Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 1 van 18)
Moderator(s): Dré
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 13:36
Ik draai nu inmiddels al 1,5 jaar, paar keer in een disco maar vaak gewoon thuis oefenen. Maar ik heb nog wel een probleem (naja probleem, een irritant trekje laugh :D ) Het pitchen van platen gaat altijd wel goed, alleen ik ben er zo lang mee bezig, vaak is het nr (dat op dat moment door de speakers komt) al halverwege of er zelfs overheen voordat ik mijn andere plaat goed 'gepitcht' heb. Dit vind ik jammer omdat ik zo weinig aandacht kan geven (aan de plaat die draait) bijvoorbeeld met de hoge/midden tonen en andere dingen.

Mijn manier van pitchen: Ik laat de beats naast elkaar lopen, afhankelijk hiervan corrigeer ik de plaat en verlaag/verhoog de pitch, daarna ga ik weer naar de eerste tel en laat hem bij de eerste tel van de andere plaat er weer naast draaien, vervolgens stel ik mijn pitch er weer op in (verschillen worden steeds kleinen, en het moet steeds nauwkeuriger).. enz enz totdat ze precies synchroom draaien, maar dit duurt zo lang dat ik bijna mijn hele set met dat pitchen aan de gang ben en geen aandacht kan geven aan effecten en het publiek natuurlijk happy :)

Doe ik iets verkeerd? Hoe pitchen jullie? Hoe lang duurt het gemiddeld bij jullie om de juiste pitch op te zoeken?

P.s. ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ik kon er niets bruikbaar tussen vinden.
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
21-7-2004 13:39
1 x bewerkt. Laatst door Didier_S op 21-7-2004 13:44
Laat de plaat gewoon draaien, niet elke keer naar de eerste beat terugkeren. Bijsturen doe je (in het begin) beter niet met de pitch-fader maar gewoon een duwtje tegen de platter of eventjes kort afremmen. Heb je moeten afremmen? Dan verzet je de pitch-fader iets meer richting "trager". Heb je moeten bijduwen? Dan verzet je de pitch-fader iets meer richting "sneller". Zo verlies je niet telkens tijd met terugkeren naar de eerste beat!

**edit**
Eventjes eerlijk zijn met je: zelfs ik gebruik die methode nog altijd... Pas wanneer ik moet draaien met een platendraaier die zwalpt, zal ik effectief gaan afremmen of bijduwen met de pitch-fader.

Oh ja, nog voor de duidelijkheid: eenmaal je fader van je mengpaneel openstaat ga je natuurlijk WEL zoveel mogelijk gaan bijsturen via je pitchfader hé!!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 13:42
Corrigeren doe ik niet met de platter maar ik rem (of versnel) de plaat zelf. Als ik hem dus af beetje af moet remmen tik ik heel even op de plaat en vervolgens verlaag ik daarna de pitch ook wat, als ik vervolgens weer de plaat moet afremmen verlaag ik de pitch weer enz enz.
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 13:46
happy :) Als ik mijn fader heb openstaan corrigeer ik dus wel met de platter, zachtjes afremmen of iets versnellen door middel van dat puntje in het midden. Maar ik zal je tips direct even uitproberen.
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
21-7-2004 13:51

Banaan schreef:

Corrigeren doe ik niet met de platter maar ik rem (of versnel) de plaat zelf. Als ik hem dus af beetje af moet remmen verlaag ik daarna de pitch ook wat, als ik vervolgens weer de plaat moet afremmen verlaag ik hem weer enz enz.
Versnellen van de plaat is inderdaad een goeie methode omdat die onhoorbaar kan gebeuren, maar afremmen zou ik toch niet op de vinyl doen hoor... als de grip op je platter ook maar even verdwijnt zit je met gebakken peren! shocked 8O
Probeer hiervoor ofwel spindle ofwel platter te bedienen!

Je methode van afremmen en pitch bedienen is idd correct, maar probeer eerst en vooral om niet meer terug te keren naar je eerste beat.

Je gaat je nummer wel heel snel in grote lijnen gelijk kunnen zetten vermoed ik? Het zal hem wss over de details gaan?
Wat je methode ook is om bij te sturen (spindle, platter of vinyl), wat je doet is gewoon je beat in je koptelefoon OP de beat in je luidspreker plaatsen en kijken wat je daarvoor hebt moeten doen (versnellen of vertragen). A.d.h.v. wat je gedaan hebt, beslis je dan wat je doet met je pitch.

Tot daar klopt je methode perfect... nu nog afleren om elke keer naar het begin van je nummer terug te keren want ik zie hiervoor gewoon geen reden als ik mag eerlijk zijn.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-7-2004 13:53
Kies je wel om te beginnen platen uit die een beetje bij elkaar in de buurt komen qua BPM of maak je het jezelf erg moeilijk?

Als je de platen zo'n beetje gelijk hebt lopen, hoe lang blijven ze dan synchroon lopen? Ik bedoel: als-ie er binnen een seconde of 10 al weer naast zit, dan moet je inderdaad nog flink sleutelen aan je afstelling. Maar als de nummers pas na een minuut of wat niet meer synchroon lopen, dan ben je al heel netjes bezig. Zulke kleine verschillen corrigeer ik altijd terwijl beide faders open staan.

Ik zou in het begin de overgangen, dus het aantal seconden dat je twee platen tegelijk open hebt staan, sowieso zo kort mogelijk houden. Hoe langer je twee platen gelijk laat draaien, hoe groter de kans dat de nummers langzaam maar zeker niet meer synschroon lopen.

Niet leuk om te horen, maar het blijft een kwestie van oefenen. Ik was er jaren terug ook minutenlang mee bezig: stress. Nu krijg ik twee nummers binnen een seconde of 25 gelijk (één keer een groffe afstelling met de pitch, daarna 20 seconden voor de fijnafstelling). Als ik echt goed bezig ben, dan is het met de pitch 2 of 3 keer heen & weer halen geregeld.
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 14:13
1 x bewerkt. Laatst door Banaan op 21-7-2004 14:27

sylvia schreef:

Kies je wel om te beginnen platen uit die een beetje bij elkaar in de buurt komen qua BPM of maak je het jezelf erg moeilijk?

Als je de platen zo'n beetje gelijk hebt lopen, hoe lang blijven ze dan synchroon lopen? Ik bedoel: als-ie er binnen een seconde of 10 al weer naast zit, dan moet je inderdaad nog flink sleutelen aan je afstelling. Maar als de nummers pas na een minuut of wat niet meer synchroon lopen, dan ben je al heel netjes bezig. Zulke kleine verschillen corrigeer ik altijd terwijl beide faders open staan.

Ik zou in het begin de overgangen, dus het aantal seconden dat je twee platen tegelijk open hebt staan, sowieso zo kort mogelijk houden. Hoe langer je twee platen gelijk laat draaien, hoe groter de kans dat de nummers langzaam maar zeker niet meer synschroon lopen.

Niet leuk om te horen, maar het blijft een kwestie van oefenen. Ik was er jaren terug ook minutenlang mee bezig: stress. Nu krijg ik twee nummers binnen een seconde of 25 gelijk (één keer een groffe afstelling met de pitch, daarna 20 seconden voor de fijnafstelling). Als ik echt goed bezig ben, dan is het met de pitch 2 of 3 keer heen & weer halen geregeld.
Hoi Silvia,
Ik draai wel platen die ongeveer dezelfde snelheid hebben, ik draai hardstyle en ik bedenk vantevoren wel welke platen goed opelkaar ingemixt worden (ik heb geen beatcounter maar het zal rond de 140 BPM liggen denk ik). De manier waar ik nu op pitch (behoorlijk precies, maar dat komt ook omdat ik er zo lang mee bezig ben en inderdaad met de fijnafstelling) kan ik 2 platen gerust 1 minuut of iets langer naast elkaar laten draaien zonder dat de beats uitelkaar lopen (soms met kleine correcties).
Ik laat mijn platen best lang naast elkaar lopen omdat ik een lange mix leuker vind dat een korte, maar ik zal proberen de mixen dan iets korter te doen (ze zijn nu meestal rond de 60 seconden)
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 14:17
Didier,
Ik heb het net even geprobeerd om af te remmen/versnellen met de platter en ik moet zeggen dat het me wel redelijk af gaat, afremmen ging trouwens beter dan het versnellen happy :) ik zat op ongeveer de helft van het nr, maar door oefenen denk ik dat ik er nog wel wat afkrijg

Ik mix trouwens met mijn koptelefoon op (beide nr's door de koptelefoon)
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
BanaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 20-9-2010
Berichten: 19
21-7-2004 14:19

sylvia schreef:

Nu krijg ik twee nummers binnen een seconde of 25 gelijk (één keer een groffe afstelling met de pitch, daarna 20 seconden voor de fijnafstelling). Als ik echt goed bezig ben, dan is het met de pitch 2 of 3 keer heen & weer halen geregeld.
Dat zag ik dus ook toen ik op Defqon was, er stond een camera gericht op de dj's en draaitafels en ik zag dat ze ongeveer binnen 30 seconden klaar waren met het pitchen, toen dacht ik; Dat wil ik ook!
Een junk die om een bijdrage voor de 'armen' vraagt is nooit grappig
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-7-2004 14:26
Het scheelt misschien wel dat ik met cd's werk. CUE-en gaat veel sneller.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)