Statieven en belastbaarheid.
(110 reacties. Pagina 3 van 12)Moderator(s): Dré
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 17-2-2004 12:58 |
Dus als ik 100kg aan een statief hang en het statief overleeft het dan mag ik er voorzichtig vanuit gaan dat het statief zeker tot 20kg belast kan worden? Voorbeeld: De ASD ALT 270 statief (verkocht door de importeur(s) van JB-Systems) heeft een opgegeven belastbaarheid van 60kg. Dit zou dus betekenen dat ik 300kg in het statief moet kunnen hangen voordat het in elkaar dondert. www.new-line.nl/v/12465 Sorry, dat zie ik niet helemaal zitten (toen ik in de truss set ging hangen kraakten de statieven al enigzins). Het Showtec Windupje zou dan zo'n 95kg moeten kunnen hebben. www.new-line.nl/v/10969 Dat durf ik wel aan. Moraal? Het is een klerezooi in goedkoop statievenland. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 17-2-2004 13:09 |
Dit topic is afgesplitst van een ander topic. Dit omdat het volgens mij een BELANGRIJK onderwerp is. | |
MichaelEx Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2003 Laatste: 16-6-2004 Berichten: 245 | 17-2-2004 13:11 |
1 x bewerkt. Laatst door Michael op 17-2-2004 13:12 Ik heb het hier ook specifiek over de showtec wind up. Mijn uiteindelijke advies is simpel. ga naar de pa markt en kijk of je daar iets moois vind. Liever een showtec wind up dan een gamma bouwlampstatief. die showtecs worden hoofdakelijk gebruikt als fourbar statieven en daar doen ze hun werk prima. alleen praten we hier wel over gewichten welke een persoon zelfs nog kan tillen (ja ja met rugpijn ). Ik praat hier niet over andere statieven alleen over de showtec wind up van 18,5 kilo.By the way Niek. Leuk feestje | |
Olé Olé heb nu ok AD! | |
PatrickKStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2003 Laatste: 14-6-2011 Berichten: 351 | 17-2-2004 13:11 |
Spannend hè Dré? Maar zijn deze statieven voorzien van enige keuring? Als dat zo is, dan zou ik toch eens het keuringscertificaat opvragen. Misschien hebben ze alleen de kleur verf gekeurd? | |
-- Let's do it my way and get it right the first time -- | |
MichaelEx Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2003 Laatste: 16-6-2004 Berichten: 245 | 17-2-2004 13:15 |
De mobil tech eco statieven = ALT serie van jb systems waren TUV GS gekeurd en een certificaatje kreeg je erbij De showtecs hebben nog geen keuringsafdeling in hun hele leven gezien. | |
Olé Olé heb nu ok AD! | |
PatrickKStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2003 Laatste: 14-6-2011 Berichten: 351 | 17-2-2004 13:20 |
Ik zit trouwens nog even mijn map door te lezen, hierbij nog een quote: Elk hijs- en hefgereedschap moet vergezeld gaan van een gebruiksaanwijzing die tenminste de volgende gegevens bevat: Bron: syllabus elementaire hijstechniek, drs. R. Bakker, pagina 4-3- de normale gebruiksvoorwaarden en gebruiksomstandigheden - aanwijzingen voor gebruik, montage en onderhoud - de bruikbaarheidsgrenzen - de technische kenmerken - de inhoud van het onderhoudsboekje voor de machine (nvt denk ik hier) Op ieder hijs- en hefgereedschap moeten de volgende merktekens zijn aangebracht: - identificatie van de fabrikant - identificatie van het materiaal - identificatie van de werklast - de CE-markering Het gaat hier over de inhoud van de Europese MachineRichtlijn. Een apparaat met CE-markering dient hier aan te voldoen (anders geen ce-markering). Verder dient de bedrijfsbelasting ook in de CE Declaration of Conformity te staan. En nog veel meer gegevens overigens. Zonder CE markering mag het niet verkocht worden, dus is er ook een DoC, met daarin een bedrijfsbelasting. Toch? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 17-2-2004 13:23 |
Ik kom VERDOMD WEINIG statieven tegen die echt gekeurd zijn. Ik heb wel HEEL veel statieven gezien die GEEN keuring hebben EN ook statieven waarbij bleek dat het liertje gekeurd was. Lekker belangrijk, een statief heeft namelijk nog een fiks aantal onderdelen die gekeurd moeten worden. En hier en daar zie ik zelfs bij bekende merken wel wat dingen rammelen. Zo heeft het VMB TE-03 statief volgens VMB een belastbaarheid van 100kg MAAR wordt bij de lier vermeld dat hij maximaal 350kg aankan. | |
PatrickKStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2003 Laatste: 14-6-2011 Berichten: 351 | 17-2-2004 13:25 |
Als ze de lier en het totale statief hebben gekeurd is er niet echt een probleem, dan ga je gewoon uit van de laagste belasting, 100 kg in dit geval (WLL of VBG-70?). | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 17-2-2004 13:26 |
Het probleem dat ik met dit hele verhaal heb is dat deze budgetstatieven meestal gebruikt worden door (jonge) mensen die totaal *geen* kaas hebben gegeten van belastbaarheid, veiligheidsfactoren en risicoanalyses. Dus wat gebeurt er: men denkt, "ach, het zal zo'n vaart niet lopen" (al er uberhaupt al iets wordt gedacht) en het statief wordt (soms zwaar) overbelast. Het showtecje zal een belastbaarheid van zo'n 20 kilo hebben (bezwijkt bij 100 kilo). Dan vind ik het een fout advies om die voorgeschreven veiligheidsmarge te verkleinen door er meer gewicht aan te hangen. Die marge is er met een goede reden. Een verwijzing naar een ander statief met een hogere opgegeven belastbaarheid die in de praktijk minder kan houden is niet relevant: de fabrikant/importeur van dat statief zit duidelijk helemaal fout. Niet iets om een voorbeeld aan te nemen. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
MichaelEx Lid Uit: Nederland Sinds: 28-3-2003 Laatste: 16-6-2004 Berichten: 245 | 17-2-2004 13:31 |
Je hebt gelijk Victor maar ga jij een risico analyse voor een feest van 30 man maken bij een bealsting van maximaal een 50-60 kilo? wetende dat de dj nog maar net 16 jaar is? Dit gebeurd gewoon niet. | |
Olé Olé heb nu ok AD! |