Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Berry
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 114 bijdrage(n) van Berry (Pagina: 6 van 6)
Topic: omroepen (6-7-2004 00:02:00)Aansluitend ter info:
De "speaker" bestaat uit 2 delen: een driver (in diverse Wattages) en het "toeter-vormige" omhulsel. Dit laatste is verkrijgbaar in 2 uitvoeringen:
- Kunststof (goedkoper, wordt na jaren broos door weersinvloeden, vallen op den duur stukken uit door bv. flinke hagelbuien of baldadige sneeuwballen)
- Aluminium (duurder, maar ook veel duurzamer, beter weer- en vandalisme-bestendig)Topic: omroepen (5-7-2004 23:28:00)Ik wil de hulp van Rob ook niet ondermijnen, de hoorntjes waar hij naar verwijst zijn prima, mits je er daarvan een stuk of 6 verspreid opstelt op een terrein van de afmetingen (150 meter???) die jij noemt.SNOEIHARD heb ik ook niet bedoeld (staat er immers ook niet), ik ga altijd uit van wat FUNCTIONEEL nodig is.Topic: omroepen (5-7-2004 23:04:00)
dj mouseHeb je mijn reactie al gelezen???Topic: omroepen (5-7-2004 22:44:00)Gelukkig, nou begrijp ik het weer
In feite heb je een andere versterker nodig.Ook ongebruikelijk was dat men een paar jaar terug een CS800, 2 Peavey-tweeters, een Black-Widow en een scheidingsfilter om zeep heeft geholpen. Die vervang je niet zomaar even ... Klopt, lang presteren op hoog volume kan je schudden, maar zoals ik eerder heb aangegeven komt dat nauwelijks voor. Ik ontkom er echter niet aan om 4 boxen te gebruiken, maar dankzij dit forum ken ik nu de risico's, weet ik waar op te letten en wat eraan te doen als 't te warm wordt: bijtijds volume lager, doorgeluste boxen afkoppelen en evt. ventilator erbij. Nogmaals bedankt voor de reacties. Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (13-4-2004 23:48:00)
- geen Peavey en KODA in serie
maar wel:
- twee Peavey's FR van elk 8 Ohm parallel op 1 kanaal
- twee KODA's van elk 4 Ohm in serie op andere kanaal
Dit lijkt me de meest veilige oplossing, hoewel enige voorzichtigheid geboden is t.a.v. het kanaal met beide Peavey's aan 4 Ohm. Daarentegen verzorgen we hiermee geen feesten/disco's maar grote gezapige familie-evenementen waarbij het volume "functioneel" moet zijn dus loopt de versterker niet continu tegen rood aan. Misschien lees ik je beide quotes verkeerd (tegenstrijdigheidje?) maar om een lang verhaal kort te houden, ben je het eens met mijn gekozen oplossing?Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (13-4-2004 13:09:00)
Tom schreef:
(dit zijn de soort spekaers die je nodig hebt! Ook gewoon vast te moneteren in een mast, zijn volledig weersbestendig.De "speaker" bestaat uit 2 delen: een driver (in diverse Wattages) en het "toeter-vormige" omhulsel. Dit laatste is verkrijgbaar in 2 uitvoeringen:
- Kunststof (goedkoper, wordt na jaren broos door weersinvloeden, vallen op den duur stukken uit door bv. flinke hagelbuien of baldadige sneeuwballen)
- Aluminium (duurder, maar ook veel duurzamer, beter weer- en vandalisme-bestendig)
djmouse schreef:
ja maar mijn reactie was vooral tegen nijhuisr omdat die veel positievre antwoorden geeftdjmouse schreef:
en ik weet ook dat 150 meter ver is maar het geluid hoeft niet snoeihard gewoon goed verstaanbaar is genoeg.djmouse schreef:
kunnen deze kwa vermogen ook?dj mouse
Tot nu toe begrijp ik dat je vanaf één centraal punt een bereik wilt hebben van 150 meter. Dan heb je een paar vette hoorns nodig en hoop ik dat er niet te veel (tegen) wind staat, want geluid "verwaait" immers heel snel buiten.
Voor onze sportaccomodatie heb ik 2 100V hoorns van 80 Watt aan de kantinegevel hangen, 15 meter uit elkaar en kruislings gericht op de verste hoeken van ons dwars daarvoor liggend hoofdveld (30x60 meter). Met een oude 100W versterker op nauwelijks half vermogen is het geluid uitstekend, maar ik hoef maar maximaal 50-60 meter ver (diagonaal gerekend).
150 echte meters is wel heeeeel ver voor een goede verstaanbaarheid buiten als je niet voor verspreide opstelling van hoorns kiest.
Topic: Stel je even voor... (18-6-2004 13:35:00)Voor onze sportaccomodatie heb ik 2 100V hoorns van 80 Watt aan de kantinegevel hangen, 15 meter uit elkaar en kruislings gericht op de verste hoeken van ons dwars daarvoor liggend hoofdveld (30x60 meter). Met een oude 100W versterker op nauwelijks half vermogen is het geluid uitstekend, maar ik hoef maar maximaal 50-60 meter ver (diagonaal gerekend).
150 echte meters is wel heeeeel ver voor een goede verstaanbaarheid buiten als je niet voor verspreide opstelling van hoorns kiest.
Bij toeval kom ik eens een topic tegen waarop ik kan reageren zonder weer eens een vraag te stellen, dus bij deze.
Mijn naam is Berry van Soest, 49 jaar (slik, maar ik voel me jonger hoor!) woon in Papendrecht (ZH) en werk bij KPN Telecom als functioneel beheerder van meerdere geautomatiseerde systemen.
Aanleiding voor mijn aanwezigheid op dit forum is dat ik sinds een paar jaar voor een korfbalvereniging van 900 leden, grote accommodatie waaronder eigen sporthal en kunstgrasvelden, het gebruik van een PA-installatie onder mijn hoede heb en wat meer achtergrondkennis op dat gebied wil opdoen. Want wat er allemaal met een installatie kan gebeuren als jan en alleman er aan zit, die meent te weten hoe het werkt omdat je immers ook thuis het aan/uit-knopje op het stereotorentje kan vinden, hebben we jaren geleden door veel schade en schande ervaren:
kapotte speakers en filters, uitgebrande versterkers, cd-spelers waarvan de bedieningsknoppen alleen nog met een zaklampje te vinden waren, en steevast kabels vol knopen, breuken en losse connectors (raar hè als je de jacks vanaf 4 meter uit de boxen rukt?).
Nu staat het allemaal stevig achter slot en grendel en wordt de installatie, buiten het zaalseizoen waarbij alles een vaste plek heeft op platforms in de sporthal voor thuiswedstrijden van het 1e team, uitsluitend ingezet voor grote (buiten)evenementen zoals eigen toernooien, grote evenementen van onze atletiek-buren met een officiele atletiekbaan, truckersdag verstandelijk gehandicapten, sportdagen van bv. scholen en ander extern verhuur van onze accommodatie.
Nu proberen we de verschillende componenten van de set stukje bij beetje te verbeteren of te vervangen. Zo staat er nu een bedrag van 1000 euro voor versterkers op de begroting ter aanvulling van een KODA 166A van 2x200 W die destijds met een minimaal budget kon worden aangeschaft, maar natuurlijk ver ontoereikend is voor aansturing van 2 Peavey-subs 250W, 2 Peavey-toppen 150W en 2 KODA's van 280W.
Verder ben ik dus absoluut geen DJ, tenzij je in de basis vindt dat iemand die een eigen gebakken cd'tje opzet en na een kleine 80 minuten weer eens komt kijken nadat'ie even tussendoor thuis de honden heeft uitgelaten, dat wèl is .
De genoemde evenementen waarvoor de installatie wordt gebruikt zijn ook niet met feesten vergelijkbaar, daarvoor hebben we een vaste installatie in de kantine met heel wat meer Wattjes, licht, rook en de hele mikmak, maar behalve mijn oren heb ik daar verder niets mee van doen. Het voornaamste doel van het geluid is vaak microfoongebruik door de organisatie, in combinatie met wat achtergrondmuziek.
Omdat elk evenement weer anders is, ook wat betreft locatie, is het telkens weer een leuke uitdaging om het maximale uit de installatie te halen: goed geluid op plekken die de organisatie belangrijk vindt en waar zich veel publiek begeeft en tevens een zo groot mogelijke oppervlakte bestrijken, soms via het doorkoppelen naar meerdere versterkers/mixers van andere installaties.
En voor als jullie over een poosje denken "die Berry heeft altijd meer vragen dan antwoorden": dat klopt dus, en ik hoop daarbij op veel nuttige en bruikbare tips, alvast succes daarmee
Topic: Revisie Dateq GPM 8.2 (17-6-2004 22:01:00)Mijn naam is Berry van Soest, 49 jaar (slik, maar ik voel me jonger hoor!) woon in Papendrecht (ZH) en werk bij KPN Telecom als functioneel beheerder van meerdere geautomatiseerde systemen.
Aanleiding voor mijn aanwezigheid op dit forum is dat ik sinds een paar jaar voor een korfbalvereniging van 900 leden, grote accommodatie waaronder eigen sporthal en kunstgrasvelden, het gebruik van een PA-installatie onder mijn hoede heb en wat meer achtergrondkennis op dat gebied wil opdoen. Want wat er allemaal met een installatie kan gebeuren als jan en alleman er aan zit, die meent te weten hoe het werkt omdat je immers ook thuis het aan/uit-knopje op het stereotorentje kan vinden, hebben we jaren geleden door veel schade en schande ervaren:
kapotte speakers en filters, uitgebrande versterkers, cd-spelers waarvan de bedieningsknoppen alleen nog met een zaklampje te vinden waren, en steevast kabels vol knopen, breuken en losse connectors (raar hè als je de jacks vanaf 4 meter uit de boxen rukt?).
Nu staat het allemaal stevig achter slot en grendel en wordt de installatie, buiten het zaalseizoen waarbij alles een vaste plek heeft op platforms in de sporthal voor thuiswedstrijden van het 1e team, uitsluitend ingezet voor grote (buiten)evenementen zoals eigen toernooien, grote evenementen van onze atletiek-buren met een officiele atletiekbaan, truckersdag verstandelijk gehandicapten, sportdagen van bv. scholen en ander extern verhuur van onze accommodatie.
Nu proberen we de verschillende componenten van de set stukje bij beetje te verbeteren of te vervangen. Zo staat er nu een bedrag van 1000 euro voor versterkers op de begroting ter aanvulling van een KODA 166A van 2x200 W die destijds met een minimaal budget kon worden aangeschaft, maar natuurlijk ver ontoereikend is voor aansturing van 2 Peavey-subs 250W, 2 Peavey-toppen 150W en 2 KODA's van 280W.
Verder ben ik dus absoluut geen DJ, tenzij je in de basis vindt dat iemand die een eigen gebakken cd'tje opzet en na een kleine 80 minuten weer eens komt kijken nadat'ie even tussendoor thuis de honden heeft uitgelaten, dat wèl is .
De genoemde evenementen waarvoor de installatie wordt gebruikt zijn ook niet met feesten vergelijkbaar, daarvoor hebben we een vaste installatie in de kantine met heel wat meer Wattjes, licht, rook en de hele mikmak, maar behalve mijn oren heb ik daar verder niets mee van doen. Het voornaamste doel van het geluid is vaak microfoongebruik door de organisatie, in combinatie met wat achtergrondmuziek.
Omdat elk evenement weer anders is, ook wat betreft locatie, is het telkens weer een leuke uitdaging om het maximale uit de installatie te halen: goed geluid op plekken die de organisatie belangrijk vindt en waar zich veel publiek begeeft en tevens een zo groot mogelijke oppervlakte bestrijken, soms via het doorkoppelen naar meerdere versterkers/mixers van andere installaties.
En voor als jullie over een poosje denken "die Berry heeft altijd meer vragen dan antwoorden": dat klopt dus, en ik hoop daarbij op veel nuttige en bruikbare tips, alvast succes daarmee
Supersnelle reacties! Helaas heb ik geen gedetailleerde spec van de schoonmaakbeurt, maar ik besef inmiddels dat ze voor 60 euro arbeid niet zoals Tom tewerk zijn gegaan. Ik voel wel iets voor je aanbod Tom (dank je), al is het alleen maar voor een goede diagnose en verdere kostenopgaaf. Als ik hiervoor groen licht heb meld ik me wel via een mailtje.
Topic: Revisie Dateq GPM 8.2 (17-6-2004 21:25:00)Tom, met veel interesse je enthousiaste relaas gevolgd. Waarom? Binnen onze vereniging waarvoor ik een PA-installatie beheer heb ik nog een Dateq LPM 7 (vorig jaar vervangen is door een vast ingebouwde JB MX 9) en die ik nu gebruik bij allerlei buitenevenmenten. De Dateq heb ik na die vervanging een schoonmaakbeurt laten geven maar door beperkt budget moest het daarbij blijven. Alle knoppen en faders gaan welliswaar soepel en zonder een kraakje maar vervelend is het volgende:
1. Van beide MIC-ingangen (xlr) reageert de gain zo agressief dat het afstellen op 0Db heel moeilijk is, vooral bij gebruik van een draadloze mic. die al heel weinig gain nodig heeft.
2. Bij een aantal andere ingangen is de balans l/r volledig uit de koers, in neutrale stand slaat links bijna volledig uit, rechts nauwelijks.
Mijn gevoel zegt dat er potmeters vervangen moeten worden (verder nergens op gebaseerd) maar ongetwijfeld heb jij hier een duidelijker mening over en ook over de hiermee gemoeide kosten, er vanuit gaande dat ook deze onderdelen überhaupt nog verkrijgbaar zijn. Alvast bedankt en succes verder!
Topic: geluid voor vakantie project (10-6-2004 13:14:00)1. Van beide MIC-ingangen (xlr) reageert de gain zo agressief dat het afstellen op 0Db heel moeilijk is, vooral bij gebruik van een draadloze mic. die al heel weinig gain nodig heeft.
2. Bij een aantal andere ingangen is de balans l/r volledig uit de koers, in neutrale stand slaat links bijna volledig uit, rechts nauwelijks.
Mijn gevoel zegt dat er potmeters vervangen moeten worden (verder nergens op gebaseerd) maar ongetwijfeld heb jij hier een duidelijker mening over en ook over de hiermee gemoeide kosten, er vanuit gaande dat ook deze onderdelen überhaupt nog verkrijgbaar zijn. Alvast bedankt en succes verder!
Beste Jelmer,
Nog even een overweging over je keuze van slechts 2 boxen. Niet dat ik zoveel inhoudelijke kennis heb van PA-installaties (ik leer bijna dagelijks op dit forum), maar wel een al paar jaartjes geluid verzorg voor diverse buitenevenementen voor onze korfbalvereniging en onze atletiekburen met een officiele atletiekbaan. Zoals Tom al eerder adviseerde zou ik nog even nadenken over 4 boxen, want buiten is spreiding van geluid en de te bestrijken oppervlakte belangrijker dan je denkt. Als je slechts 2 boxen hebt en je wilt toch een bepaalde oppervlakte bestrijken, moet je ze snoeihard zetten waardoor mensen in de onmiddelijke nabijheid worden weggetetterd, terwijl het redelijk klinkt op 20-30 meter en weer moeilijker verstaanbaar is op 40-50 meter. En dan praat ik nog niet over de mensen die zich een beetje links of rechts van de richting van de box bevinden. Bovendien moet er ook geen WIND staan, want die factor wordt vaak onderschat bij buitenevenementen. Bij (tegen)wind wordt het bij 20-30 meter al een moeilijk verhaal. Met 4 boxen is het geluid veel beter verdeeld zonder dat je alles vol open hoeft te zetten en ben je bovendien veel flexibeler qua opstellingsmogelijkheden. Je kunt ze 2 aan 2 neerzetten waarbij je elke box een bepaalde richting laat bestrijken, of je stapelt ze op elkaar waarbij het bereik in die richting veel groter wordt, of je geeft elke box een eigen plekje. Als ook bv. geluid tevens in een binnenruimte hoorbaar moet zijn (kantine of zo) zet je die twee boxen op 1 kanaal van de versterker dat je dan op het gewenste volume instelt. Zodoende kun je volume voor binnen en buiten apart regelen. Misschien is dit hele verhaal niet relevant voor je, maar dan is in elk geval wel over bepaalde (on)mogelijkheden nagedacht. Succes verder.
Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (14-4-2004 20:55:00)Nog even een overweging over je keuze van slechts 2 boxen. Niet dat ik zoveel inhoudelijke kennis heb van PA-installaties (ik leer bijna dagelijks op dit forum), maar wel een al paar jaartjes geluid verzorg voor diverse buitenevenementen voor onze korfbalvereniging en onze atletiekburen met een officiele atletiekbaan. Zoals Tom al eerder adviseerde zou ik nog even nadenken over 4 boxen, want buiten is spreiding van geluid en de te bestrijken oppervlakte belangrijker dan je denkt. Als je slechts 2 boxen hebt en je wilt toch een bepaalde oppervlakte bestrijken, moet je ze snoeihard zetten waardoor mensen in de onmiddelijke nabijheid worden weggetetterd, terwijl het redelijk klinkt op 20-30 meter en weer moeilijker verstaanbaar is op 40-50 meter. En dan praat ik nog niet over de mensen die zich een beetje links of rechts van de richting van de box bevinden. Bovendien moet er ook geen WIND staan, want die factor wordt vaak onderschat bij buitenevenementen. Bij (tegen)wind wordt het bij 20-30 meter al een moeilijk verhaal. Met 4 boxen is het geluid veel beter verdeeld zonder dat je alles vol open hoeft te zetten en ben je bovendien veel flexibeler qua opstellingsmogelijkheden. Je kunt ze 2 aan 2 neerzetten waarbij je elke box een bepaalde richting laat bestrijken, of je stapelt ze op elkaar waarbij het bereik in die richting veel groter wordt, of je geeft elke box een eigen plekje. Als ook bv. geluid tevens in een binnenruimte hoorbaar moet zijn (kantine of zo) zet je die twee boxen op 1 kanaal van de versterker dat je dan op het gewenste volume instelt. Zodoende kun je volume voor binnen en buiten apart regelen. Misschien is dit hele verhaal niet relevant voor je, maar dan is in elk geval wel over bepaalde (on)mogelijkheden nagedacht. Succes verder.
Victor schreef:
Ik had in je eerste post over het stukje "8-16 Ohm" bij de Koda versterker heen gelezen. Dit betekent echter dat de minimum impedantie van de aangesloten speakers 8 Ohm moet bedragen en dat je dus niet twee speakers van ieder 8 Ohm parallel mag aansluiten, omdat je dan een totale impedantie van 4 Ohm krijgt.Victor schreef:
Dit is redelijk ongebruikelijk, behalve in de laagste prijsklassen.In feite heb je een andere versterker nodig.
Victor schreef:
Hoe de versterker reageert als je toch een last van 4 Ohm aansluit weet ik niet, maar waarschijnlijk wordt de versterker te heet bij gebruik op hogere volumes.Bedankt voor het meedenken en de tips
Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (13-4-2004 22:53:00)Als de Peavey subs inderdaad een impedantie van 8 ohm hebben zou ik eerst proberen de Koda speakers weg te laten en de Peavey's gewoon parallel aan te sluiten.
Staat er op de versterker "8-16 Ohm" dan is vooral belangrijk dat de *minimum* impedantie 8 Ohm bedraagt, dus dat je geen speakers van 4 Ohm mag aansluiten.
Victor, tot je laatste reactie (bedankt voor de uitleg) had ik de volgende conclusies getrokken:- geen Peavey en KODA in serie
maar wel:
- twee Peavey's FR van elk 8 Ohm parallel op 1 kanaal
- twee KODA's van elk 4 Ohm in serie op andere kanaal
Dit lijkt me de meest veilige oplossing, hoewel enige voorzichtigheid geboden is t.a.v. het kanaal met beide Peavey's aan 4 Ohm. Daarentegen verzorgen we hiermee geen feesten/disco's maar grote gezapige familie-evenementen waarbij het volume "functioneel" moet zijn dus loopt de versterker niet continu tegen rood aan. Misschien lees ik je beide quotes verkeerd (tegenstrijdigheidje?) maar om een lang verhaal kort te houden, ben je het eens met mijn gekozen oplossing?
Ondanks je "French" was dit luid en duidelijk, bedankt.
Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (12-4-2004 21:39:00)Victor, bedankt voor je antwoord.
De Peavey-subs zijn inderdaad ook 8 Ohm, en hoewel ze parallel met de Peavey-speakers goed en redelijk hard gaan, wil ik de subs voor sommige evenementen niet gebruiken omdat je die voor microfoongebruik niet in een eigen richting kan draaien om zoveel mogelijk oppervlakte te bestrijken. Vandaar de voorkeur voor uitsluitend full range boxen.
De combinatie Peavey-speakers + KODA parallel klinkt wel goed (op +6Db uitgang van good old Dateq LPM7) zonder dat ik ergens in het rood kom, maar na een paar dagen struinen op dit forum twijfel ik wat, hoewel de versterker niet continu hoeft te zwoegen en buiten natuurlijk volop koeling heeft.
Ik zal toch eens uitproberen wat ik aan vermogen verlies in serie aan 12 Ohm (waarom staat er eigenlijk 8-16 Ohm op een versterker als je bij 12 Ohm al een heleboel kwijt bent???) en als ik toch alle 6 boxen wil gebruiken lijkt het me verstandig een extra versterker te huren.
Topic: Verschillende boxen in serie of parallel (12-4-2004 13:49:00)De Peavey-subs zijn inderdaad ook 8 Ohm, en hoewel ze parallel met de Peavey-speakers goed en redelijk hard gaan, wil ik de subs voor sommige evenementen niet gebruiken omdat je die voor microfoongebruik niet in een eigen richting kan draaien om zoveel mogelijk oppervlakte te bestrijken. Vandaar de voorkeur voor uitsluitend full range boxen.
De combinatie Peavey-speakers + KODA parallel klinkt wel goed (op +6Db uitgang van good old Dateq LPM7) zonder dat ik ergens in het rood kom, maar na een paar dagen struinen op dit forum twijfel ik wat, hoewel de versterker niet continu hoeft te zwoegen en buiten natuurlijk volop koeling heeft.
Ik zal toch eens uitproberen wat ik aan vermogen verlies in serie aan 12 Ohm (waarom staat er eigenlijk 8-16 Ohm op een versterker als je bij 12 Ohm al een heleboel kwijt bent???) en als ik toch alle 6 boxen wil gebruiken lijkt het me verstandig een extra versterker te huren.
Voor een grote korfbalvereniging beheer ik een PA-installatie die qua samenstelling van componenten niet de schoonheidsprijs zal verdienen, maar om budgettaire redenen is het nou eenmaal niet anders:
- KODA-versterker 266-A, 2x200W (400W bridge) 8-16 Ohm
- 2 Peavey SPL4 FR boxen van 150W, 8 Ohm (met doorlus jacks)
- 2 KODA FR boxen van 280W, 4 Ohm (met enkelvoudige klemcontacten)
De installatie wordt hoofdzakelijk gebruikt voor buitenevenementen, het omroepen van mededelingen en achtergrondmuziek. Vanwege de grote oppervlakte die van geluid voorzien moet worden stel ik de boxen 2 aan 2 verspreid op, waarbij elk bij elkaar staand setje boxen (1 Peavey + 1 KODA) aan één kanaal hangt zodat je per opstelling het gewenste volume kunt instellen. Na veel op dit forum gelezen te hebben over impedanties, serie en parallel, clipping, etc. heb ik de volgende vragen (wellicht dom, maar ik heb geen electrotechnische achtergrond en wil niets verzieken):
Tot nu toe hing ik een Peavey en een KODA parallel aan 1 kanaal, maar dan wordt de impendantie dus 2,66 Ohm, de versterker gaat eerder clippen en wordt sneller warm. Veiliger is dus om ze in serie te zetten, de impedantie wordt dan 12 Ohm, hoewel dat alleen wordt geadviseerd bij gelijke boxen vanwege de geluidskwaliteit.
Vraag 1: kan/mag je boxen ook in serie zetten middels jackpluggen:
Versterker + naar Peavey-jack +
Versterker – naar KODA –
Peavey doorlusjack – naar KODA +
Vraag 2: hoewel ik dat zelf kan uitproberen, wat verwachten jullie t.a.v. verlies van geluidskwaliteit, merk je daar veel van op sportvelden of zal dat alleen merkbaar zijn in kleinere besloten ruimten?
Vraag 3: we hebben ook nog 2 Peavey basboxen van 400W. Hoewel ik voor mezelf besloten heb geen 6 boxen meer aan de versterker te hangen, is er toch een mogelijkheid om dit enigszins verantwoord wel te doen en er nog een redelijk volume uit te krijgen of is dit dezelfde vraag als een Trabant-motortje in de Ferrari van Schumi te zetten?
Alvast bedankt en complimenten voor dit forum!
- KODA-versterker 266-A, 2x200W (400W bridge) 8-16 Ohm
- 2 Peavey SPL4 FR boxen van 150W, 8 Ohm (met doorlus jacks)
- 2 KODA FR boxen van 280W, 4 Ohm (met enkelvoudige klemcontacten)
De installatie wordt hoofdzakelijk gebruikt voor buitenevenementen, het omroepen van mededelingen en achtergrondmuziek. Vanwege de grote oppervlakte die van geluid voorzien moet worden stel ik de boxen 2 aan 2 verspreid op, waarbij elk bij elkaar staand setje boxen (1 Peavey + 1 KODA) aan één kanaal hangt zodat je per opstelling het gewenste volume kunt instellen. Na veel op dit forum gelezen te hebben over impedanties, serie en parallel, clipping, etc. heb ik de volgende vragen (wellicht dom, maar ik heb geen electrotechnische achtergrond en wil niets verzieken):
Tot nu toe hing ik een Peavey en een KODA parallel aan 1 kanaal, maar dan wordt de impendantie dus 2,66 Ohm, de versterker gaat eerder clippen en wordt sneller warm. Veiliger is dus om ze in serie te zetten, de impedantie wordt dan 12 Ohm, hoewel dat alleen wordt geadviseerd bij gelijke boxen vanwege de geluidskwaliteit.
Vraag 1: kan/mag je boxen ook in serie zetten middels jackpluggen:
Versterker + naar Peavey-jack +
Versterker – naar KODA –
Peavey doorlusjack – naar KODA +
Vraag 2: hoewel ik dat zelf kan uitproberen, wat verwachten jullie t.a.v. verlies van geluidskwaliteit, merk je daar veel van op sportvelden of zal dat alleen merkbaar zijn in kleinere besloten ruimten?
Vraag 3: we hebben ook nog 2 Peavey basboxen van 400W. Hoewel ik voor mezelf besloten heb geen 6 boxen meer aan de versterker te hangen, is er toch een mogelijkheid om dit enigszins verantwoord wel te doen en er nog een redelijk volume uit te krijgen of is dit dezelfde vraag als een Trabant-motortje in de Ferrari van Schumi te zetten?
Alvast bedankt en complimenten voor dit forum!