Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Martijn
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Martijn (Pagina: 8 van 10)
Topic: Showtec Showdesigner (4-6-2009 02:08:00)Kan een Showmaster 24 of een Behringer LC-2412 natuurlijk zelfs (kun je prima 2 simpele scans mee programmeren, met losse dim/kleur/gobo chases tegelijk).Klopt, maar dan krijg je weer het gezeik met de fade-time die alle kanalen beïnvloed. Het ging mij om een fatsoenlijke sturing voor intelligent die overweg kan met het over elkaar leggen van chases. (Niet te verwarren met meerdere chases tegelijk afspelen, ondanks dat kan een Lightdesk niet overweg met meerdere chases voor afzonderlijke fixtures)
Ik zag trouwens dat Elation ook met 2 nieuwe controllers komt. Ze zien eruit als Scenesetters, maar hebben een fatsoenlijk display, shapegenerator, een zooi playbacks (met faders), VGA uitgang etc. Adviesprijs zit op 1050 euro incl BTW voor het kleine model, de grote broer kost de helft meer. Dat zou dan iets meer in de buurt mogen komen van een serieuze tafel, al zit je dan wel al op het dubbele van de prijs van een SC-1616 (De letters voor "Showdesigner 512" waren op ofzo)Topic: Showtec Showdesigner (26-5-2009 01:32:00)Niet echt geprogrammeerd, de tafel onthoud of hij op auto of music stond. Het schakelen daartussen kan tijdens het afspelen van de chase. Wanneer er meerdere chases lopen heeft die omschakeling invloed op de laatst aangedrukte chase. (Van de aangedrukte chases blijft van de laatstingedrukte het ledje knipperen, terwijl de indicatieleds van de andere actieve chasebuttons continu branden)
Tappen werkt niet icm de "all" knop.
Al met al absoluut een leuk tafeltje die zijn geld meer dan waard is. Niet proberen om theaterdingen ermee te doen, dan ben je nog beter uit met een Scenesetter. Een groot voordeel is de 2 DMX uitgangen, ideaal wanneer je aan 2 kanten licht op een statief hebt staan.
Nu nog een keer een chique kistje.Topic: Showtec Showdesigner (25-5-2009 17:19:00)Eerder in dit topic poste Joost dit:Blijkt inderdaad te kloppen.
Rick, ik bedoel controllers die intelligent licht (fatsoenlijk) kunnen aansturen. Een Scenesetter kan geen aparte kanalen toewijzen voor fade-timeinstellingen, heeft te weinig kanalen etc. In die opmerking doelde ik voornamelijk op de Lightdesk 136/DMX operator, aangezien die het dichtst in de buurt komt van deze tafel.Topic: Showtec Showdesigner (25-5-2009 17:13:00)Inderdaad transparant programmeren. (Is volgens mij ook voor het eerst dat dat kan op low-budget tafels)
Je schuift de faders eenmalig op en neer op het betreffende kanaal mee te proggen. Dat hoeft niet per stap. Zet je (nadat het kanaal op 50% is geprogrammeerd) de fader op 0, dan wordt dus ook waarde 0 meegeprogt. Wil je dat niet, dan kun je met de releaseknop (knop indrukken en fader nogmaals bewegen) ervoor zorgen dat die kanalen niet mee worden geprogrammeerd. Het layeren van scenes of chases werkt dus alleen bij kanalen die in een of meerdere stappen niet meegeprogrammeerd zijn; de fader gewoon op 0 zetten volstaat dan dus niet.
Opzich wel overheen te komen, alleen voor shutterchases erg jammer. Maar; het tafeltje is ook weer niet zo duur, en is voornamelijk bedoeld voor discoshows. Voor die toepassing weegt dat nadeel niet op tegen de voordelen van het tafeltje.
Shapes kun je min of meer zelf maken door aparte chases te maken voor pan en tilt, evt zelfs het intelligent in meerdere groepen verdelen voor de x/y chases. Vervolgens programmeer je al die losse chases onder 1 chasegroup button, waarmee je alle chases tegelijk kunt starten. Gewoon een paar groups met verschillende snelheden maken; opgelost.Topic: Showtec Showdesigner (25-5-2009 15:51:00)ALS; dat is dus verkeerd gebruik van zo'n paaltje. Zodra het paaltje erin geschroefd staat, komt die niet zomaar los. Allerlei "stel dat" situaties gaan bedenken voor verkeerd gebruik heeft geen zin, er is niks fout te doen bij het gebruik van zo'n paaltje. Als het paaltje niet helemaal erin gedraaid is merk je snel genoeg dat je dat beter wel kunt doen.
Wanneer het paaltje goed in de flens gedraaid is, is de belasting op de schroefdraad bij benadering alleen trekkracht. Daarbij is de diameter van het paaltje zelf (steunvlak) en de lengte van het paaltje bepalend. Stel dat de afstand tussen het zwaartepunt van de top totaan de sub 1,5 meter is, en de diameter van de tussenpaal 50mm, dan is die verhouding 1:60. Stel dat de zijwaartse belasting 5kg is, dan is de trekkracht op de M20 draad 300kg.
Om dat in perspectief te plaatsen: een M20 draad heeft een massieve kern van pakweg 17mm diameter. De minimale kwaliteit van dergelijk staal is 360N/mm2. 8,5^2*3,14*360=81713N, ofwel ruimschoot 8 ton. Kan me niet voorstellen dat zo'n schroefdraad dan wakker ligt van 300kg...
PS. Loop je berekening ff na.Topic: Speakerflans zit niet goed vast naar mijn idee (19-5-2009 22:22:00)
Als het ook maar een beetje los zit, heb je een wiebelpunt/twijnpunt met een box van 20 kilo op een tussenpaal van al gauw 140cm. Wat zal in kilo's de hefboomwerking wel niet zijn op dat 20 milimeter flensje.......Gering. Als de flens in de speaker fatsoenlijk uitgebalanceerd is, is het moment nihil. (ongeacht het gewicht van de speaker) Alleen wanneer de flens op het uiterste punt van de kast zit mag je met dat gewicht rekenen.
Over de M20 draad maak ik me al helemaal geen zorgen, die kan (mits goed gebruikt en dus aangedraaid tegen de flens aan) een hoop hebben. Het zwaktepunt is vaak de montage van de flens zelf, en dan maakt het niet uit of er een 35mm paaltje in de flens staat, of dat er een M20 draad ingeschroefd zit. Voor de versteviging in de kast volstaat een plaatje hout van 20*20cm waarin de flens door en door vastgezet is met bouten.
Ik kan me nog goed herinneren dat iemand een aantal jaar geleden met het advies kwam om een stofzuigerbuis als tussenpaal te gebruiken, die had immers ook een buitendiameter van 35mm.Topic: Sneeuwvloeistof (19-5-2009 18:56:00)
Heb je specifieke vragen dan? Een redelijk deel is in voorgaande posts al aan bod gekomen. De FX-engine, palettes en cuelists wijzen zichzelf wel.
Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (2-6-2009 20:02:00)Maar zou een ratelende ventilator nog net zo goed koelen (en vooral blijven koelen) als een stille? Ik zou de fan gewoon (laten) vervangen, met dat soort net-niet defecten kun je beter niet te lang wachten.
Topic: Showtec Showdesigner (26-5-2009 21:12:00)JeroenVDV schreef:
Martijn schreef:
Inderdaad transparant programmeren. (Is volgens mij ook voor het eerst dat dat kan op low-budget tafels)Dus alle kanalen zijn LTP?!?!?!?
Yes. Een chase voor de parren afspelen en met de faders een background maken is er niet bij dus. Maar zo duur is het tafeltje (absoluut) niet. Voor het geld zeker de moeite waard, maar blijf hem ook gewoon zien als verlengde van de andere Showtec controllers en niet als een serieus alternatief voor A-merk desks (met dito prijzen).Ik zag trouwens dat Elation ook met 2 nieuwe controllers komt. Ze zien eruit als Scenesetters, maar hebben een fatsoenlijk display, shapegenerator, een zooi playbacks (met faders), VGA uitgang etc. Adviesprijs zit op 1050 euro incl BTW voor het kleine model, de grote broer kost de helft meer. Dat zou dan iets meer in de buurt mogen komen van een serieuze tafel, al zit je dan wel al op het dubbele van de prijs van een SC-1616 (De letters voor "Showdesigner 512" waren op ofzo)
timescape schreef:
En of een chase auto of music loopt, is mee ingeprogrammerd in de chase? En later live aan te passen? Bv. colorwalk welke elke 5 seconden naar de volgende kleur loopt, kan live ook op audio gezet worden?Tappen werkt niet icm de "all" knop.
Er wordt trouwens verschillende keren gepraat over "slope". Wat word hiermee bedoeld, de fade-time of...? Is het trouwens ook mogelijk om de fadetime van bepaalde chases aan te passen? Dus stel je hebt 1 chase lopen voor je parren, en een stuk of 5 die je heads/scans aansturen, kun je dan enkel van de parren de fade-time aanpassen? (voorbeeldje).
Met slope wordt inderdaad de fade-time bedoeld. Fade-time wordt sowieso per chase aangepast (evenals de steptime). Het is dus niet mogelijk meerdere chases tegelijk te selecteren met de "select chase" knop. Wel heb je de keuze om die per stap of voor alle stappen in de chase aan te passen. Al met al absoluut een leuk tafeltje die zijn geld meer dan waard is. Niet proberen om theaterdingen ermee te doen, dan ben je nog beter uit met een Scenesetter. Een groot voordeel is de 2 DMX uitgangen, ideaal wanneer je aan 2 kanten licht op een statief hebt staan.
Nu nog een keer een chique kistje.
Roytje schreef:
Martijn schreef:
Wat me verder opviel was dat de fade- en steptime per stap live aangepast kunnen worden. Als je dus heel enthousiast van een bepaalde stap de steptime naar 0,1 seconde draait, heb je ook welgeteld 0,1 seconde de tijd om de steptime weer te verhogen. De tapknop werkt op diezelfde manier, en veranderd dus niet de snelheid van alle stappen, maar van iedere stap apart. Syncen met muziek wordt dus een feest.Tijdens een chase kun je de fade-times instellen (jammer dat je hierbij een extra button moet indrukken om alle steps in je chase aan te passen)?!
Het is dus blijkbaar wel mogelijk om alle fadetime (en ik ga er nu vanuit dat dat ook geld voor de steptime) tegelijkertijd in te stellen?!Rick, ik bedoel controllers die intelligent licht (fatsoenlijk) kunnen aansturen. Een Scenesetter kan geen aparte kanalen toewijzen voor fade-timeinstellingen, heeft te weinig kanalen etc. In die opmerking doelde ik voornamelijk op de Lightdesk 136/DMX operator, aangezien die het dichtst in de buurt komt van deze tafel.
timescape schreef:
Oke, transparant programmeren dus? Maar stel je bent een chase aan het proggen, en stelt 2 channels op 50%, slaat hem op en wil van hieruit verder werken, dan moet je dus voor de volgende stap, wel eerst beide faders omhoogzetten, en terugzetten naar 50%?Je schuift de faders eenmalig op en neer op het betreffende kanaal mee te proggen. Dat hoeft niet per stap. Zet je (nadat het kanaal op 50% is geprogrammeerd) de fader op 0, dan wordt dus ook waarde 0 meegeprogt. Wil je dat niet, dan kun je met de releaseknop (knop indrukken en fader nogmaals bewegen) ervoor zorgen dat die kanalen niet mee worden geprogrammeerd. Het layeren van scenes of chases werkt dus alleen bij kanalen die in een of meerdere stappen niet meegeprogrammeerd zijn; de fader gewoon op 0 zetten volstaat dan dus niet.
Duidelijk, en de scenes die je programmeert kun je ook live gebruiken?
Ja. De invloed daarvan hangt af van hoe de lopende chase(s) en scene(s) geprogrammeerd zijn. Als er een chase loopt waarin in alle scenes kanaal 1 t/m 6 zijn meegenomen in het programma, heeft een scene waarin een van die kanalen geprogrammeerd is geen invloed. Wanneer in de lopende chase kanaal 4 niet is meegeprogrammeerd (bijvoorbeeld omdat het een dimkanaal is die je met een aparte chase wilt aansturen) en dus tijdens het proggen het indicatieledje van kanaal 4 NIET heeft geknipperd, kun je dmv een scene die kanaal 4 aanstuurt bijvoorbeeld het dimkanaal op 50% zetten, met een andere scene op 75% etc.Ai, groot minpunt dus? Dus een beweging van 4 stappen (aangezien geen shape-generator aanwezig is) zal live ook elke stap vertraagd moeten worden (of versneld?)
Raar, zou daar echt geen enkele andere oplossing voor zijn?
Ziet het wel naar uit. Geen idee of daar een oplossing voor is, volgens mij zit die kromme structuur gewoon ingebakken in het tafeltje. De handleiding zegt er niks over, al was dat echt een vodje van 8 velletjes. (Qua inhoud gelijk aan het online exemplaar, alleen zijn dingen als een inhoudsopgave botweg niet uitgeprint en in de snelhechter gepropt)Raar, zou daar echt geen enkele andere oplossing voor zijn?
Opzich wel overheen te komen, alleen voor shutterchases erg jammer. Maar; het tafeltje is ook weer niet zo duur, en is voornamelijk bedoeld voor discoshows. Voor die toepassing weegt dat nadeel niet op tegen de voordelen van het tafeltje.
Shapes kun je min of meer zelf maken door aparte chases te maken voor pan en tilt, evt zelfs het intelligent in meerdere groepen verdelen voor de x/y chases. Vervolgens programmeer je al die losse chases onder 1 chasegroup button, waarmee je alle chases tegelijk kunt starten. Gewoon een paar groups met verschillende snelheden maken; opgelost.
Het op en neer schuiven van de faders is alleen nodig om de betreffende kanalen op te nemen in de scene of chase. Eigenlijk een omslachtige manier van overlay per kanaal in/uitschakelen. Zodra de fader omhoog is geschoven kun je een waarde instellen of de fader weer op 0 zetten, de indicatieled van dat kanaal knippert dan. In dat geval wordt het kanaal meegeprogrammeerd op 0. Kanalen waarvan de fader niet bewogen is (indicatieled is uit) worden niet meegeprogrammeerd, waardoor je meerdere chases over elkaar kunt leggen.
Chases kunnen op dit tafeltje opgebouwd worden uit losse scenes, of door de faders te bewegen en zonder daar eerst een scene van te maken rechtstreeks op te nemen in de chase. Scenes die je vaker in chases wilt stoppen programmeer je eerst als scene (zijn er maximaal 48 van beschikbaar), bepaalde standen die je eenmalig in een chase wilt hebben zet je er op die manier rechtstreeks in.
Wat me verder opviel was dat de fade- en steptime per stap live aangepast kunnen worden. Als je dus heel enthousiast van een bepaalde stap de steptime naar 0,1 seconde draait, heb je ook welgeteld 0,1 seconde de tijd om de steptime weer te verhogen. De tapknop werkt op diezelfde manier, en veranderd dus niet de snelheid van alle stappen, maar van iedere stap apart. Syncen met muziek wordt dus een feest.
Topic: Speakerflans zit niet goed vast naar mijn idee (20-5-2009 01:02:00)Chases kunnen op dit tafeltje opgebouwd worden uit losse scenes, of door de faders te bewegen en zonder daar eerst een scene van te maken rechtstreeks op te nemen in de chase. Scenes die je vaker in chases wilt stoppen programmeer je eerst als scene (zijn er maximaal 48 van beschikbaar), bepaalde standen die je eenmalig in een chase wilt hebben zet je er op die manier rechtstreeks in.
Wat me verder opviel was dat de fade- en steptime per stap live aangepast kunnen worden. Als je dus heel enthousiast van een bepaalde stap de steptime naar 0,1 seconde draait, heb je ook welgeteld 0,1 seconde de tijd om de steptime weer te verhogen. De tapknop werkt op diezelfde manier, en veranderd dus niet de snelheid van alle stappen, maar van iedere stap apart. Syncen met muziek wordt dus een feest.
Tom schreef:
Bij mijn bewering gaf ik aan dat het moment ging werken als de boel niet helemaal aansluit en/of vast zit.,Wanneer het paaltje goed in de flens gedraaid is, is de belasting op de schroefdraad bij benadering alleen trekkracht. Daarbij is de diameter van het paaltje zelf (steunvlak) en de lengte van het paaltje bepalend. Stel dat de afstand tussen het zwaartepunt van de top totaan de sub 1,5 meter is, en de diameter van de tussenpaal 50mm, dan is die verhouding 1:60. Stel dat de zijwaartse belasting 5kg is, dan is de trekkracht op de M20 draad 300kg.
Om dat in perspectief te plaatsen: een M20 draad heeft een massieve kern van pakweg 17mm diameter. De minimale kwaliteit van dergelijk staal is 360N/mm2. 8,5^2*3,14*360=81713N, ofwel ruimschoot 8 ton. Kan me niet voorstellen dat zo'n schroefdraad dan wakker ligt van 300kg...
Vandaar dat je moet verterken, en boxen die geen degegelijke construktie hebben, er eigenlijk helemaal niet aan beginnen.
Hier verwar je de kracht die het paaltje op de flens uitoefent met de kracht die de flens op het hout uitoefent. Het steunvlak van zo'n flens is namelijk nog een stuk groter, dus met een versteviging aan de binnenkant van de speaker is het altijd goed.PS. Loop je berekening ff na.
Ik heb het over het moment op de M20 draad/flens, niet over hoe de flens in het hout zit. Zolang het paaltje namelijk stevig in de flens geschroefd is, kan een M20 draad ruimschoots dat moment hebben.
Wiebelende topkasten en tilters kunnen inderdaad een extra belasting voor het hout zijn, daarbij is een groot afsteunvlak absoluut een must.
Topic: Speakerflans zit niet goed vast naar mijn idee (19-5-2009 21:52:00)Wiebelende topkasten en tilters kunnen inderdaad een extra belasting voor het hout zijn, daarbij is een groot afsteunvlak absoluut een must.
Tom schreef:
Zelf vind ik het een waardeloze uitvinding die M20 aansluiting.Als het ook maar een beetje los zit, heb je een wiebelpunt/twijnpunt met een box van 20 kilo op een tussenpaal van al gauw 140cm. Wat zal in kilo's de hefboomwerking wel niet zijn op dat 20 milimeter flensje.......
Over de M20 draad maak ik me al helemaal geen zorgen, die kan (mits goed gebruikt en dus aangedraaid tegen de flens aan) een hoop hebben. Het zwaktepunt is vaak de montage van de flens zelf, en dan maakt het niet uit of er een 35mm paaltje in de flens staat, of dat er een M20 draad ingeschroefd zit. Voor de versteviging in de kast volstaat een plaatje hout van 20*20cm waarin de flens door en door vastgezet is met bouten.
Ik kan me nog goed herinneren dat iemand een aantal jaar geleden met het advies kwam om een stofzuigerbuis als tussenpaal te gebruiken, die had immers ook een buitendiameter van 35mm.
Ik heb Showtec concentraat (verdunnen volgens Showtec specs) in een ADJ Snow Flurry gebruikt, resultaat was prima. Krijg je te kleine vlokken, of uberhaupt geen goede sneeuw?
Topic: LED PAR met JB-systems CA-8 ? (12-5-2009 01:15:00)De CA-8 is ook bruikbaar voor de JB ledparren, al stelt het weinig voor. (Zitten 2 drukknoppen op zo'n CA als ik me niet vergis)
De Ledcon gaat uit van een R-G-B-dim indeling, 4 kanalen dus. Iedere ledpar met die indeling kan met een Ledcon aangestuurd worden. Adresseren kan overigens misschien wel een probleem opleveren, aangezien de Ledcon met een bepaalde toetscombinatie de ledparren zelf adresseert. Of handmatig adresseren van ander ledparren dan de JB's ook werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar hoogstwaarschijnlijk wel. De Ledcon is een ideaal ding, compact en iedere leek kan ermee overweg.
Topic: Martin SCX 600 (10-5-2009 14:36:00)De Ledcon gaat uit van een R-G-B-dim indeling, 4 kanalen dus. Iedere ledpar met die indeling kan met een Ledcon aangestuurd worden. Adresseren kan overigens misschien wel een probleem opleveren, aangezien de Ledcon met een bepaalde toetscombinatie de ledparren zelf adresseert. Of handmatig adresseren van ander ledparren dan de JB's ook werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar hoogstwaarschijnlijk wel. De Ledcon is een ideaal ding, compact en iedere leek kan ermee overweg.
Ook niet.
De MX-4 moest in dat vergelijk wel behoorlijk vies geweest zijn. Normaal komt daar toch best aardig licht uit.
Topic: Martin SCX 600 (8-5-2009 20:49:00)De MX-4 moest in dat vergelijk wel behoorlijk vies geweest zijn. Normaal komt daar toch best aardig licht uit.
Sindskort is er de superwinner met 150W gastontladingslamp. Als je het alleen om de output doet zou ik die overwegen. Wil je scans die gemakkelijk verhuren, dan heeft Martin duidelijk een streepje voor. In dat geval is de SCX600 opzich prima, alleen vind ik de lichtopbrengst niet denderend. (Komt opzich zat licht uit, alleen gebruik ik zelf ook het liefst fixtures met een gasontladingslamp)
Topic: Martin SCX 600 (6-5-2009 22:03:00)Het aantal gobo's zou me gestolen kunnen worden, aan 5 bruikbare gobo's heb je meer dan 20 flutgobo's. Sterker nog: liever 5 E-size gobo's (35mm diameter als ik me niet vergis), dan 20 gobo's zo groot als een kwart postzegel. Met 20 gobo's op een standaard formaat wiel moet je automatisch wel kleiner, veel gobo's kan dus weldegelijk een nadeel zijn aangezien grote gobo's de lichtopbrengst ten goede komt.
Onlangs 2 MX-1's een schoonmaakbeurt gegeven, en eind vorig jaar ook SCX600's schoongemaakt. In de MX-1 is bergen ruimte maar zitten sommige dingen nogal onhandig in elkaar (scan moet echt helemaal uit elkaar om bijvoorbeeld de fan te kunnen vervangen), in de SCX600 is heel weinig ruimte waardoor ook die niet echt fijn schoon te maken is. Ik kan er niks aan doen, maar ik zou in beide gevallen liever een Winner hebben.
2 Jaar geleden ook de prestaties van een SCX600 gestaafd aan een Winner, wederom kon de SCX600 me niet bekoren. (Of je moet heel erg gehecht zijn aan roterende gobo's) Voor verhuur ligt het anders, dan zul je toch voor een deel met de markt mee moeten. Voor drive-in shows volstaat een Winner overigens uitstekend.
Topic: JB-Systems iMove 5S (5-5-2009 23:09:00)Onlangs 2 MX-1's een schoonmaakbeurt gegeven, en eind vorig jaar ook SCX600's schoongemaakt. In de MX-1 is bergen ruimte maar zitten sommige dingen nogal onhandig in elkaar (scan moet echt helemaal uit elkaar om bijvoorbeeld de fan te kunnen vervangen), in de SCX600 is heel weinig ruimte waardoor ook die niet echt fijn schoon te maken is. Ik kan er niks aan doen, maar ik zou in beide gevallen liever een Winner hebben.
2 Jaar geleden ook de prestaties van een SCX600 gestaafd aan een Winner, wederom kon de SCX600 me niet bekoren. (Of je moet heel erg gehecht zijn aan roterende gobo's) Voor verhuur ligt het anders, dan zul je toch voor een deel met de markt mee moeten. Voor drive-in shows volstaat een Winner overigens uitstekend.
Als je niks (of in de meeste gevallen weinig) wilt afschrijven kun je tweedehands overwegen. Zo nu en dan worden ook die Phantoms nog wel eens aangeboden. Of een andere optie; voor het geld dat je nieuwe Phantoms koopt wat betere (wat meer courante) heads aanschaffen, zoals de Movitec SL-250's. Die kosten gebruikt tussen de 350-500 euro per stuk.
Topic: Martin SCX 600 (5-5-2009 23:03:00)SCX verliest dat behoorlijk. (250W halogeen tegen 150W gasontlading) Neem bij vergelijkingen tussen output ook de afstraalhoek mee, dat is voor een groot deel bepalend voor hoeveel licht er op wat grotere afstanden overblijft.
Topic: Versiering Gala (15-4-2009 22:29:00)Tja, is net hoe moeilijk je het voor jezelf wilt maken. Een aantal trosjes kerstballen (mag je je eigen creatief vermogen voor aanspreken) aan spiegelbolmotoren is makkelijk en goedkoop. Wel opletten dat de kerstballen niet tegen elkaar kunnen slaan (door bijvoorbeeld tocht) omdat je dan een hoop scherven krijgt. Bij voorkeur plastic ballen gebruiken dus.
Topic: Dynacord Powermax 5 (15-4-2009 11:24:00)Ah, ik was in de war met de XA4000.
Topic: Dynacord Powermax 5 (14-4-2009 19:43:00)Een PM2600 stuurt een volledige Powermax 5 set aan, de XA2600 stuurt één kant van een XA2 set aan. Beide amps zijn voorzien van filters voor een optimaal resultaat met de bijbehorende speakers.