Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van TCMC
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 200 bijdrage(n) van TCMC (Pagina: 6 van 10)
Topic: X-15HL vs X-18B (7-2-2009 17:29:00)
Ik heb besloten om 4x X15-hl en 2x X-15 Bij te kopen.
@TCMC
Ik was van plan om dan een exact het zelfde versterkerrack er naast te zetten.
Maar volgens jouw zou dat niet nodig zijn, Maar dan benut ik tog niet de speakers volledig omdat er dan te weinig vermogen is? (correct me if i'm wrong)
Zal vanavon ook effe met de dynamische EQ proberenDat klopt inderdaad. Nu zit je op 8 Ohm op elk kanaal te draaien. De versterkers waarderen deze belasting in het bijzonder. Ga je naar 4 Ohm heb je inderdaad te weinig vermogen en ben je beter af met de Vision versterkers. Toch haal je in zijn geheel met de Palladium versterkers wel 4,5 dB winst met hetzelfde versterker rackje. Heb je een tweede versterker rackje, is de winst uiteraard 6 dB en klinken de subs dan ook wat beter omdat de versterkers bij 8 Ohm lekker ruim in hun voeding zitten.
Dynamische EQ: neem lowshelf 6, 63 Hz en zet het Threshold punt op -30 dB. De gain zou ik tot +6 dB gaan. Verder een ratio van 1:4 anders worden de artifacten teveel hoorbaar.
TCMCTopic: Ik wil graag beginnen met draaien. (7-2-2009 15:06:00)
Ik had al een mooi setje gevonden.
DAP MC-12 - 2 Boxen..MC-12? Nee, niet echt. Piezo hoog (auw!) en laag rendement. Geef liever iets meer uit en koop niet 2x.
Ik ben zelf met DAP K-115 luidsprekers begonnen toen die net uit waren en heb tot op heden geen spijt gehad van de aanschaf. Wellicht is dit setje ook iets waar je jarenlang plezier van kan hebben. Later kun je nog met subwoofers uitbreiden zoals de DAP X-15B. Deze kun je passief doorlussen om verdere aanschafkosten in het begin wat te onderdrukken.
TCMCTopic: X-15HL vs X-18B (7-2-2009 14:57:00)Ik heb 4x X-15HL met 2x X-15 gehoord en hield de zaak goed in balans bij het draaien van CD's.
Als 2x ART500 toppen al moeilijk 2x X-15HL bijhouden, concludeer ik hier uit dat de X-15 toppen veel sterker zijn en een hoger rendement hebben. D.w.n.z. dat de ART500 toppen slechter zijn ofzo. Luidsprekers met een lager rendemetn hebben vaak ook een goede klankkwaliteit.
Overigens staat ook een test op meetmusic en wordt voor het gebruik met bands meer topkasten aangeraden. (Waar ik in het verleden zelf ook al achter gekomen ben).
TCMCTopic: X-15HL vs X-18B (7-2-2009 14:50:00)
Zodat vooraan (dansvloer) wat meer druk komt, want achteraan heb ik nu druk zat
De combinatie 4x X-15hl met 2x X-15 wordt bij mijn aangestuurd door 3x palladium 2000 en een dcx2496Omdat je 3 versterkers hebt, is uitbreiding van de luidsprekers alleen al voldoende. Wil je splitsen, dan kom je nog eenzelfde versterkerrack aan het bijbouwen.
Overigens kun je met de DCX2496 nog wat trucjes uithalen om nog meer druk te krijgen. Naast de ingebouwde limiters kun je nog wat doen met dynamische EQ's.
TCMCTopic: X-15HL vs X-18B (7-2-2009 12:50:00)
Momenteel heb ik 4 x-15hl sub's in combinatie met 2 x-15 top.
Nu wil ik de set gaan uitbreiden!
mijn gedachten gingen uit om 4 x-18b sub's en 2 x-15 top bij te kopen
om dan per kant, onderop 2 x-15hl, ertussen 2 x-18b en als top 2 x-15
Zijn er mensen die ervaring hebben met de combinatie x-15hl, x-18b
en zou ik die dan eventueel kunnen beluisteren!
mvg RichardAls ik naar het impuls gedrag van een basreflex sub en een hoorngeladen sub kijk, dan kan ik daaruit alleen maar concluderen dat hoorngeladen subs niet te combineren is met basreflex subs. Doe je dat wel, dan krijg je hier en daar meer basweergave bij bepaalde frequenties terwijl andere frequenties weer wat uit kunnen doven. Bovendien gaat de basweergave erg rommmelig klinken ondanks dat je meer druk kunt behalen.
Mijn tip dus: Schaf zo'n zelfde setje aan als je wilt gaan combineren met een grotere klus.
Heb je kleinere klussen tussendoor en je werkt geplitst, dan kun je voor kleinere evenementen de X-18B overwegen.
Verder is het ook een smaak kwestie. Vele DJ's en kleinere drive inshows zullen voor de X-15HL gaan. De meer Hifi achtige freaks gaan voor de X-18B omdat die een mooiere basweergave heeft (wat dieper en niet gekleurd), maar iets minder druk geeft op afstand.
Ik weet niet welke versterkers je nu gebruikt, maar voor de zwaardere X-series kun je beter Vision 2400 - 3500 inzetten of andere leuke versterkers met een dergelijke hoge output.
TCMCTopic: Zelfbouw speaker wat doen met hoge en lage tonen? (4-2-2009 18:00:00)Met die AB-15 speakers ben ik ook begonnen, maar dan in de vorm van PR-115B subwoofers. De AB-15 speakers zijn redelijk.
Later ben ik op DAP K-112, K-115, AX-10, AX-15B etc op over gegaan. Kwaliteit is dusdanig goed dat zelfbouw zich niet meer loonde. Wel met de tuning van de filters kon ik nog wat doen, en dat zijn slechts losse elektronica componenten.
TCMCTopic: LD systems nieuwe aktieve speakerserie, is het iets? (4-2-2009 17:54:00)
Ziet er leuk uit...BMS maakt uitstekende high drivers en losse speakers en zijn erg geliefd bij de zelfbouwers. Ook Coda in Duitsland maakt daar gebruik van. Klein en heel leuk actief setje die ik een tijdje geleden aan de tand gevoeld heb. Prijs is er ook naar.
TCMCTopic: LD systems nieuwe aktieve speakerserie, is het iets? (4-2-2009 17:52:00)
Dat hoort zich dus ook niet verkeerd aan!
Ken je de LD kastjes zelf ook?Bij de oosterburen een keer een demo'tje gehoord alsook zelf even gespeeld, klonk inderdaad niet verkeerd. De 12 inch subwoofer drukt best wel goed door, maar kleurt wel erg op hoog volume. Leuk voor DJ-werk, minder voor rock en akoestisch.
Overigens is het 100% OEM China, maar dat zegt niks meer tegenwoordig.
TCMCTopic: LD systems nieuwe aktieve speakerserie, is het iets? (3-2-2009 22:57:00)B&O zit ook o.a. in RCF en R&H. De Icepower modules zijn goed doordacht, met name de ASP modellen. (class-D + SMPS). Overigens kun je ook 1 of 2 hanger modules aanhangen voor meer vermogen. Kijk maar eens bij B&O Icepower.
TCMCTopic: DAP RB-15 (enkel 15'', 2000W max., 130dB SPL) (24-1-2009 14:03:00)
Onder het rondkijken naar een nieuwe geluidsset is mijn oog gevallen op de DAP RB-15.
Op het moment ben ik in het bezit van het volgende setje; 2x JBL JRX-115 + Phonix MAX 2500.
Nu ik een aantal setjes heb gehoord uit het hogere segment, besef ik pas hoe schel/agressief mijn eigen setje klinkt. Vandaar dat ben aan het rondkijken naar een alternatief.
Nu is mijn vraag; wie heeft er ervaring met deze luidspreker in full-range gebruik? levert hij genoeg laag?
En ga ik er op vooruit t.o.v. mijn JRX-setje?
Alvast bedankt!Je zult bij de RB-15 het pijnlijke mid-hoog en hoog gaan missen
Ribbons tweeters, van welk merk dan ook, klinken gewoonweg veel aangenamer in het gehoor bij alle soorten muziek, zelfs als je extreem hard gaat draaien of als je 2x het versterkervermogen in de box stopt.
Wat ik gehoord heb is dat de 15 inch speaker in de RB-15 een lange slag speaker is met een hoge X-max. Dit geeft wellicht een betere basweergave. Ik heb ze echter niet full range horen spelen, maar in combinatie met de LT-218B. De geluidsweergave had enorm veel weg van een hele goede hifi set. Redelijke drukvol en loepzuiver.
Mijn algemene ervarig is dat uit geen enkele full range PA-speaker, van welk merk dan ook, een bevredigende basweergave uitkomt. Je bent dan aangewezen op subwoofers.
Wil je compact blijven en een redelijk drukvol geluid hebben, dan denk ik eerdere aan de DAP Soundmate 1 MKII of HK Lucas series. Ook LD-systems heeft een leuk en betaalbaar assortiment, maar de kwaliteit vind ik iets minder.
TCMCTopic: Bouwprojectje: PHL / JBL 2x12''+1,5'' toppen (24-1-2009 13:33:00)
Het is niet ze zeer het Butterworth principe, maar het verschil in fase tussen mid en hoog die de afstraling bij het overnamepunt bepaalt. Ook de plaatsing van de speakers en high drivers in het vertical vlak speelt een belanrijke rol.
Bij Butterworth 18 dB filters kan het voorkomen dat als je de box op de grond plaats i.p.v. op een statief, dat de high driver omgepoold moet worden om een andere afstralingshoek rond het overnamepunt in het verticale vlak te krijgen. Hier kom je mooi achter als je o.a. met Sia Smaart Live 5 te werk gaat.
TCMCTopic: DAP RS-215 (18-1-2009 21:42:00)97 dB rendement is vrij hoog voor een 15 inch speaker, ofwel normaal gangbaar voor een PA speaker. Bij de dubbele 15 inch speaker kom je dus zelfs uit op 100 dB.
Houd er wel rekening mee dat bij dubbele 15 inch speakers, de meetmic minstens 5 meter weg zet. Probleem is de interferentie (looptijd verschillen) van de 3 speaker units onderling.
TCMCTopic: Multiband compressor? (17-1-2009 13:08:00)
SuccesIk vind een high driver met een 44 mm voice coil nogal verdacht in een dubbele 15 inch tweeweg kast.
Indien het juiste crossoverpunt wordt gehandhaaft (meestal 1700 Hz of lager) dan krijgt de high driver het erg benauwd.
Leg je het crossoverpunt veel hoger, dan is het vermogenstechnisch wel haalbaar en klinkt het geluid recht voor de box ook prima, maar krijg je een dip in het mid gebied als je al een beetje off-axis gaat. Dit gaat ten koste van de spraak verstaanbaarheid en de meeste toehoorders bevinden zich in het off-axis gebied.
Bij dubbele 12 inch en 15 inch tweeweg kasten zie ik veel liever een 1.5 inch exit driver met een 3 inch (76 mm) voice coil.
TCMCTopic: Aux output op buizenversterker (10-1-2009 15:25:00)
@tcmc, de versterker is ooit een keer aangepast (door kennis) zodat de versterker volgens zijn zeggen wel een gitaar aankon.. (dit doormiddel van een weerstandje bij de inputs) Jij weet waarschijnlijk wel of dit kan of dat dit onzin is;Door de lekweerstand van de eerste buis (meestal 12AX7, ECC83, EF86 etc) naar 1 Meg te leggen vorm je een prima afsluitweerstand voor een elektrische gitaar. Onzin is het dus niet.
TCMCTopic: DAP PD-44T / JB systems PT44 Diafragma (10-1-2009 11:50:00)
Ik heb een van mijn Drivers defect, een DAP PD-44T na wat speur en vergelijk werk blijkt deze identiek te zijn aan de JB systems PT44. Beide zijn 1.74" 44mm.
Weet iemand OF deze uberhaupt tekoop zijn ?Zowel Highlite als Beglec leveren goede service op het leveren van onderdelen naar de dealers/winkeliers toe. Ik zou dus naar de dealer gaan waar deze luidspreker boxen vandaan komen en de recones daar laten bestellen.
TCMCTopic: Aux output op buizenversterker (10-1-2009 11:33:00)
Dit zou wel de vele problemen met de swa1801z kunnen verklaren, met woofers die er na een korte tijd al
uitklappen en dergelijke.
hier nog korte MP link, met info (weet niet of deze betrouwbaar is)
klik
TCMC Heb je enig idee welke woofer er in de pxw zit?
bedankt voor de info leren leren lerenVan Eminence heb ik nooit een hoge pet van opgehad, behalve dan van de gitaar speakers. Dat zijn wel leuke vervangers.
Dat de woofers na een korte tijd eruit klappen vind ik vreemd, hoewel ik bij Eminence wel eens elektrische onderbrekingen ben tegengekomen terwijl de speaker niet verbrand was enzo.
Wat in de PXW zit, ik vermoed een Chinese speaker uit Ningbo e.o. Hoeft neit per definitie slecht te zijn.
Vraag eens aan ADJ naar de Thiele Small Parameters?
TCMCTopic: American Audio PXW 18P (13-12-2008 10:11:00)
Hier heb ik ook verschillende minpunten over gehoord.
Verder is de replacement speaker voor de swa1801 de eminence kilomax.
klik eminence
Deze emince speaker is berekend voor de swa1801, dus ook voor de pxw18p. Aangezien het ontwerp gelijk is.
Ikzelf ga later nog eventueel proberen hoe de pxw het doet met een eminence woofertje. (na carnaval dus)
uisteren bij een dealer, mackie swa1801 naast een rcf sub.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen is de Eminence Kilomax Pro 18 een mietje van een woofer met een BL product van bijna niks en een EBP van amper 57 (even uit mijn hoofd). Woofer is alleen geschikt voor een enorme basreflex kast of geloten kast, maar niet voor een 6e orde bandpass kast met exponentiele poorten. Bij een dergelijke lage EBP krijg je een enorme trage basweergave die ook niet niet echt drukvol is.
In de oude SWA1801 zat overigens een B&C woofer van 4 Ohm met keurig nette Thiele Small Parameters, ook na 6 jaar intensief gebruik.
Overigens schat ik de Eminence qua kwaliteit en performance zelfs een stuk lager in dan DAP speakers die o.a in de X-series gebruikt worden. Laatst heb ik een partijtje subwoofer speakers doorgemeten en was erg asangenaam verrast.
Ik zou bij andere woofers naar 18Sound, B&C, Faital, Ciare, RCF, BMS en andere soortgelijke merken met geschikte Thiele Small Parameters uitkijken. EBP moet minimaal 100 zijn, maar mag oplopen tot 125. Hogere EBP geeft een iets snellere en betere kickbass.
TCMCTopic: Line Array Topic (4-12-2008 08:07:00)
richarddv schreef:
Jullie hebben me overgehaald:DIk heb besloten om 4x X15-hl en 2x X-15 Bij te kopen.
@TCMC
Ik was van plan om dan een exact het zelfde versterkerrack er naast te zetten.
Maar volgens jouw zou dat niet nodig zijn, Maar dan benut ik tog niet de speakers volledig omdat er dan te weinig vermogen is? (correct me if i'm wrong)
Zal vanavon ook effe met de dynamische EQ proberen
Dynamische EQ: neem lowshelf 6, 63 Hz en zet het Threshold punt op -30 dB. De gain zou ik tot +6 dB gaan. Verder een ratio van 1:4 anders worden de artifacten teveel hoorbaar.
TCMC
Jeffrey! schreef:
Ik heb een vraagje, Ik wil een beetje beginnen met Draaien.Ik had al een mooi setje gevonden.
DAP MC-12 - 2 Boxen..
Ik ben zelf met DAP K-115 luidsprekers begonnen toen die net uit waren en heb tot op heden geen spijt gehad van de aanschaf. Wellicht is dit setje ook iets waar je jarenlang plezier van kan hebben. Later kun je nog met subwoofers uitbreiden zoals de DAP X-15B. Deze kun je passief doorlussen om verdere aanschafkosten in het begin wat te onderdrukken.
TCMC
kevinos91 schreef:
Gisteren 2 X15HL subs getest onder 2 art500 toppen, nou ik stond toch verbaasd wat voor een power uit een 15'' sub komt! Nu weet ik wel zeker dat die toppen het moeilijk gaan krijgen, met name omdat ze ook bassreflex zijn zullen ze het op de lange afstand niet redden.Als 2x ART500 toppen al moeilijk 2x X-15HL bijhouden, concludeer ik hier uit dat de X-15 toppen veel sterker zijn en een hoger rendement hebben. D.w.n.z. dat de ART500 toppen slechter zijn ofzo. Luidsprekers met een lager rendemetn hebben vaak ook een goede klankkwaliteit.
Overigens staat ook een test op meetmusic en wordt voor het gebruik met bands meer topkasten aangeraden. (Waar ik in het verleden zelf ook al achter gekomen ben).
TCMC
richarddv schreef:
Het was de bedoeling om de set te combineren voor de grotere klussen.Zodat vooraan (dansvloer) wat meer druk komt, want achteraan heb ik nu druk zat
De combinatie 4x X-15hl met 2x X-15 wordt bij mijn aangestuurd door 3x palladium 2000 en een dcx2496
Overigens kun je met de DCX2496 nog wat trucjes uithalen om nog meer druk te krijgen. Naast de ingebouwde limiters kun je nog wat doen met dynamische EQ's.
TCMC
richarddv schreef:
ik heb ook een vraag over de x-15hl en de x-18b.Momenteel heb ik 4 x-15hl sub's in combinatie met 2 x-15 top.
Nu wil ik de set gaan uitbreiden!
mijn gedachten gingen uit om 4 x-18b sub's en 2 x-15 top bij te kopen
om dan per kant, onderop 2 x-15hl, ertussen 2 x-18b en als top 2 x-15
Zijn er mensen die ervaring hebben met de combinatie x-15hl, x-18b
en zou ik die dan eventueel kunnen beluisteren!
mvg Richard
Mijn tip dus: Schaf zo'n zelfde setje aan als je wilt gaan combineren met een grotere klus.
Heb je kleinere klussen tussendoor en je werkt geplitst, dan kun je voor kleinere evenementen de X-18B overwegen.
Verder is het ook een smaak kwestie. Vele DJ's en kleinere drive inshows zullen voor de X-15HL gaan. De meer Hifi achtige freaks gaan voor de X-18B omdat die een mooiere basweergave heeft (wat dieper en niet gekleurd), maar iets minder druk geeft op afstand.
Ik weet niet welke versterkers je nu gebruikt, maar voor de zwaardere X-series kun je beter Vision 2400 - 3500 inzetten of andere leuke versterkers met een dergelijke hoge output.
TCMC
tijs12 schreef:
een design heb ik ook nog niet ik wou een bestaand design dat goed werkte met de dap speakers namaken maar ik vind geen specificaties van de driversLater ben ik op DAP K-112, K-115, AX-10, AX-15B etc op over gegaan. Kwaliteit is dusdanig goed dat zelfbouw zich niet meer loonde. Wel met de tuning van de filters kon ik nog wat doen, en dat zijn slechts losse elektronica componenten.
TCMC
jop schreef:
Ik vind ook nog een duurdere versie met BMS in het hoog...Ziet er leuk uit...
TCMC
joepurlings schreef:
Hey TCMC!Dat hoort zich dus ook niet verkeerd aan!
Ken je de LD kastjes zelf ook?
Overigens is het 100% OEM China, maar dat zegt niks meer tegenwoordig.
TCMC
joepurlings schreef:
De specs zijn in ieder geval best netjes. Eminence leverde de laagspeaker, hifi/designmerk B&O de versterkermodule (alhoewel ik deze naam in de PA wereld nog nooit heb horen vallen?). Verder lijkt de afwerking ook prima in orde te zijn.TCMC
BSmeets schreef:
Hallo medeforummers,Onder het rondkijken naar een nieuwe geluidsset is mijn oog gevallen op de DAP RB-15.
Op het moment ben ik in het bezit van het volgende setje; 2x JBL JRX-115 + Phonix MAX 2500.
Nu ik een aantal setjes heb gehoord uit het hogere segment, besef ik pas hoe schel/agressief mijn eigen setje klinkt. Vandaar dat ben aan het rondkijken naar een alternatief.
Nu is mijn vraag; wie heeft er ervaring met deze luidspreker in full-range gebruik? levert hij genoeg laag?
En ga ik er op vooruit t.o.v. mijn JRX-setje?
Alvast bedankt!
Ribbons tweeters, van welk merk dan ook, klinken gewoonweg veel aangenamer in het gehoor bij alle soorten muziek, zelfs als je extreem hard gaat draaien of als je 2x het versterkervermogen in de box stopt.
Wat ik gehoord heb is dat de 15 inch speaker in de RB-15 een lange slag speaker is met een hoge X-max. Dit geeft wellicht een betere basweergave. Ik heb ze echter niet full range horen spelen, maar in combinatie met de LT-218B. De geluidsweergave had enorm veel weg van een hele goede hifi set. Redelijke drukvol en loepzuiver.
Mijn algemene ervarig is dat uit geen enkele full range PA-speaker, van welk merk dan ook, een bevredigende basweergave uitkomt. Je bent dan aangewezen op subwoofers.
Wil je compact blijven en een redelijk drukvol geluid hebben, dan denk ik eerdere aan de DAP Soundmate 1 MKII of HK Lucas series. Ook LD-systems heeft een leuk en betaalbaar assortiment, maar de kwaliteit vind ik iets minder.
TCMC
dexter schreef:
In het geval van en Butterworth filter kent het verticale afstraal gedrag plaatsen waar uitdoving optreed en plaatsen waar versterkingplaats vind.Bij Butterworth 18 dB filters kan het voorkomen dat als je de box op de grond plaats i.p.v. op een statief, dat de high driver omgepoold moet worden om een andere afstralingshoek rond het overnamepunt in het verticale vlak te krijgen. Hier kom je mooi achter als je o.a. met Sia Smaart Live 5 te werk gaat.
TCMC
John_p schreef:
Het rendement van de Laag drivers ligt niet zo hoog (rond de 97dB) Als ik ze in WinISD invoer kom ik zelfs maar op 96,83dB uit. wel weer een n van 2,37%edit: Heb ondertussen het kantelpunt gemeten de deze ligt rond de 2100 Hz. Op deze freq is de laagdriver -3dB t.o.v. het input signaal. De HF driver is wat moeilijker te meten omdat de demping in het filter nogal frequentie afhankelijk is. Met SMAART en Roze ruis zal dat wat makkelijker gaan.
Als je met Smaart aan de slag gaat, moet het overnamepunt -6 dB punten laten zien van laag en hoog.Houd er wel rekening mee dat bij dubbele 15 inch speakers, de meetmic minstens 5 meter weg zet. Probleem is de interferentie (looptijd verschillen) van de 3 speaker units onderling.
TCMC
Voor multiband compressing (en nog veel meer) denk ik aan de Behringer DEQ2496. Hier kun je naast compressor en harde limiter ook eeb soort van loudness functies creeren in de vorm van dynamische EQ's. Als je dit zorgvuldig doet, is het zelfs onhoorbaar.
Een anternatief hiervoor is ook de Behringer DCX2496. Deze heeft ook dynaische EQ's, echter omdat het een crossover is, zijn de functies wat beperkter. Ook de limiter is van het erg harde type die overigens wel vervormingsvrij werkt, zelfs bij zeer lage frequenties.
TCMC
Topic: DAP RS-215 (17-1-2009 13:01:00)Een anternatief hiervoor is ook de Behringer DCX2496. Deze heeft ook dynaische EQ's, echter omdat het een crossover is, zijn de functies wat beperkter. Ook de limiter is van het erg harde type die overigens wel vervormingsvrij werkt, zelfs bij zeer lage frequenties.
TCMC
John_p schreef:
De hoogdriver is dezelfde als in de JB systems vibe 30 deze is gewoon te verkrijgen kost rond de 45 EuroSucces
Indien het juiste crossoverpunt wordt gehandhaaft (meestal 1700 Hz of lager) dan krijgt de high driver het erg benauwd.
Leg je het crossoverpunt veel hoger, dan is het vermogenstechnisch wel haalbaar en klinkt het geluid recht voor de box ook prima, maar krijg je een dip in het mid gebied als je al een beetje off-axis gaat. Dit gaat ten koste van de spraak verstaanbaarheid en de meeste toehoorders bevinden zich in het off-axis gebied.
Bij dubbele 12 inch en 15 inch tweeweg kasten zie ik veel liever een 1.5 inch exit driver met een 3 inch (76 mm) voice coil.
TCMC
robertoal schreef:
gasten! dat het antwoord zo simpel zou zijn ; super bedankt allemaal!@tcmc, de versterker is ooit een keer aangepast (door kennis) zodat de versterker volgens zijn zeggen wel een gitaar aankon.. (dit doormiddel van een weerstandje bij de inputs) Jij weet waarschijnlijk wel of dit kan of dat dit onzin is;
TCMC
John_p schreef:
Hallo,Ik heb een van mijn Drivers defect, een DAP PD-44T na wat speur en vergelijk werk blijkt deze identiek te zijn aan de JB systems PT44. Beide zijn 1.74" 44mm.
Weet iemand OF deze uberhaupt tekoop zijn ?
TCMC
Ik zou eens uitkijken naar een Hughes en Kettner Red Box DI box. Deze heeft tevens een speaker simulator ingebouwd en de klank komt aardig in de buurt van een gitaar versterker met microfoon.
Overigens zijn deze Geloso en andere hifi/omroep buizenversterkers niet geschikt voor elektrische gitaar (tenzij je rustig clean speelt. Dit heeft met name te maken met het tegenkoppelnetwerk wat in buizen versterker gebruikt wordt, alsook de soort klankregelingen. Bij Geloso is dat eenpassieve Baxandal regeling terwijl het bij gitaar versterkers meestal Marshall of Fender klankregelingen zijn.
Verder mag je een buizenversterker nooit zonder luidsprekers of dummyload laten spelen. (Uitgezonderd zijn modellen met een zeer sterke tegenkoppeling die de boel zelf goed in bedwang houden). Dit kan de eindbuizen en/of uitgangstrafo kosten doordat de spanning intern behoorlijk opslingert door de inductieve last van de uitgangstrafo.
TCMC
Topic: American Audio PXW 18P (13-12-2008 10:33:00)Overigens zijn deze Geloso en andere hifi/omroep buizenversterkers niet geschikt voor elektrische gitaar (tenzij je rustig clean speelt. Dit heeft met name te maken met het tegenkoppelnetwerk wat in buizen versterker gebruikt wordt, alsook de soort klankregelingen. Bij Geloso is dat eenpassieve Baxandal regeling terwijl het bij gitaar versterkers meestal Marshall of Fender klankregelingen zijn.
Verder mag je een buizenversterker nooit zonder luidsprekers of dummyload laten spelen. (Uitgezonderd zijn modellen met een zeer sterke tegenkoppeling die de boel zelf goed in bedwang houden). Dit kan de eindbuizen en/of uitgangstrafo kosten doordat de spanning intern behoorlijk opslingert door de inductieve last van de uitgangstrafo.
TCMC
Sick2 schreef:
Verder zijn alle eminence woofers dan minder goed, of is het vooral die speaker?Dit zou wel de vele problemen met de swa1801z kunnen verklaren, met woofers die er na een korte tijd al
uitklappen en dergelijke.
hier nog korte MP link, met info (weet niet of deze betrouwbaar is)
klik
TCMC Heb je enig idee welke woofer er in de pxw zit?
bedankt voor de info leren leren leren
Dat de woofers na een korte tijd eruit klappen vind ik vreemd, hoewel ik bij Eminence wel eens elektrische onderbrekingen ben tegengekomen terwijl de speaker niet verbrand was enzo.
Wat in de PXW zit, ik vermoed een Chinese speaker uit Ningbo e.o. Hoeft neit per definitie slecht te zijn.
Vraag eens aan ADJ naar de Thiele Small Parameters?
TCMC
Sick2 schreef:
Dit is mede de reden waarom ik voor de pxw heb gekozen, de "nieuwe" swa1801Z versie heeft een eminence speaker.(dit heb ik vernomen/gehoord durf het niet met 100% zekerheid te zeggen) Iemand enig idee welke serie er orgineel inzit?Hier heb ik ook verschillende minpunten over gehoord.
Verder is de replacement speaker voor de swa1801 de eminence kilomax.
klik eminence
Deze emince speaker is berekend voor de swa1801, dus ook voor de pxw18p. Aangezien het ontwerp gelijk is.
Ikzelf ga later nog eventueel proberen hoe de pxw het doet met een eminence woofertje. (na carnaval dus)
uisteren bij een dealer, mackie swa1801 naast een rcf sub.
In de oude SWA1801 zat overigens een B&C woofer van 4 Ohm met keurig nette Thiele Small Parameters, ook na 6 jaar intensief gebruik.
Overigens schat ik de Eminence qua kwaliteit en performance zelfs een stuk lager in dan DAP speakers die o.a in de X-series gebruikt worden. Laatst heb ik een partijtje subwoofer speakers doorgemeten en was erg asangenaam verrast.
Ik zou bij andere woofers naar 18Sound, B&C, Faital, Ciare, RCF, BMS en andere soortgelijke merken met geschikte Thiele Small Parameters uitkijken. EBP moet minimaal 100 zijn, maar mag oplopen tot 125. Hogere EBP geeft een iets snellere en betere kickbass.
TCMC
Overigens wat de wind buiten betreft:
Soms hoor ik dat niet alleen de hoge tonen wegvallen, maar de complete line array stacks als je meer dan 50 meter er van af staat. Je hoort dan alleen de subs nog en een beetje mid-laag. Wat hier van de oorzaak is weet ik niet.
In enkele gevallen hoor ik ook dat bij sterke dubbel topkasten het hoog wel eens wegvalt.
In beide gevallen lijkt het effect het meeste op fading, wat je ook bij Korte Golf ontvangst op de radio tegenkomt, maar dan in amplitude variaties bij verschillende frequenties.
TCMC
Soms hoor ik dat niet alleen de hoge tonen wegvallen, maar de complete line array stacks als je meer dan 50 meter er van af staat. Je hoort dan alleen de subs nog en een beetje mid-laag. Wat hier van de oorzaak is weet ik niet.
In enkele gevallen hoor ik ook dat bij sterke dubbel topkasten het hoog wel eens wegvalt.
In beide gevallen lijkt het effect het meeste op fading, wat je ook bij Korte Golf ontvangst op de radio tegenkomt, maar dan in amplitude variaties bij verschillende frequenties.
TCMC