Forum > Newbie Forum

CD-dj setje

(55 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-6-2004 11:39
Toch altijd weer leuk dat er mensen zijn die denken dat een stukje techniek uit oma's tijd nauwkeuriger zou kunnen zijn als de cd speler van vandaag de dag......
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Hugo-GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2002
Laatste: 17-6-2004
Berichten: 11
4-6-2004 11:58

Reind schreef:

Toch altijd weer leuk dat er mensen zijn die denken dat een stukje techniek uit oma's tijd nauwkeuriger zou kunnen zijn als de cd speler van vandaag de dag......
Dat heb ik ook nooit gezegd. Maar dat stukje techniek uit oma's tijd is wel nauwkeuriger dan een CD speler met 0,1% pitchresolutie. Trouwens, als het toch allemaal zo digitaal en modern is, waarom maken ze de resolutie dan niet op elk apparaat 0,02%.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-6-2004 13:08

Hugo-G schreef:

Dat heb ik ook nooit gezegd. Maar dat stukje techniek uit oma's tijd is wel nauwkeuriger dan een CD speler met 0,1% pitchresolutie.
Ooit gehoord van wow&flutter + fluctuaties in de snelheid van een draaitafel veroorzaakd door invloeden van buiten af en de overbrenging van motor naar plateau? Een draaitafel is dus heel simpel nooit nauwkeuriger als een CD speler die dus geen last heeft van zulke afwijkingen in zijn curve. Een draaitafel is nauwkeurig zodra ie quartz locked is en alles wat daar buiten ligt is zeer zeker niet nauwkeuriger als een cd speler.
Trouwens, als het toch allemaal zo digitaal en modern is, waarom maken ze de resolutie dan niet op elk apparaat 0,02%.
Mag jij mij vertellen wat het nut er van is? Ik zie er namelijk het nut niet van in. En kom niet aan met nauwkeuriger want ik kan met 1 tiende al snaarstrak mixen dus daar heb ik die 0,02 niet voor nodig.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Hugo-GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2002
Laatste: 17-6-2004
Berichten: 11
4-6-2004 13:34

Reind schreef:

Ooit gehoord van wow&flutter + fluctuaties in de snelheid van een draaitafel veroorzaakd door invloeden van buiten af en de overbrenging van motor naar plataue? Een draaitafel is dus heel simpel nooit nauwkeuriger als een CD speler die dus geen last heeft van zulke afwijkingen in zijn curve. Een draaitafel is nauwkeurig zodra ie quartz locked is en alles wat daar buiten ligt is zeer zeker niet nauwkeuriger als een cd speler.
Ja, dat weet ik. Ik heb het ook over een SL1200, die dus quartz locked is. Wat dacht je dan, dat ik het over een beltdrive barrel had?
Mag jij mij vertellen wat het nut er van is? Ik zie er namelijk het nut niet van in. En kom niet aan met nauwkeuriger want ik kan met 1 tiende al snaarstrak mixen dus daar heb ik die 0,02 niet voor nodig.
Heb ik voor jou een vraag: Als ik met een CDJ800 (0,05%) sta te draaien, en ik merk dat ik moet bijpitchen aan de draaitafel omdat ik anders met de CD speler óf net te langzaam óf net te snel ga (niet 1 keertje maar 10 mixes achterelkaar), hoe kan het dan dat jij snaarstrak mixed met een apparaat dat half zo nauwkeurig is (0,1%) ?
En kom niet aan met "je kan niet mixen" of iets dergelijks. Heb je ook gelijk het antwoord op je vraag, waarom 0,02% resolutie; omdat al het andere behelpen is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-6-2004 13:34

Hugo-G schreef:

Dat heb ik ook nooit gezegd. Maar dat stukje techniek uit oma's tijd is wel nauwkeuriger dan een CD speler met 0,1% pitchresolutie.
Nee dus. Mensen denken dat, vanwege het feit dat de regeling analoog is, de nauwkeurigheid oneindig hoog is MAAR daarbij vergeten ze voor het gemak totaal de ruis op de oscillator (en andere afwijkingen die de motor vertoont).
Trouwens, als het toch allemaal zo digitaal en modern is, waarom maken ze de resolutie dan niet op elk apparaat 0,02%.
Omdat het niet nodig is! Het zou het apparaat alleen maar nodeloos duurder maken (en wellicht een mooie marketing truc zijn...).

Als iemand met een goede CD-speler met 0.1% pitch stappen niet retestrak kan mixen dan kan die persoon NIET mixen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Hugo-GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2002
Laatste: 17-6-2004
Berichten: 11
4-6-2004 13:39
Als iemand met een goede CD-speler met 0.1% pitch stappen niet retestrak kan mixen dan kan die persoon NIET mixen!
Nou goed, zo te zien is men het hier niet eens met mijn bevindingen. Zou ik toch graag eens zien hoe jij een houseplaatje opzet, en daar vervolgens snaarstrak een CD'tje mee mixed (een mix van een minuut) op een speler met dergelijke resolutie, ZONDER aan je draaitafel te zitten.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-6-2004 13:43
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 4-6-2004 14:10

Hugo-G schreef:

Ja, dat weet ik. Ik heb het ook over een SL1200, die dus quartz locked is. Wat dacht je dan, dat ik het over een beltdrive barrel had?
Beetje jammer voor je dat die belt drive barrels nauwkeuriger zijn als een SL.

Want mijn thorens TD160 is minstens net zo nauwkeurig als een SL en ik durf wel te zeggen dat ie het nog beter doet als een SL.
Heb ik voor jou een vraag: Als ik met een CDJ800 (0,05%) sta te draaien, en ik merk dat ik moet bijpitchen aan de draaitafel omdat ik anders met de CD speler óf net te langzaam óf net te snel ga (niet 1 keertje maar 10 mixes achterelkaar), hoe kan het dan dat jij snaarstrak mixed met een apparaat dat half zo nauwkeurig is (0,1%) ?
En kom niet aan met "je kan niet mixen" of iets dergelijks. Heb je ook gelijk het antwoord op je vraag, waarom 0,02% resolutie; omdat al het andere behelpen is.
Ik heb dat gelul al zo vaak aan moeten horen dat er niet strak mee te mixen is maar dat zit tussen jou oortjes. Als ik het wel kan en velen andere met mij -> Zijn wij dan een stel wonderkinderen van god? Ik dacht het niet.

Denk je nou echt dat draaitafels zo veel nauwkeuriger zijn? Owke ff het hele zaakje bij elkaar op tellen -> Wow&Flutter - Mastering van platen die te wensen over laat en resulteerd in een fluctuatie in de snelheid - Invloeden van buiten af op de draaitafel (als ie niet waterpas staat kan dat al uit maken en daar heb je geen last van met een cd speler) - RC occilator die lang niet zo nauwkeurig is als het digitaal aangestuurde gedeelte van een cd speler.
En dan wil jij gaan vertellen dat een draaitafel nauwkeuriger is als een cd speler en dat je op een SL beter en nauwkeuriger kunt draaien als op een CDJ800?
Edit Mod: Dré: Post aangepast, persoonlijke shit zoveel mogelijk verwijderd.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-6-2004 13:47

Hugo-G schreef:

Ja, dat weet ik. Ik heb het ook over een SL1200, die dus quartz locked is.
De SL is "quartz locked" als de pitch op nul staat en het groene ledje brandt. Als de pitch NIET op nul staat dan wordt de motor gestuurd door een RC oscillator. Heb ik trouwens hierboven al uitgebreid besproken (maar schijnbaar heb je daar "overheen" gelezen...)...

De technics brochure zegt dat de draaitafel "continu onder quartz control" is MAAR die brochure jokt. Diverse mensen die het schema van de SL doorgespit hebben WETEN dat het apparaat geen programmeerbare deler heeft EN zonder die programmeerbare deler is het NIET mogelijk een quartz controled regelbare snelheid te hebben!

Lees het volgende maar eens door over oscillators:

www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/2154

Let wel... De oscillator is dus DE bepalende bron voor snelheidsvariaties in EN CD-spelers EN draaitafels. Bij de SL is die (tijdens het pitchen oftewel ALTIJD voor DJ gebruik) van het type RC, bij de CD-speler is die (voor nagenoeg alle betere spelers) van het type "Crystal".

www.krohn-hite.com/htm/sources/mod4402b.htm

PEPERDURE instelbare RC oscillator die een techniek gebruikt die VEEL te duur is voor de SL (en toch een accuracy van 0.5%, een drift van 0.01% en een temperatuurgevoeligheid van 0.05% per graad!!!).

www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/569

Natuurlijk kun je zeggen "goh joh, da's technisch gelul waar ik geen zak mee te maken heb". Tuurlijk is dat zo MAAR de electronica in je draaitafel denkt daar helaas anders over. Die gedraagt zich nu eenmaal keer op keer zoals het ontworpen is...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Hugo-GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2002
Laatste: 17-6-2004
Berichten: 11
4-6-2004 14:05
@ Reind

Ik heb er absoluut geen problemen mee als mensen het niet met me eens zijn, maar ga niet beginnen met praatjes als "ga naar je mammie", want dan heb je echt de verkeerde voor je. Je mag dan wel de alwetende techneut zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je zo tegen mij kan praten. Maar weetje Reind, zoek het maar uit met je topic, maak lekker een forum voor jezelf aan waar alleen jij kan posten (heb je tenminste geen last van dat minderwaardige gepopel), en have a nice life, ik ben weg hier.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-6-2004 14:09
Edit Mod: Dré: SVP wat normaler Reind!

Reind schreef:

Beetje jammer voor je dat die belt drive barrels nauwkeuriger zijn als een SL.

Want mijn thorens TD160 is minstens net zo nauwkeurig als een SL en ik durf wel te zeggen dat ie het nog beter doet als een SL.
NEE! Je haalt namelijk nogal wat dingen door elkaar. Zo zal de W&F bij een TD-160 weliswaar wat lager zijn dan bij een SL MAAR de daadwerkelijke snelheidafwijking (ten opzicht van zeg de gewenste 33 1/3 RPM waarde) zal bij een TD-160 absoluut HOGER zijn dan bij een SL. Een TD-160 gebruikt namelijk het lichtnet als referentie. Over een periode van 1 jaar zal die precies correct 50Hz zijn (+/- 0%) MAAR de momentane waarde (op elk willekeurig moment) kan zo een half procent afwijken!

Gelukkig is dat voor normaal afspelen geen probleem. Zelfs bij het afspelen van een volledige LP zal de fluctuatie in DIE periode zeer laag zijn MAAR 1 dag later kan hij zo maar een paar tienden sneller of langzamer afspelen dan de dag ervoor.

Bij een draaitafel heb je dus nogal wat verschillende snelheidsvariaties, elk met hun eigen achterliggende oorzaak.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)