Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Boellie
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 174 bijdrage(n) van Boellie (Pagina: 6 van 9)
Topic: Goede/slechte DJ's?? (7-1-2004 22:31:00)
Er wordt steeds gesproken over het beatmixen etc..
Maar wat ik ook zeer belangrijk vindt, op feesten en swingcafés is het gebruiken van de micro!!
Je moet weliswaar een goede stem hebben anders is het ook niets, maar daar kan je de sfeer verdomd veel mee beinvloeden!
ken veel "dj's" die denken dat een micro eerder een lolly isWhaa, mic.
Moet er niet aan denken, past niet in mijn vinylmuziekstijl (hardstyle/hardhouse/techno)
Maar als ik met onze drive-in mee ga doe ik ook liever alleen de muziek.
Gelukkig heeft onze hoofd drive-in DJ minder moeten met een avond aan elkaar babbelen. (hoef ik het niet te doen)
Zag laatst een interview met Dana en toen vroegen ze wat de verschillen tussen haar een een radio/drive-in DJ waren
Ze antwoorden: ten eerste probeer ik zo min mogelijk door mijn muziek heen te lullen
Maar ik vind het wel iets toevoegen voor een drive-in, (een MC op een party vind ik echt waardeloos alle mooie rustige tussenstukken gaat hij er door heen schreeuwen)
Denk wel dat Microfoon gebruik heel veel ervaring vereist, je moet lekker "ouwehoeren" (srry weet zo geen ander woord) met je publiek maar wel weten wat je wel en niet kan zeggen en maken.
Je zet mensen behoorlijk snel voorschut en dat is niet de bedoeling. Verder gaat het natuurlijk om de muziek dus de hele avond bij elk nummer iets zeggen om maar iets gezegt te hebben slaat nergens op (Al zie je het helaas erg vaak)
Heb je niets boeiends te melden zeg dan gewoon niets...Topic: Goede/slechte DJ's?? (6-1-2004 17:14:00)
Maar eigenlijk is het hetzelfde verhaal als de gewone audio cd. Die kan prima klinken, maar doet dat in de praktijk bij pop-muziek vrijwel nooit.Het ligt zeker niet aan de DVD standaard deze is vele malen beter dan de CD standaard, het ligt aan geld/tijd die wordt uitgetrokken voor de DVD films, er wordt vaak (veel) meer aandacht aan beeld besteed dan aan het geluid.
En inderdaad, de meest popmuziek is niet echt op een hoog niveau afgewerkt en met zorg behandeld voor hij op CDtje komt.
Maar ik ga er zeker van uit dat de Pioneer een goede speler zal zijn, maar denk dat het gezien de prijs en de voordelen van zo'n combi speler het voor DJ's geen geweldige nieuwe vinding is. Voor LJ toepassingen vind ik het een revolutionair systeem dat we zeker op veel grote feesten terug gaan zien!Topic: CD-R's, Buma, Muziekrechten etc. (4-1-2004 20:25:00)Dan zit je in geval van controles in iedergeval goed
in nederland geldende auteursrecht.
www.auteursrecht.nl/auteursrecht/home.asp?metnaam=auteursrecht
www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22265
Een kopie maken van een legale cd, op een lege cd mag omdat je voor beide cd's rechten betaald (in de aankoopprijs)
Maar je mag niet de gebrande CDtjes verspreiden zonder expliciet toestemming van de auteur of rechtendrager/rechtverkrijgenden (uitgever e.d.) daar heeft commercieel of nonprofit niets mee van doen
Arikel 3 lid 2. Als inbreuk op het auteursrecht op het gansche werk wordt beschouwd het verveelvoudigen of openbaar maken van eenig daarin opgenomen afzonderlijk werk, waarop auteursrecht bestaat, door een ander dan den maker daarvan of diens rechtverkrijgenden.
De Buma kan je voor het uitdelen van gebranden CD's geen boete of dwangsom op leggen maar voor het "zonder toestemmin van de maker openbaar maken" wel voor de rechter slepen omdat dit een belangenvereniging is en dus geld als rechtverkrijgenden. Overgens wordt je op grond van dit artikel door elke rechter veroordeeld.
(ik studeer zelf rechten en een aantal van mijn leraren zijn rechter, ik heb hun dit vraagstuk voorgelegd en zei kwamen unaniem met dit antwoord. Door het verspreiden van gebrande CD's waar je geen toestemming voor verkregen hebt maak je inbreuk op het auteursrecht, hiervoor wordt je veroordeeld. geen mazen in de wet, je bent dan gewoon in overtreding.)
Ik ben met je eens dat de Buma zonder juridische stappen je niets kan maken, zij mogen voor deze overtredingen zelf geen boetes uit delen, maar ze kunnen weldegelijk een rechtzaak aanspannen en dat winnen ze ook gegarandeerd.Topic: Pioneer weer een stap verder. (4-1-2004 19:57:00)
Verder is er maximaal ruim 6,1 MBit/sec bandbreedte beschikbaar voor 5 audiokanalen (maar omdat er dan te weinig bandbreedte voor de videosignalen overblijft wordt dat gecomprimeerd tot ca. 5,8 MBit/sec, oftewel ruim 1,1 MBit/sec per audiokanaal (cd: 0,7). Dat betekent dat de gecomprimeerde bitstream van de audiokanalen van dvd-video groter is dan de ongecomprimeerde stream van cd-audio. Voor de compressie gebruikt de dvd standaard 32-bit 192 kHz audio decoders.
Dan mag iedereen nu gaan raden welke van de twee beter klinkt: de audiotrack van dvd-video of cd.
Verder ondersteunt de dvd-standaard ook de PCM sampling van de cd-standaard, van 16 bits/44,1 kHz tot maximaal 24 bits/96 kHz stereo. En dus DTS (24 bits, max. 1,5 MBit/sec totaal) en Dolby Digital (met 0,45 MBit/sec de zwaarst gecomprimeerde).Ben ik met je eens, maar het gaat om Muziek die achter de film geplakt zit. de kwaliteit en klank hiervan ligt vaak lager dan cd (dit ligt natuurlijk ook aan de gebruikte D/A converter). Bijna bij alle DVD's wordt er een zwaardere muziekcompresie (0,5 MBit per kanaal) op dvd's toegepast om meer beeld en extra's kwijt te kunnen. 0,5 mBit klinkt als er 5.1 kanalen zijn erg goed, maar bij stereo weergaven is het hoorbaar minder dan cd.
(Geloof je het niet dat er meer compresie op de disks zit kijk dan maar eens naar een paar DVD recensies, de Luxe uitgave van een film wordt in ongeveer alle gevallen qua audio beter beoordeeld dan de normale versie. Je koopt bij de luxe versie meestal 2 disks, 1 met de film en 1 met de extra's. dan blijft er wel genoeg ruimte over voor een beter geluidsspoor)
Optimaal is zoals ik al zei superaudio cd (PCM sampling op 24 Bit 96 kHz stereo) of audioDVD. dit levert het aller beste geluid met alleen een soort codering om hem leesbaar te maken voor in de spelers. Het is overgens gewoon stereo en niet 5.1. Je heb hiervoor wel een apparte speler nodig om de disks te spelen en de pioneer kan deze (helaas) niet afspelen.
(niet op dvdaudio kwaliteit in iedergeval, soms zit er op de disk een 5.1 stream bij voor reguliere dvdspelers)
"DVD-Audio is a format specifically designed to provide the highest possible audio fidelity capable on DVD. The audio fidelity of DVD-Audio far exceeds the quality of conventional CD's and audio on DVD-Video."
(www.digitalaudioguide.com/faq/dvd-audio/faq_1.htm#What%20is%20DVD-Audio?)
Waarom zouden ze een geheel nieuwe Muziek standaard ontwikkelen voor op DVD disks als de muziek bij filmdvd's nu al geweldig zou zijn?????
Maar waar om gaat is dat audiostreams vanaf een filmdvd in de meeste gevallen minder klinken dan een reguliere cd.
Qua Specs. is het een stuk beter ben ik helemaal met jullie eens maar in de praktijk niet (behalve bij bijv. Toystory 2, The Lord of the ring trilogy en Finding Nemo. hierbij zit uitzinnig geluid, maar dit zijn uitzonderingen)Topic: Pioneer weer een stap verder. (2-1-2004 19:58:00)
er is nog veel te weinig muziek op dvd, en het cue'en gaat een stuk langer duren, veel muziek dvd's, hebben al die intro's en menu's die je dus niet door kan skippen...
.....Denk ook niet dat hij ontwikkeld is om dvd audio af te spelen want daar zit een flinke compressie op (MPEG) dus minder geluid dan de cd's die we nu gebruiken.
Heeft alleen als voordeel dat het 5.1 is maar dat gaat toch geen enkele geluidsman gebruiken, zie me zelf namelijk al in dolby mixen. of als je licht en geluid moet doen in de arena en dan alle stacks een beetje 5.1 hangen.
Superaudio zal wel een keer komen van wegen de geluidsverbetering denk ik.. maar dat is een heel ander verhaal.
Voor VJ's is het natuurlijk een ontzettend gaaf ding, geen pc's meer nodig, en ze zullen vast wel wat op die niet te skippen intro's gevonden hebben zodat er lekker mee te werken is. (voor dat geld mag dat in ieder geval wel)
Zou er best een keer mee willen spelen, vind het wel een erg mooi apparaat
Zie alleen de meeste Drive-in's niet met zo'n ding gaan slepen.Topic: kelderruimte (2-1-2004 19:49:00)
Bij mij valt dat onder de categorie "pech". Geloof nou maar niet dat Pioneer ook maak één been op de markt wist te houden als deze defecten te wijten waren aan "gammele zooi". Maar als mij dit zou overkomen zou ik ook behoorlijk pissed-off zijn.
......
Bij iedereen ligt de grens van "te duur" anders. Ook vindt ik de DJM niet te vergelijken met welke Dateq dan ook. Het zijn beide geheel verschillende mixers.
En denk nou niet dat ik hier de DJM een beetje zit te verdedigen, ik heb meer ervaring met Dateq als met de DJM.Ik ben het in beide gevallen wel met je eens hoor, mijn menig is ook puur berust om mijn eigen ervaring en dat zal voornamelijk een rare samenloop van omstandigheden zijn...
Was wel behoorlijk frustrerend, moest draaien ging kanaal kapot (iets met de fader)
Week later verzorgde we equipment voor een feest waar een vriend draaide ook kanaal kapot (andere mixer overgens)
Sta ik 2 weken later op decibel 2x pioneer kapot, dan begin je aardig te twijfelen. Heb er wel eentje een keer open gehad en dat ziet er niet slecht uit, maar op een of andere manier willen ze niet heel blijven als ik in de buurt ben of er naar luister
Sindsdien doen wij eigelijk alleen nog maar Dateq/Ecler/A&H ergens neer zetten en dat bevalt een stuk beter. (al willen sommige dj's wel eens zeuren om een DJM en dan is klant koning natuurlijk)Topic: Overzicht muziekstijlen (1-1-2004 20:13:00)
Hardstyle - DHHD - The Anthem
Schranz - Luna - In control
HArdcore - Angerfist - Within the darknessMaar lijkt me allemaal geen jump, of wel??
Rede dat ik dat vraag is omdat een vriend van me moet draaien op een hardstyle / jump djcontest in belgie.
We weten allebij alleen niet wat jump voor'n muziekstijl isTopic: De ideale mixer!! (1-1-2004 17:26:00)Heel stom, hele tijd geleden overheen gelezen op dateq site
Een kennis van me heeft er een en die faders kraken, zal waarschijnlijk iets intern mis mee zijn i.p.v. de faders
Heb al een paar keer mee gemaakt dat de faders spontaan er mee ophielden, zowel bij mij als bij fellow DJ'sDus je hebt er een aantal keren mee gedraait en tevens heb je al een aantal keren meegemaakt dat ze defect gingen?
Het is dus niet zo dat een DJM de grootste prul is wat je maar kan kopen. Het zal wellicht niet de kwaliteit halen van een LPM of Zone, maar overdrijven is ook een hobby.
...Ik heb idd zelf mee gemaakt dat een fader niets meer deed, zo ook een vriend van me. (ik zie overgens heel veel mixers want wij voorzien veel feesten van DJ/p.a. equipment zo ook de DJM als daar om gevraagd wordt)
Maar als zelfs op decibel (2003) binnen een half uur 2 pioneer DJM 600 kapot gaan dan vind ik dat de uitspraak; "gammele zooi" niet echt overdreven is. Electronisch gezien is het een erg mooi apparaat maar huferproof isie zeker niet. Ik vind hem gewoon veel te duur voor de kwaliteit/duurzaamheid die hij levert.
Voor dat geld heb je een mooie Dateq of iets dergelijks en dat is naar mijn idee een kwaliteits klasse beter.Topic: CD-R's, Buma, Muziekrechten etc. (1-1-2004 16:31:00)
Nogmaals is dit voor iedere DJ een eigen keuze.Wel een beetje jammer dat de Pioneer faders niet tegen raggen bestand zijn, ik heb er al een aantal keren mee gedraaid en ben er geen fan van (moet zeggen dat de effecten wel goed zijn) echt gammele zooi.
Heb al een paar keer mee gemaakt dat de faders spontaan er mee ophielden, zowel bij mij als bij fellow DJ's
Dateq's zijn wel lekker maar vind de faders ook wel erg lang, maar das gewoon gewenning. (wel jammer dat alleen de crossfader bij de XTC VCA is, had liever de hele mixer VCA gezien en de breedtemaat is gewoon iritant)
Ik ben zelf wel een voorstander van de A&H en Ecler kwaliteit sublieme afwerking zeker in de duurdere producten. Geen onboard effecten maar dat is naar wens altijd er nog bij te kopen. (vooral de nieuwe xone 92 oei want een ding!!)Topic: CD-R's, Buma, Muziekrechten etc. (29-12-2003 12:48:00)Gielen hardstyle, pff Schoenmaker blijf bij u leest Topic: Muziekstijl niet draaien, om bepaald publiek te weren? (29-12-2003 01:33:00)
En daar zit je dan met je 200 hardcore vinyls, die je perfect blindelings kan mixen, maar die niemand meer wil horen......Dat zou ik zoiezo maar niet te hard roepen. (de wat hardere stijltjes komen aardig terug, en er wordt grof voor die plaatjes betaald)
maar ik ben het verder gedeeltelijk met Tom eens, als drive-in kun jj je niet alleen toeleggen op het perfect mixen van een bepaalde muziekstijl. Je moet gewoon alles kunnen draaien wat je publiek wil... of beatmixen daar een vereisten voor is weet ik niet.
Voor vinyl dj's denk ik dat het beter is om een stijl aan te houden. Ik erger me helemaal dood aan trance/hardstyle dj's die dan allebij de stijlen maar matig mixen (ze halen de mixstijlen gewoon door elkaar, een hardstyler mix je anders in dan de nieuwe tiesto). Dan is het naar mijn idee beter om in een stijl goed te worden. (het blijft dan ook overzichtelijker om nieuwe releases bij te houden e.d.)
Vandaar dat je veel van deze boven genoemde dj's terug vind in de locale trance zaal van de disco i.p.v. op een groot event
Gevoel voor muziek is in alle gevallen erg belangrijk, het zou voor veel (drive-in) Dj's goed zijn om eens te kijken naar bijv. toon soorten, muziek opbouw en muziek timing. (Hoef je niet op je cdspeler te kijken hoelang je nog hebt en ga je aanvoelen wanneer het laatste refrein begint)
Ik merk dat mensen die zelf muziek maken of schrijven ongeacht instrument het op een ander instrument veel sneller en beter oppakken dan een "leek" (ongeacht of dat nieuwe instrument een blokfluit of een draaitafel is)
Wat ik hiermee bedoel is dat mixen meer is dan de beats gelijk krijgen. Het is het mooist dat 2 nummers in elkaar lopen en als nummer 1 stopt nummer 2 net aan het couplet 1 begint.
Het kennen van muziek is natuurlijk wel de eerste vereiste voor een DJ daar mag geen discussie over bestaan.en ik sluit me verder helemaal bij silvia aan m.b.t. geluidskaliteit
djbidji schreef:
and what about the mic????Er wordt steeds gesproken over het beatmixen etc..
Maar wat ik ook zeer belangrijk vindt, op feesten en swingcafés is het gebruiken van de micro!!
Je moet weliswaar een goede stem hebben anders is het ook niets, maar daar kan je de sfeer verdomd veel mee beinvloeden!
ken veel "dj's" die denken dat een micro eerder een lolly is
Moet er niet aan denken, past niet in mijn vinylmuziekstijl (hardstyle/hardhouse/techno)
Maar als ik met onze drive-in mee ga doe ik ook liever alleen de muziek.
Gelukkig heeft onze hoofd drive-in DJ minder moeten met een avond aan elkaar babbelen. (hoef ik het niet te doen)
Zag laatst een interview met Dana en toen vroegen ze wat de verschillen tussen haar een een radio/drive-in DJ waren
Ze antwoorden: ten eerste probeer ik zo min mogelijk door mijn muziek heen te lullen
Maar ik vind het wel iets toevoegen voor een drive-in, (een MC op een party vind ik echt waardeloos alle mooie rustige tussenstukken gaat hij er door heen schreeuwen)
Denk wel dat Microfoon gebruik heel veel ervaring vereist, je moet lekker "ouwehoeren" (srry weet zo geen ander woord) met je publiek maar wel weten wat je wel en niet kan zeggen en maken.
Je zet mensen behoorlijk snel voorschut en dat is niet de bedoeling. Verder gaat het natuurlijk om de muziek dus de hele avond bij elk nummer iets zeggen om maar iets gezegt te hebben slaat nergens op (Al zie je het helaas erg vaak)
Heb je niets boeiends te melden zeg dan gewoon niets...
Je mag je DJ noemen als je publiek een goede avond heeft gehad.
Scratchen beatmixen start-stop e.d. zijn alleen maar hulp middelen omdat voor elkaar te krijgen. maar maakt je echt geen super DJ. Als jij thuis een skihutt cd in elkaar flanst (serieus ik ken ze die het doen) en die aanzet op een feest en het dak gaat er af dan is er toch niets mis mee. En als jij moet draaien met een beatcounter om de platen strak te krijgen maar het klint gewoon goed in de zaal dan is daar toch ook niets op tegen.
een autocoureur die zelf niet eens een band kan vervangen is toch ook niet meteen een slechte rijder?? Het gaat om het eindresultaat, hoe je dat breikt zal me echt een zorg zijn.
p.s. Ik vind het helemaal niet erg dat iedereen DJ voor zijn naam zet, maken we toch gewoon het onderscheid tussen goede en slechte DJ's
Topic: Pioneer weer een stap verder. (6-1-2004 16:26:00)Scratchen beatmixen start-stop e.d. zijn alleen maar hulp middelen omdat voor elkaar te krijgen. maar maakt je echt geen super DJ. Als jij thuis een skihutt cd in elkaar flanst (serieus ik ken ze die het doen) en die aanzet op een feest en het dak gaat er af dan is er toch niets mis mee. En als jij moet draaien met een beatcounter om de platen strak te krijgen maar het klint gewoon goed in de zaal dan is daar toch ook niets op tegen.
een autocoureur die zelf niet eens een band kan vervangen is toch ook niet meteen een slechte rijder?? Het gaat om het eindresultaat, hoe je dat breikt zal me echt een zorg zijn.
p.s. Ik vind het helemaal niet erg dat iedereen DJ voor zijn naam zet, maken we toch gewoon het onderscheid tussen goede en slechte DJ's
dat denk ik ook wel, het is ook een leuke optie om bijv. filmgeluid live door een plaat te mixen.
Topic: Pioneer weer een stap verder. (4-1-2004 23:43:00)Victor schreef:
Maar waar om gaat is dat audiostreams vanaf een filmdvd in de meeste gevallen minder klinken dan een reguliere cd.
Dat kan misschien wel zo zijn, maar dat ligt dan in ieder geval niet aan de specificaties van de dvd-standaard. Die legt de lat een stuk hoger dan de verouderde pulscode modulatie (pcm) van de cd.Maar eigenlijk is het hetzelfde verhaal als de gewone audio cd. Die kan prima klinken, maar doet dat in de praktijk bij pop-muziek vrijwel nooit.
En inderdaad, de meest popmuziek is niet echt op een hoog niveau afgewerkt en met zorg behandeld voor hij op CDtje komt.
Maar ik ga er zeker van uit dat de Pioneer een goede speler zal zijn, maar denk dat het gezien de prijs en de voordelen van zo'n combi speler het voor DJ's geen geweldige nieuwe vinding is. Voor LJ toepassingen vind ik het een revolutionair systeem dat we zeker op veel grote feesten terug gaan zien!
Reind schreef:
En ik heb de orginelen dus wel :)En het kromme daar van is -> Je moet dus rechten gaan betalen voor iets waar je allang voor betaald hebt en wat van jou is. Als ik een CD koop heb ik tenslotte die rechten al betaald en het zou krom zijn dat als ik een reserve kopie wil maken ik wederom mag gaan dokken.
Je hebt (in de aankoopprijs verwerkt) de rechten betaald van de CD die je hebt gekocht maar niet voor copieen, dus als je een reserve copie maakt moet je daar apart rechtentoeslag over betalen. Dit wordt geheven op Lege CD'sIk heb dus in principe gewoon netjes gedaan wat ik mocht en er staat nergens dat ik ze niet weg mag geven (allemaal uit laten zoeken door de advocaat) De buma heeft een veel grotere bek dan dat ze in werkelijkheid waar kunnen maken want als ze bij mij hadden willen claimen hadden ze geen poot om op te staan.
Ze kunnen je via juridische stappen wel wat maken, lees maar eens op onderstaande linkIn princiepe kun je bij wijze van speken de (tot suicidale leidende praktijken) cd van dido kopieéren en uit gaan delen op straat in amsterdam. Ze kunnen je dan geen reet maken want er zitten zo veel gaten en mazen in die wet dat je je er op iedere mogelijke manier uit kunt lullen en ze geen poot meer hebben om op te staan. Het is tenslotte jou cd en je mag daar zoveel kopieén van maken als je wilt en je mag die gebruiken voor niet commercieéle doeleinden. En wanneer is iets commercieel........... Tsja das dus weer zo'n grijs gebied :)
Iedere keer als ik nu dus een brief of mail krijg van 1 of andere instantie zoals de Buma of de Sena flikker ik deze direct in de prullenbak want wat mij betreft mogen ze komen met een proces. De regels zitten zo krom in elkaar dat geen rechter je zal veroordelen.
Stemra zullen wij DJ's geen brieven krijgen das een andere afdeling, gelukkig)Iedere keer als ik nu dus een brief of mail krijg van 1 of andere instantie zoals de Buma of de Sena flikker ik deze direct in de prullenbak want wat mij betreft mogen ze komen met een proces. De regels zitten zo krom in elkaar dat geen rechter je zal veroordelen.
Het word allemaal een stuk makkelijker voor zulke lui als de wetgeving hier in NL zou worden aangepast/aan gescherpt maar aangezien we hier in NL leven zal dat nog wel een jaar of 10 duren.
www.justitie.nl/Images/11_7018.docin nederland geldende auteursrecht.
www.auteursrecht.nl/auteursrecht/home.asp?metnaam=auteursrecht
www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22265
Een kopie maken van een legale cd, op een lege cd mag omdat je voor beide cd's rechten betaald (in de aankoopprijs)
Maar je mag niet de gebrande CDtjes verspreiden zonder expliciet toestemming van de auteur of rechtendrager/rechtverkrijgenden (uitgever e.d.) daar heeft commercieel of nonprofit niets mee van doen
Arikel 3 lid 2. Als inbreuk op het auteursrecht op het gansche werk wordt beschouwd het verveelvoudigen of openbaar maken van eenig daarin opgenomen afzonderlijk werk, waarop auteursrecht bestaat, door een ander dan den maker daarvan of diens rechtverkrijgenden.
De Buma kan je voor het uitdelen van gebranden CD's geen boete of dwangsom op leggen maar voor het "zonder toestemmin van de maker openbaar maken" wel voor de rechter slepen omdat dit een belangenvereniging is en dus geld als rechtverkrijgenden. Overgens wordt je op grond van dit artikel door elke rechter veroordeeld.
(ik studeer zelf rechten en een aantal van mijn leraren zijn rechter, ik heb hun dit vraagstuk voorgelegd en zei kwamen unaniem met dit antwoord. Door het verspreiden van gebrande CD's waar je geen toestemming voor verkregen hebt maak je inbreuk op het auteursrecht, hiervoor wordt je veroordeeld. geen mazen in de wet, je bent dan gewoon in overtreding.)
Ik ben met je eens dat de Buma zonder juridische stappen je niets kan maken, zij mogen voor deze overtredingen zelf geen boetes uit delen, maar ze kunnen weldegelijk een rechtzaak aanspannen en dat winnen ze ook gegarandeerd.
Victor schreef:
Inderdaad wordt de audio op een dvd-video MPEG- DTS of Dolby 5.1 gecomprimeerd. Voor MPEG gaat het om een lichte compressie van een 24-bits 96khz audiostream (cd: 16 bits, 44.1 kHz). Het dynamisch bereik van 144 dB ligt ver boven dat wat een mens "aankan" en ook ver boven dat van cd-audio. Het frequentiebereik trouwens ook.Verder is er maximaal ruim 6,1 MBit/sec bandbreedte beschikbaar voor 5 audiokanalen (maar omdat er dan te weinig bandbreedte voor de videosignalen overblijft wordt dat gecomprimeerd tot ca. 5,8 MBit/sec, oftewel ruim 1,1 MBit/sec per audiokanaal (cd: 0,7). Dat betekent dat de gecomprimeerde bitstream van de audiokanalen van dvd-video groter is dan de ongecomprimeerde stream van cd-audio. Voor de compressie gebruikt de dvd standaard 32-bit 192 kHz audio decoders.
Dan mag iedereen nu gaan raden welke van de twee beter klinkt: de audiotrack van dvd-video of cd.
Verder ondersteunt de dvd-standaard ook de PCM sampling van de cd-standaard, van 16 bits/44,1 kHz tot maximaal 24 bits/96 kHz stereo. En dus DTS (24 bits, max. 1,5 MBit/sec totaal) en Dolby Digital (met 0,45 MBit/sec de zwaarst gecomprimeerde).
(Geloof je het niet dat er meer compresie op de disks zit kijk dan maar eens naar een paar DVD recensies, de Luxe uitgave van een film wordt in ongeveer alle gevallen qua audio beter beoordeeld dan de normale versie. Je koopt bij de luxe versie meestal 2 disks, 1 met de film en 1 met de extra's. dan blijft er wel genoeg ruimte over voor een beter geluidsspoor)
Optimaal is zoals ik al zei superaudio cd (PCM sampling op 24 Bit 96 kHz stereo) of audioDVD. dit levert het aller beste geluid met alleen een soort codering om hem leesbaar te maken voor in de spelers. Het is overgens gewoon stereo en niet 5.1. Je heb hiervoor wel een apparte speler nodig om de disks te spelen en de pioneer kan deze (helaas) niet afspelen.
(niet op dvdaudio kwaliteit in iedergeval, soms zit er op de disk een 5.1 stream bij voor reguliere dvdspelers)
"DVD-Audio is a format specifically designed to provide the highest possible audio fidelity capable on DVD. The audio fidelity of DVD-Audio far exceeds the quality of conventional CD's and audio on DVD-Video."
(www.digitalaudioguide.com/faq/dvd-audio/faq_1.htm#What%20is%20DVD-Audio?)
Waarom zouden ze een geheel nieuwe Muziek standaard ontwikkelen voor op DVD disks als de muziek bij filmdvd's nu al geweldig zou zijn?????
Maar waar om gaat is dat audiostreams vanaf een filmdvd in de meeste gevallen minder klinken dan een reguliere cd.
Qua Specs. is het een stuk beter ben ik helemaal met jullie eens maar in de praktijk niet (behalve bij bijv. Toystory 2, The Lord of the ring trilogy en Finding Nemo. hierbij zit uitzinnig geluid, maar dit zijn uitzonderingen)
RonnieB schreef:
ik vraag me af of dat met dvd draaien het gaat maken...er is nog veel te weinig muziek op dvd, en het cue'en gaat een stuk langer duren, veel muziek dvd's, hebben al die intro's en menu's die je dus niet door kan skippen...
.....
Heeft alleen als voordeel dat het 5.1 is maar dat gaat toch geen enkele geluidsman gebruiken, zie me zelf namelijk al in dolby mixen. of als je licht en geluid moet doen in de arena en dan alle stacks een beetje 5.1 hangen.
Superaudio zal wel een keer komen van wegen de geluidsverbetering denk ik.. maar dat is een heel ander verhaal.
Voor VJ's is het natuurlijk een ontzettend gaaf ding, geen pc's meer nodig, en ze zullen vast wel wat op die niet te skippen intro's gevonden hebben zodat er lekker mee te werken is. (voor dat geld mag dat in ieder geval wel)
Zou er best een keer mee willen spelen, vind het wel een erg mooi apparaat
Zie alleen de meeste Drive-in's niet met zo'n ding gaan slepen.
Van water krimpen dingen natuurlijk!
Maar als je de muur behandeld hebt dan kan je er het beste een soort grote plastic schroten tegen aan maken, heb ik zelf ook gedaan en geen last meer van vocht. (wel is er CV aan gelegd dus dat helpt ook al erg veel)
Daarna kan je tegen deze schroten bijv. eiernoppenschuim (geluidsisolatie) plakken om zo vervelende acoustische eigenschappen van de ruimte weg te werken.
heb nog wel een site voor je waar een geluidsisolatie voorbeeld/uitleg staat als je ook opnamens wil gaan maken met mic.s e.d.
Mail maar even als je hem moet weten.
succes
Topic: Overzicht muziekstijlen (2-1-2004 16:24:00)Maar als je de muur behandeld hebt dan kan je er het beste een soort grote plastic schroten tegen aan maken, heb ik zelf ook gedaan en geen last meer van vocht. (wel is er CV aan gelegd dus dat helpt ook al erg veel)
Daarna kan je tegen deze schroten bijv. eiernoppenschuim (geluidsisolatie) plakken om zo vervelende acoustische eigenschappen van de ruimte weg te werken.
heb nog wel een site voor je waar een geluidsisolatie voorbeeld/uitleg staat als je ook opnamens wil gaan maken met mic.s e.d.
Mail maar even als je hem moet weten.
succes
zal ff na vragen, weet ik eigelijk niet. maar was gewoon benieuwd naar \jump in 'zn algemeen
Topic: Overzicht muziekstijlen (2-1-2004 10:34:00)Zal ik een keer doen, bedankt voor de tip
Topic: De ideale mixer!! (2-1-2004 10:31:00)Gupy schreef:
.....Bij mij valt dat onder de categorie "pech". Geloof nou maar niet dat Pioneer ook maak één been op de markt wist te houden als deze defecten te wijten waren aan "gammele zooi". Maar als mij dit zou overkomen zou ik ook behoorlijk pissed-off zijn.
......
Bij iedereen ligt de grens van "te duur" anders. Ook vindt ik de DJM niet te vergelijken met welke Dateq dan ook. Het zijn beide geheel verschillende mixers.
En denk nou niet dat ik hier de DJM een beetje zit te verdedigen, ik heb meer ervaring met Dateq als met de DJM.
Was wel behoorlijk frustrerend, moest draaien ging kanaal kapot (iets met de fader)
Week later verzorgde we equipment voor een feest waar een vriend draaide ook kanaal kapot (andere mixer overgens)
Sta ik 2 weken later op decibel 2x pioneer kapot, dan begin je aardig te twijfelen. Heb er wel eentje een keer open gehad en dat ziet er niet slecht uit, maar op een of andere manier willen ze niet heel blijven als ik in de buurt ben of er naar luister
Sindsdien doen wij eigelijk alleen nog maar Dateq/Ecler/A&H ergens neer zetten en dat bevalt een stuk beter. (al willen sommige dj's wel eens zeuren om een DJM en dan is klant koning natuurlijk)
Bertderooij schreef:
Hard Trance - Cosmic Gate - The TruthHardstyle - DHHD - The Anthem
Schranz - Luna - In control
HArdcore - Angerfist - Within the darkness
Rede dat ik dat vraag is omdat een vriend van me moet draaien op een hardstyle / jump djcontest in belgie.
We weten allebij alleen niet wat jump voor'n muziekstijl is
DJ Tim schreef:
Ik meen toch dat alle Dateq XTC faders vca hebben?Een kennis van me heeft er een en die faders kraken, zal waarschijnlijk iets intern mis mee zijn i.p.v. de faders
Gupy schreef:
Boellie schreef:
Wel een beetje jammer dat de Pioneer faders niet tegen raggen bestand zijn, ik heb er al een aantal keren mee gedraaid en ben er geen fan van (moet zeggen dat de effecten wel goed zijn) echt gammele zooi.Heb al een paar keer mee gemaakt dat de faders spontaan er mee ophielden, zowel bij mij als bij fellow DJ's
Het is dus niet zo dat een DJM de grootste prul is wat je maar kan kopen. Het zal wellicht niet de kwaliteit halen van een LPM of Zone, maar overdrijven is ook een hobby.
...
Maar als zelfs op decibel (2003) binnen een half uur 2 pioneer DJM 600 kapot gaan dan vind ik dat de uitspraak; "gammele zooi" niet echt overdreven is. Electronisch gezien is het een erg mooi apparaat maar huferproof isie zeker niet. Ik vind hem gewoon veel te duur voor de kwaliteit/duurzaamheid die hij levert.
Voor dat geld heb je een mooie Dateq of iets dergelijks en dat is naar mijn idee een kwaliteits klasse beter.
De rede dat ze in de meeste gevallen willen schikken is omdat de kosten voor het proces hoger zijn dat de uiteindelijke boete.(verlies je overgens het proces dat ben je verantwoordelijk voor alle gemaakte kosten, en dat is niet niks) Ik ben met je eens dat je een proces over gebranden cd's met een handige advocaat wel kan winnen. al zal dat waarschijnlijk binnen kort ook afgelopen zijn.
voorbeeldje 1; Je betaald wegenbelasting maar dat geeft je geen recht om met 200 over de nederlandse snelweg te gaan.
heb je voor de weg betaald? ja
maar geeft dit je het recht een strafbaar feit te begaan op die weg? nee
De rede dat er een buma-toeslag op lege disks zit is er puur voor je reserven copieen. (je betaald dus niet voor een ilegale copie maar voor een reserve copie) je copieerd als reserve copie iemands werk (lees cd) en daar betaal je via de toeslag rechten over, als je het orgineel niet in bezit hebt dan ben je zoiezo strafbaar.
ik geloof niet dat hierover al jurispudentie (uitspraak rechter dat als maatstaaf genomen wordt)is maar ze zullen het beoordelen naar het hier boven genoemde, en je bent dus wel strafbaar.
Heb het over de whitelabels en bootleggs uit gezocht en ze kunnen het inderdaad verbieden dat je ze draait, in beslag nemen zullen ze in de meeste gevallen niet doen want dan moeten ze je beschuldigen van heling en dus naar de rechter wat een erg lastig proces wordt.(kopen van illegale spullen is ook strafbaar, maar zo'n rechtzaak wordt een grote chaos omdat niet jij en niet de vinylwinkel de echte schuldige zijn van het misdrijf, maar de producer die het gemaakt heeft en die is meestal niet te achterhalen)
p.s. ik heb dit van een DJ die er een keer problemen mee heeft gehad, zelf heb ik hier geen ervaring mee dus kan er weinig meer over zeggen
Topic: De ideale mixer!! (29-12-2003 18:15:00)voorbeeldje 1; Je betaald wegenbelasting maar dat geeft je geen recht om met 200 over de nederlandse snelweg te gaan.
heb je voor de weg betaald? ja
maar geeft dit je het recht een strafbaar feit te begaan op die weg? nee
De rede dat er een buma-toeslag op lege disks zit is er puur voor je reserven copieen. (je betaald dus niet voor een ilegale copie maar voor een reserve copie) je copieerd als reserve copie iemands werk (lees cd) en daar betaal je via de toeslag rechten over, als je het orgineel niet in bezit hebt dan ben je zoiezo strafbaar.
ik geloof niet dat hierover al jurispudentie (uitspraak rechter dat als maatstaaf genomen wordt)is maar ze zullen het beoordelen naar het hier boven genoemde, en je bent dus wel strafbaar.
Heb het over de whitelabels en bootleggs uit gezocht en ze kunnen het inderdaad verbieden dat je ze draait, in beslag nemen zullen ze in de meeste gevallen niet doen want dan moeten ze je beschuldigen van heling en dus naar de rechter wat een erg lastig proces wordt.(kopen van illegale spullen is ook strafbaar, maar zo'n rechtzaak wordt een grote chaos omdat niet jij en niet de vinylwinkel de echte schuldige zijn van het misdrijf, maar de producer die het gemaakt heeft en die is meestal niet te achterhalen)
p.s. ik heb dit van een DJ die er een keer problemen mee heeft gehad, zelf heb ik hier geen ervaring mee dus kan er weinig meer over zeggen
Gupy schreef:
Het is ook helemaal afhankelijk van je eigen draaistijl. De Pioneer faders liggen ook veel beter in de hand als je wil raggen met je faders. De Dateq faders zijn weer een stuk fijner als je echt loepzuivere overgangen wil mixen.Nogmaals is dit voor iedere DJ een eigen keuze.
Heb al een paar keer mee gemaakt dat de faders spontaan er mee ophielden, zowel bij mij als bij fellow DJ's
Dateq's zijn wel lekker maar vind de faders ook wel erg lang, maar das gewoon gewenning. (wel jammer dat alleen de crossfader bij de XTC VCA is, had liever de hele mixer VCA gezien en de breedtemaat is gewoon iritant)
Ik ben zelf wel een voorstander van de A&H en Ecler kwaliteit sublieme afwerking zeker in de duurdere producten. Geen onboard effecten maar dat is naar wens altijd er nog bij te kopen. (vooral de nieuwe xone 92 oei want een ding!!)
pff, das minder. volgens mij zou dat eigelijk niet mogen maar zal het eens uit zoeken... begin nu een beetje te twijfelen over het bootleg verhaal.
Post mijn bevindingen wel
Topic: CD-R's, Buma, Muziekrechten etc. (29-12-2003 12:18:00)Post mijn bevindingen wel
klopt, maar het is niet strafbaar om een bootleg te draaien. wel om hem te maken/aan te bieden
het auteursrecht wordt al jaren op deze manier onder de voet gelopen,is erg moeilijk iets tegen te doen.
en van dat cd/vinyl verhaal was een grapje, maakt mij niets uit wat je draait als je het maar goed doet! (vandaar de knipoog erachter )
Topic: Muziekstijl niet draaien, om bepaald publiek te weren? (29-12-2003 01:35:00)het auteursrecht wordt al jaren op deze manier onder de voet gelopen,is erg moeilijk iets tegen te doen.
en van dat cd/vinyl verhaal was een grapje, maakt mij niets uit wat je draait als je het maar goed doet! (vandaar de knipoog erachter )
RonnieB schreef:
Zou best kunnen zijn dat ze per ongeluk die gast aan had gestoten ofzo, maar het was zo allej*zus druk, je kon er zowat niet staan zonder dat je tegen iemand anders aanstond... wij stonden dan in de apresski zaal waar het zo druk was omdat gielen zo slecht draaide, in de trancezaal draaide gielen dus, maar die draaide zzzzzzzzzzooooooooooooooo slecht, op dance inferno draaide ie hardstyle en nog wat harder, maar in brothers was veel te soft (naar mijn mening)Ik merk zelf wel dat muziek iets kan oproepen bij mensen, draai zelf hardstyle (en dan vrij stevig 6%-8% pitch is geen uitzondering) en dat is een muziek stijl die vrij energiek is, die je opfokt als het waren. meestal uit zich dat in een uitzinnig dansend publiek maar dit kan ook agressie opwekken. hierdoor hebben veel discotheken deze muziek stijl een hele tijd niet echt actief gesteund. net als bijv. hiphop was dit een beetje verboden muziek voor de dj's.
Ik merk nu (mede door mijn boekingen ) dat er steeds minder "harde" muziek geweigerd wordt, de r&B hiphopzaaltjes schieten uit de grond, trance zalen worden omgedoopt tot hardhouse zalen en ik persoonlijk heb het idee dat hierdoor veel minder ruzie ontstaat. Dit omdat elke muziekstijl een groep mensen trekt met bepaalde interessen, kleding e.d. door voor de wat extremere muziekstijlen apparte zalen te maken kunnen mensen zelf kiezen wat ze willen horen en met wie ze willen uitgaan. (neem een groot evenement daar gebeurt relatief weinig omdat de mensen daar heen gaan met een gezamelijke interessen)
Zoals ik al zij merk ik dus deze vooruitgang in horeca nederland, maar ik vraag me af wat jullie mening/ervaring hier over/mee is..
(het is een riskant onderwerp maar ik neem aan dat iedereen weet dat geen muziekstijl en geen persoon beter is dan een ander.)
Topic: Goede/slechte DJ's?? (29-12-2003 01:14:00)Ik merk nu (mede door mijn boekingen ) dat er steeds minder "harde" muziek geweigerd wordt, de r&B hiphopzaaltjes schieten uit de grond, trance zalen worden omgedoopt tot hardhouse zalen en ik persoonlijk heb het idee dat hierdoor veel minder ruzie ontstaat. Dit omdat elke muziekstijl een groep mensen trekt met bepaalde interessen, kleding e.d. door voor de wat extremere muziekstijlen apparte zalen te maken kunnen mensen zelf kiezen wat ze willen horen en met wie ze willen uitgaan. (neem een groot evenement daar gebeurt relatief weinig omdat de mensen daar heen gaan met een gezamelijke interessen)
Zoals ik al zij merk ik dus deze vooruitgang in horeca nederland, maar ik vraag me af wat jullie mening/ervaring hier over/mee is..
(het is een riskant onderwerp maar ik neem aan dat iedereen weet dat geen muziekstijl en geen persoon beter is dan een ander.)
Tom schreef:
......En daar zit je dan met je 200 hardcore vinyls, die je perfect blindelings kan mixen, maar die niemand meer wil horen......
maar ik ben het verder gedeeltelijk met Tom eens, als drive-in kun jj je niet alleen toeleggen op het perfect mixen van een bepaalde muziekstijl. Je moet gewoon alles kunnen draaien wat je publiek wil... of beatmixen daar een vereisten voor is weet ik niet.
Voor vinyl dj's denk ik dat het beter is om een stijl aan te houden. Ik erger me helemaal dood aan trance/hardstyle dj's die dan allebij de stijlen maar matig mixen (ze halen de mixstijlen gewoon door elkaar, een hardstyler mix je anders in dan de nieuwe tiesto). Dan is het naar mijn idee beter om in een stijl goed te worden. (het blijft dan ook overzichtelijker om nieuwe releases bij te houden e.d.)
Vandaar dat je veel van deze boven genoemde dj's terug vind in de locale trance zaal van de disco i.p.v. op een groot event
Gevoel voor muziek is in alle gevallen erg belangrijk, het zou voor veel (drive-in) Dj's goed zijn om eens te kijken naar bijv. toon soorten, muziek opbouw en muziek timing. (Hoef je niet op je cdspeler te kijken hoelang je nog hebt en ga je aanvoelen wanneer het laatste refrein begint)
Ik merk dat mensen die zelf muziek maken of schrijven ongeacht instrument het op een ander instrument veel sneller en beter oppakken dan een "leek" (ongeacht of dat nieuwe instrument een blokfluit of een draaitafel is)
Wat ik hiermee bedoel is dat mixen meer is dan de beats gelijk krijgen. Het is het mooist dat 2 nummers in elkaar lopen en als nummer 1 stopt nummer 2 net aan het couplet 1 begint.
Het kennen van muziek is natuurlijk wel de eerste vereiste voor een DJ daar mag geen discussie over bestaan.en ik sluit me verder helemaal bij silvia aan m.b.t. geluidskaliteit