Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van ME
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van ME (Pagina: 8 van 10)
Topic: Behinger 1800x of zelfbouw Eminence Magnum PRO 18 (31-12-2003 16:02:00)Effe peste . Je baskasten krijgen dus allemaal 500 Watt (als je ze allemaal op appart kanaal zet) of 375 Watt (als je ze per 2 op een kanaal zet). Als jij zegt dat ze 400 RMS aankunnen. Moet je er ook een versterker van 800 Watt op durven zetten. Dan kan je pas zeggen dat ze ECHT 400 Watt RMS zijn. Topic: In het rood draaien en clippen (31-12-2003 15:44:00)Topic: Jogwheel en Scratchen (30-12-2003 20:19:00)Nee daar heb je een goed ritmegevoel voor nodig, veel oefening, een goed gehoor, en een beetje lochisch denkwerk.
Dan krijg je de beats gelijk. Niet met beatcounters. SOMS zijn beatcounters handig maar zeker de goedkope (deze dus ook) zitten er heel vaak naast. En krijg je dus ook super lelijke mixen. Mix op je gehoor en niet met beatcounters. Ze zitten er veel te vaak naast.Topic: In het rood draaien en clippen (30-12-2003 18:26:00)Ik heb nog effe zitte denken. Dit kan ook een oorzaak zijn: we gaan weer even van een blokgolf uit als geclipt signaal. Hierbij is de f1 frequentie OOK versterkt. En wel met factor (4*Vsq)/pi (kijk maar in de formulie die ik al gaf). Dus de basisfrequentie gaat wel meer energie bevatten. Ook in geval van dat het niet een volledige blokgolf is maar wel geclipt zal de basisfrequentie meer energie bevatten.
Als je dus een woofer had die precies de hoeveelheid vermogen van je versterker aankon kan deze dus wel doorbranden wanneer je versterker gaat clippen.Topic: In het rood draaien en clippen (30-12-2003 14:47:00)Tijdens het rechte stuk wil hij wel stil gaan staan hoor. De helling is daar 0 dus snelheid 0. Hij zal inderdaad kunnen doorschieten, maar het gaat erom dat NORMAAL het steeds een combinatie is van versnellen -> afremmen -> stilstaan (op de top van sinus) -> versnellen -> afremmen -> stilstaan (op het dal van de sinus). Bij een geclips signaal wordt dat: versnellen -> STIL -> versnellen -> STIL. Topic: In het rood draaien en clippen (30-12-2003 13:39:00)Compressie, ook de lage tonen worden gecompresseerd.
Daarnaast denk ik zelf dat de woofers als ware klappen krijgen door het clippen. Normaal wordt de woofer gelijdelijk versneld en afgeremd (afgeleide van sinus is weer sinus). Nu ga hij de toppen afkappen. Er komen dus plotseling snelheidsverandering. Dit geeft mechanische klappe. Maar dit kan er ook niks mee te maken hebben. Is meer theorie van mezelf die ik nog keertje wil uitzoeken.
Verder is dit nog een goed stuk om te lezen.
www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/page1.htmlTopic: In het rood draaien en clippen (30-12-2003 02:57:00)Ja idd. Bij de budgetreeksen van luidsprekers nemen we dan ook de rms waarde met een korreltje zout. Echter bij proffesionelen boxen mag je hopelijk toch wel van echte waarde uitgaan (jouw zelfbouwsetjes zijn toch ook met gegevens gemaakt die WAAR zijn). Waarom zou dit niet voor truss gelden. Die hobbytrussjes die zogenaamd 70 kilo kunnen dragen flikkeren in elkaar. Maar gekeurde statiefen kunnen hun belasting wel aan???
Ik denk dat Truss, Statieven en Takels die gekeurd worden door een onafhankelijk bedrijf toch wel veilig zijn. Maar misschien ben ik gewoon naief.....Topic: In het rood draaien en clippen (29-12-2003 21:33:00)
Bij een afgetopte sinus heb je dat je speaker even met constante snelheid 1 kant op beweegt (namelijk op het rechte stuk van de sinus heeft het magnetische veld van je speaker 1 vaste waarde). En daarna de andere kant weer op. Dit betekend meestal dat hij gewoon de aangeboden elektrische energie om kan zetten in de mechanische.Het blijft een feit dat hij tijdens het afgetopte deel van de sinus stilstaat(toch???). In de tijd dat hij van kant verwisseld wordt echt niet alle energie opgebruikt die daarvoor is opgespaard.
Ik denk dat het in het antwoord in het feit zit dat hij tijdens het afgetopde signaal NIET stilstaat maar gewoon de afzonderlijke frequenties afspeelt. (maar ook deze uitleg is weer onwaarscheinlijk )hahah ok het moet zijn Bij het fenomeen clippen wordt altijd gezegd dat DC niet de oorzaak is van een stukke luidspreker. Compressie van het geluid(en voor klein deel harmonische boventonen) worden als de oorzaak gezien.
Misschien kan Dré uitkomst bieden. Maar alvast bedankt voor al je uitleg.Topic: In het rood draaien en clippen (29-12-2003 21:29:00)
Bij een afgetopte sinus heb je dat je speaker even met constante snelheid 1 kant op beweegt (namelijk op het rechte stuk van de sinus heeft het magnetische veld van je speaker 1 vaste waarde). En daarna de andere kant weer op. Dit betekend meestal dat hij gewoon de aangeboden elektrische energie om kan zetten in de mechanische.Het blijft een feit dat hij tijdens het afgetopte deel van de sinus stilstaat(toch???). In de tijd dat hij van kant verwisseld wordt echt niet alle energie opgebruikt die daarvoor is opgespaard.
Ik denk dat het in het antwoord in het feit zit dat hij tijdens het afgetopde signaal NIET stilstaat maar gewoon de afzonderlijke frequenties afspeelt. (maar ook deze uitleg is weer onwaarscheinlijk )hahah ok het moet zijn Bij het fenomeen clippen wordt altijd gezegd dat DC niet de oorzaak is van een stukke luidspreker. Compressie van het geluid(en voor klein deel harmonische boventonen) worden als de oorzaak gezien.
Misschien kan Dré uitkomst bieden. Maar alvast bedankt voor al je uitleg.
Topic: In het rood draaien en clippen (29-12-2003 20:50:00)Michael schreef:
Ik ben dus in bezit van acht behringer b-1800x baskasten welke per twee worden aangestuurd door een ep-2500. Nog geen enkele kapotte speaker tot nu toe. Dat 400 watt max vermogen is dus niet waar.Het huis (signaal) is opgebouwd uit bakstenen (frequentiecomponenten).
Ja idd. En de basisfrequentiecomponent neemt WEL toe in een clippend signaal. Minder in verhouding dan de hoge tonen (vandaar compressie). Maar hij neemt wel toe. (TOCH???)Yfke schreef:
wat is daar dan mis mee? want die heb je juist nodig voor platen goed in te mixen...Dan krijg je de beats gelijk. Niet met beatcounters. SOMS zijn beatcounters handig maar zeker de goedkope (deze dus ook) zitten er heel vaak naast. En krijg je dus ook super lelijke mixen. Mix op je gehoor en niet met beatcounters. Ze zitten er veel te vaak naast.
Sgrovert schreef:
Dat was ik me dus aan het afvragen, maar in het document werd dat niet uitgelegd hoe dat kwam. Kun je dan uitleggen hoe het komt dat een woofer dan stuk gaat?Als je dus een woofer had die precies de hoeveelheid vermogen van je versterker aankon kan deze dus wel doorbranden wanneer je versterker gaat clippen.
Ik dacht altijd dat het zo zat. (kan ook fout zijn)
www.canze.org.nz/bcae/speakervoicecoil.swf
www.canze.org.nz/bcae/speaker3.gif
Een bepaalde spanning (U) correspondeert met een bepaalde STAND van de speaker, niet met een bepaalde SNELHEID. KLOPT???
Topic: In het rood draaien en clippen (30-12-2003 14:24:00)www.canze.org.nz/bcae/speakervoicecoil.swf
www.canze.org.nz/bcae/speaker3.gif
Een bepaalde spanning (U) correspondeert met een bepaalde STAND van de speaker, niet met een bepaalde SNELHEID. KLOPT???
Sgrovert schreef:
Daar is eigelijk nergens een plotselinge snelheidsverandering.Sgrovert schreef:
Dat was ik me dus aan het afvragen, maar in het document werd dat niet uitgelegd hoe dat kwam. Kun je dan uitleggen hoe het komt dat een woofer dan stuk gaat?Daarnaast denk ik zelf dat de woofers als ware klappen krijgen door het clippen. Normaal wordt de woofer gelijdelijk versneld en afgeremd (afgeleide van sinus is weer sinus). Nu ga hij de toppen afkappen. Er komen dus plotseling snelheidsverandering. Dit geeft mechanische klappe. Maar dit kan er ook niks mee te maken hebben. Is meer theorie van mezelf die ik nog keertje wil uitzoeken.
Verder is dit nog een goed stuk om te lezen.
www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/clipping/page1.html
Nog laat op ;-), dacht dat je vakantie had
Bij dc is de f0 dus niet 0. Maar hoe bereken je die dan?
En ik ben al lang overtuigd dat DC niet de oorzaak van clippen is. Ik wil het in mij pws alleen nog kunnen verantwoorde.
Topic: In het rood draaien en clippen (30-12-2003 02:47:00)Bij dc is de f0 dus niet 0. Maar hoe bereken je die dan?
En ik ben al lang overtuigd dat DC niet de oorzaak van clippen is. Ik wil het in mij pws alleen nog kunnen verantwoorde.
Bedankt Dré
Dan heb ik nog 2 vragen.
Wat is f=0???
En waarom is DC wel schadelijk voor een luidspreker (en stilstaan niet???)
Topic: Truss (30-12-2003 02:31:00)Dan heb ik nog 2 vragen.
Wat is f=0???
En waarom is DC wel schadelijk voor een luidspreker (en stilstaan niet???)
Dré schreef:
En bij luidsprekerspecs gaan we er niet vanuit dat de fabrikant wel eens het mooie grote getalletje weer zou kunnen geven... Oftewel: Als een fabrikant ermee weg kan komen om mooie getalletjes te geven dan kun je er op rekenen dat hij dat ook doet.Ik denk dat Truss, Statieven en Takels die gekeurd worden door een onafhankelijk bedrijf toch wel veilig zijn. Maar misschien ben ik gewoon naief.....
ME schreef:
Sgrovert schreef:
Bij Dc zitten de plus en de min op een vaste plek waardoor het magnetisch veld de spoel 1 bepaalde kant opgaat en je speaker naar 1 kant uitslaat. Daar blijft hij dan en warmt langzaam op.Bij een afgetopte sinus heb je dat je speaker even met constante snelheid 1 kant op beweegt (namelijk op het rechte stuk van de sinus heeft het magnetische veld van je speaker 1 vaste waarde). En daarna de andere kant weer op. Dit betekend meestal dat hij gewoon de aangeboden elektrische energie om kan zetten in de mechanische.
Ik denk dat het in het antwoord in het feit zit dat hij tijdens het afgetopde signaal NIET stilstaat maar gewoon de afzonderlijke frequenties afspeelt. (maar ook deze uitleg is weer onwaarscheinlijk )
Dc is ook niet de oorzaak. De oorzaak is ergens een elektrische component die overstuurd wordt. (Of in je mixer, of in je versterker, etc).
Dat lijkt op de formule die voor de figuur gebruikt is.
Met Vsq = 1/4pi
En F = 1
Vsq is het piek level van de blokgolf. Dus maximale voltage van je versterker. Met Vsq = 1/4pi
En F = 1
Misschien kan Dré uitkomst bieden. Maar alvast bedankt voor al je uitleg.
Sgrovert schreef:
Bij Dc zitten de plus en de min op een vaste plek waardoor het magnetisch veld de spoel 1 bepaalde kant opgaat en je speaker naar 1 kant uitslaat. Daar blijft hij dan en warmt langzaam op.Bij een afgetopte sinus heb je dat je speaker even met constante snelheid 1 kant op beweegt (namelijk op het rechte stuk van de sinus heeft het magnetische veld van je speaker 1 vaste waarde). En daarna de andere kant weer op. Dit betekend meestal dat hij gewoon de aangeboden elektrische energie om kan zetten in de mechanische.
Ik denk dat het in het antwoord in het feit zit dat hij tijdens het afgetopde signaal NIET stilstaat maar gewoon de afzonderlijke frequenties afspeelt. (maar ook deze uitleg is weer onwaarscheinlijk )
Dc is ook niet de oorzaak. De oorzaak is ergens een elektrische component die overstuurd wordt. (Of in je mixer, of in je versterker, etc).
Misschien kan Dré uitkomst bieden. Maar alvast bedankt voor al je uitleg.
Sgrovert schreef:
Ja ze hebben het zelfde effect, namelijk dat je speaker stuk gaat. Verder geen overeenkomst. En wat zegt Dre dan volgens jou precies?Dat lijkt op de formule die voor de figuur gebruikt is.
Het is hem Beetje flauw van me , maar de bron. Ik kan namelijk niet geloven dat de strenge keuring van truss, statieven, takels enz. Bedacht is voor situaties waar je er NIET onder door loopt. Mijn idee zou zijn dat de keuring rekening houdt met het feit van mensen onder de opstelling en daarvoor ook zo'n ruime overbelasting hanteerd. Maar als jij wetgeving kan vinden waarin staat dat je het door 2 moet delen en dat de verzekering dit eist zal ik dat voortaan ook hanteren .
Verder waardeer ik je aanpak van veiligheid.
Topic: In het rood draaien en clippen (29-12-2003 20:32:00)Verder waardeer ik je aanpak van veiligheid.
Sgrovert schreef:
Wat dus gebeurd en de speaker is dat elektrische energie omgezet wordt in mechanische energie, en er dus geluid ontstaat.Bij een normale belasting van de speaker zal dus de elektrische energie omgezet worden in mechanische, en de speaker continu blijven bewegen. Als ik nu een blokspanning door de speaker ga sturen krijg ik dat de speaker eerst 1 kant op beweegt, en daar stil blijft staan. Daardoor zal de elektrische energie niet mmer omgezet worden in mechanische energie, maar warmte. Hierdoor zal uiteindelijk de spoel smelten, en is je speaker dood.
Maar muziek is toch ook niet altijd aan 2 kanten hetzelfde (oftewel symmetrisch). De gemiddelde spanning van muziek is toch niet altijd 0 V (denk IK, misschien fout ).
Muziek is gemiddeld dus wel 0 V of bijna 0 V.Als muziek namelijk een DC component bevatte van 2V zou je hem niet kunnen beluisteren op een betere versterker. En jij weet evengoed als ik dat dit wel kan.
Ik snap ook wel dat als muziek een DC component zou bevatten de beveiliging zou inschakkelen. Ik snap alleen niet dat muziek symmetrisch is (cool edit zegt me wat anders) en dat A-symmetrische blokgolf en dus ook een A-symmetrische muziek weer tot een DC spanning leidt. Ik zeg altijd Sgrovert schreef:
Het antwoord op de vraag waarom een blokgolf geen DC is geef je zelf al. Er zitten alleen oneven harmonische sinussen in.En waarom een A-symetrische blokgolf wel DC is:
DAt is hij niet. Er staat "je kunt een Dc component krijgen. Daarmee wordt het volgende bedoeld,
De gemiddelde spanning van een Symmetrische blokgolf is 0 V. Daarom zit er in de fourier-reeks (dacht dat ie zo heette) geen Dc-component.
Voor een A-symetrische blokgolf is er als gemiddelde spanning geen 0 V maar een andere waarde. Dit is dan de Dc-component van de fourier reeks. Verder heb je wel nog alla andere sinussen in je signaal zitten.
Maar muziek is toch ook niet altijd aan 2 kanten hetzelfde (oftewel symmetrisch). De gemiddelde spanning van muziek is toch niet altijd 0 V (denk IK, misschien fout ). DAt is hij niet. Er staat "je kunt een Dc component krijgen. Daarmee wordt het volgende bedoeld,
De gemiddelde spanning van een Symmetrische blokgolf is 0 V. Daarom zit er in de fourier-reeks (dacht dat ie zo heette) geen Dc-component.
Voor een A-symetrische blokgolf is er als gemiddelde spanning geen 0 V maar een andere waarde. Dit is dan de Dc-component van de fourier reeks. Verder heb je wel nog alla andere sinussen in je signaal zitten.
Dus waarom zou een A-symetrische blokgolf, waarvan de gemiddelde spanning niet 0 V is, wel een DC component bevatte. Terwijl een stuk muziek dat ook niet symmetrisch is, geen DC component bevat???
Dré schreef:
Beginnen we weer over gelijkspanning?
Clippen heeft niets met gelijkspanning te maken!En vice versa.
Waarom niet? Als je het grafiekje van een clippend signaal er eens bij pakt zie je dat bovenin/onderin zich stukken beginnen te vormen die een rechte lijn zijn en dus niet parabolen/sinussen. En die rechte lijn is toch een korte periode van gelijkspanning?Clippen heeft niets met gelijkspanning te maken!En vice versa.
Oftewel: DC is DC en een blokgolf is een blokgolf. Een blokgolf (de ergste vorm van clippen) bevat GEEN DC component.
Waarom niet, mijn theorie is dat een blokgolf uit oneven harmonische boventonen is opgebouwd en een DC signaal niet. Maar waarom zou A-symmetrisch clippen dan wel weer een DC component veroorzaken???Het verhaal "clippen geeft DC" is dan ook een van de domste mythes die er bestaat! Dus nooit meer hardop zeggen en zelfs niet denken.
Sorry voor mijn zondige gedachte Kan een versterker dan nooit een DC COMPONENT gaan leveren als hij gaat clippen? Zeker wel. Als de versterker A-symmetrisch clipt (dus positief een ander gedrag vertoont dan negatief) dan KUN je een DC component krijgen. MAAR elke betere eindtrap heeft een keurige DC detectie die een DC component van een slordige 2 volt direct detecteert en dus de uitgang afschakelt als dit gebeurt. En die 2V komt bij een 4 Ohm speakertje neer op 1W aan DC component. Daar ligt een gemiddeld woofertje echt niet wakker van. En een gemiddelde HF driver ziet het helemaal niet (die stopper condenstator blokkeert het immers).
Kortom: waarom is een blokgolf geen DC en waarom is een A-symetrische blokgolf wel weer DC????daan schreef:
dat zeg ik toch niet..ik zoek een setje waar aan lichteffecten voor 10 tot 15 kilo aan kan hangendaan schreef:
welk statief is dan wel mogelijk wel niet te duur isen ong 10-15 kilo kan houden?
En zoek is wat rond op dit forum. Er loopt nu zelfs enkele forums over wind-ups en truss.
Ik vindt dit bovenstaande toch wel heel eigenaardig. Als truss en statieven gekeurd zijn, wil dat zeggen dat ze het gewicht waarvoor ze gekeurd zijn goed kunnen dragen. In de keuring is al een ruime overbelasting meegenomen (Volgens Dré soms wel een factor 5, heb het zelf nog niet kunnen testen ).
Truss wordt niet in de bouw gebruikt, alleen maar bij disco's en drive-ins daarvoor is het ook gemaakt. Bij de keuring zal dan ook echt wel rekening mee gehouden zijn dat het een "tijdelijke opstelling boven mensen" is. De veiligheidsfactor nog verder vergrote vindt ik dan ook niet nodig. (een aanhanger die 1000 kilo gekeurd mag dragen ga je voor de veiligheid toch ook niet met 500 kilo belasten).
Dat wil niet zeggen dat ik het goed van je vindt dat veiligheid boven alles gaat, liever door 2 delen dan een dooie, maar ik denk dat de keuring streng genoeg is, en dat de verzekering niet moeilijk zal gaan doen.
Maar als jij een document vindt waarin staat dat je de maximale belasting door 2 moet delen, geef dan effe een linkje.
Truss wordt niet in de bouw gebruikt, alleen maar bij disco's en drive-ins daarvoor is het ook gemaakt. Bij de keuring zal dan ook echt wel rekening mee gehouden zijn dat het een "tijdelijke opstelling boven mensen" is. De veiligheidsfactor nog verder vergrote vindt ik dan ook niet nodig. (een aanhanger die 1000 kilo gekeurd mag dragen ga je voor de veiligheid toch ook niet met 500 kilo belasten).
Dat wil niet zeggen dat ik het goed van je vindt dat veiligheid boven alles gaat, liever door 2 delen dan een dooie, maar ik denk dat de keuring streng genoeg is, en dat de verzekering niet moeilijk zal gaan doen.
Maar als jij een document vindt waarin staat dat je de maximale belasting door 2 moet delen, geef dan effe een linkje.