Forum > Muziek

welke stijl meest populair?

(69 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
17-2-2004 12:14
underground is beter omdat het underground is, meer niet. Zo wordt het op al die underground-feestjes gezien. WIJ tegenover de rest (lees: de commerciêle muzek/mensen). Waarbij alles wat iets of wat verkoopt/gespeeld wordt op radio of in de disco, bij voorbaat wordt afgebroken. Heeft dat nog veel met de muziek te maken ?

Ik deel de mening van braz, ik kom ook uit een noise/punk-achtergrond en daar zag je hetzelfde als wat jij hier verteld. En wat is er gebeurd, het is populair en commercieel geworden. Was dat zo erg ? Nee. Maar de "underground"-pioniers vonden het ineens niet goed genoeg meer, en kijk, veel van hen kwam ik op het laatste drum 'n bass-feestje tegen...

En ik wil niet persoonlijk worden, want ik denk (niet slecht bedoeld) dat je een jaar of 20 ofzo bent, en ik dacht er toen iet of wat hetzelfde over..
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
Colin232Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-9-2003
Laatste: 18-5-2006
17-2-2004 13:13

DJ Marcus schreef:

Dus als jy wordt uitgenodig voor BIG internationaal party met s'werelds beste DJ's zeg jy...naa neey ik draai liever voor 200 man dan voor 10.000 hoor...
zou ik idd weigeren...
Colin232Standaard Lid
17-2-2004 13:17

tom314 schreef:

underground is beter omdat het underground is, meer niet. Zo wordt het op al die underground-feestjes gezien. WIJ tegenover de rest (lees: de commerciêle muzek/mensen). Waarbij alles wat iets of wat verkoopt/gespeeld wordt op radio of in de disco, bij voorbaat wordt afgebroken. Heeft dat nog veel met de muziek te maken ?

Ik deel de mening van braz, ik kom ook uit een noise/punk-achtergrond en daar zag je hetzelfde als wat jij hier verteld. En wat is er gebeurd, het is populair en commercieel geworden. Was dat zo erg ? Nee. Maar de "underground"-pioniers vonden het ineens niet goed genoeg meer, en kijk, veel van hen kwam ik op het laatste drum 'n bass-feestje tegen...

En ik wil niet persoonlijk worden, want ik denk (niet slecht bedoeld) dat je een jaar of 20 ofzo bent, en ik dacht er toen iet of wat hetzelfde over..
Ik kraak zeker de mainstream niet af. Ga ook af en toe naar mainstream feesten.
En ook daar kan ik mij best vermaken. Alleen underground vind ik leuker en ik ben daar niet de enigste in. En ik zie niet in wat leeftijd er toe doet.

Ik ken genoeg mensen van 30 / 40 jaar die zweren bij de Underground.

maar goed laten we weer ontopic gaan !!!!
BrazStandaard Lid
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
17-2-2004 15:38

colin232 schreef:

DJ Marcus schreef:

Dus als jy wordt uitgenodig voor BIG internationaal party met s'werelds beste DJ's zeg jy...naa neey ik draai liever voor 200 man dan voor 10.000 hoor...
zou ik idd weigeren...
vind ik heel idealistisch; maar als je het echt meent, petje af. dan sta je wel voor wat je zegt. Maar stel nou dat tekno heel groot wordt, haak je dan af? Denk het wel. Dus het gaat niet om de muziek zelf, maar meer over je afzetten tegen de rest (mainstream) Dat is in een notendop mijn mening over underground en waarom ik het een beetje nep vindt, sorry. maar nu gaan we idd weer on topic en ik hoop niet dat ik mensen kwets met mijn mening. Ik herken dit gedrag namelijk bij mezelf 10 jaar terug. (punk/metal luisteren om me af te zetten tegen de toenmalige mainstream gabber-explosie)
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
17-2-2004 15:52
Wat mij betreft is een mainstream-underground discussie wel degelijk ontopic, aangezien het gaat over welke stijlen populair gaan worden in 2004. En 'populair' hangt af van waar je kijkt.

Het valt mij op dat er nogal wat generaliserende uitspraken worden gedaan over zowel underground als mainstream. Alsof voor beide geldt dat daarin maar één scene te vinden zou zijn met één soort mensen, met allemaal dezelfde principes. Wat een onzin.

Zo op het eerste gezicht zou je kunnen zeggen dat op Mainstream-feesten bezoekers veel meer hoog te houden hebben, qua kleding, gsm-metjes, de juiste vrienden etc. Maar die druk bestaat eveneens in de underground-scene, alleen wat meer verborgen. (Die hanekam van mij, daar was ik écht een uur of wat mee bezig 's ochtends, en mooi wel dat er een paraplu mee naar buiten ging als het regende.) Het enige wat ik de underground voor vind hebben ten opzichte van mainstream, is dat mensen het eerder pikken wanneer iemand niet aan de strenge criteria van de meerderheid voldoet. Er zijn trendy-wendy-tenten in Utrecht waar ik een paar jaar geleden aan de deur werd geweigerd, en als ik er al binnenkwam, werd er zoveel achter mijn rug om geklooid dat ik het alsnog voor gezien hield. Dat gebeurt niet op mijn eigen feestjes, en dat is heel mooi.

Dat ik zowel ondergronds als bovengronds draai, heeft niks te maken met principes, maar alles met het feit dat ik open sta voor vele soorten muziek. Mijn persoonlijke voorkeur is hierin leidend, niet wat 'in' is en wat niet.
RademakersVIP Lid
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
17-2-2004 16:01
Dus het gaat niet om de muziek zelf
Het grootte verschil tussen underground en mainstream zit inderdaad niet zozeer in de muziek, maar in alles er omheen.
De sfeer op een underground feest is heel anders als op een mainstreamfeest, echt een verschil tussen dag en nacht. De (underground)muziek is meestal wel wat rauwer.

Ik zie het niet als afzetten tegen de maatschappij, maar er gewoon uitwandelen. Net zo eenvoudig als een andere kamer binnengaan. En net zo gemakkelijk wandel je weer naar buiten.
Veel mensen blijven echter steken, en dat is jammer, met als resultaat hokjesdenkerij.

Maar goed back ontopic; Waar ging het ook-al-weer over? wink ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
17-2-2004 16:03

Rademakers schreef:

gewoon uitwandelen
Briljant! Mooie omschrijving.
Didier_SStandaard Lid
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
17-2-2004 16:12
Wat een hoop postings... ik ga niet beginnen quoten want dat wordt onbegonnen werk wink ;)

Ik ga mss beginnen met te zeggen dat ik de mainstream niet afbreek, integendeel, doordat de mainstream momenteel op zijn kont zit, is gans de clubscene in een gat gevallen. Dus: hoe sneller de mainstream terug op poten staat, hoe liever ik het heb happy :).

Een groot internationaal evenement afzeggen voor een kleinschalig project zou OERDOM zijn! Je mag nog zoveel liefde voor de muziek voelen, dat belet je niet om once-in-a-lifetime kansen te pakken wanneer je de kans krijgt!

Elk mainstreamgenre is ooit eens underground geweest en wanneer dat gebeurt gaan inderdaad een heel hoop van de undergroundfanaten hun heil zoeken in andere undergroundgenres. Niet omdat het mainstream geworden is, maar wel omdat het mainstreammilieu de onhebbelijke gewoonte heeft iets uit te melken tot het niet meer aanhoorbaar is! Als je iets niet wilt beluisteren simpelweg omdat het "commercieel" is, dan ben je enorm slecht bezig volgens mij.
Underground en House bijvoorbeeld (het genre "House" dus, niet de verzamelnaam) zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest. Blijkt nu dat House steeds meer in de mainstream terechtkomt met de nodige verkrachtingen erbij. Gelukkig zijn er nog heel wat producers die wél goeie muziek maken en die hoor je dan zowel in de mainstream als in de underground. Stel dat men House begint uit te melken en dat de kwaliteit helemaal ten onder gaat, dan mag je je inderdaad verwachten aan een verdwijning van House uit de underground. Wat wél hoopgevend is: eenmaal het genre helemaal werd uitgemolken springt de commerciele scene op een ander genre en veelal merk je dan dat de undergroundscene alles terug overneemt en zachtjes zijn wonden likt om terug te gaan opbouwen gebruik makend van de extra's die ze hebben kunnen meenemen uit de commerciele periode (zo is iedereen tevreden!).

En wat betreft het drugs-gedeelte van deze discussie: DRUGS HOEFT NIET, punt andere lijn!
Er is inderdaad een groter drugsgebruik in de underground dan in de mainstream (komt vooral door het selectere publiek volgens mij), maar ik kan je garanderen dat een goeie DJ evengoed draait er zonder als er met! En ik (persoonlijk dan) amuseer me al sinds jaar en dag zonder ook maar één enkele vorm van drugs te nemen... zelfs alcohol heeft er nog nooit voor gezorgd dat ik me meer amuseer in een club (op café natuurlijk wel laugh :D)!
Ow ja... heroine lijkt me niet echt geschikt om te gebruiken tijdens het uitgaan, moest je nu nog cocaine gezegd hebben wink ;)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Colin232Standaard Lid
17-2-2004 16:21

braz schreef:

colin232 schreef:

DJ Marcus schreef:

zou ik idd weigeren...
vind ik heel idealistisch; maar als je het echt meent, petje af. dan sta je wel voor wat je zegt. Maar stel nou dat tekno heel groot wordt, haak je dan af? Denk het wel. Dus het gaat niet om de muziek zelf, maar meer over je afzetten tegen de rest (mainstream) Dat is in een notendop mijn mening over underground en waarom ik het een beetje nep vindt, sorry. maar nu gaan we idd weer on topic en ik hoop niet dat ik mensen kwets met mijn mening. Ik herken dit gedrag namelijk bij mezelf 10 jaar terug. (punk/metal luisteren om me af te zetten tegen de toenmalige mainstream gabber-explosie)
Ik draai in iedergeval geen tekno :)

maar hoe dan ook, het zou kunnen dat ook ik wordt meegesleurd in de mainstream. En of dat erg is, nee denk het niet. Maar ik zal never nooit gaan draaien voor 10.000 man. Puur omdat ik dan de sfeer mis. Ook al draaien de beste dj's daar.
het is ook niet zo dat ik mij afzet tegen de rest. Als muziekliefhebber moet je openstaan voor ALLE soorten muziek. Alleen puur het draaien doe ik liever in de underground in de anonimiteit. Ik heb geen idealen om heel groot te worden. Laat mij maar lekker klein blijven en lekker draaien op intieme feestjes.
Tom314Standaard Lid
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
17-2-2004 16:50
leuke keuze in ieder geval. Nu, ik denk dat de meesten hier er zo over denken, maar wel die kans om op een groot evenement niet laten liggen (ligt er natuurlijk wel aan wat voor iets het is, ik zie me niet op een trance-evenement staan, of pakweg op een platte kermis).

Maar goed, leeftijd is niet zozeer van toepassing dan, maar "wat" draai je dan ?
Latin, soul, funk, drum 'n bass, punk, noise ?? Noem desnoods enkele namen van groepen/dj's, ik denk dat je ons allemaal wel benieuwd hebt gemaakt.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)