Forum > Geluid

OEM of Technics ?

(70 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
3-2-2004 16:21
Ik denk ook dat je een draaitafel moet benaderen als muziekinstrument.
Specificaties zijn natuurlijk ook belangrijk als het om technische onderbouwing gaat, maar het zal toch voor iedereen een ander gevoel zijn.
En technische onderbouwing kan in DIT geval nooit doorslaggevend zijn, de feel zal de doorslag moeten geven.

Als ik de accura`s ergens een keer zie staan, zal ik er eens een plaatje mee mixen en misschien wel of niet mijn mening bijstellen.
maar tot op heden..................SL =Solid Love
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
3-2-2004 16:51
Eventjes knippen en plakken wat ik op een ander forum gepost heb:


Een paar maand geleden heb ik ook OEM's aangeschaft (the SYNQ-edition happy :)) en wat Reind in zijn review beschrijft is alles behalve overdreven. De torque is enorm. De speling van zowel de platter, de arm als de overgang tussen arm en naald is gewoon 0,0. De stabiliteit is kortweg fenomenaal: het lukt me probleemloos om 2-3 minuten platen gelijk te laten lopen zonder ook maar de minste bijsturing, Technics is mss ook stabiel, maar deze toestellen gaan echt wel nog een stapje verder! Bovendien hebben ze geleerd uit de fouten van Technics: geen lampje maar een LEDje, extra startknop voor turntablisten (al mochten ze volgens mij de pitchcontrol ook verplaatsbaar gemaakt hebben voor die gasten), geen nulpuntprobleem, zelfs geen klik, ...
Eventuele nadelen?
- geen stofkap bijgeleverd sad :(
- anti-skating tot 3gram (slecht afgekeken van Technics dus!)
- geen gaatje voor extra cel (nahja... niet echt een ramp denk ik)

Ik heb ze nu een paar maand staan en ik verbaas me nog steeds elke keer over deze toestellen. Wat er echt helemaal leuk aan is, is dat je tijdens het weekend gewoon geen aanpassingsverschijnselen hebt wanneer je overstapt naar de vertrouwde Technicsen in je club (en dat lijkt mij een niet te onderschatten punt!!). Owkey, het eerste half uur vind je die Technicsen speelgoed, maar dat went en zelfs tijdens dat halfuur kun je perfect mixen zonder dat je je moet concentreren op "dit moet ik nu zo doen".

Mijn advies:
- heb je Technicsen, dan zou je moeten knettergek zijn om ze weg te doen
- wil je nieuwe aanschaffen, doe dan op zijn minst een poging om die OEMs eventjes uit te testen!


Zoals je kunt lezen, een gebruikers-uitleg en geen technische fiche wink ;)

Vragen over die toestellen in vergelijking met Technics? Vuur maar, ik wil gerust antwoorden!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TeacherStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2004
Laatste: 7-4-2017
Berichten: 70
3-2-2004 17:47

teacher schreef:

Koop nou maar gewoon de vertrouwde technics.

* nog steeds de dè standaard
* restwaarde
* hebben zich al bewezen

Reind] vergeet al dat stomme gel*l van standaards en over dat ze zichzelf al bewezen hebben blaaaaaaaaaaaaaat blabla, vergeet ff de restwaarde

hmzz... staat er soms "zeik mij af" op mijn voorhoofd?? wink ;)
I'm a man... I don't read manuals.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
3-2-2004 17:54

teacher schreef:

hmzz... staat er soms "zeik mij af" op mijn voorhoofd?? wink ;)
Heb je al in de spiegel gekeken? Zou ik toch maar ff doen hoor... laugh :D

Reind] vergeet al dat stomme gel*l van standaards en over dat ze zichzelf al bewezen hebben blaaaaaaaaaaaaaat blabla, vergeet ff de restwaarde

"Bewezen hebben" vind ik dus ook grote zever... dan moeten we allemaal terugkeren naar de tamtam en de berevellen en terug op jacht gaan, basta!
En restwaarde? Koop jij een toestel om opnieuw te verkopen of om je ermee te amuseren tot hij uit elkaar valt (bij wijze van spreken natuurlijk)?
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 5308
3-2-2004 18:12

DSalembier schreef:

"Bewezen hebben" vind ik dus ook grote zever... dan moeten we allemaal terugkeren naar de tamtam en de berevellen en terug op jacht gaan, basta!
Helemaal geen zever. Op plaatsen waar het er echt op aankomt (discotheek, festival) pak je een apparaat waarvan je weet dat hij blijft werken no matter what. De OEM ziet er vanbinnen ook prima uit en zal waarschijnlijk best betrouwbaar zijn, maar dat moeten we nog afwachten. Het is nog niet in de praktijk bewezen.

En last but not least: een SL zou ik nou niet met een berevel willen vergelijken...
En restwaarde? Koop jij een toestel om opnieuw te verkopen of om je ermee te amuseren tot hij uit elkaar valt (bij wijze van spreken natuurlijk)?
Het kan wel een goede reden zijn bij de aanschaf iets meer te betalen. Ik ben de eerste om toe te geven dat een SL-1200 erg duur is. Maar het idee dat je er bij verkoop weer heel veel voor terugkrijgt maakt het wat beter te pruimen.

Verder lijkt me de kans dat er voor een SL-1200 over 10 jaar nog reserveonderdelen te krijgen zijn ook wat groter dan voor de OEM-mers. Dat maakt het ook een veilige investering.

Nogmaals: ik wil best geloven dat de OEM-mer een prima prijs-kwaliteitverhouding geeft, en zelfs nog wel dat hij nog een tandje lekkerder draait dan een SL. Maar er spelen ook andere dingen een rol bij de keuze (zie hierboven). Maar hebben we deze hele discussie niet al eens gehad?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 13462
3-2-2004 18:34

Mayoda schreef:

arm etc etc , is precies hetzelfde als de acura.
Dikke vinger! Gelukkig niet zeg. Ook de motor is niet gelijk, de sturing van de motor is niet gelijk. Er is eigenlijk niets aan de TTX1 dat gelijk is aan de OEM Super bak.
Ik las ergens een review, zal eens kijken of ik de link ergens kan vinden
Daarin werd gezegd dat de acura modellen aanvankelijk waarschijnlijk zijn ontworpen voor numark.
Nou haal je toch wel wat dingen door elkaar (even in het midden latend of het ook zo is). Dat de Super OEM bak wel of niet oorspronkelijk ontworpen is voor Numark heeft geen enkele relatie tot het feit dat de TTX1 wel of niet gelijk is aan de OEM Super bak (antwoord: Niet).

Analogie. Fabrikant X vraagt Y om een product te ontwerpen. Y zegt toe dat te kunnen (en gaat aan de slag) maar kan geen exclusiviteitgarantie geven. Fabrikant X gaat daarna naar fabrikant Z en begint het hele proces opnieuw. Wat voor verbintenis zit er in dit geval tussen Y en Z??? Geen.

Stabiliteit van de Super OEM Bak: Ronduit prima. Ook op dat vlak is hij zeker gewaagd aan de SL.

<<<<<<<<<

Overigens vind ook ik, net als Victor, dat voor de verhuur en installatieklusjes, de SL gewoon nog de veiligste keuze is. Of het de BESTE keuze is kan alleen de tijd uitmaken MAAR het is in ieder geval een veilige keuze ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjpieterlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 10-4-2009
Berichten: 91
3-2-2004 18:46
Misschien een domme vraag maar mag ik stellen dat het WRMS verschil tussen de Technics en de OEM niets meer uitmaakt (dat maak ik hier op uit)?
Ik wil best corrigeren met de platter, als het maar goed klinkt! Ik wil net zo precies kunnen mixen als met mijn cdj 100 's.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 13462
3-2-2004 19:11

djpieterl schreef:

Misschien een domme vraag maar mag ik stellen dat het WRMS verschil tussen de Technics en de OEM niets meer uitmaakt (dat maak ik hier op uit)?
Korte termijn drift (zeg maar een constante afwijking ten opzichte van de nominale waarde (net zoals je thermostaat doet maar dan veeeeel sneller) is geen probleem. Per rotatie middelen die variaties zich immers uit tot nul (net zoals het lichtnet gemiddeld over het jaar PRECIES 50Hz geweest is MAAR de momentane waarde kan daar zo'n 1% van afwijken). De lange termijn drift (lang is in dit geval meer dan een paar seconden), DA'S de belangrijke parameter. Bij een kristal is die VEEL constanter dan bij welke RC oscillator dan ook (zelfs als die RC oscillator in een kunstmatig oventje gehouden wordt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjpieterlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 10-4-2009
Berichten: 91
3-2-2004 19:22
Bij de lange mixes kan ik dus met minder corrigeren voldoen. Daar draait het dus om de lange waarde...toch?

Ja sorry maar ik ben een technische n00b.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 13462
3-2-2004 19:31
Ach, de grootste variatie zit reeds in het vinyl zelf (veroorzaakt tijdens het snijden van de moeder). Daar kan geen enkele draaitafel nog iets aan veranderen. Vreemd genoeg staan veel DJ's HIER weer niet bij stil. Zo zul je zien dat je vaak zelfs een snelheidsverschil in het _vinyl zelf_ zult hebben als je het begin van een nummer vergelijkt met het einde van het nummer.

Gelukkig is er ook een oplossing. Die heet CD ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)