Forum > Geluid

Hoe belangrijk vinden jullie faderlengte op een mixer?

(43 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
PerFectoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 18-3-2010
Berichten: 4
18-5-2004 11:37
Heb vandeweek de SynQ even getest bij een zaak in de buurt en ben achter dat ik toch graag een mixer met langere faders wil hebben, ook gezien de muziekstijl die ik draai (trance & groovy/latin house). Ik denk aan faders van 70-100mm. Kennen jullie goede (betaalbare) alternatieven voor de Dateq XTC?? De Vestax hebben volgens mij 60mm,iets ruimere lengte zou wel fijn zijn.
Bedankt vast voor tips...!!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
18-5-2004 11:55

Snake schreef:

braz]Wat is volgens jou het grote voordeel van rotary's Snake?

't Is gewoon een persoonlijke voorkeur. Met rotaries kun je gemakkelijker "lineair" mixen dan met faders, maar dat is ook weer persoonlijk natuurlijk.

Ik vind het ook veel leuker om aan knopjes te draaien dan met faders te schuiven.

Lijkt me trouwens dat wel meer mensen belangstelling krijgen in het rotary gebeuren -> wie weet wordt het wel een trend in Nederland en/of België... Dan zijn Reind en ik wel de trendsetters wat dat betreft razz :p .
sorry maar.linear mixen?? (eigenlijk een vraag voor het newbie forum)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
18-5-2004 13:18

braz schreef:

linear mixen??
Hiermee bedoel ik dat de "travel" (= stand van de schuif of potmeter) voor mij beter lineair is, dat vind ik prettiger mixen. Dus naarmate je de schuif/potmeter open zet, stijgt het volume hier recht evenredig mee.
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
18-5-2004 13:36
afgezien van het feit dat je er zeer ``smooth`` mee kan werken(daar ben ik nu ook achter)staat het ook zo verdomde mooi op je mixer !(niet belangrijk, wel vet )
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
18-5-2004 13:50

Snake schreef:

braz schreef:

linear mixen??
Hiermee bedoel ik dat de "travel" (= stand van de schuif of potmeter) voor mij beter lineair is, dat vind ik prettiger mixen. Dus naarmate je de schuif/potmeter open zet, stijgt het volume hier recht evenredig mee.
O zo! Ja dat lijkt me idd een stuk makkelijker...maar voorlopig het mixen zelf maar eens even onder de knie krijgen met mijn gemini 626i. maar de volgende mixer wordt er dan wel eentje met rotary-knoppen denk ik. Lijkt me idd heel handig!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Dj beatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 26-2-2011
Berichten: 287
18-5-2004 17:01
Het vervelende vindt ik dat je op de meeste mixers(-€1000) met lange faders (70-100mm) geen apart effecten kanaal hebt (send-return).
Zijn er zo wel 4kanaals mengpanelen.
EN geen alternatieven gelijk tussen mengpaneel en versterker een effector zetten.

Greetz bjorn
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
18-5-2004 18:37
Zou elke fabrikant nu een klein beetje nadenken en er gewoon voor zorgen dat er een insert voorhanden is voor de master... Zo kun je de gebalanceerde uitgang van je menger blijven gebruiken en je effecten toch in-line geschakeld hebben.

Ikzelf vind dit bijvoobeeld een mooiere oplossing dan een effect send-return (zéker bij dj-toepassingen), omdat het effect bij deze laatste schakeling gewoon gemixt wordt met het origineel. Je hoort dus met andere woorden het effect samen met dat wat reeds aan het spelen was. De wet/dry regeling op je effector kun je zo ook niet naar behoren gebruiken; als je die regelaar op dry zet dan heb je namelijk een kopie (plus ruis) van datgene wat reeds op de master aanwezig was.

Nadeel van de eerste methode is dat je niet kunt horen hoe het effect gaat klinken. Maar als fabrikanten nu eens een "exterior cue input" gaan gebruiken, dan is dit wél mogelijk.

Je kan dan namelijk koptelefoonuitgang van je effector handig hierop aansluiten -> wat er uit de koptelefoonuitgang van de effectmachine vloeit hoor je dan over de cue van het mengpaneel.

Een extra knopje om deze uitgang te selecteren zou helemaal mooi zijn, maar dat is niet echt nodig omdat er een regelaar voor de koptelefoon voorhanden is op praktisch elk dj-effectapparaat. Als je geen effect over de cue wilt horen dan draai je die gewoon op nul.

Master input en exterior cue input zijn beiden voorhanden op de Xone:V6 -> ik heb dit trukje dus niet zelf uitgevonden o.i.d., laat dat duidelijk zijn.
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
19-5-2004 00:11

Snake schreef:

Zou elke fabrikant nu een klein beetje nadenken en er gewoon voor zorgen dat er een insert voorhanden is voor de master... Zo kun je de gebalanceerde uitgang van je menger blijven gebruiken en je effecten toch in-line geschakeld hebben.

Ikzelf vind dit bijvoobeeld een mooiere oplossing dan een effect send-return (zéker bij dj-toepassingen), omdat het effect bij deze laatste schakeling gewoon gemixt wordt met het origineel. Je hoort dus met andere woorden het effect samen met dat wat reeds aan het spelen was. De wet/dry regeling op je effector kun je zo ook niet naar behoren gebruiken; als je die regelaar op dry zet dan heb je namelijk een kopie (plus ruis) van datgene wat reeds op de master aanwezig was.

Nadeel van de eerste methode is dat je niet kunt horen hoe het effect gaat klinken. Maar als fabrikanten nu eens een "exterior cue input" gaan gebruiken, dan is dit wél mogelijk.

Je kan dan namelijk koptelefoonuitgang van je effector handig hierop aansluiten -> wat er uit de koptelefoonuitgang van de effectmachine vloeit hoor je dan over de cue van het mengpaneel.

Een extra knopje om deze uitgang te selecteren zou helemaal mooi zijn, maar dat is niet echt nodig omdat er een regelaar voor de koptelefoon voorhanden is op praktisch elk dj-effectapparaat. Als je geen effect over de cue wilt horen dan draai je die gewoon op nul.

Master input en exterior cue input zijn beiden voorhanden op de Xone:V6 -> ik heb dit trukje dus niet zelf uitgevonden o.i.d., laat dat duidelijk zijn.
Dat is het mooie van de send-return op de djm600. Dan valt namelijk het kanaal dat je weg stuurt weg, en lus je met 1 druk op de knop je effectenbak zonder dat het originele signaal er nog bij zit. Je kan zelfs de master weg sturen en terug laten komen zonder dat het rond gaat zingen. wink ;)
Jammer dat ze dat bij de andere merken niet zo goed hebben geregeld. Vaak is de send wel goed maar de return onhandig.
SkapiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 24-1-2006
Berichten: 11
19-5-2004 19:56
heey! sorry dat ik het zeg maar ik vind het een beetje een loos onderwerp.... het gaat er toch om wat je zelf fijn vind?? ik persoonlijk ben niet zo gek op 100mm faders, doe mij maar korten.
maaaaar dj nathan (ook van dit forum en tevens degene waar ik een drive-in mee heb) is helemaal verliefd op de dateq apollo (100mm dus) dus... het is maar net wat JIJ fijn vind ga een keer naar een winkel en zet een paar mixers naast elkaar een paar met 100mm en een paar met 50mm.. en kijk dan zelf wat je het fijnste vind..
wat is een quote? :P
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
19-5-2004 20:11

skapiej schreef:

heey! sorry dat ik het zeg maar ik vind het een beetje een loos onderwerp.... het gaat er toch om wat je zelf fijn vind?? ik persoonlijk ben niet zo gek op 100mm faders, doe mij maar korten.
Je herhaalt wat diverse andere personen vertelden. Iedereen zal dat nu onderhand wel weten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)