Forum > Algemeen Forum

Zwart werken als DJ

(99 reacties. Pagina 1 van 10)
Moderator(s): Dré
Peter HeemsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2004
Laatste: 20-1-2004
Berichten: 2
19-1-2004 17:50
Als dj werk ik wel eens zwart voor een opdrachtgever; geld zo in een envelopje na afloop.
Nu vraag ik me af wat nu concrete risico's zijn.
Ik kan op zich facturen sturen , dus bij een eventuele controle kan ik altijd aangeven dat ik achteraf een factuur stuur.
Wat is dan nog een risico?

Ik realiseer me dat ik een onderwerp aansnijdt waar een taboe op heerst , en wellicht ook als 'not done'ervaren wordt.
Toch doe ik het, omdat ik weet dat veel andere dj's ook (gedeeltelijk) zwart werken en het waardevol is om goed geinformeerd te zijn.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-1-2004 18:16
De eerste vraag die jij en je opdrachtgever je moeten stellen is of je in loondienst bent of zelfstandig. Dit hangt van veel omstandigheden af, onder andere van de mate van toezicht, de instructies die je krijgt, je vervangbaarheid en het aantal opdrachtgevers dat je hebt.

Ben je niet zelfstandig (en dus in loondienst) dan loopt je opdrachtgever kans op naheffingen loonbelasting en premies werknemersverzekeringen. I.h.a. wordt bij opzet een boete van 100% gegeven. De nageheven loonbelasting (niet de boete) kan je werkgever op jou verhalen. Sterker nog, doet hij dat niet dan wordt de naheffingsaanslag verhoogd, omdat het loon wordt verhoogd met de niet verhaalde loonbelasting.

Ben je wel zelfstandig dan wordt het onderscheid zwart/wit in feite pas gemaakt in jouw aangifte inkomstenbelasting. Geef je de inkomsten niet op, dan kan de belastingdienst (als ze er bij een boekenonderzoek achter komen) de verschuldigde inkomstenbelasting navorderen, in de regel eveneens met een boete tot 100%. Premies werknemersverzekeringen spelen dan niet. Je opdrachtgever staat er in dit geval eigenlijk buiten.

De kans op ontdekking is vrij groot, omdat je opdrachtgever de aan jou betaalde bedragen als kosten zal aftrekken. Bij een onderzoek bij je opdrachtgever kan de belastingdienst controleren of degene aan wie de bedragen betaald zijn (jij dus) deze wel heeft aangegeven.

Een probleem dat in de praktijk nog wel eens speelt is dat de opdrachtnemer (jij dus) denkt dat hij zelfstandig is, maar de belastingdienst of uitvoeringsinstelling vinden van niet. De opdrachtgever hangt dan voor de niet afgedragen loonbelasting en premies (waarvan hij dacht dat hij ze niet verschuldigd was). Dit probleem kan voor een deel worden ondervangen door het aanvragen van een VAR (verklaring arbeidsrelatie). Maar goed, dat valt een beetje buiten dit verhaal.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
19-1-2004 19:45
Bij veel eigenaren van horecagelegenheden kun je het zelfs schudden als je zegt dat je wit uitbetaald wilt worden.
Ben je een zelfstandige, dan hebben ze er vaak minder moeite mee om een factuur te ontvangen. Bij de grotere discotheken kun je het weer vergeten als je niet zelfstandig bent of via een organisatie draait.

Voor de rest is het erg simpel, spreek vooraf duidelijk af hoe je wilt uitbetaald worden. En als je verder je kop houdt, dan komt er geen hond achter.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
19-1-2004 20:47

Gupy schreef:

Bij de grotere discotheken kun je het weer vergeten als je niet zelfstandig bent of via een organisatie draait.
Stop dreaming...

Ook daar gebeurt het meer dan je denkt!

Toch hoor je het mij niemand aanraden: de risico's worden steeds groter en groter en (vooral in Belgie, Nederland weet ik niet) sinds begin dit jaar zijn er heel wat scherpere controles aangekondigd in de "risicosectoren", met name de bouw en horeca (DJ's dus ook sad :()
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DesconStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2002
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 179
19-1-2004 20:56

Gupy schreef:

Bij veel eigenaren van horecagelegenheden kun je het zelfs schudden als je zegt dat je wit uitbetaald wilt worden.
Ben je een zelfstandige, dan hebben ze er vaak minder moeite mee om een factuur te ontvangen. Bij de grotere discotheken kun je het weer vergeten als je niet zelfstandig bent of via een organisatie draait.

Voor de rest is het erg simpel, spreek vooraf duidelijk af hoe je wilt uitbetaald worden. En als je verder je kop houdt, dan komt er geen hond achter.
Kwou net zeggen , dr gebeurt veel zwart.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
19-1-2004 21:01
Je kunt een beetje als stelregel nemen; Hoe groter de accomodatie hoe "witter" je moet gaan werken, om het zo maar eens even te zeggen.
Maar dat is MIJN mening...
DJ EduardoAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2004
Laatste: 19-3-2006
Berichten: 1
19-1-2004 21:26

Victor schreef:

De kans op ontdekking is vrij groot, omdat je opdrachtgever de aan jou betaalde bedragen als kosten zal aftrekken.
Als je opdrachtgever in deze 'fair' is ( beetje dubbel in deze uiteraard..haha), dan geeft ie dat natuurlijk niet op he (!)
Hij graaft daarmee zijn eigen graf ook lijkt me, toch?..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-1-2004 23:09
Ze worden allemaal een keertje gepakt, en de belasting mag (ik dacht) voor vijf jaar partikulier , en (ik dacht) 10 jaar voor bedrijven,
terug in de tijd aanslagen opleggen.
Onze victor weet het alemaal exact!
Dus die zal me hier en daar wel verbeteren.

En als je geen exacte cijfers (meer) hebt,
dan schatten ze het meestal zelf wel even laugh :D
Heb je wel cijfers,
doen ze als ze er zin in hebben,
als boete,
het zelfde bedrag er nog even bovenop.
Dat zal jullie zwartwerkers wel even leren razz :p

Want 50 x 50 x 5= € 12500,- en daar moet je dan ongeveer 30% belasting over betalen=
3750,- en dat keer twee= € 7500,- (Dit is een beetje kort door de bocht, maar we gaan er nu nog maar van uit dat je € 50,- per week verdient........ laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
19-1-2004 23:43
Voor de "kleinere" dj`s zou ik gewoon aanraden alles op te geven uit als "inkomen uit overige werkzaamheden" (laat je bij een twijfel geval -dus hoog inkomen- je voorlichting door de belastingdienst!

Dan zit jij sowieso save! Wat je opdrachtgever doet of niet doet is zijn probleem, niet de jouwe.
"Jocha"
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-1-2004 23:48
Je kunt je beter laten informeren door een goede accountant.
Het eerste gesprek is meestal gratis.
En het is veel onafhankelijker.

Neem er wel eentje die ervaring met artiesten heeft het is een nogal uitgebreide materi met zijn eigfen regels.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)