Forum > Geluid

cd spelers of draaitafels

(170 reacties. Pagina 15 van 18)
Moderator(s): Dré
SpongebobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2003
Laatste: 17-8-2005
Berichten: 170
2-6-2004 12:06
laat dat nou net in belgie zijn ;)
blaat.
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
2-6-2004 12:15
Ik lees: Wie een kopie maakt voor eigen gebruik, is strafbaar. en consumenten geen recht hebben op een kopie voor eigen gebruik. MAAR de rechter oordeelde dat deze wet nog niet spreekt van een ‘recht’.

Hier klagen ze de kopieerbeveiliging aan, dat deze illegaal zou zijn. De rechter oordeelt dat er geen sprake is van een "recht" op kopiëren. Maar de rechter heeft niet gezegd dat het niet mag. De auteursrechten laten nochtans wel toe dat je er een kopie van maakt. Dus uit deze uitspraak kan je niet afleiden dat kopiëren niet mag, omdat de rechtzaak in de eerste plaats al niet over kopiëren ging, maar over al dan niet mogen plaatsen van kopieerbeveiliging. Het Laatste Nieuws heeft dus een verkeerde conclusie getrokken. Misschien nog even iets vertellen, het Laatste Nieuws staat er om bekend om eerder sensatie te leveren dan, correcte feiten.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
2-6-2004 12:27
het laa(g/t)ste nieuws zoals ze hier zeggen wink ;)

Maar ik blijf me dan wel afvragen: de Belgische staat mag dus taksen eisen op iets dat verboden is? Er worden namelijk taksen geeist op kopieren voor eigen gebruik, maar je mag eigenlijk niet kopieren voor eigen gebruik shocked 8O
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-6-2004 12:42
Jawel, je MAG wel kopieëren voor eigen gebruik, alleen je mag het niet opeisen als RECHT tegenover platenmaatschappijen die hun cd's beveiligen tegen kopieëren.
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
2-6-2004 12:42

Didier_S schreef:

het laa(g/t)ste nieuws zoals ze hier zeggen wink ;)

Maar ik blijf me dan wel afvragen: de Belgische staat mag dus taksen eisen op iets dat verboden is? Er worden namelijk taksen geeist op kopieren voor eigen gebruik, maar je mag eigenlijk niet kopieren voor eigen gebruik shocked 8O
Daar is ons belgenlandje goed in, want ze heffen namelijk taksen op de lege Cd's, maar je kan lege Cd's ook voor andere dingen gebruiken zegt de staat, dus we heffen geen taks op het kopiëren. En taksen worden meestal gehoffen op goederen niet op handelingen wink ;) En het kopiëren voor eigen gebruik mag volgens mij wel, want de aanklacht zou waarschijnlijk als volgt geklonken hebben: "De gebruiker heeft recht op een kopie voor eigen gebruik, daarmede kopieerbeveiliging dit recht beperkt, zijn kopieerbeveiligingen illegaal."
De rechter oordeelt dat er in de wet nergens wordt gesproken van een 'recht' op een kopie. Daarmee heeft de rechter niet gezegd dat kopiëren niet mag. Want in de wet staat duidelijk dat kopie voor eigen gebruik wel mag. Het enige wat deze uitspraak eigenlijk zegt is: Mensen van Test Aankoop, jullie kunnen geen recht opeisen om een CD te kopiëren en als een firma de Cd wil beveiligen dan doet ze dat maar.

[edit] Sylvia was me voor, vrouwen typen wss sneller wink ;) [edit/]
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-6-2004 13:37
Dit artikel heeft een foute tekst in de kop.

Uit de rest van het artikel blijkt dat het maken van een kopie niet verboden is (ook niet in België), maar dat de rechter heeft bepaald dat de consument geen *recht* heeft om een kopie te maken. Met andere woorden: de consument mag niet eisen dat een cd zonder kopieerbeveiliging wordt verkocht. Als er een cd zonder beveiliging is, dan mag er dus wel een kopie worden gemaakt.

Verder is er afaik nergens bepaald dat je je kopieën 1:1 moet maken. Je mag dus ook liedjes van verschillende cd's bij elkaar op 1 cd zetten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
2-6-2004 13:42

Victor schreef:

Dit artikel heeft een foute tekst in de kop.

Zoals ik al zei een foute conclusie van de krant dus.
Verder is er afaik nergens bepaald dat je je kopieën 1:1 moet maken. Je mag dus ook liedjes van verschillende cd's bij elkaar op 1 cd zetten.
Dat is rake opmerking, en zeker handig om te weten. Leuk toch die gaten in de wetgeving.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
Rega SpeedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-5-2004
Laatste: 21-6-2004
Berichten: 18
4-6-2004 17:25
Even vragen,
waar halen jullie al jullie muziek?
Ik heb het niet over top40 maar bijvoorbeeld trance oid die niet gemixed is.

MVG matt
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
4-6-2004 18:23
Sorry, hoor maar loopt er niet al een topic over buma en kopiëren?
Rega SpeedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-5-2004
Laatste: 21-6-2004
Berichten: 18
4-6-2004 18:39
Als je het op mij bedoeld, ik bedoel online winkels waar je cd's kunt bestellen enzo...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)