Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Hugovanmeijeren
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van Hugovanmeijeren (Pagina: 6 van 10)
Topic: Zoektocht naar Lichttafel (26-9-2011 13:40:00)De vraag is, heb je sub tekort of heb je voldoende?
In het eerste geval (sub tekort) is het enig zinnige antwoord: meer subs bijplaatsen of andere subs plaatsen.
(Ik ga er vanuit dat dit gewoon het probleem is, je verwacht meer uit je sub te halen dan dat hij in werkelijkheid kan leveren: daarom gaat hij clippen).
Ben je van mening dat je wel voldoende laag hebt, maar wil je het clippen stoppen dan zul je hem simpelweg zachter moeten zetten. Ik stel voor dat je de booth uitgang zover terug draait totdat de sub niet of nauwelijks meer clipt.
Het gaat hier om een actieve sub met (ik neem aan) ingebouwde processing, ik ga er vanuit dat de fabrikant dit al optimaal heeft aangepast voor deze kast, het gebruiken van extra EQ of processing zal dan ook niet helpen om het rendement te verbeteren.
Groeten HugoTopic: ACL set (5-9-2011 15:03:00)16x 12 Volt = 192 Volt
En dat aansluiten op 230 Volt? Er zit wel wat marge in, maar dit gaan je lampen toch echt niet leuk vinden...
Dan zou je beter voor 20 lampen kunnen kiezen, maar waarom niet gewoon par 64 gebruiken? Dat is standaard.
Groeten HugoTopic: Subwoofer snel in de clip (5-9-2011 14:49:00)Nee, dat is niet raar.
Zoals eerder gezegd regelt de potmeter op de sub alleen maar de ingangsgevoeligheid. (Oftewel bij welke ingangsspanning de versterker zijn maximale vermogen levert).
Zolang jouw mixer in staat is om die maximale ingangsspanning te leveren dan zul je de versterker van de sub in de clip kunnen jagen.
Groeten HugoTopic: Subwoofer snel in de clip (5-9-2011 14:03:00)De potmeter op de versterker (of actieve sub in dit geval) regelt alleen de ingangsgevoeligheid. Als het ding in de clip schiet dan is gewoon het maximale vermogen bereikt. (punt)
Je kunt wel je gainstructuur (en ook je signaal/ruis verhouding) beter krijgen, maar het probleem van het clippen ga je er helaas niet mee oplossen.
Groeten HugoTopic: Subwoofer snel in de clip (5-9-2011 13:43:00)
Klopt, als je een passief scheidingsfilter gebruikt waarin het sub en de rest van het signaal wordt gescheiden, dan zal de versterker voor de sub slechts de impedantie van die speaker zien en voor de hogere frequenties slechts de impedantie van de topkast.
Dus dikke kans inderdaad dat de totale impedantie 8 ohm blijft.
Groeten HugoTopic: Speakers voor rock zanger (24-8-2011 15:13:00)En hier spreek je jezelf tegen. De gate gebruik je niet om harder te klinken, daar is de compressor voor zoals je ook zelf net uitlegt.Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Ik zeg alleen dat een gate geen invloed heeft op het 'harder klinken'. Dat was een reactie op:Maar goed, verder ook niet zo interessant... Mijn stelling is dat een gate je in de meeste gevallen ook niet zal helpen om feedback te voorkomen. Je zou inderdaad een gate kunnen inregelen zodat hij dichtgaat als er niet gezongen wordt, maar als je dat wilt doen omdat er anders feedback optreed, dan kom je bedrogen uit: want zodra de gate open gaat zal er alsnog feedback optreden. (En als er eenmaal voldoende feedback is gaat je gate weer niet dicht etc...)
Een gate werkt alleen als er bij geopende gate geen feedback optreed, maar wanneer de gate gesloten zou zijn en je geen gate had gebruikt er wel feedback zou ontstaan... (Je voelt hem al aankomen: die kans is bijzonder klein.)
Het zou wel kunnen werken als er een luidspreker achter de zanger staat, die geen feedback geeft als de zanger voor zijn mic staat, maar begint met rondzingen zodra de zanger bij zijn microfoon wegloopt...
De kans op deze situatie is echter niet zo groot.
In een live situatie zijn het maximaal volume en feedback vaak sterk aan elkaar gerelateerd, het maximum volume wordt beperkt door het moment waarop er feedback optreed. Naar mijn idee kun je veel meer GBF behalen door een goede opstelling (in combinatie met de juiste materialen) te gebruiken. Bijvoorbeeld door rekening te houden met de karakteristiek van je microfoon en te zorgen dat de monitor op een positie ligt waar de minste pick-up van de microfoon plaatsvindt.
Groeten HugoTopic: Speakers voor rock zanger (10-8-2011 22:50:00)
Een MA12/2 of 24/6 is een tafel die eigenlijk alleen geschikt is voor conventioneel licht (dimmers dus).
Natuurlijk als het moet kun je er wel 1 of 2 headjes op standje kermis mee laten knipperen, maar dan houd het ook echt op.
Als je een theatervoorstelling doet met uitsluitend conventioneel, dan zijn die lightcommanders wel weer erg fijne tafels.
Groeten Hugo
Topic: DAP K115a clipt snel? (20-9-2011 19:47:00)Natuurlijk als het moet kun je er wel 1 of 2 headjes op standje kermis mee laten knipperen, maar dan houd het ook echt op.
Als je een theatervoorstelling doet met uitsluitend conventioneel, dan zijn die lightcommanders wel weer erg fijne tafels.
Groeten Hugo
Ah, ik lees nu dat het probleem na omwisselen bij de 2e luidspreker in de keten blijft.
Heb je gecontroleerd of de doorlus op de luidspreker 1:1 is? Kan het zijn dat de doorlus een zwakker signaal uitstuurt?
Heb je de kabels gecontroleerd? Toevallig niet één kabel gebalanceerd en de andere ongebalanceerd?
Groeten Hugo
Topic: DAP K115a clipt snel? (20-9-2011 15:02:00)Heb je gecontroleerd of de doorlus op de luidspreker 1:1 is? Kan het zijn dat de doorlus een zwakker signaal uitstuurt?
Heb je de kabels gecontroleerd? Toevallig niet één kabel gebalanceerd en de andere ongebalanceerd?
Groeten Hugo
Klinkt alsof de interne gain van de versterkers anders is ingeregeld.
Heb je ze alle 4 tegelijkertijd gekocht of komen ze uit verschillende partijen?
Groeten Hugo
Topic: Vraag, 1,5 kwadraats en 16 amp apparatuur. (17-9-2011 18:23:00)Topic: Simulatie sub plaatsing (9-9-2011 12:57:00)Heb je ze alle 4 tegelijkertijd gekocht of komen ze uit verschillende partijen?
Groeten Hugo
Helaas is het mij nog niet gelukt de tool werkend te krijgen, als ik thuis ben nog eens de Excel '97 versie proberen. Heb nu alleen OpenOffice bij de hand.
Ik wilde nog opmerken dat ik aan eenieder die geïnteresseerd is in de theorieën die hieraan ten grondslag liggen kan aanraden het boek van Bob McCarthy te lezen (Sound Systems: Design and Optimization).
Groeten Hugo
Topic: Standarisatie (flight) kisten (9-9-2011 11:31:00)Ik wilde nog opmerken dat ik aan eenieder die geïnteresseerd is in de theorieën die hieraan ten grondslag liggen kan aanraden het boek van Bob McCarthy te lezen (Sound Systems: Design and Optimization).
Groeten Hugo
Voor losse 19" apparatuur (effecten e.d.) hebben we compacte 3HE binnenrackjes die in een geschuimde koffermodel-flightcase passen.
Daar kan alles in wat de klant maar wil hebben.
Groeten Hugo
Topic: Subwoofer snel in de clip (6-9-2011 18:28:00)Daar kan alles in wat de klant maar wil hebben.
Groeten Hugo
De vraag die ik eerder stelde heb je nog niet beantwoord: gaat het hard genoeg?
Zo ja: gain op je mixer wat terugdraaien (zoals je nu hebt gedaan) en het clippen zal stoppen (op af en toe een piek na, dat is geen probleem).
Gaat het niet hard genoeg, dan is je set gewoon te klein.
Groeten Hugo
Topic: ohmage /sub + top per kant (5-9-2011 17:39:00)Zo ja: gain op je mixer wat terugdraaien (zoals je nu hebt gedaan) en het clippen zal stoppen (op af en toe een piek na, dat is geen probleem).
Gaat het niet hard genoeg, dan is je set gewoon te klein.
Groeten Hugo
Beste Stef,
het antwoord op je vraag staat hier inderdaad boven. Ik wilde nog toevoegen dat het fijn zou zijn als je ook de correcte benaming voor dit fenomeen gebruikt, namelijk: 'impedantie'.
Zoiets als 'Ohmage' bestaat namelijk niet. De correcte termen zijn: spanning, stroom, weerstand (DC) en impedantie (AC).
Groeten Hugo
Topic: Subwoofer snel in de clip (5-9-2011 16:00:00)het antwoord op je vraag staat hier inderdaad boven. Ik wilde nog toevoegen dat het fijn zou zijn als je ook de correcte benaming voor dit fenomeen gebruikt, namelijk: 'impedantie'.
Zoiets als 'Ohmage' bestaat namelijk niet. De correcte termen zijn: spanning, stroom, weerstand (DC) en impedantie (AC).
Groeten Hugo
MickeyMick schreef:
Maat kan ik zelf nog invloed uitoefenen doormiddel van een equalizer of de cut off? Of juist niet via de booth out draaienIn het eerste geval (sub tekort) is het enig zinnige antwoord: meer subs bijplaatsen of andere subs plaatsen.
(Ik ga er vanuit dat dit gewoon het probleem is, je verwacht meer uit je sub te halen dan dat hij in werkelijkheid kan leveren: daarom gaat hij clippen).
Ben je van mening dat je wel voldoende laag hebt, maar wil je het clippen stoppen dan zul je hem simpelweg zachter moeten zetten. Ik stel voor dat je de booth uitgang zover terug draait totdat de sub niet of nauwelijks meer clipt.
Het gaat hier om een actieve sub met (ik neem aan) ingebouwde processing, ik ga er vanuit dat de fabrikant dit al optimaal heeft aangepast voor deze kast, het gebruiken van extra EQ of processing zal dan ook niet helpen om het rendement te verbeteren.
Groeten Hugo
Dré schreef:
16 stuks in serie. Geen optie?En dat aansluiten op 230 Volt? Er zit wel wat marge in, maar dit gaan je lampen toch echt niet leuk vinden...
Dan zou je beter voor 20 lampen kunnen kiezen, maar waarom niet gewoon par 64 gebruiken? Dat is standaard.
Groeten Hugo
MickeyMick schreef:
Maar de sub staat nog maar voor de helft open is dit niet raar?Zoals eerder gezegd regelt de potmeter op de sub alleen maar de ingangsgevoeligheid. (Oftewel bij welke ingangsspanning de versterker zijn maximale vermogen levert).
Zolang jouw mixer in staat is om die maximale ingangsspanning te leveren dan zul je de versterker van de sub in de clip kunnen jagen.
Groeten Hugo
sinuz schreef:
Volgens mij kan je beter de booth minder ver open zetten en de sub helemaal open.Je kunt wel je gainstructuur (en ook je signaal/ruis verhouding) beter krijgen, maar het probleem van het clippen ga je er helaas niet mee oplossen.
Groeten Hugo
Dat de (versterker in de) sub in de clip schiet, wil zeggen dat de versterker tegen zijn voedingsspanning aanloopt en dus feitelijk zijn maximale capaciteit heeft behaald. (Bij clippen is de versterker niet meer in staat nóg meer vermogen te leveren en worden de pieken van het aangeboden signaal afgerond, en dat is niet goed).
Het is normaal dat dit op een gegeven moment gebeurt, maar het is zeer slecht voor je set als de clip leds continu blijven branden (af en toe een keer oplichten bij een peak is voor een sub geen probleem). Als het niet hard genoeg gaat dan komt het er dus op neer dat je een te kleine set hebt neergezet. Oplossing is om meerdere subs te gaan plaatsen, of andere subs met krachtigere versterkers te kopen.
Groeten Hugo
Topic: Simulatie sub plaatsing (3-9-2011 18:19:00)Het is normaal dat dit op een gegeven moment gebeurt, maar het is zeer slecht voor je set als de clip leds continu blijven branden (af en toe een keer oplichten bij een peak is voor een sub geen probleem). Als het niet hard genoeg gaat dan komt het er dus op neer dat je een te kleine set hebt neergezet. Oplossing is om meerdere subs te gaan plaatsen, of andere subs met krachtigere versterkers te kopen.
Groeten Hugo
Hey,
ik heb hem nog niet kunnen proberen aangezien ik een foutmelding krijg dat mijn Excel versie te oud is (ga hem straks nog wel even op een andere pc proberen)...
Maar was je er bekend mee dat Meyersound al een prachtige (gratis) simulatie tool heeft in de vorm van MAPP Online Pro?
In dit programma kun je (uiteraard) alleen maar Meyer speakers simuleren, maar voor subs is dit toch niet zo belangrijk...
Groeten Hugo
Topic: Problemen met geluidsset: Phonic 2500 versterker en Cervin Vega speakers (2-9-2011 19:21:00)ik heb hem nog niet kunnen proberen aangezien ik een foutmelding krijg dat mijn Excel versie te oud is (ga hem straks nog wel even op een andere pc proberen)...
Maar was je er bekend mee dat Meyersound al een prachtige (gratis) simulatie tool heeft in de vorm van MAPP Online Pro?
In dit programma kun je (uiteraard) alleen maar Meyer speakers simuleren, maar voor subs is dit toch niet zo belangrijk...
Groeten Hugo
koen g schreef:
Oké , ik meende laats ergens een discussie gelezen te hebben dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Aangezien de bassen alleen het laag weergeven en de toppen het hoog, en deze frequentie gebieden elkaar dus niet overlappen oid. Maarja,, back on topic maar weer![razz :p](/forum/img/sr.gif)
Dus dikke kans inderdaad dat de totale impedantie 8 ohm blijft.
Groeten Hugo
Als je enkel vocals op je monitor gaat zetten ben je (veel) beter af met een 12". Natuurlijk uitzonderingen daargelaten (maar dan hebben we het alweer over veel duurdere monitors).
Wil je persé een actieve kast?
Ik blijf erbij dat een SX300 in deze situatie zeer bruikbaar zou kunnen zijn.
Groeten Hugo
Topic: welke microfoon? (24-8-2011 15:05:00)Wil je persé een actieve kast?
Ik blijf erbij dat een SX300 in deze situatie zeer bruikbaar zou kunnen zijn.
Groeten Hugo
Beste Tom,
als je de reactie van de TS goed gelezen had, dan had je gezien dat hij een split gebruikt vanaf de spraakmicrofoon. Er is dus geen sprake van 'microfoons voor speakers opstellen'...
Daarom ben ik ook benieuwd met welk doel de TS deze extra microfoons wil gaan inzetten.
Waarom zijn stereopaartjes niet in kerken te gebruiken? Je hebt gelijk dat een grotere afstand tot de bron voor meer galm zorgt, maar dat heeft toch echt alles met de plaatsing van de microfoons te maken en niet met het feit of het één of twee microfoons zijn!
Als je een stereo paartje gebruikt dan heb je er gewoon net even wat meer gevoel bij...
Groeten Hugo
Topic: welke microfoon? (24-8-2011 12:33:00)als je de reactie van de TS goed gelezen had, dan had je gezien dat hij een split gebruikt vanaf de spraakmicrofoon. Er is dus geen sprake van 'microfoons voor speakers opstellen'...
Daarom ben ik ook benieuwd met welk doel de TS deze extra microfoons wil gaan inzetten.
Waarom zijn stereopaartjes niet in kerken te gebruiken? Je hebt gelijk dat een grotere afstand tot de bron voor meer galm zorgt, maar dat heeft toch echt alles met de plaatsing van de microfoons te maken en niet met het feit of het één of twee microfoons zijn!
Als je een stereo paartje gebruikt dan heb je er gewoon net even wat meer gevoel bij...
Groeten Hugo
Wie bedoel je met 'mensen in de kerk'?
Het publiek? (Bij een begrafenis zijn die meestal stil.)
Of mensen die iets voordragen maar niet in de kerk versterkt worden?
Ik vraag me dus of of het wel nodig is, maar als je het doet gebruik je waarschijnlijk het best een stereopaartje condensator microfoons (XY bijvoorbeeld) en dat kan een setje SM81's zijn, maar ook de C1000's of de NT5's.
Groeten Hugo
Topic: Speakers voor rock zanger (11-8-2011 12:10:00)Het publiek? (Bij een begrafenis zijn die meestal stil.)
Of mensen die iets voordragen maar niet in de kerk versterkt worden?
Ik vraag me dus of of het wel nodig is, maar als je het doet gebruik je waarschijnlijk het best een stereopaartje condensator microfoons (XY bijvoorbeeld) en dat kan een setje SM81's zijn, maar ook de C1000's of de NT5's.
Groeten Hugo
Tom schreef:
hugovanmeijeren schreef:
Dus ja: het is heel raar dat 90% van die bandjes een gate gebruiken om over de rest van de band heen te kunnen komen... Want daar heeft een gate namelijk totaal geen invloed op...Tom schreef:
En dan kan je met zo'n comp/gate net even iets meer volume maken als zanger...Een gate werkt alleen als er bij geopende gate geen feedback optreed, maar wanneer de gate gesloten zou zijn en je geen gate had gebruikt er wel feedback zou ontstaan... (Je voelt hem al aankomen: die kans is bijzonder klein.)
Het zou wel kunnen werken als er een luidspreker achter de zanger staat, die geen feedback geeft als de zanger voor zijn mic staat, maar begint met rondzingen zodra de zanger bij zijn microfoon wegloopt...
De kans op deze situatie is echter niet zo groot.
In een live situatie zijn het maximaal volume en feedback vaak sterk aan elkaar gerelateerd, het maximum volume wordt beperkt door het moment waarop er feedback optreed. Naar mijn idee kun je veel meer GBF behalen door een goede opstelling (in combinatie met de juiste materialen) te gebruiken. Bijvoorbeeld door rekening te houden met de karakteristiek van je microfoon en te zorgen dat de monitor op een positie ligt waar de minste pick-up van de microfoon plaatsvindt.
Groeten Hugo
Een compressor kun je alleen gebruiken als je genoeg Gain Before Feedback hebt.
Met een compressor kun je het gemiddelde volume omhoog brengen om zo een constanter geluid te maken, maar dat gaat ten koste van je GBF.
Je hebt dus gelijk dat je met een compressor makkelijker een luider volume kunt behalen, maar een compressor zal NOOIT als middel tegen feedback werken.
Een gate gebruik je alleen om overspraak te voorkomen (of eventueel als effect om instrumenten minder lang door te laten klinken), als je een traditionele gate op vocals gaat gebruiken dan zul je het risico lopen dat bij zachte passages de zang wegvalt, of dat je de treshold zo laag moet zetten dat het geen enkel nut meer heeft.
Wil je overspraak op zangmicrofoons voorkomen (voornamelijk bij backing vocals die weinig gebruikt worden) dan bestaat daar wel een optische gate voor, maar daar is in dit geval totaal geen sprake van.
Een compressor is een belangrijke tool die ik graag op vocals gebruik, maar dan moet je wel weten wat het ding precies doet en wanneer je hem moet gebruiken!
Dus ja: het is heel raar dat 90% van die bandjes een gate gebruiken om over de rest van de band heen te kunnen komen... Want daar heeft een gate namelijk totaal geen invloed op...
Groeten Hugo
Met een compressor kun je het gemiddelde volume omhoog brengen om zo een constanter geluid te maken, maar dat gaat ten koste van je GBF.
Je hebt dus gelijk dat je met een compressor makkelijker een luider volume kunt behalen, maar een compressor zal NOOIT als middel tegen feedback werken.
Een gate gebruik je alleen om overspraak te voorkomen (of eventueel als effect om instrumenten minder lang door te laten klinken), als je een traditionele gate op vocals gaat gebruiken dan zul je het risico lopen dat bij zachte passages de zang wegvalt, of dat je de treshold zo laag moet zetten dat het geen enkel nut meer heeft.
Wil je overspraak op zangmicrofoons voorkomen (voornamelijk bij backing vocals die weinig gebruikt worden) dan bestaat daar wel een optische gate voor, maar daar is in dit geval totaal geen sprake van.
Een compressor is een belangrijke tool die ik graag op vocals gebruik, maar dan moet je wel weten wat het ding precies doet en wanneer je hem moet gebruiken!
Dus ja: het is heel raar dat 90% van die bandjes een gate gebruiken om over de rest van de band heen te kunnen komen... Want daar heeft een gate namelijk totaal geen invloed op...
Groeten Hugo