangesproken (het golfje, en dreunende takkeherrie gedeelte dan wink ;)) ikzelf heb dus een golf3 (GT TDI voor de geintresseerde), en ook met een ietwat uitgebouwde instalatie...

ik rij nu rond met een aardig setje:2 kleine pioneers in de deuren, XXL (brak) 4x160W versterkertje, met daaraan 2 JBL speakers in de hoedenplank, en een conrad (rotzooi) baspijpje in de koffer...

ik wil nog steeds verder uitbouwen (dus deuren steviger maken tegen resoneren, eventueel andere speakers voorin, andere sub+versterker achterin, en natuurlijk de tweeters niet te vergeten) maar dit gaat zo allemachtig veel geld kosten, en naast mn drive-in show bijna onmogelijk... (en vergeet mn dure pc hobby niet! happy :))

en ik vind het natuurlijk zo sneu om nu mn auto te verbouwen, en er over een paar jaar geen drol meer voor te vangen... (omdat er teveel aan verkloot is uiteraard)
Music is what feelings sound like...
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
18-3-2003 00:27
Dit is mijn autootje: showcase.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=75
De foto's zijn wel wat verouderd. Ik heb de deuren flink verstevigt, en de plastic kaartenbak vervangen door een mdf versie, bekleed met skai. Verder zijn de tweeters nu in de a stijlen verwerkt.
(allemaal aanpassingen die makkelijk ongedaan te maken zijn, en dus de auto niet in waarde laten verminderen...)
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
18-3-2003 00:33
ziet er erg netjes uit!

maar hoe zit het met het geluid achterin? meestal worden in de hoedenplank ook speakers geplaatst, om wat ruimtelijk geluid te creeren (en dus de voorspeakers een beetje te ondersteunen)

[edit]
mag ik vragen wat je dit gekost heeft? versterkertje, sub,filters en voorspeakers?

tziet er allemaal erg netjes uit, bij mij kan ik nu weinig meer in de kofferbak kwijt, vanwege de grote baspijp en lompe versterker..
[/edit]
Music is what feelings sound like...
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
18-3-2003 09:31
Thanx!

Ik heb geen luidsprekers achterin omdat die juist het stereobeeld voorin de auto verstoren. Met een goede composet die goed ingebouwd en afgesteld is kun je een zeer mooi stereobeeld voorin de auto krijgen, alsof de band op de motorkap van je auto staat te spelen. Achterspeakers verstoren dat stereobeeld juist. Tenzij in een grotere auto je de achterspeakers zachtjes laat meespelen, en alleen midrange tonen laat spelen. Dan kan het inderdaad wat ruimtelijkheid toevoegen. Maar mijn auto is zodanig klein dat dat overbodig is. En die voorspeakers hebben geen ondersteuning nodig. Al helemaal niet sinds ik mdf deurpaneeltjes heb, en de deur zijn gedempt met bitumen matjes.
Het nadeel is wel dat je op de achterbank geen mooi geluid hebt...maar ach, daar zit ik toch niet.
Wat het gekost heeft? Ehmmm....die versterker komt uit een demo-auto van smart devices, en koste 270 euro. Die composet heb ik geluk mee gehad en koste ook 270 euro . Tegenwoordig kosten ze namelijk 320 euro. Die filters horen trouwens bij het composetje. De sub was sterk afgeprijst omdat dat merk niet meer verkocht wordt in nederland...160 euro.
Verder moet je kabels en installatiemateriaal niet vergeten(kistje, dempingsmatten, deurpaneeltjes, enz) ook ruim 300 euro bij elkaar. (Tja, die deurpaneeltjes waren duur, maar als je een beetje handig bent met hout kun je die ook zelf maken.)
Ik heb ook niet alles ineens gekocht, maar beetje bij beetje alles opgebouwd.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
18-3-2003 12:11

willy schreef:

Maar bij pa (met name de goedkopere merken) heb ik ook regelmatig de indruk dat die grote en artestiek gevormde poorten en hoorns ook meer een visueel doel hebben.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, bij de PA kom je ook "fout" volk tegen die op gekke visuele kenmerken af gaan.
Maar als je naar de verhouding tussen serieus en niets-wetende primitievelingen kijkt, dan denk ik dat die verhouding in de car audio flink scheef wordt getrokken in vergelijking met de PA.

Is op zich niet veel mis mee, er zijn altjd wel "goede" mensen tussen die geen waarde aan die rotzooi hechten.
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
18-3-2003 13:10
Daar heb je wel gelijk in. Immers bijna iedereen heeft een auto, en veel mensen willen daar dan ook een geluidsinstallatie in. Maar er zijn veel minder mensen met een fatsoenlijke pa installatie.
Een pa installatie wordt ook proffesioneel ingezet, terwijl een auto installatie alleen voor jezelf bedoeld is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)