Forum > Muziek

Zitten hier geen scratchers?

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 430
23-2-2004 16:01
scratchen is een onderdeel van turntabelism, turntabelism is het hele plaatje daaronder vallen alle draaitafel moves; scratchen, beatjuggle, enz enz
The return of the BoomBap
[Sander]Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 10
23-2-2004 18:08
Is een juggle ook niet een soort scratch met het verschil dat het meestal stukjes ritme/beat in elkaar schuift en plakt en niet over een bestaande beat heen gebeurt?

razz :p
no sub
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
23-2-2004 18:57

[Sander] schreef:

Is een juggle ook niet een soort scratch met het verschil dat het meestal stukjes ritme/beat in elkaar schuift en plakt en niet over een bestaande beat heen gebeurt?

razz :p
Nu ben ik geen Grandmaster Flash ofzo. Maar beatjugglen is niet meer dan samples aan elkaar draaien. Als we referen naar "scratch", dan noem ik scratch even gemakshalve het "heen en weer bewegen van de naald over de plaat" (scratchgeluid)
Bij beatjugglen hoor je dit niet.
Dj MuckYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2003
Laatste: 2-3-2006
Berichten: 55
23-2-2004 21:13
Beatjugglen is gewoon supersnel mixen en niet scratchen
Breakbeat Isn´t It
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
24-2-2004 00:51

[Sander] schreef:

btw. Reind, omdat het naar je eigen smaak niet zo bij de rest van de muziek past? Zou ik me best wel voor kunnen stellen.
Ik ben te traag laugh :D

Ik kan dat echt nooit zo snel hoor. Ben wat dat betreft echt een n00b in zulke dingen. Heb een paar keer zo'n video gekeken maar bak er geen reet van en heb er ook het geduld niet voor om het te leren.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-2-2004 09:41

[Sander] schreef:

Is een juggle ook niet een soort scratch met het verschil dat het meestal stukjes ritme/beat in elkaar schuift en plakt en niet over een bestaande beat heen gebeurt?
En is met de auto boodschappen doen niet hetzelfde als meedoen aan autoraces? In beide gevallen rij je immers in een auto...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj compactStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2004
Laatste: 22-11-2007
Berichten: 117
25-2-2004 15:49

[Sander] schreef:

Daar kick je wel op of niet SL.. happy :) Ga ervoor man.
Ja Ik vind dat echt leuk.
Gewoon wat praten met andere TTists en dat soort dingen.

En ik doe natuurlijk ook mee om wat meer ervaring op te doen.
Ik denk dat je door ervaring op te doen beter wordt, en dat is wat ik wil.
Maar zoals op dj2dj is te lezen ben ik een van de weinige die er zo over denkt.

Iedereen heeft een hele grote bek dat iemand het slecht heeft gedaan op battles, Maar als ze zelf daar zouden moeten staan, Pissen ze ,bij wijze van spreken, zich in de broek.
Tja, die zul je altijd blijven houden... sad :(
[Sander]Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 10
6-4-2004 00:57

Gupy schreef:

.. (scratchgeluid)
Bij beatjugglen hoor je dit niet.
Volgens mij mag dat best. Goeie tip voor wat variatie. ;)

Dré schreef:

En is met de auto boodschappen doen niet hetzelfde als meedoen aan autoraces? In beide gevallen rij je immers in een auto...
Nee maar het is allebei idd in een auto rijden. En het gaspedaal indrukken zou ik dan eerder vergelijken met het manipuleren van de vinylsnelheid wat ik persoonlijk als basis zie voor een scratch. Crossen vinnik coooool.

dj compact schreef:

Maar zoals op dj2dj is te lezen ben ik een van de weinige die er zo over denkt. Iedereen..
Vind je echt? Ik vind het serieus wel meevallen hoor. Tijdens battles heb je weleens mensen die negatief doen "boeeeee" of fluiten bij een fout. ECHT DOM IS DAT. Maarja.. Inderdaad ook die blijf je altijd houden.
no sub
HjvogelpoelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2003
Laatste: 21-1-2010
Berichten: 141
6-4-2004 18:09
hmmm ik vind het allemaal best gaaf klinken, het scratchen en alles.....
nu hier dus zoveel mensen bij elkaar zitten die dat soort termen noemen. Kan iemand niet een paar dingen opnemen met de naam van het effect. Ik vraag me toch wel af hoe dat allemaal klinkt om maar een voorbeeld te noemen: beatjuggelen crossen scratchen....enz
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
6-4-2004 19:59
En hoe begin je precies met scratchen. Lijkt me ook een veelgestelde vraag. Zijn er basistechnieken en waar moet je op letten om je apparatuur niet te mollen? Als iemand even in wat beginnerstaal wat dingen op een rij wil zetten zal het aantal mensen die ontdekken dat ze meer met draaitafels kunnen dan mixen misschien stijgen en dat lijkt me opzich wel leuk. Zou het best eens willen proberen maar zou echt neit weten hoe het nou precies moet (dat handje met die crossfader krijg ik ook maar niet onafhankelijk bewegend op het ritmelaugh :D) Dus als iemand zin heeft om stukje te typen over hoe te beginnen enz zouden veel mensen denk ik blij zijn ,het zou idd zoals al gezegt ook leuk zijn om wat technieken op te sommen met verschillen enz. Ik ben iig volop geintereseerd terwijl ik zelf alleen gewoon draai (met af en toe een backspin wel maar daar houd het ook op). Dus als 1 van de turntablisten hier even tijd heeft graag happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)