Forum > Geluid

stroomprobleempje met crest 7001

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Lj_jacobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 24-2-2005
Berichten: 6
6-5-2004 10:54
Beste allemaal
Ik heb een (klein) probleempje met m'n nieuwe crest 7001 amp.
Als ik hem op een (lege)16A groep (op de goeie manier) aanzet slaat alsnog de stop door. Kennen mensen hier hetzelfde probleem,?? en weten ze een oplossing?? ik heb zelf al gedacht aan zwaardere zekeringen (en dus nieuwe kabels:() of tragere zekeringen, Dit laatste lijkt me het handigst...als het werkt en dat wil ik dus weten.
Ik hoor het graag
greetzz
Jacob
turbosound, dateq, crest, pioneer, martin
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
6-5-2004 11:00
Welke zekeringen zitten in je meterkast? Ga daar niet zomaar zwaardere inzetten want dat kan/ mag niet altijd. Een trage zekering zou zeker een optie zijn maar vertel eerst eens even iets over de huidige situatie.

[edit]
Ik heb zojuist even in de specs van de versterker gekeken en als je een snelle 10A zekering in je meterkast hebt zitten is het mogelijk dat die eruit knalt. Een 16A zou in theorie moeten blijven zitten.
Dance the night away!
TommieleeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 25-7-2004
Berichten: 7
6-5-2004 11:11
jep! ken het probleem!
een verhuurbedrijf heeft me erover aangesproken... die hadden hetzelfde met twee racks waar een 8001 en een 9001 inzaten...

ik heb ze toen geadviseerd een inschakelvertraging te maken.. je weet wel... eerst zachtjes inschakelen met een paar voorschakelweerstanden en daarna pas de volle spanning. wél moet je, als je zo'n schakelingetje bouwt een paar zware solid state relais gebruiken!(zo'n 25 A geval en hardwiren anders brand je je printplaat echt stuk!)

ik weet niet excact waarom, maar de zware voeding klapt er gewoon met een hele hoge piek in, door effe een voorschakelweerstand te gebruiken, verminder je een paar seconden de belasting en krijg je al een voormagnetisering, waardoor de uiteindelijke inschakeling een stuk softer gaat...
suc7!
quote500 zou wel leuk zijn
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
6-5-2004 11:30
Ik heb het hier ook met een mission amp. Dit dingetje trekt 2x 1kw in 2ohm, en als ik hem aanzet springt hier het automaat er ook uit. De oplossing waardoor ie het bij mij een stuk minder vaak doet is een heel groot stuk kabel ertussen hangen. Hier staat meer uitleg: www.new-line.nl/forum/read/?m=9580#9580
Maar dat is MIJN mening...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
6-5-2004 11:41
Ik heb ooit eens de volgende noodoplossing voorbij horen komen als een versterker bij het inschakelen de stoppen eruit trekt: klapt de automaat eruit, dan meteen weer resetten terwijl de versterker ingeschakeld staat, en dat 2 of 3 keer herhalen, totdat de boel erin blijft. (heb je meer dan zo'n 3 keer nodig is de versterker waarschijnlijk kapot of écht te zwaar om de groep erin te houden)
nog ff voor de duidelijkheid: dit is een noodoplossing! Dus alleen gebruiken als het echt niet anders kan!!!
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
6-5-2004 11:56
Dit had ik eerst ook met mijn amp.
Dit deed hij om een of andere reden alleen thuis als ik hem vrijwel rechtstreeks het stopcontact in prikte.
Hij deed het dan weer wel als je gewoon je amp aanzette en hij klapte eruit, gelijk in de meterkast de zekering weer terug schakelen en dan deed hij het eigenlijk wel.
De eerste klus dat ik hem had meegenomen dacht ik echt van O god, wat nu als we niet meteen de zekeringenkast in kunnen of als hij het helemaal niet doet, we moesten een eind weg dus een flinke verlengkabel gepakt, en dat ding deed hij als een wonder gewoon in een keer.
Thuisgekomen weer geprobeerd met een lang stuk kabel eraan en hij deed het gewoon.
Probeer er dus eerst eens een verlengsnoer tussen te hangen.
Darth Crossfader
Lj_jacobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 24-2-2005
Berichten: 6
6-5-2004 12:01
zozo veel reacties al:P
de amp zat op een lege 16A automaat en in de amp zit al een voorschakeling (knop eerst half, dan na een paar seconden pas helemaal omzetten), ik heb m overigens 1 van de 4x dat ik heb geprobeert heb wel aan gekregen. Over die zwaardere automaten=> dat had ik zowieso door een electriciën laten doen, maar dat vind ik beetje te veel geld voor dit probleempje.
Ik ga het eens met die lange kabel proberen
mazzll
JAcob
turbosound, dateq, crest, pioneer, martin
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
6-5-2004 12:18
een automaat heeft als nadeel dat hij er snel uitklapt. de ouderwetse zekeringen kunnen korte tijd wel 100% overbelast worden! automaten zijn in huisinstallaties uitgevoerd met B-karakteristiek, wat te maken heeft met de uitschakeltijd. je kunt deze vervangen voor een C-karakteristiek. deze zal vrijwel zeker ingeschakeld blijven. automaten met D-karakteristiek zijn vergelijkbaar met trage smeltpatronen, en worden vrijwel alleen voor industrieele toepassingen gebruikt of hoofdzekeringen in nieuwbouw.
Eet nooit gele sneeuw...
TommieleeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 25-7-2004
Berichten: 7
6-5-2004 12:37
1 x bewerkt. Laatst door Tommielee op 6-5-2004 12:47
goed effe technisch wezen nu...
Het is een bekend probleem bij versterkers met zware trafovoedingen en zonder electronische inschakeling.

De trafo moet nl eerst gemagnetiseerd worden vóór ie ook als trafo werkt...in die paar milliseconden dat je hem vol op spanning gooit is ie dus eigenlijk een gewone kortsluiting...
Hoe zwaarder de amp, hoe groter de trafo, hoe groter de kortsluiting en hoe langer het duurt....
Dat stunten met die zekering aan uit aan uit, is dus niks meer als geforceerd ervoor zorgen dat er al een magnetische lading is in de trafo, waardoor ie bij de zoveelste poging, voldoende (rest)magnetisme heeft opgebouwd om wat minder sterk in te klappen...

Automatische zekeringen zijn vaak erg gevoelig voor pieken in stroom en spanning, simpel vanweg het feit dat ze directer reageren, een smeltzekering heeft tijd nodig om door te smelten en binnen die tijd is de trafo al klaar met "opstarten" en zit je weer in je gewone idle stroom...

Dit kun je echt alleen maar degelijk en blijvend oplossen, door een voorschakelunit in te bouwen die met een of twee stappen de trafo voormagnetiseerd, zodat de klap niet in eens komt...
En dan bedoel ik dus inschakelen met een bv eerst een 30 ohm weerstand en dan een 5 ohm en dan pas de volle belasting...
Die schakelingetjes zijn wel te vinden...o.a. Elektuur heeft er wel al eens ontworpen, maar er zijn ook online sites te vinden met schema's voor dat soort schakelingen!

Heb je al een voorschakel unit erin zitten en klapt ie nog steeds, dan moet je even nagaan of ie bij de eerste trap er al uit vliegt of pas bij de volledige belasting...
Afgaand op je test kun je bepalen of de weerstand die gebruikt wordt te groot of te klein is (bij volle belasting pas eruitklappen betekent voorschakel weerstand te groot, en het andere geval is ie te klein)

Suc8 ermee!

(beter zo?! razz :p )
quote500 zou wel leuk zijn
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-5-2004 12:43
Even tussendoor: misschien prettiger als je in deze lap tekst hoofdletters, alineas en leestekens gebruikt. Zoals je het nu hebt neergezet is het inhoudelijk misschien wel interessant, maar echt totaal onleesbaar.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)