Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Webbie
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Webbie (Pagina: 9 van 10)
Topic: MicW i436 Calibrated Measurement Mini Microphone for iPad, iPhone e.d. (17-11-2014 17:04:00)
Hallo,
Mocht iemand nog het (algemene) MicW i436 frequentie response bestand willen maken, kan dat via onderstaande tekst.
Onderstaande kopiëren en plakken in Notepad en opslaan als .txt bestand.
De Nederlandse MicW vertegenwoordiger gemaild, met de vraag of ze ook op serie-nummer frequentie responses bijhouden van elke microfoon.
Kreeg netjes antwoord terug.
Weer voor jullie klaargezet om te downloaden.
Download: i436 specs
Greetz Webbie...
Topic: Presets SA C27 (17-11-2014 11:14:00)Mocht iemand nog het (algemene) MicW i436 frequentie response bestand willen maken, kan dat via onderstaande tekst.
Onderstaande kopiëren en plakken in Notepad en opslaan als .txt bestand.
20 0.0
31.5 0.0
40 0.0
50 0.0
63 0.0
80 0.0
100 0.0
125 0.0
160 0.0
200 0.0
250 0.0
315 0.0
400 0.0
500 0.0
630 0.0
800 0.0
1000 0.0
1250 0.0
1600 0.0
2000 0.0
2500 0.1
3150 0.3
4000 0.5
5000 0.7
6300 0.6
8000 0.5
10000 0.0
12500 -0.8
16000 -1.2
20000 2.2
Of downloaden via mijn DropBox: MicW correction file31.5 0.0
40 0.0
50 0.0
63 0.0
80 0.0
100 0.0
125 0.0
160 0.0
200 0.0
250 0.0
315 0.0
400 0.0
500 0.0
630 0.0
800 0.0
1000 0.0
1250 0.0
1600 0.0
2000 0.0
2500 0.1
3150 0.3
4000 0.5
5000 0.7
6300 0.6
8000 0.5
10000 0.0
12500 -0.8
16000 -1.2
20000 2.2
De Nederlandse MicW vertegenwoordiger gemaild, met de vraag of ze ook op serie-nummer frequentie responses bijhouden van elke microfoon.
Kreeg netjes antwoord terug.
Helaas worden er geen data van de i436 calibratie bijgehouden, is geen beginnen aan vanwege de grote aantallen.
Ik heb wel andere data, die misschien zinvol voor je kunnen zijn, zoals:
Temperatuur en vochtigheids data.
Directivity metingen.
Temperatuur versus tijd vergelijking
Gevoeligheidsverandering versus tijd
Gevoeligheidsverandering versus temperatuur.
Laat even weten of bovenstaande mogelijk je interesse heeft.
Ik had interesse en dus netjes het document gekregen.Ik heb wel andere data, die misschien zinvol voor je kunnen zijn, zoals:
Temperatuur en vochtigheids data.
Directivity metingen.
Temperatuur versus tijd vergelijking
Gevoeligheidsverandering versus tijd
Gevoeligheidsverandering versus temperatuur.
Laat even weten of bovenstaande mogelijk je interesse heeft.
Weer voor jullie klaargezet om te downloaden.
Download: i436 specs
Greetz Webbie...
Hall Kees,onnodig groot membraan oppervlak van de mid/laag driver, cone-breakup gaat eerder plaatsvinden bij de hogere frequenties. Dat volg ik ff niet.Welke driver bedoel je hier, van de C27 of de P16?Lijkt mij logischerwijs de 15" (SA1502) in de C27, de 15"ers (SA1503/SA1513) in de P16 hoeven geen hogere frequenties weer te geven dan +/- 100Hz.
In de C27 moet de 15" tot 1400Hz doorlopen, dus heb je eerder de kans dat de 15" conus de hogere frequenties niet meer goed kan volgen en dus de conus opbreekt (cone breakup).
Dat gaat makkelijker/beter met een kleinere conus, zoals een 12" (of beter nog kleiner).
Greetz Webbie...
Topic: Presets SA C27 (17-11-2014 10:23:00)Staalsj schreef:
Webbie schreef:
In de C27 moet de 15" tot 1400Hz doorlopen, dus heb je eerder de kans dat de 15" conus de hogere frequenties niet meer goed kan volgen en dus de conus opbreekt (cone breakup).
Dat gaat makkelijker/beter met een kleinere conus, zoals een 12" (of beter nog kleiner).
Greetz Webbie...
Hallo Kees,Wat is daar mis mee dan?Op zich niets mis mee, maar over het algemeen kom je dat niet vaak tegen en ik zie alleen maar nadelen, zoals:
Beter in dit geval dus: 15" (sub) + 12" (mid/laag) + ribbon (mid/hoog)
Greetz Webbie...
Topic: Presets SA C27 (17-11-2014 08:34:00)Staalsj schreef:
Webbie schreef:
Ik had persoonlijk ook nooit de C27's gecombineerd met P16's, 15" mid/laag (C27) en dubbel 15" sub (P16).- onnodig extra gewicht van de 15" mid/laag driver.
- onnodig groot membraan oppervlak van de mid/laag driver, cone-breakup gaat eerder plaatsvinden bij de hogere frequenties.
- ik vind het geen gezicht (niet echt een reden natuurlijk) :-)
Beter in dit geval dus: 15" (sub) + 12" (mid/laag) + ribbon (mid/hoog)
Greetz Webbie...
Hallo VrijeVogel,Ik ben je weer even kwijt, welke present eq kaarten in welk apparaat bedoel je?
Of bedoel je met "origineel bak ijzer" in je eerste post misschien een SA PPA1200 of een versterker uit de SA ES-series?
Mooiere combinatie had geweest P16 (2 x 15")+ P24 (ribbon + 12") of P16 (2 x 15") + C24 (ribbon + 12"), dan de P16 (2 x 15") + C27 (ribbon + 15") die je nu wil gaan gebruiken.
Over welk model Crest praat je, de instapper (CPX Serie) of een van de oude "beesten"?
Ik heb de Behringer's nog niet gehoord, veel amp + DSP voor weinig, maar dat zegt niks over de uiteindelijke geluidskwaliteit (of misschien toch :-) ).
Maar verwacht dat de iNuke's zwaar het onderspit zullen delven t.o.v. bijvoorbeeld de SA1600 (en zeker de PPA1200) qua geluidskwaliteit (niet qua vermogen).
Ik had persoonlijk ook nooit de C27's gecombineerd met P16's, 15" mid/laag (C27) en dubbel 15" sub (P16).
Maar misschien handig om je complete set (met merk en model) hier eens te posten, misschien komt het "iele" ergens anders vandaan, bijvoorbeeld uit de eerder genoemde mogelijke fase (foute bedrading tussen apparatuur, of in de C27 kasten zelf) en/of gain fouten (die verlies van geluids-resolutie kan veroorzaken, resulterend in een iel (schel), weinig dynamisch geluid).
Zoals eerder gezegd, door Peter en mij, heeft de C27 normaal gesproken geen extra EQ nodig om goed te klinken.
Nog een tip aan de topic starter: deze twee tooltjes, nml. de DAP Audio Cable Tester Pro en de Speaker Pop, polarity tester, zou iedereen standaard in zijn koffertje/op zak moeten hebben, zo kun je bij problemen al veel dingen uitsluiten.
Het zal niet de eerste keer zijn dat foute bedrading en uit fase-lopende luidsprekers over het hoofd worden gezien!.
Greetz Webbie...
Topic: Presets SA C27 (16-11-2014 22:38:00)VrijeVogel schreef:
Ik vraag de eq instellingen omdat men altijd origineel aanprijst voor de beste klank omdat hierin de originele present eq kaarten inzitten.Of bedoel je met "origineel bak ijzer" in je eerste post misschien een SA PPA1200 of een versterker uit de SA ES-series?
Vond de set ietwat schel klinken, zal met de p16 eronder beter worden. Draaide met een crest versterker.
Nu liggen er inuke 6000dsp klaar. Behalve de eerste serie die voeding problemen hadden kan ik geen slecht woord over vinden. Voordeel je kan ze helemaal instellen.
Zover ik weet is een C27 geen kast met echt laag (55 Hz – 32 kHz (+/- 3 dB) ). Nu liggen er inuke 6000dsp klaar. Behalve de eerste serie die voeding problemen hadden kan ik geen slecht woord over vinden. Voordeel je kan ze helemaal instellen.
Mooiere combinatie had geweest P16 (2 x 15")+ P24 (ribbon + 12") of P16 (2 x 15") + C24 (ribbon + 12"), dan de P16 (2 x 15") + C27 (ribbon + 15") die je nu wil gaan gebruiken.
Over welk model Crest praat je, de instapper (CPX Serie) of een van de oude "beesten"?
Ik heb de Behringer's nog niet gehoord, veel amp + DSP voor weinig, maar dat zegt niks over de uiteindelijke geluidskwaliteit (of misschien toch :-) ).
Maar verwacht dat de iNuke's zwaar het onderspit zullen delven t.o.v. bijvoorbeeld de SA1600 (en zeker de PPA1200) qua geluidskwaliteit (niet qua vermogen).
Maar het zal wel vl@#ken in de k%rk zijn sa met inuke
Ik persoonlijk zou nooit een goede speaker set aansturen met een budget amp (ik heb ooit ook die "fout" gemaakt), maar natuurlijk is iedereen daar vrij in en geld speelt natuurlijk ook een grote rol (deed dat toen bij mij ook).Ik had persoonlijk ook nooit de C27's gecombineerd met P16's, 15" mid/laag (C27) en dubbel 15" sub (P16).
Maar misschien handig om je complete set (met merk en model) hier eens te posten, misschien komt het "iele" ergens anders vandaan, bijvoorbeeld uit de eerder genoemde mogelijke fase (foute bedrading tussen apparatuur, of in de C27 kasten zelf) en/of gain fouten (die verlies van geluids-resolutie kan veroorzaken, resulterend in een iel (schel), weinig dynamisch geluid).
Zoals eerder gezegd, door Peter en mij, heeft de C27 normaal gesproken geen extra EQ nodig om goed te klinken.
Nog een tip aan de topic starter: deze twee tooltjes, nml. de DAP Audio Cable Tester Pro en de Speaker Pop, polarity tester, zou iedereen standaard in zijn koffertje/op zak moeten hebben, zo kun je bij problemen al veel dingen uitsluiten.
Het zal niet de eerste keer zijn dat foute bedrading en uit fase-lopende luidsprekers over het hoofd worden gezien!.
Greetz Webbie...
Hallo VrijeVogel,
Normaal gesproken inderdaad geen extra EQ, de rest is gewoon inderdaad, zoals Peter al meldt, een kwestie van smaak, plaatsing van de kasten en omgeving.
Ik neem aan dat je de set niet goed (genoeg) vind klinken, omdat je vraagt naar EQ-instellingen?
Mocht de set niet naar verwachting klinken zou ik eerst wat dingen checken zoals, of alles in fase staat (tegenwoordig heel simpel te checken met een App (Speaker Pop bijvoorbeeld) voor je mobieltje) en je gain-structuur, als die niet goed zijn kan een setje heel iel klinken en het gevoel geven of de set (veel) EQ nodig heeft.
Hoe is je compleet systeem opgebouwd, m.a.w. welke apparatuur gebruik je behalve de C27's?
Greetz Webbie...
Topic: Presets SA C27 (16-11-2014 22:30:00)Normaal gesproken inderdaad geen extra EQ, de rest is gewoon inderdaad, zoals Peter al meldt, een kwestie van smaak, plaatsing van de kasten en omgeving.
Ik neem aan dat je de set niet goed (genoeg) vind klinken, omdat je vraagt naar EQ-instellingen?
Mocht de set niet naar verwachting klinken zou ik eerst wat dingen checken zoals, of alles in fase staat (tegenwoordig heel simpel te checken met een App (Speaker Pop bijvoorbeeld) voor je mobieltje) en je gain-structuur, als die niet goed zijn kan een setje heel iel klinken en het gevoel geven of de set (veel) EQ nodig heeft.
Hoe is je compleet systeem opgebouwd, m.a.w. welke apparatuur gebruik je behalve de C27's?
Greetz Webbie...
Hallo VrijeVogel,Ik ben je even kwijt vrees ik!
Greetz Webbie...
Topic: Presets SA C27 (16-11-2014 20:28:00)VrijeVogel schreef:
Presets voor de EQ.....Greetz Webbie...
Hallo VrijeVogel,
Dit zijn de officiële instellingen voor de C27 (Champ).
(had je ook gewoon kunnen vragen via mail aan SA, zijn altijd heel erg behulpzaam hier mee)
Topic: Studiereis over het Internet: analoog versus digitaal. (12-11-2014 13:03:00)Dit zijn de officiële instellingen voor de C27 (Champ).
(had je ook gewoon kunnen vragen via mail aan SA, zijn altijd heel erg behulpzaam hier mee)
C27, active mode:
LF
HP 35Hz 24db/Oct butterworth
LP 1kHz 24dB/Oct Bessel
RMS limit 35V
HF
HP 1kHz 24dB /Oct Bessel with a horn correction e.g. 6dB shelving @5 kHz
RMS limit 23V
LF
HP 35Hz 24db/Oct butterworth
LP 1kHz 24dB/Oct Bessel
RMS limit 35V
HF
HP 1kHz 24dB /Oct Bessel with a horn correction e.g. 6dB shelving @5 kHz
RMS limit 23V
C27 active mode with sub:
Sub
HP depending on used cabinet
LP 115Hz 24dB/Oct butterworth
RMS limit depending on used cabinet
LF
HP 115Hz 24db/Oct butterworth
LP 1kHz 24dB/Oct Bessel
RMS limit 35V
HF
HP 1kHz 24dB /Oct Bessel with a horn correction e.g. 6dB shelving @5 kHz
RMS limit 23V
Greetz Webbie...Sub
HP depending on used cabinet
LP 115Hz 24dB/Oct butterworth
RMS limit depending on used cabinet
LF
HP 115Hz 24db/Oct butterworth
LP 1kHz 24dB/Oct Bessel
RMS limit 35V
HF
HP 1kHz 24dB /Oct Bessel with a horn correction e.g. 6dB shelving @5 kHz
RMS limit 23V
Hallo Dré,Ja, lijkt mij niet meer dan logisch om de stap naar het analoge domein pas te maken in de DSPs van de versterkers of zie jij problemen?
Greetz Webbie...
Topic: Studiereis over het Internet: analoog versus digitaal. (12-11-2014 12:46:00)Dré schreef:
Volgens mij wil je ook het wisselfilter in het digitale domein?Greetz Webbie...
Hallo Peter en Dré,
Beide bedankt voor jullie posts waarvan ik de inhoud nog aan het "ontcijferen" ben (lees = te begrijpen).
Ik ga proberen binnenkort een post te schrijven waaruit hopelijk gaat blijken dat ik het snap :-) .
Voor nu even onderstaande wat ik in gedachte heb aan versterkers en monitors, om alles voor mij en de lezers wat inzichtelijker te maken:DSP in de SA HE50, amps:
96kHz sampling rate
mixed-mode 64-bits digital processing.
Specs SA M59, monitors:
Nominal impedance : 4Ohm; LF, 4Ohm; MF, 13Ohm; HF
Sensitivity @ 1W/1m : 98dB LF, 98dB MF, 102dB HF
Max. RMS power : 800W LF, 800W MF, 60W HF
Max. Peak power : 2000W LF, 2000W MF, 1000W HF
SPL program/peak : 127dB/131dB LF, 127/131dB MF, 120/132dB HF
En waar ik dus naar op zoek ben: simpelweg gezegd, een digitaal kastje waar ik meerdere digitale (en eventueel ook analoge) bronnen kan aansluiten en het volume kan regelen, en dat allemaal in het digitale domein.
Greetz Webbie...
Topic: Studiereis over het Internet: analoog versus digitaal. (11-11-2014 12:02:00)Beide bedankt voor jullie posts waarvan ik de inhoud nog aan het "ontcijferen" ben (lees = te begrijpen).
Ik ga proberen binnenkort een post te schrijven waaruit hopelijk gaat blijken dat ik het snap :-) .
Voor nu even onderstaande wat ik in gedachte heb aan versterkers en monitors, om alles voor mij en de lezers wat inzichtelijker te maken:DSP in de SA HE50, amps:
96kHz sampling rate
mixed-mode 64-bits digital processing.
Specs SA M59, monitors:
Nominal impedance : 4Ohm; LF, 4Ohm; MF, 13Ohm; HF
Sensitivity @ 1W/1m : 98dB LF, 98dB MF, 102dB HF
Max. RMS power : 800W LF, 800W MF, 60W HF
Max. Peak power : 2000W LF, 2000W MF, 1000W HF
SPL program/peak : 127dB/131dB LF, 127/131dB MF, 120/132dB HF
En waar ik dus naar op zoek ben: simpelweg gezegd, een digitaal kastje waar ik meerdere digitale (en eventueel ook analoge) bronnen kan aansluiten en het volume kan regelen, en dat allemaal in het digitale domein.
Greetz Webbie...
Hallo,
Als bezitter van hoofdzakelijk analoge audio apparatuur (mixer, PEQ, GEQ's, actieve x-overs, versterkers, alles SA) waar inmiddels de afspeelapparatuur (Avid C600 externe geluidskaart, Denon DN-700H Media Player) allen de mogelijkheid hebben om een digitaal signaal uit te sturen, ben ik benieuwt hoever je het digitaal (en vervangen van analoge apparaten) kan doorvoeren zonder (andere/nieuwe) problemen te krijgen.
De omzetting van het digitale domein naar het analoge domein gebeurt dus nu in de afspeelapparatuur zelf voordat het naar de analoge mixer gaat.
Dit zou ik kunnen veranderen door de mixer, PEQ, GEQ's te vervangen door een of meerdere digitale apparaten.
Toch moet er ergens in de keten de D/A omzetting gedaan worden, en om zo lang mogelijk in het digitale domein te blijven zou dat dus moeten gebeuren in het laatste apparaat van de keten, namelijk de versterker (via AES/EBU).
(het lijkt mij wenselijk om maar één keer de omzetting te doen van D/A, meerdere keren de omzetting tussen de twee domeinen doen (A/D=>D/A, zoals in een DSP gebeurt als je de analoge in en uitgangen ervan gebruikt) leidt tot onnodige extra "verschillen" t.o.v. het originele digitale signaal).
Het stuk PEQ/GEQ/X-over zou ik kunnen laten doen door één centrale DSP die zelfs nog meer kan (denk aan limiters, F.I.R. enz.) en alles in het digitale domein (of daar AL de omzetting doen van het digitale domein naar het analoge domein).
Ik zou ook kunnen kiezen voor versterkers met AES/EBU en/of DSP om daar de omzetting te doen, wat het allemaal weer een stuk duurder gaat maken en wat minder overzichtelijk. Misschien problemen met de interne DSP's "digitale clock" onderling?
De analoge mixer in mijn geval (thuisgebruik)zou ik kunnen vervangen door een digitale gain-regeling/bron selector, ik hoef immers alleen te kunnen kiezen tussen de gewenste geluidsbron (externe geluidskaart, media player, andere digitale bron) en de gain kunnen in te stellen.
Nu mijn vragen:
Topic: Speakers voor in garage (23-10-2014 18:48:00)Als bezitter van hoofdzakelijk analoge audio apparatuur (mixer, PEQ, GEQ's, actieve x-overs, versterkers, alles SA) waar inmiddels de afspeelapparatuur (Avid C600 externe geluidskaart, Denon DN-700H Media Player) allen de mogelijkheid hebben om een digitaal signaal uit te sturen, ben ik benieuwt hoever je het digitaal (en vervangen van analoge apparaten) kan doorvoeren zonder (andere/nieuwe) problemen te krijgen.
De omzetting van het digitale domein naar het analoge domein gebeurt dus nu in de afspeelapparatuur zelf voordat het naar de analoge mixer gaat.
Dit zou ik kunnen veranderen door de mixer, PEQ, GEQ's te vervangen door een of meerdere digitale apparaten.
Toch moet er ergens in de keten de D/A omzetting gedaan worden, en om zo lang mogelijk in het digitale domein te blijven zou dat dus moeten gebeuren in het laatste apparaat van de keten, namelijk de versterker (via AES/EBU).
(het lijkt mij wenselijk om maar één keer de omzetting te doen van D/A, meerdere keren de omzetting tussen de twee domeinen doen (A/D=>D/A, zoals in een DSP gebeurt als je de analoge in en uitgangen ervan gebruikt) leidt tot onnodige extra "verschillen" t.o.v. het originele digitale signaal).
Het stuk PEQ/GEQ/X-over zou ik kunnen laten doen door één centrale DSP die zelfs nog meer kan (denk aan limiters, F.I.R. enz.) en alles in het digitale domein (of daar AL de omzetting doen van het digitale domein naar het analoge domein).
Ik zou ook kunnen kiezen voor versterkers met AES/EBU en/of DSP om daar de omzetting te doen, wat het allemaal weer een stuk duurder gaat maken en wat minder overzichtelijk. Misschien problemen met de interne DSP's "digitale clock" onderling?
De analoge mixer in mijn geval (thuisgebruik)zou ik kunnen vervangen door een digitale gain-regeling/bron selector, ik hoef immers alleen te kunnen kiezen tussen de gewenste geluidsbron (externe geluidskaart, media player, andere digitale bron) en de gain kunnen in te stellen.
Nu mijn vragen:
- zover ik heb kunnen lezen op het internet is het niet (goed) mogelijk een digitale gain-regeling te hebben zonder resolutie-verlies (maximale resolutie (geluidskwaliteit) pas bij volle "output"), graag jullie mening hierover.
- persoonlijk ben ik zelf meer gecharmeerd van één goede centrale (XTA) DSP die ook de D/A (naar de versterkers) omzetting doet, dan van versterkers met ingebouwde DSP (en daar de omzetting pas ga doen van D/A), graag ook jullie gedachten hierover.
Hallo Hollender,Zover ik weet niet, hebben ook geen IP-rating.
Blijkt ook niet uit de SA TechDoc van de F1.
TechDoc SA F1
Greetz Webbie...
Topic: Speakers voor in garage (20-10-2014 15:48:00)Hollender schreef:
Zijn die F1 speakers weerbestendig?Blijkt ook niet uit de SA TechDoc van de F1.
TechDoc SA F1
Greetz Webbie...
Hallo,Die vraagt weer eens de hoofdprijs, veel te veel geld voor die kastjes.
Die F1tjes zijn OEM D.A.S. kastjes (al een tijdje bij SA uit het leveringsprogramma), het enigste kastje wat SA niet zelf heeft ontworpen/geproduceerd.
Voor dat geld heb je zeker het hierboven genoemde SA F7 setje (nog steeds in productie).
Voor de zelfde prijs heb je ook 8 x SA F1 op Marktplaats staan, als ik mij niet vergis ook van een mede-forummer.
Greetz Webbie...
Topic: Speakers voor in garage (20-10-2014 15:40:00)VrijeVogel schreef:
klik mij!Die F1tjes zijn OEM D.A.S. kastjes (al een tijdje bij SA uit het leveringsprogramma), het enigste kastje wat SA niet zelf heeft ontworpen/geproduceerd.
Voor dat geld heb je zeker het hierboven genoemde SA F7 setje (nog steeds in productie).
Voor de zelfde prijs heb je ook 8 x SA F1 op Marktplaats staan, als ik mij niet vergis ook van een mede-forummer.
Greetz Webbie...
Hallo Timothy,
Op Marktplaats staat nu een heel net setje SA F7 te koop.
Deze kastjes, waar de drivers in d’Appolito configuratie staan, klinken echt heel goed.
Meer info: TechDoc F7
Greetz Webbie...
Topic: Amp rack eindelijk helemaal klaar (18-10-2014 18:58:00)Op Marktplaats staat nu een heel net setje SA F7 te koop.
Deze kastjes, waar de drivers in d’Appolito configuratie staan, klinken echt heel goed.
Meer info: TechDoc F7
Greetz Webbie...
Vervolg van bovenstaande post.
I have had an on and off relationship with SA for aver 20 years. The off periods being due to their having to close after trying to penetrate the US market. The Americans do not like clean audio folks, sad to say. As a result, they got their a**es kicked and went out of business for a while. The key people scattered and a few formed Alcons Audio which is represented in the US. They have continued the tradition of pushing the technology, big time. Similarly, SA has reformed and is also represented in the US. Both companies continue to slowly infiltrate the market here with superior products. The cost is not for the faint of heart and don't even bother going to this accuracy of monitoring unless your room and audio chain are up to it.
As Webbie and garysjo have posted here, it takes time to adjust to not hearing all of the colorations that other monitors add to the audio. Unfortunately, a lot of these colorations are not by accident as manufacturers labor to introduce the right amount of colorations here and there so the monitor sells easily into the US market. It's an ART as much science. Believe me, I have lots of stories. Why do most people love the sound of tubes, transformers, underdamped speakers, LP's, analog tape? It's what we're all used to, it's our normal, it's what all of that great music has been filtered through for all of our lives. Take those colorations out and it doesn't sound right. But it is a much more accurate representation of the audio.
During the period of time after SA went down and before Alcons was formed, I was in a panic because one of the main things I do for a living is design high accuracy listening environments and ribbons are an essential part of the formula. Fortunately I found SLS which is a US based company and at the time they were building boxes with the SA ribbons. When the ribbons dried up they had to find a replacement and they ended up designing and manufacturing their own. They developed a ribbon type driver that is on par with the SA's for a lot less cost, weight and by it's design, more efficent and it has no external magnetic field, a big problem if you ever get an SA ribbon within ten feet of a CRT, never mind the credit cards in your wallet. This led to a much more affordable product line for SR, Cinema and Studio starting with the very affordable passive S8-R or the powered version, PS8-R. Then if you need more power they have the 1065 and the 1266. I've used all of them with great success. Because of their affordability I've been using a lot of the SLS products lately but would certainly not hesitate to use SA or Alcons in the right circumstance.
So, ultimately it get's down to personal choice. My philosophy is that if you're involved with the production of music, do whatever you want to get the sounds you love. Tape, mic choice, position, processing, tubes, transformers, etc . . . but that should all stop at the monitoring. There you want it to be as truthful as possible. And why not make use of the best technology for that? Would you want a 40" plasma that had a red film over it all the time? Also, from a design perspective, I know how to design great rooms with great monitoring, it's a simple formula, you just go for the most accuracy possible, at every level. Then verify with measurement and listening. My engineering training sort of dictates a certain path in this regard.
That's a simple formula to get a great monitoring environment. Ask me to make it a warmer sounding room or have more or less of whatever and I'm lost. Now we're talking subjectivly right? What exactly do you want? Ask ten people and you'll get ten different answers but pursuing accuracy of reproduction is not subjective. Personal choice. That's where you have to decide where you want to be on this topic. I know a lot of great audio engineers and producers that have done amazing work with the most primitave of monitoring. Listen to some of the recording made in the 50's and 60's. Grossly inaccurate monitoring didn't prevent them from creating masterpieces even by, (maybe in contrast to), today's standards. And a lot of great work continues to be done today on an almost infinite number of inferior speakers choices under infinitely varying room conditions. So, do we advance the ART or hold on to the past?
If you've read this whole post, wow. I'll just add that if anyone is burning with the desire, I have a pair of never used M57's in road cases. Let me know.Bron: Recording.Org
Greetz Webbie...
Topic: Amp rack eindelijk helemaal klaar (18-10-2014 18:54:00)Alactronics schreef:
The SA Ribbons are true ribbon architecture, decendents from the highly regarded Phillips RS series. They are able to reproduce audio with orders of magnitude less distortion, and at higher SPL's than any other type of transducer. That's why you see everyone like B&K using them as reference transducers. They have had this technology for 30 years that I know of. That same committment is apparent in everything they do. So, that makes it difficult to compare SA products to almost anything else being made today. These guys simply (1) do not compromise and (2) constantly push the envelope to the limits. It's like trying to compare what you and everyone you know drives around in to the very finest automobiles avaliable. And, unless you've driven one of those fine automobiles, you won't have a clue. It sounds like Webbie knows and his posts here are dead-on accurate.I have had an on and off relationship with SA for aver 20 years. The off periods being due to their having to close after trying to penetrate the US market. The Americans do not like clean audio folks, sad to say. As a result, they got their a**es kicked and went out of business for a while. The key people scattered and a few formed Alcons Audio which is represented in the US. They have continued the tradition of pushing the technology, big time. Similarly, SA has reformed and is also represented in the US. Both companies continue to slowly infiltrate the market here with superior products. The cost is not for the faint of heart and don't even bother going to this accuracy of monitoring unless your room and audio chain are up to it.
As Webbie and garysjo have posted here, it takes time to adjust to not hearing all of the colorations that other monitors add to the audio. Unfortunately, a lot of these colorations are not by accident as manufacturers labor to introduce the right amount of colorations here and there so the monitor sells easily into the US market. It's an ART as much science. Believe me, I have lots of stories. Why do most people love the sound of tubes, transformers, underdamped speakers, LP's, analog tape? It's what we're all used to, it's our normal, it's what all of that great music has been filtered through for all of our lives. Take those colorations out and it doesn't sound right. But it is a much more accurate representation of the audio.
During the period of time after SA went down and before Alcons was formed, I was in a panic because one of the main things I do for a living is design high accuracy listening environments and ribbons are an essential part of the formula. Fortunately I found SLS which is a US based company and at the time they were building boxes with the SA ribbons. When the ribbons dried up they had to find a replacement and they ended up designing and manufacturing their own. They developed a ribbon type driver that is on par with the SA's for a lot less cost, weight and by it's design, more efficent and it has no external magnetic field, a big problem if you ever get an SA ribbon within ten feet of a CRT, never mind the credit cards in your wallet. This led to a much more affordable product line for SR, Cinema and Studio starting with the very affordable passive S8-R or the powered version, PS8-R. Then if you need more power they have the 1065 and the 1266. I've used all of them with great success. Because of their affordability I've been using a lot of the SLS products lately but would certainly not hesitate to use SA or Alcons in the right circumstance.
So, ultimately it get's down to personal choice. My philosophy is that if you're involved with the production of music, do whatever you want to get the sounds you love. Tape, mic choice, position, processing, tubes, transformers, etc . . . but that should all stop at the monitoring. There you want it to be as truthful as possible. And why not make use of the best technology for that? Would you want a 40" plasma that had a red film over it all the time? Also, from a design perspective, I know how to design great rooms with great monitoring, it's a simple formula, you just go for the most accuracy possible, at every level. Then verify with measurement and listening. My engineering training sort of dictates a certain path in this regard.
That's a simple formula to get a great monitoring environment. Ask me to make it a warmer sounding room or have more or less of whatever and I'm lost. Now we're talking subjectivly right? What exactly do you want? Ask ten people and you'll get ten different answers but pursuing accuracy of reproduction is not subjective. Personal choice. That's where you have to decide where you want to be on this topic. I know a lot of great audio engineers and producers that have done amazing work with the most primitave of monitoring. Listen to some of the recording made in the 50's and 60's. Grossly inaccurate monitoring didn't prevent them from creating masterpieces even by, (maybe in contrast to), today's standards. And a lot of great work continues to be done today on an almost infinite number of inferior speakers choices under infinitely varying room conditions. So, do we advance the ART or hold on to the past?
If you've read this whole post, wow. I'll just add that if anyone is burning with the desire, I have a pair of never used M57's in road cases. Let me know.
Greetz Webbie...
Hallo VrijeVogel,Niet echt, meer verkeerd management en te weinig nieuwe unieke producten uitbrengen zoals de Ribbon Compact Driver, Blue Box, PPA's, PPE's en SAnet.
Stage Accompany bestaat overigens al weer een aantal jaartjes.
Dat is ook een van de redenen dat bepaalde mensen SA maar niks vinden, gaat niet hard genoeg.
Zelf hoor ik liever een set die netjes klinkt (en een aangenaam stevig volume heeft), dan een set die heel erg hard gaat en over zijn nek gaat.
Misschien leuk om te lezen voor jullie en mooi aansluit op bovenstaand verhaal.
In dit topic word ingegaan op SA, M57, Ribbons, e.d..
Hier een paar quotes (hopelijk niet in al te slecht Engels :-) ) van mij en een ander forumlid op het Recording.Org forum:
Songs that you loved before to hear thru your home HiFi loudspeaker system (because you liked the sound, song and lyrics) can be very disappointed hearing them thru the M57's (taking the joy away because your favourit songs sounding like crap (reason: simply because they're badly recorded/mastered ;-)).
At this level of monitoring bad recordings (and/or heavily compressed) sound really really bad, and perfect recordings (with dynamics) sound really awesome and breathtaking.
It's a pitty a lot of youngsters like the sound of a heavily compressed song which leaves no room for dynamics.
The only thing they care about is how hard the song will blast out of their mobile devices!
One of the reasons some people dislike a ribbon driver is that they're missing something in the sound the ribbon produces.
And that's correct, they're missing the harshness and distortion of the compression driver ;-)
The other reason why people don't like the ribbon sound is that they think the output of the ribbon driver is far less then that of a compression driver.
A system with lots of distortion in the mids and highs gives you the idea that that system is producing far more dB's (and in that believ sounding better)!
A ribbon equiped system stays free of distortion even at very loud levels and gives the listener the idea that the set isn't playing loud (until you grap your dB-meter and start measuring).
That's why you can listening for hours and hours to a SA ribbon loaded cabinet (without the distortion) without going to feel tired after awhile (what is the main reason of my ribbon-addiction).
Because of the above mentioned reasons a SA ribbon loaded cabinet sounds "how music should sound", without distortion and with dynamics.Meer in de volgende post hieronder.
Greetz Webbie...
Topic: Kijkje in de keuken bij Stage Accompany. (31-8-2014 16:31:00)VrijeVogel schreef:
Oh ja dat is een van de reden waarom Stage Accompany ten onder gegaan is toch?Stage Accompany bestaat overigens al weer een aantal jaartjes.
Vergeet nooit weer de dag dat ik mijn setje los liet in een boerenschuur, normaal praten konden we niet, bloed kroop net niet uit de oren, de kopjes rammelden in de keuken, maar hard nee dat was het niet....
Inderdaad Stage Accompany installaties kunnen erg hard gaan zonder dat je de indruk hebt dat het hard staat.Dat is ook een van de redenen dat bepaalde mensen SA maar niks vinden, gaat niet hard genoeg.
Zelf hoor ik liever een set die netjes klinkt (en een aangenaam stevig volume heeft), dan een set die heel erg hard gaat en over zijn nek gaat.
Misschien leuk om te lezen voor jullie en mooi aansluit op bovenstaand verhaal.
In dit topic word ingegaan op SA, M57, Ribbons, e.d..
Hier een paar quotes (hopelijk niet in al te slecht Engels :-) ) van mij en een ander forumlid op het Recording.Org forum:
Webbie schreef:
The sound of the M57's is really addicting, but can be also very frustrating.Songs that you loved before to hear thru your home HiFi loudspeaker system (because you liked the sound, song and lyrics) can be very disappointed hearing them thru the M57's (taking the joy away because your favourit songs sounding like crap (reason: simply because they're badly recorded/mastered ;-)).
At this level of monitoring bad recordings (and/or heavily compressed) sound really really bad, and perfect recordings (with dynamics) sound really awesome and breathtaking.
It's a pitty a lot of youngsters like the sound of a heavily compressed song which leaves no room for dynamics.
The only thing they care about is how hard the song will blast out of their mobile devices!
One of the reasons some people dislike a ribbon driver is that they're missing something in the sound the ribbon produces.
And that's correct, they're missing the harshness and distortion of the compression driver ;-)
The other reason why people don't like the ribbon sound is that they think the output of the ribbon driver is far less then that of a compression driver.
A system with lots of distortion in the mids and highs gives you the idea that that system is producing far more dB's (and in that believ sounding better)!
A ribbon equiped system stays free of distortion even at very loud levels and gives the listener the idea that the set isn't playing loud (until you grap your dB-meter and start measuring).
That's why you can listening for hours and hours to a SA ribbon loaded cabinet (without the distortion) without going to feel tired after awhile (what is the main reason of my ribbon-addiction).
Because of the above mentioned reasons a SA ribbon loaded cabinet sounds "how music should sound", without distortion and with dynamics.
Greetz Webbie...
Hallo,
Even ter info voor gebruikers van de SA8520 Ribbon Compact Drivers.
Door de vele aanvragen van bezitters van SA8520 (en Philips RSQ8P) ribbon drivers, produceert Stage Accompany BV vanaf heden weer de SA8520 folies (die met een kleine aanpassing aan de terminalgaten ook zijn te gebruiken in de Philips RSQ8P ribbon drivers).
Deze waren een lange tijd niet meer leverbaar.
Greetz Webbie...
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (21-8-2014 12:06:00)Even ter info voor gebruikers van de SA8520 Ribbon Compact Drivers.
Door de vele aanvragen van bezitters van SA8520 (en Philips RSQ8P) ribbon drivers, produceert Stage Accompany BV vanaf heden weer de SA8520 folies (die met een kleine aanpassing aan de terminalgaten ook zijn te gebruiken in de Philips RSQ8P ribbon drivers).
Deze waren een lange tijd niet meer leverbaar.
Greetz Webbie...
Hallo,
Lang geleden in dit topic (6 jaar) heb ik ooit een Coemar Galaxy 36 projectje verkocht aan iemand.
Diegene heeft net mij gemeld dat Coemar Galaxy 36 nu eindelijk klaar is, zie onder voor filmpje.
Coemar Galaxy 36
Greetz Webbie...
Topic: Eenvoudig, betaalbaar mengpaneel (19-8-2014 21:05:00)Lang geleden in dit topic (6 jaar) heb ik ooit een Coemar Galaxy 36 projectje verkocht aan iemand.
Diegene heeft net mij gemeld dat Coemar Galaxy 36 nu eindelijk klaar is, zie onder voor filmpje.
Coemar Galaxy 36
Greetz Webbie...
Hallo Frank,
Om bij D&R te blijven, op Marktplaats staat een D&R Disteq.
Simpele en robuste bediening, zeer goed klinkend, veel headroom en mocht er ooit iets aan kapot gaan, heel simpel te repareren.
Of een SA102, die exact gelijk is aan de Disteq op de opamps en kleur na.
Greetz Webbie...
Topic: Klankkasten opnieuw lakken (17-8-2014 07:43:00)Om bij D&R te blijven, op Marktplaats staat een D&R Disteq.
Simpele en robuste bediening, zeer goed klinkend, veel headroom en mocht er ooit iets aan kapot gaan, heel simpel te repareren.
Of een SA102, die exact gelijk is aan de Disteq op de opamps en kleur na.
Greetz Webbie...
Hallo,
Het is eens allemaal haarfijn uitgelegd door ondergetekende en andere forumleden, doe je voordeel er mee zou ik zeggen.
Topic - Zelfbouw speakers: bouwtips
Greetz Webbie...
Topic: UTP Bekabeling (6-8-2014 21:42:00)Het is eens allemaal haarfijn uitgelegd door ondergetekende en andere forumleden, doe je voordeel er mee zou ik zeggen.
Topic - Zelfbouw speakers: bouwtips
Greetz Webbie...
Hallo,Volledig mee eens.
Ik zou zelfs gaan voor S/FTP, die heeft een "braided screening" (gevlochten afscherming) en elk aderpaar is nog eens extra afgeschermd door een "pair shielding" (afschermfolie per aderpaar).
Je kan eventueel ook nog kiezen voor SF/UTP, die heeft de gevlochten afscherming en afschermfolie alleen onder de buitenmantel zitten.
En natuurlijk geen CAT5 of CAT5e nemen, maar CAT6.
Tip: zoek voor bovenstaande types naar bijvoorbeeld: "sf/utp industrial" (door op "industrial" te zoeken ontloop je waarschijnlijk ook de hogere "audio-prijzen").
Greetz Webbie...
PvG schreef:
..... Kortom: het kan verstandig zijn wat dieper in de buidel te tasten en alles(!) shielded uit te voeren (dus ook de kabeltjes in een rack)....Ik zou zelfs gaan voor S/FTP, die heeft een "braided screening" (gevlochten afscherming) en elk aderpaar is nog eens extra afgeschermd door een "pair shielding" (afschermfolie per aderpaar).
Je kan eventueel ook nog kiezen voor SF/UTP, die heeft de gevlochten afscherming en afschermfolie alleen onder de buitenmantel zitten.
En natuurlijk geen CAT5 of CAT5e nemen, maar CAT6.
Tip: zoek voor bovenstaande types naar bijvoorbeeld: "sf/utp industrial" (door op "industrial" te zoeken ontloop je waarschijnlijk ook de hogere "audio-prijzen").
Greetz Webbie...