Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Stefan

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van Stefan (Pagina: 6 van 10)

Topic: De perfecte maten voor een 15" laag kast !? (1-7-2005 19:14:00)
Oftewel de kastjes gewoon op hun kant stapelen of naast elkaar zetten.
Topic: 2x antari f80z of 1x antari f800? (30-6-2005 09:49:00)
Het lijkt me wel heel sterk als je bij de 1500 niet de output kunt regelen, hij is dus ook prima voor kleine feestjes te gebruiken.
Topic: Het Punisher baskast topic (27-6-2005 22:48:00)
6x230 euro voor de ciares, de toppen wel iets van 400 euro per top zijn (LF+HF) wat en totaal van 2500-3000 euro maakt. In het totaal met alle afwerking waarschijnlijk 3500-4000 euro ofzo.
Topic: Akoestiek, belangrijke factor? (16-6-2005 00:52:00)
De meest eenvoudige manier om galm te beperken is nog wel de verticale afstraling minimaliseren door het afstraalvlak van de luidsprekers zo hoog mogelijk te krijgen, bijvoorbeeld door een aantal tops op te stapelen. De luidprekers die je in kerken ziet zijn niet voor niets zo heel smal en hoog.
Topic: Akoestiek, belangrijke factor? (12-6-2005 23:11:00)
Ik zou gewoon alle 6 subs neerzetten als je ze toch hebt, die dingen stralen namelijk alle kanten op itt tot topjes waardoor je er veel meer van nodig hebt buiten.
Topic: Zelfbouw project 1 (9-6-2005 18:34:00)
De inhoud is gewoon te klein.
Topic: BassBabe (24-5-2005 12:02:00)
Ik heb nog nooit een luik in mijn speakers gebouwd maar ik zou dat standaard in 2x de houtdikte doen denk ik. Hoe wil je anders het luik goed vast krijgen? Ik zou dan in de binnenste houtlaag het luik iets kleiner maken zodat je het luik er mooi in kunt leggen (beetje als een deksel op een pan).
Topic: BassBabe (22-5-2005 15:59:00)
Een paar bracings erop zullen zeer zeker de stijfheid van het luik zelf verstevigen. Overigens maakt de positie van het luik niet bijster veel uit, de druk is in de gehele behuizing (eigenlijk in 2 delen) grotendeels gelijk.
Topic: BassBabe (22-5-2005 14:41:00)
dan zou het een SG van 6,6/15=0,44 hebben, dat is best laag. (komt overeen met 440kg/kuub)
Topic: Speakertje van een visatonFrs8 bouwen (18-5-2005 11:32:00)
bij de conrad verkochten ze ze altijd, kijk anders een bij duitse webwinkels.
Topic: diepte (16-5-2005 23:59:00)
Gelukkig is de tuningfrequentie vandaag 0hz (gesloten behuizing dus). Een lowcut is niet heel erg makkelijk, wat beter werkt is een compressor/limiter die gewoon de grootste (diepe) pieken iets afvlakt.
Topic: superspeakers.nl (12-5-2005 10:58:00)
Gewoon veel kleine drivers bij elkaar, geeft een prima rendement op zich. als je 8 kleine luidsprekers bij elkaar plaatst neemt het rendement met 9dB toe (tot een bepaalde frequentie, waarbij de afstand tussen de drivers te groot wordt en er interferentie gaat ontstaan, daarom voeg je nog een hoogweergever toe voor die frequenties).
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (9-5-2005 13:20:00)
Een systeem wat in een auto past en vanaf 15hz weergeeft?

Gesloten systeem met linkwitz transform, niks anders. BR neemt veel ruimte in en fernand denkt waarschijnlijk dat BR teveel kleuring geeft. Neem een mooie 12" hifi- of autodriver met een X-max van 2 tot 4cm en zet er 1 á 2kw aan vermogen op. de 120dB op 20hz haal je gegarandeerd door de cabin/roomgain, waarschijnlijk heb je aan een f3 van 30-40hz al genoeg om compleet vlak te spelen tot een hertz of 5 (de cabingain schaalt gelijk met de afval van de driver).
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (2-5-2005 23:47:00)

fernand schreef:

De sinus is als gewoonlijk een vereenvoudigd model dat mensen gebruiken om deelaspecten van een systeem te benaderen. Zo wordt de Sinus ook misbruikt als zogezegde wetenschappelijke meting.
Zo wordt de sinus gebruikt om de harmonische vervorming te meten van een versterker. Soms zie je verwoede discussies over versterkers die 0,01 of 0,005 % vervorming hebben. Terwijl twee versterkers met identieke vervorming compleet verschillend kunnen klinken.
Dan ligt het niet aan de de harmonische vervorming blijkbaar. Heb je trouwens wel eens een dubbelblinde test uitgevoerd met een grote groep mensen? Ik heb wel eens gedaan met als deelnemende versterker een low-budget PA versterker, een hoogwaardig discreet ontwerp en een gainclone ontwerp. De verschillen waren miniem maar uiteindelijk waren de meningen wel ongeveer gelijk (ook omdat we niet aan opschrijven maar handopsteken hebben gedaan, dat was wel jammer) dat er één versterker was die in het hoog iets gedetailleerder klonk maar wel een "dunnere" bas had, één versterker in het hoog iets minder "gedetailleerd" klonk maar wel een betere basweergave, en een ontwerp wat er tussenin lag. Nogmaal de verschillen waren echt niet groot. De gainclone was de versterker met het beste hoog, de PA amp won op laagweergave (door de relatief gezien gigantische vermogensreserve) en het discrete ontwerp lag er tussen in. De PA amp ís als laatste geëindigd maar de verschillen werden pas na een aantal luisterrondes duidelijk.
Anderzijds spreekt men heel weinig over de vervorming veroorzaakt door de speakers die meestal in de percenten draait, tot zelfs in de tientallen procenten voor het laag. (EV publiceert die soms)
De Punisher is waarschijnlijk niet om aan te horen op 150 hz. Ik vermoed dat het geen vervorming is, maar een reeks echo's met verschillende tijdsconstanten. Dit blijkt dan weer accepteerbaar te zijn voor sommige instrumenten, maar complete waanzin voor stemmen.
De speaker is veel belangrijker dan de versterker, je moet ze alleen niet laten weergeven waar ze niet voor gemaakt zijn. Drivers met een lage FS wil je niet te hoog door laten spelen dan gaan ze inderdaad flink vervormen. Met echo's heeft het niets van doen.

Een en ander heeft vermoedelijk te maken met de fysische beperkingen van meetapparatuur en de ongelooflijke verfijning van ons oor. Tenslotte kan geen enkel apparaat tippen aan ons oor; noch in dynamiek, noch in discriminatie.
Gelukkig is ons oor ongelofelijk ongevoelig. Ga maar eens een speaker nameten die je zelf goed vind klinken, SPL fouten van 3dB merk je nauwelijks op, laat staan fasefouten buiten het kritisch bereik.

Ik ben zeker geen specialist, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ons oor een verfijnde spectrum analyser in zich heeft die het geluid doorgeeft als een verzameling van frekwentie gerelateerde niveau en fase signalen, waaruit onze hersenen dan richting, snelheid en missend geluid kunnen afleiden. Voorbeeld de bas die wij "horen" in een telefoon of in een kleine transistorradio.
Vreemd genoeg kunnen onze hersenen een blokgolf (dus met vele oneven harmonischen) herkennen, zelfs als die verzonden worden als een reeks van verschillende signalen door bijv. de laag, midden en hoog speakers die allemaal een verschillende vertraging en kleur hebben, en die dus ons oor bereiken onder een vorm die niet noodzakelijk sterk op een blokgolf lijkt.
Je oor heeft geen ingebouwde spectrum analyzer, laat staan dat het blokgolven kan herkennen. Sterker nog, je oor compenseert juist voor blokgolven. Zoals je weet zijn blokgolven afgetopte sinusgolven, je hersenen verzinnen de top er juist bij, zodat het geheel harder lijkt te klinken. Het aftoppen moet niet té erg worden dan ga je het wel horen. Dit komt overigens door de onvolkomenheden van luidsprekers.

De bas uit kleine/slechte speakers dat is gewoon de hogere kickbass in combinatie met wennen. Als je een subwoofer thuis hebt moet je die eens uitzetten. Je mist ineens heel veel aan het laag maar na een uurtje ben je er aan gewend, zodra je de subwoofer weer aanzet verdrink je weer in de bas.

Mijn aanvoelen is dat het signaal/tijdsdiagram of het niveau/frekwentiediagram gewoon onvoldoende is om een systeem te meten.
En juist omwille van het feit dat ik op al die gebieden weinig vooruitgang zie, denk ik dat er te weinig academisch onderzoek plaats vind.
Maar misschien zoek ik niet genoeg.
Het is belangrijker om te weten welke onvolkomenheden je oor wel en niet hoort, het is net als bij een mp3 bestand, als je de signalen naast elkaar legt herken je het nauwelijks maar voor je oor klinkt het hetzelfde (slechte codecs daargelaten).
Topic: Hoorns voor muziekinstrumenten (29-4-2005 23:36:00)
Als dit ding vanaf 80hz goed weergeeft... klinkt goed, ben zelf ook weer aan het simuleren geslagen de laatste tijd en heb nu op papier een redelijk ontwerp wat het tussen 30 en 70-80hz heel netjes zou moeten doen.
Topic: goodmans audiom 15-p parameters? (28-4-2005 16:33:00)
does 1976 ring a bell?
Topic: PW 18/500 JBs subkast (26-4-2005 18:14:00)
disperion van 70 graden, right....(dat is dus 360 graden bij die frequenties en verder gewoon een functie van de frequentie delen door de diameter van de driver.
Topic: Bouw van een hybride systeem hoorn/basreflex (TSE SUB) (23-4-2005 13:47:00)
Heb je toevallig ook beschikking over response-gegevens van deze subwoofer? Ik kwam na een zoektoch op internet niet veel verder dan een weinigzeggende PDF: https://www.seeburg.net/TSE_Sub_Datenblatt.pdf
Topic: Een laagkast van 17kilo....... (23-4-2005 13:38:00)
Ik zie niet in wat er negatief is aan mijn vraag?

Ik vind het zelf ook helemaal niet erg (erg leuk zelfs) dat iven regelmatig foto's en verhalen plaatst, maar mischien is het handig een keertje na te denken over hoe dat het beste aan te pakken is. Het zou bijvoorbeeld een idee kunnen zijn om een groot "iven" topic te maken, maar mischien vindt de meerderheid een shitload topics (zoals nu) wel veel makkelijker.

Over de mensen die in dit topic zeggen dat ik mensen moet mailen als ik commentaar heb, pot verwijt de ketel! Als jullie van mening zijn dat alles maar gemaild moet worden begin daar dan zelf mee. Overigens ben ik daar zelf -uitzonderingen daargelaten- fel op tegen, tenzij het een om problemen van persoonlijke aard gaat moet je dingen zoveel mogelijk op het forum zelf regelen om te voorkomen dat dingen in herhaling gaan vallen.
Topic: Een laagkast van 17kilo....... (23-4-2005 04:17:00)
Blijf je voor elke kast die je bouwt hier een topic openen?