Forum > Newbie Forum

CD-dj setje

(55 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
31-5-2004 00:08
De axis9 blijft gewoon de leukste speler om mee te pielen met de meest bruikbare functies. Denon Pioneer n al die anderen kunnen daar nog wel wat van leren want het is leuk dat een denon een draaiend plattertje heeft + heel veel features maar de helft er van zul je nooit gebruiken terwijl ieder effect/feature op de Axis 9 prima te gebruiken is.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
31-5-2004 13:31
Tsja, aan de andere kant, als je weer die effecten niet nodig denkt te hebben, zou ik toch weer voor de wat grotere jog kiezen en voor een cdj-800 gaan. Maar begrijp me niet verkeerd, de Axis 9 is echt een heel lekkere speler! En daar komt dan weer bij dat hij een stuk goedkoper is dan de cdj-800 en veel meer kan.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
3-6-2004 03:22
heb mezelf 2x cdj-100 gekocht, heel tevreden van.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
Hugo-GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2002
Laatste: 17-6-2004
Berichten: 11
3-6-2004 20:40
Wat me altijd opvalt als het over CD spelers gaat, is dat enorm weinig mensen het hebben over de pitch-interval. Bij mijn CDJ1000MK2 is die interval bij 6% pitch range 0,02%. Toen ik laatst op een CDJ800 stond te draaien, die bij de laagste pitch range (10% geloof ik) 0,05& interval heeft, merkte ik al dat je aan de draaitafel moet bij pitchen omdat de CD speler niet nauwkeurig genoeg is.

Nu vraag ik me toch af hoe mensen denken te gaan mixen als ze twee spelers hebben staan met een interval van 0,1% (wat toch zeer gangbaar is). Je krijgt ze dan toch nooit nauwkeurig gepitched lijkt mij. Voor het drive-in werk zal het allemaal wat minder belangrijk zijn, aangezien de meesten dan toch van alles door elkaar draaien.
Als je bijvoorbeeld progressive draait, waarbij je vaak lange mixen maakt, is dat weer een heel ander verhaal...
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
3-6-2004 20:48
1 x bewerkt. Laatst door Tenkater op 3-6-2004 21:44

Hugo-G schreef:

Nu vraag ik me toch af hoe mensen denken te gaan mixen als ze twee spelers hebben staan met een interval van 0,1% (wat toch zeer gangbaar is). Je krijgt ze dan toch nooit nauwkeurig gepitched lijkt mij.
Ik draai zelf trance (néé, geen top40 trance want alles wordt trance genoemd wink ;) ) en hou toch ook wel van mooie lange overgangen (minimaal +/- 55 sec(= 4 blokken)) en heb zelf 2x Axis 9-CR mét 0,1% pitch. En meestal is het 1x pitchbenden tijdens overgang (op tijd zodat het niet te horen is) en dan loopt het wel hoor! Volgens mij gebeurt dit met draaitafels ook vaak (sorry als ik nu wat fout zeg)
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
3-6-2004 21:42
Ik heb zelf 2x Axis 8 en ben ook tevreden over de manier van mixen, enige punt is dat ik vaak digitaliseer en ook wel is wat download en dat is niet altijd zuiver, je hebt toch vaak weer te maken met de w&f van een platenspeler, daardoor lukt het me ook niet altijd om een heel zuivere mix te maken als een nummer weer een opdonder krijgt, deed ik vroeger netter met mijn sl's. Maar geloof me, als je een nummer rechtstreeks van digitale bron hebt is 0,1% meer dan genoeg.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-6-2004 23:08
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 26-10-2004 17:41

Hugo-G schreef:

Nu vraag ik me toch af hoe mensen denken te gaan mixen als ze twee spelers hebben staan met een interval van 0,1% (wat toch zeer gangbaar is). Je krijgt ze dan toch nooit nauwkeurig gepitched lijkt mij.
Vergeet niet dat bij een pitch stap van 0.1% de maximale fout 0.05% is (als je tussen 2 bomen staat is de afstand tot één van die bomen maximaal de helft van de afstand tussen de bomen onderling).
Die 0.05% fout is dan wel GLASHARD en rotsstabiel (immers wordt via een programmeerbare PLL rechtstreeks uit een kristal getrokken (ca. 100ppm error)).

De SL daarentegen wordt (zodra het ledje uit is oftewel ALTIJD voor DJ gebruik) gestuurd door een weerstand/condensatorcombinatie (in tegenstelling tot de foute opmerking die in de manual van de speler staat...). En die RC oscillator mag blij zijn als z'n afwijking lager is dan die genoemde 0.05% (ik durf er haast een kratje onder te zetten dat de RC oscillator in de SL deze nauwkeurigheid niet haalt).

DUS: Aan de ene kant heb je CD-spelers die (bij 0.1% pitch stappen) een maximale afwijking hebben van 0.05% tussen de onderlinge nummers (werkelijke afwijking is wellicht meer afhankelijk van kunde van de DJ in kwestie ;-) terwijl bij de SL er een zweverige error is die ruwweg vergelijkbaar is (zo niet hoger)!

Daarnaast: Bij bijvoorbeeld de CDJ-500 (toch nog steeds qua interface een lekkere bak (hoewel nukkig en achterhaald)) kon je ook nog "pitch flippen". Dit betekent dat je een instelling kon vinden waarbij de pitchstand (bijvoorbeeld) heen en weer flipte tussen 2.4 en 2.5%. Hierdoor werd de error nog lager MAAR in alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik het niet echt/echt niet nodig had.

Het lijkt me eerlijk gezegd dat de kleinere stapjes meer ingegeven zijn door marketing (de gedachte van klanten dat ze het nodig hebben (vergelijkbaar met beatcounters en kill switches)) dan omdat het echt nodig is om retestrak te mixen.
Voor het drive-in werk zal het allemaal wat minder belangrijk zijn, aangezien de meesten dan toch van alles door elkaar draaien.
SVP niet te denigrerend... wink ;)

Ik ken menig drive-in DJ die VEEL beter kan mixen dan die gemiddelde weekend club DJ. Vergeet niet dat er diverse drive-in DJ's zijn die dit voor hun werk doen (terwijl het gros van de club draaiende DJ's er doordeweeks een ander baantje op nahoudt...).
Als je bijvoorbeeld progressive draait, waarbij je vaak lange mixen maakt, is dat weer een heel ander verhaal...
Als je nagaat dat ik bij diverse stukken vinyl een snelheidsverschil waarneem tussen begin en eind van meer dan 0.5% dan kun je je wellicht voorstellen dat ik er IETS anders over denk...

Natuurlijk zal ik eens per minuut even naar de jog/pitch bend button grijpen MAAR da's toch niet zo'n ramp ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-6-2004 23:47
Klopt. Even rekenen: we mixen 2 platen van 150 bpm, met een speler met 0,1% pitchresolutie. Je zit nooit meer dan 0,05% van de juiste pitch af. Als we de twee platen een volle minuut door elkaar heen mixen zijn ze dus *maximaal* 0,03 seconden verschoven. Oftewel 0,075 beats.

Een platenspeler die op 33 rpm draait, speelt in 1 omwenteling 4,5 beats van deze platen af. De maximale afwijking die na een volle minuut mixen op deze "onnauwkeurige" cd-spelers optreedt komt dus overeen met een correctie van 0,0167 omwenteling van een draaitafel, oftewel 1,5 cm aan de rand van het plateau.

Overigens zijn er niet veel spelers die nauwkeuriger werken. De CDJ-1000 haalt in z'n hoogste resolutie 0,02%, de Denon DN-S5000 0,04 en de nieuwe Technics 0,05. De nieuwe Numark komt niet verder dan 0,1%. Ik heb die laatste waarde nooit een probleem gevonden.

Dus: vreemd dat (1) een hoop mensen denken dat een SL-1200 een eindeloze pitch-resolutie heeft en (2) sommige mensen denken dat platen en cd's altijd maar 100% nauwkeurig zijn gemixt en (3) sommige mensen denken dat je geen retestrakke mix kan maken met 0,1% pitchresolutie.

Maar ja, het is natuurlijk altijd makkelijker de fout bij je apparatuur te zoeken dan bij jezelf...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-6-2004 23:56
PS een speler met 0,05% pitch-resolutie is lang niet altijd beter dan een met 0,1%. Als de pitch die je wilt instellen 0,18% is zit je er met beide spelers 0,02% naast. Soms kom je dus dichter in de buurt, soms maakt het niks uit.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Hugo-GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-7-2002
Laatste: 17-6-2004
Berichten: 11
4-6-2004 11:26
@ Dré:

Vanuit dat opzicht had ik het inderdaad nog niet bekeken(ben dan ook geen techneut happy :) )En met die drive-in opmerking bedoelde ik niet dat die gasten niet zouden kunnen mixen, maar dat ze vaak verschillende muzieksoorten combineren, waardoor je in mijn ogen minder behoefte hebt aan een vreselijk nauwkeurige pitch.

@ Victor:

-Dat er tempoverschil in platen/cd's wist ik al, heb een paar plaatjes liggen waar het na de laatste break ineens een paar BPM sneller gaat, werkt niet zo lekker.

-Ik geef apparatuur nergens de schuld van (mits het naar behoren werkt). Ik kan ook vrij behoorlijk mixen dus ik weet wel waar ik over praat, alleen, ik zie dingen vanuit dj oogpunt en jullie hebben een meer technische blik.

-Je zegt dat 0,05% pitch lang niet altijd beter is dan 0,1% omdat je bij een pitch als 0,18% er allebei 0,02% naast zit. In dat geval maakt het inderdaad niet uit. Maar bij een nauwkeurigheid die de helft hoger ligt (zoals in dit geval), zit je er wel twee keer zo vaak dichterbij, omdat je simpelweg meer intervalpunten hebt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)