Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Timo Beckman
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 187 bijdrage(n) van Timo Beckman (Pagina: 5 van 10)
Topic: Danley Sound Labs Demo morgen (28-5-2015 01:31:00)
Dit is het buitensetje en dat klonk na aanpassingen zeer goed (niet door mij maar door jasper daar ik binnen aan de gang was) maar er moest nog wel wat aan gesleuteld worden en nu nog steeds om goede basis setting te maken voor die kast.
Er stonden binnen ook nog de wat handzamere modellen dus.....
En die bus is zo'n 2.25mt hoog (is van mij vandaar) wat je dus globaal een idee geeft hoe hoog het stapeltje is...
Topic: Danley Sound Labs Demo morgen (26-5-2015 20:56:00)Er stonden binnen ook nog de wat handzamere modellen dus.....
En die bus is zo'n 2.25mt hoog (is van mij vandaar) wat je dus globaal een idee geeft hoe hoog het stapeltje is...
Het staat er boven maar goed.
Bovenste 2 screenshots:
Danley close (paars) vs far (licht blauw)
ik meen een SM80 www.danleysoundlabs.com/products/loud-speakers/molded-synergy-horns/sm80/
Middelste 2 screenshots:
Arcs close (rood) vs arcs mid filed (groenig) arcs focus dacht ik
Onderste 2 screenshots:
links Danley close (paars) vs Arcs close (rood)
rechts De som van beide na een paar filters hier en daar om ze qua fase te matchen (ik meen een 1ste orde allpass en wat eq fratsen weet ik niet precies meer eigenlijk sorry)
Niet onbelangrijk De Danley stond op -12dB output op mijn processor en de arcs had moeite om dat bij te benen op 0dB output en werd ingezet als delay en stond dus een meter of 8 verder op. Dit was tijdens een seminar betreffende Smaart dus in een real live setup zou die delay een stuk verder van het main afstaan.
Wat betreft het transport volume: ja ze zijn groot maar je hebt er een stuk minder van nodig
Topic: Danley Sound Labs Demo morgen (26-5-2015 20:35:00)Bovenste 2 screenshots:
Danley close (paars) vs far (licht blauw)
ik meen een SM80 www.danleysoundlabs.com/products/loud-speakers/molded-synergy-horns/sm80/
Middelste 2 screenshots:
Arcs close (rood) vs arcs mid filed (groenig) arcs focus dacht ik
Onderste 2 screenshots:
links Danley close (paars) vs Arcs close (rood)
rechts De som van beide na een paar filters hier en daar om ze qua fase te matchen (ik meen een 1ste orde allpass en wat eq fratsen weet ik niet precies meer eigenlijk sorry)
Niet onbelangrijk De Danley stond op -12dB output op mijn processor en de arcs had moeite om dat bij te benen op 0dB output en werd ingezet als delay en stond dus een meter of 8 verder op. Dit was tijdens een seminar betreffende Smaart dus in een real live setup zou die delay een stuk verder van het main afstaan.
Wat betreft het transport volume: ja ze zijn groot maar je hebt er een stuk minder van nodig
Bij deze een meting van een paar maanden terug tijdens een Seminar "meten met FFT analysers".
(Ik deel geen meet gegevens tot dat er specifiek toestemming verleent is door mijn opdrachtgever(s) sorry.)
Topic: Danley Sound Labs Demo morgen (26-5-2015 17:58:00)(Ik deel geen meet gegevens tot dat er specifiek toestemming verleent is door mijn opdrachtgever(s) sorry.)
Er is morgen een demo mbt XTA Danley Sound Labs en meer......
Voor meer informatie contact: Firm4pro www.firm4.nl
timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2015/01/2-22topjes22-voor-buiten.jpg
timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2015/01/02-22subje22.jpg
timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2015/01/01-22subje22.jpg
timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2015/01/2-22topjes22-voor-binnen.jpg
Topic: Cursus geluid meten (25-5-2015 19:52:00)Voor meer informatie contact: Firm4pro www.firm4.nl
timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2015/01/2-22topjes22-voor-buiten.jpg
timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2015/01/02-22subje22.jpg
timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2015/01/01-22subje22.jpg
timobeckmangeluid.files.wordpress.com/2015/01/2-22topjes22-voor-binnen.jpg
Nee je kijkt er niet overheen.
Cursus wordt bij 7sound Wadinxsveen gegeven.
Had een soort van haast zeg maar en was op het moment van posten nog niet 100% zeker van de locatie.
Dit is vlak daarna bevestigd dus.....
Topic: Cursus geluid meten (25-5-2015 15:03:00)Cursus wordt bij 7sound Wadinxsveen gegeven.
Had een soort van haast zeg maar en was op het moment van posten nog niet 100% zeker van de locatie.
Dit is vlak daarna bevestigd dus.....
Bij deze dus op de valreep:
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/05/25/seminar-meten-met-fft-analysers-2/
Topic: Aktieve full range speakers / monitoren gezocht (19-5-2015 14:30:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/05/25/seminar-meten-met-fft-analysers-2/
Qua import heffingen kan het idd uit de klauw lopen.
Ik heb een x een USB hub moeten bestellen die Multi TT uitgevoerd was (kon ik in NL niet vinden).
Dat ding koste +/- 10 dollar en een smak transportkosten + €20 a €30 euro import heffingen dus ja het kan een stuk schelen.
Topic: Meten met Smaart v7. (4-4-2015 10:42:00)Ik heb een x een USB hub moeten bestellen die Multi TT uitgevoerd was (kon ik in NL niet vinden).
Dat ding koste +/- 10 dollar en een smak transportkosten + €20 a €30 euro import heffingen dus ja het kan een stuk schelen.
Zodra ik eens een keer tijd heb (zal dus nog wel even duren ) maar eens een keer met een DPA4007 aan de gang.
Die heeft een frequentie respons van 20Hz tot 40kHz volgens de specs......Wat betekent dat met een sample rate van 96K je i.i.g. tot 48kHz data zou moeten kunnen zien.
En een x even kijken naar wat jou mic's doen in een transfer meting met de Isemcon EMX7150/DPA4007 en wie weet de nieuwe mic die er aan komt voor ipad gebruik (als het goed is komt die rond PLS/Frankfurt beschikbaar).
Topic: X-over instellingen Punisher icm AL K2 (8-3-2015 21:12:00)Die heeft een frequentie respons van 20Hz tot 40kHz volgens de specs......Wat betekent dat met een sample rate van 96K je i.i.g. tot 48kHz data zou moeten kunnen zien.
En een x even kijken naar wat jou mic's doen in een transfer meting met de Isemcon EMX7150/DPA4007 en wie weet de nieuwe mic die er aan komt voor ipad gebruik (als het goed is komt die rond PLS/Frankfurt beschikbaar).
Of zelf leren hoe het e.e.a. te meten en vragen blijven stellen aan de hand van metingen die jij of anderen doen.
Topic: MicW i436 Calibrated Measurement Mini Microphone for iPad, iPhone e.d. (4-3-2015 22:23:00)Als je options - signal generator kiest kun je het level van de generator iig naar beneden bijstellen (twijfel een beetje of je dit bedoelt maar goed).
Short cut is Alt + N (ik moet alleen om de een of andere reden vaak 2 maal die short cut indrukken om er te komen (geen idee waarom).
Topic: MicW i436 Calibrated Measurement Mini Microphone for iPad, iPhone e.d. (25-2-2015 00:43:00)Short cut is Alt + N (ik moet alleen om de een of andere reden vaak 2 maal die short cut indrukken om er te komen (geen idee waarom).
Misschien is dit tzt iets voor je? Heb er nog geen definitieve prijs voor maar denk dat de 125dB versie niet al te lang meer op zich laat wachten ;-)
www.facebook.com/photo.php?fbid=10205710997682274&set=a.4589470022856.2181275.1475271891&type=1&theater
Topic: Coupling effect subs (14-2-2015 13:55:00)www.facebook.com/photo.php?fbid=10205710997682274&set=a.4589470022856.2181275.1475271891&type=1&theater
Sorry is in het engels maar het laat een beetje zien wat er gebeurd als je met subs gaat spelen qua plaatsing.
timobeckmangeluid.wordpress.com/2012/03/27/subs-in-a-line-vs-a-conventional-leftright-configuration/
Door je subs uit elkaar te zetten ipv een blok van 4 heb je in het midden van jou set nog steeds optelling maar zodra je dus ofax gaat van het hele spul en naar links of rechts beweegt krijg je te maken met afstandsverschillen en dus level verschillen tussen stackje links en rechts.
Daar fase = conversie van TIJD of AFSTAND gerelateerd aan een frequentie uitgedrukt in graden krijg je dus fase verschillen tussen links en rechts wat dus betekent dat door kamfilters er power alley's gaan ontstaan (en dips op frequentie basis).
bij een afstand van 3mt tussen de subs gaat dit ergens vanaf 50HZ naar boven spelen.
Er zijn plenty tools te downloaden om met subs te simuleren (MAP/Danley apps/sub calculator van Merlijn van Veen om er een paar te noemen).
Topic: Vraag over crossover (30-1-2015 20:06:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2012/03/27/subs-in-a-line-vs-a-conventional-leftright-configuration/
Door je subs uit elkaar te zetten ipv een blok van 4 heb je in het midden van jou set nog steeds optelling maar zodra je dus ofax gaat van het hele spul en naar links of rechts beweegt krijg je te maken met afstandsverschillen en dus level verschillen tussen stackje links en rechts.
Daar fase = conversie van TIJD of AFSTAND gerelateerd aan een frequentie uitgedrukt in graden krijg je dus fase verschillen tussen links en rechts wat dus betekent dat door kamfilters er power alley's gaan ontstaan (en dips op frequentie basis).
bij een afstand van 3mt tussen de subs gaat dit ergens vanaf 50HZ naar boven spelen.
Er zijn plenty tools te downloaden om met subs te simuleren (MAP/Danley apps/sub calculator van Merlijn van Veen om er een paar te noemen).
2 van 4 video's betreffende x-over filters gemeten aan de outputs van een apex intelli-x processor (summed via een mixer).
Geen speakers dus dat komt nog tzt.
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/01/28/linkwitz-riley-2nd-order-high-and-low-pass-filter-combination-processor-outputs-summed-no-speaker-used/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/01/28/linkwitz-riley-2nd-order-low-pass-summed-with-a-linkwitz-riley-4rt-order-high-pass-filter-1khz/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/01/29/linkwitz-riley-8th-order-low-pass-filter-linkwitz-riley-4rt-order-high-pass-filter-1khz/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/01/30/butterworth-3rd-order-low-pass-1khz-linkwitz-riley-4rt-order-high-pass-1khz-combination/
enjoy.
Topic: Vraag over crossover (16-1-2015 09:55:00)Geen speakers dus dat komt nog tzt.
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/01/28/linkwitz-riley-2nd-order-high-and-low-pass-filter-combination-processor-outputs-summed-no-speaker-used/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/01/28/linkwitz-riley-2nd-order-low-pass-summed-with-a-linkwitz-riley-4rt-order-high-pass-filter-1khz/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/01/29/linkwitz-riley-8th-order-low-pass-filter-linkwitz-riley-4rt-order-high-pass-filter-1khz/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2015/01/30/butterworth-3rd-order-low-pass-1khz-linkwitz-riley-4rt-order-high-pass-1khz-combination/
enjoy.
Voor zo ver ik kan zien in die PDF zitten er alleen Butterworth filters in (geen vermelding van orde dus neem aan 4).
Beetje typisch daar alle bij mij bekende processors iig de keus bieden uit Bessel en butterworth (orde 1 t/m 4 of liever 8) en
Linkwitz-Riley ( 2 4 6 8 of jig tot 4de orde).
Liever dus een processor met meer mogelijkheden maar goed weet niet wat dit ding moet gaan kosten.
Betreffende filters heb ik een 2tal blog posts waarin ik dus de outputs van een paar processors door meet.
(Apex Intelli-x en een BSS BLU80 let wel beide units zijn niet goedkoop op zijn zachtst gezegd).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2012/10/30/all-kinds-of-filters-out-a-processor-apex-intelli-x-and-in-the-future-some-other-processors/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2012/11/05/all-sorts-of-filters-nm-2/
Topic: Delay stack (14-1-2015 21:53:00)Beetje typisch daar alle bij mij bekende processors iig de keus bieden uit Bessel en butterworth (orde 1 t/m 4 of liever 8) en
Linkwitz-Riley ( 2 4 6 8 of jig tot 4de orde).
Liever dus een processor met meer mogelijkheden maar goed weet niet wat dit ding moet gaan kosten.
Betreffende filters heb ik een 2tal blog posts waarin ik dus de outputs van een paar processors door meet.
(Apex Intelli-x en een BSS BLU80 let wel beide units zijn niet goedkoop op zijn zachtst gezegd).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2012/10/30/all-kinds-of-filters-out-a-processor-apex-intelli-x-and-in-the-future-some-other-processors/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2012/11/05/all-sorts-of-filters-nm-2/
@jadjong
Die screenshots zijn nu toch wel zichtbaar?
En idd ik ben niet echt in to het www en loop zo af en toe vast op dit soort dingen
Topic: Delay stack (14-1-2015 13:19:00)Die screenshots zijn nu toch wel zichtbaar?
En idd ik ben niet echt in to het www en loop zo af en toe vast op dit soort dingen
Thanxs for letting me know @hollander
www.facebook.com/photo.php?fbid=10205531656958868&set=a.1729232758712.2097575.1475271891&type=1&theater
Topic: Delay stack (14-1-2015 11:10:00)www.facebook.com/photo.php?fbid=10205531656958868&set=a.1729232758712.2097575.1475271891&type=1&theater
Tijdens een cursus gisteren kwam dus ook de vraag betreffende delay en wat het verschil is met of zonder delay.
Het geen er aan materiaal gebruikt werd:
3 x sub in CSA config. 2 x l'acoustic arc en een Danley SM80 (? ben niet van het onthouden van types).
Daar de Danley kast een dusdanig hoog rendement had en het hier om een cursus meten met FFT analyzers ging heb ik 1 arc als delay gebruikt waarbij de delay dus op een meter of 5/6 stond.
De fase response van beiden kasten matchte dus niet bij aanvang wat een ding was. De l'acoustic moest aangepast worden qua fase gedrag naar de Danley (hoe laat ik hier in het midden daar dit over het gebruik van delay gaat).
Daarna heb ik de mannen in het werkgebied van beide speakers plaats laten nemen en het verschil laten horen tussen 0ms delay en ik meen iets van 16.06ms delay die nodig was om het te alignen.
Het verschil werd zeer duidelijk gehoord waarbij de delay setting dus als prettiger en veel duidelijker werd ervaren tov de 0ms versie.
Bij de 1ste screenshot zie je dat de coherentie (rode trace boven de magnitude) zoals te verwachten is.
Coherentie is een manier van in dit geval Smaart om aan te geven dat er tov het bronsignaal dingen gebeuren waar smaart niet weet waar het vandaan komt. Reflecties en time/fase alignement die niet klopt kunnen hier de oorzaak van zijn.
timobeckmangeluid.wordpress.com/wp-admin/upload.php?item=2802
De vraag mbt haas en of een delay nodig is heb ik de tijd op de delay naar 0ms gezet. Duidelijk een ander beeld mbt coherentie.
timobeckmangeluid.wordpress.com/wp-admin/upload.php?item=2801
www.new-line.nl/forum/read/?t=48472&p=5
Topic: Delay stack (25-12-2014 13:09:00)Het geen er aan materiaal gebruikt werd:
3 x sub in CSA config. 2 x l'acoustic arc en een Danley SM80 (? ben niet van het onthouden van types).
Daar de Danley kast een dusdanig hoog rendement had en het hier om een cursus meten met FFT analyzers ging heb ik 1 arc als delay gebruikt waarbij de delay dus op een meter of 5/6 stond.
De fase response van beiden kasten matchte dus niet bij aanvang wat een ding was. De l'acoustic moest aangepast worden qua fase gedrag naar de Danley (hoe laat ik hier in het midden daar dit over het gebruik van delay gaat).
Daarna heb ik de mannen in het werkgebied van beide speakers plaats laten nemen en het verschil laten horen tussen 0ms delay en ik meen iets van 16.06ms delay die nodig was om het te alignen.
Het verschil werd zeer duidelijk gehoord waarbij de delay setting dus als prettiger en veel duidelijker werd ervaren tov de 0ms versie.
Bij de 1ste screenshot zie je dat de coherentie (rode trace boven de magnitude) zoals te verwachten is.
Coherentie is een manier van in dit geval Smaart om aan te geven dat er tov het bronsignaal dingen gebeuren waar smaart niet weet waar het vandaan komt. Reflecties en time/fase alignement die niet klopt kunnen hier de oorzaak van zijn.
timobeckmangeluid.wordpress.com/wp-admin/upload.php?item=2802
De vraag mbt haas en of een delay nodig is heb ik de tijd op de delay naar 0ms gezet. Duidelijk een ander beeld mbt coherentie.
timobeckmangeluid.wordpress.com/wp-admin/upload.php?item=2801
www.new-line.nl/forum/read/?t=48472&p=5
He webbie
Allereerst is dit een soort van off topic daar het hier over fase respons cq group delay gaat en niet over het toepassen van delay stacks cq speakers.
Ik heb er naar gekeken maar het is zeer zeker niet het enigste programma waarmee je die analyze kunt doen.
Ik heb een soort van een discussie met de programmeur van die soft gevoerd (die niet echt ergens heen ging eigenlijk maar dat ter zijde).
Ik neem hetgeen wat ik nu zeg ook een beetje met een korrel zout daar ik maar een simpel techie ben en geen wiskundige/natuurkundige.
Met Smaart7/SIM3/SAT-live synchroniseer je het gemeten signaal met je bronsignaal dmv een Impuls Respons meting.
Daar je bron signaal gesplit wordt en direct retour richting je meet programma gaat moet het gemeten signaal hiermee gelijk komen te liggen. Dit betekent dat het bronsignaal vertraagd moet worden. (binnen smaart7 gebruik je daar knopje find voor of short cut knopje L op je keyboard).
Door het synchroniseren van beide signalen (bron en gemeten signaal) kan in het transfer scherm een magnitude trace (level vs. frequentie) en een fase trace (tijd vs. frequentie) gegenereerd worden (andersom kan ook dus fase en magnitude traces kunnen weer terug gezet worden naar een Impuls respons).
Als je zo'n IR als een text file exporteert zie je 4 kolommen met cijfers (frequentie level fase(tijd) en coherence op elk frequentie punt waarop je analyzer zijn data genereert.)
(even een side track: bij een FFT size van 32K geeft smaart de data weer gebaseerd op een 1.5Hz resolutie van af 1.5Hz tot aan 20kHz dus. Je hebt het dus over een flink aantal cijfertjes suc6 daarmee.)
Als je die geëxporteerde file importeert in een programma waar je die cijfers een andere waarde kunt geven kun je deze veranderde file wederom exporteren als een FIR filter en uploaden naar je processing (dit is een beetje kort door de bocht maar dit houdt het een beetje overzichtelijk).
Als je dus kunt zorgen dat alle tijds waarden zo dicht mogelijk bij elkaar komen te liggen krijg je een fase flat systeem wat voor mij altijd wel een voordeel oplevert qua afregelen zeg maar daar je dan eigenlijk alleen maar time alignment hoeft te doen en niet te veel met fase alignment te maken hebt (de ideale wereld dus = dream on;-).
De catch zit hem in latency. Naarmate je een systeem met fir op steeds lagere frequenties fase recht trekt neemt de latency flink toe (ik heb waarden van 10/20ms horen vallen naarmate je bij 200Hz of lager komt). Dit betekent dat je systeem standaard al zo'n 6mt naar achter komt te liggen wat best een probleem kan worden (lees gaat worden).
Waar de programmeur van tad het over heeft is de delay op frequentie basis op subs of beter gezegd de group delay die subs nu een maal hebben. Subs moeten uit een "relatief kleine bron" (18" of 21" speakers) golfvormen creëren (100Hz golflengte=3.4mt 50Hz golflengte=6.8mt) die vele malen groter zijn dan hun eigen afmetingen en daar door ontstaat o.a. delay op frequentie basis (group delay dus. nb:Het type sub, filtering, afmeting speaker zijn maar een paar factoren die group delay veroorzaken dus er zijn een flink aantal parameters waar je rekening mee moet houden.).
Nu komt het: group delay = een afgeleide van je fase schermen wat tad laat zien is dus eigenlijk fase via een flashy interface.
Het probleem wat ik zie met o.a. FIR is dat het (te vaak) gebaseerd is op 1 meet punt waar je eigenlijk beter dus een aantal meet punten kunt pakken en daar een avarage van maken waarop je het FIR gaat baseren.
Mocht je het interessant vinden zou je eens op "rephase" moeten googlen maar kijk uit dat je dit niet gaat zien als het nieuwe ei van columbus. Er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan de nieuwe technologie en persoonlijk ben ik behoorlijk terughoudend wat dit aangaat. (over processed systemen fir's die meer kwaad dan goed doen en systemen die in een lab situatie prima werken maar op de werk vloer niet bruikbaar zijn om wat voor reden dan ook).
Topic: Delay stack (25-12-2014 00:30:00)Allereerst is dit een soort van off topic daar het hier over fase respons cq group delay gaat en niet over het toepassen van delay stacks cq speakers.
Ik heb er naar gekeken maar het is zeer zeker niet het enigste programma waarmee je die analyze kunt doen.
Ik heb een soort van een discussie met de programmeur van die soft gevoerd (die niet echt ergens heen ging eigenlijk maar dat ter zijde).
Ik neem hetgeen wat ik nu zeg ook een beetje met een korrel zout daar ik maar een simpel techie ben en geen wiskundige/natuurkundige.
Met Smaart7/SIM3/SAT-live synchroniseer je het gemeten signaal met je bronsignaal dmv een Impuls Respons meting.
Daar je bron signaal gesplit wordt en direct retour richting je meet programma gaat moet het gemeten signaal hiermee gelijk komen te liggen. Dit betekent dat het bronsignaal vertraagd moet worden. (binnen smaart7 gebruik je daar knopje find voor of short cut knopje L op je keyboard).
Door het synchroniseren van beide signalen (bron en gemeten signaal) kan in het transfer scherm een magnitude trace (level vs. frequentie) en een fase trace (tijd vs. frequentie) gegenereerd worden (andersom kan ook dus fase en magnitude traces kunnen weer terug gezet worden naar een Impuls respons).
Als je zo'n IR als een text file exporteert zie je 4 kolommen met cijfers (frequentie level fase(tijd) en coherence op elk frequentie punt waarop je analyzer zijn data genereert.)
(even een side track: bij een FFT size van 32K geeft smaart de data weer gebaseerd op een 1.5Hz resolutie van af 1.5Hz tot aan 20kHz dus. Je hebt het dus over een flink aantal cijfertjes suc6 daarmee.)
Als je die geëxporteerde file importeert in een programma waar je die cijfers een andere waarde kunt geven kun je deze veranderde file wederom exporteren als een FIR filter en uploaden naar je processing (dit is een beetje kort door de bocht maar dit houdt het een beetje overzichtelijk).
Als je dus kunt zorgen dat alle tijds waarden zo dicht mogelijk bij elkaar komen te liggen krijg je een fase flat systeem wat voor mij altijd wel een voordeel oplevert qua afregelen zeg maar daar je dan eigenlijk alleen maar time alignment hoeft te doen en niet te veel met fase alignment te maken hebt (de ideale wereld dus = dream on;-).
De catch zit hem in latency. Naarmate je een systeem met fir op steeds lagere frequenties fase recht trekt neemt de latency flink toe (ik heb waarden van 10/20ms horen vallen naarmate je bij 200Hz of lager komt). Dit betekent dat je systeem standaard al zo'n 6mt naar achter komt te liggen wat best een probleem kan worden (lees gaat worden).
Waar de programmeur van tad het over heeft is de delay op frequentie basis op subs of beter gezegd de group delay die subs nu een maal hebben. Subs moeten uit een "relatief kleine bron" (18" of 21" speakers) golfvormen creëren (100Hz golflengte=3.4mt 50Hz golflengte=6.8mt) die vele malen groter zijn dan hun eigen afmetingen en daar door ontstaat o.a. delay op frequentie basis (group delay dus. nb:Het type sub, filtering, afmeting speaker zijn maar een paar factoren die group delay veroorzaken dus er zijn een flink aantal parameters waar je rekening mee moet houden.).
Nu komt het: group delay = een afgeleide van je fase schermen wat tad laat zien is dus eigenlijk fase via een flashy interface.
Het probleem wat ik zie met o.a. FIR is dat het (te vaak) gebaseerd is op 1 meet punt waar je eigenlijk beter dus een aantal meet punten kunt pakken en daar een avarage van maken waarop je het FIR gaat baseren.
Mocht je het interessant vinden zou je eens op "rephase" moeten googlen maar kijk uit dat je dit niet gaat zien als het nieuwe ei van columbus. Er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan de nieuwe technologie en persoonlijk ben ik behoorlijk terughoudend wat dit aangaat. (over processed systemen fir's die meer kwaad dan goed doen en systemen die in een lab situatie prima werken maar op de werk vloer niet bruikbaar zijn om wat voor reden dan ook).
"een set waarbij alles klopt"
suc6 die bestaat niet.
Als tech kun je alleen proberen de schade aan je bronsignaal zo veel als mogelijk te beperken en een zo gelijkmatig dekking te creëren over je publieksgebied (in frequentie respons en level met zo min mogelijk ripple).
2 voorbeelden: een delay in meten is geen probleem (via meet programma of uitmeten wat je wil). Je kiest daar een mic punt voor of gebruikt een laser meter en tikt de waarde in je processor (mijn voorkeur gaat uit naar meten met een FFT analyzer en in tijd niet in afstand wat te maken heeft met de snelheid van geluid die variabel is en tijd niet).
Zodra je de mic verplaatst zie je een comb filter spektakel los barsten(binnen smaart moet je dan wel even de tracking aanzetten;-). Beter gezegd op het punt waar je gemeten hebt klopt het alles/iedereen wat zich verder dichterbij links of rechts van je meet punt bevind gaat in zekere mate die kam filters horen.
De reden waarom het niet echt een probleem is heeft te maken met hoe wij horen en met je bronsignaal (en met een aantal andere dingen die ik hier even in het midden laat). Als je bronsignaal pink noise is ga je die kam filters overduidelijk horen maar met muziek wordt het al een stuk moeilijker om ze te horen (heeft iets met dynamiek te makken o.a.).
Voorbeeld 2: Een gevlogen array op een meter of 6 hoog met het sub op de grond. Dit kan wederom maar op 1 positie kloppend ge-aligned worden (in 99,99% is dit punt FOH die andere 0,01% is als de royals aanwezig zijn iig wat mij betreft).
Hier geld dus hetzelfde. Het sub zal op de akoestische x-over tussen je array en het sub ge-aligned moeten worden maar als je meet punt dus FOH is dan klopt het daar maar de afstand/tijd die je als delay invoert op meestal het sub klopt op geen enkele andere positie. Daar heb je weer mazzel dat de golflengte/periode van het sub dusdanig lang is dat er wel wat speling is (van 0º fase verschil tot 120º heb je iig geen cancel te pakken).
Wat dat wapen gekletter en het wel of niet pro of amateur zijn lijkt het me simpel: als je klussen pakt en je opdracht gever is tevreden ben je in mijn ogen professioneel bezig.
"Kijk eens wat ik allemaal weet" vind ik een K(met hoofdletters en onderstreept) mentaliteit die niet meer van deze tijd is (heb me hier wel eens schuldig aan gemaakt maar heb dit gelukkig een beetje afgeleerd).
Voor mezelf sprekend ik ben pas tevreden als ik het maximum mogelijke uit een set heb gehaald binnen de mogelijkheden die op dat moment aanwezig zijn en binnen het budget passen met 1 kanttekening: als ik bepaalde dingen aangeef nodig te hebben
(nog mooier plaatsing van speakers die niet klopt om dat iets anders "er beter uitziet")
die dan vervolgens wegens budgettaire redenen geschrapt worden jammer dan maar kom niet klagen oid als er ergens iets niet helemaal klopt of zo. Ik heb dit te vaak mee gemaakt en niet op de minste producties.
Verder is dit een artikel geschreven door de schrijver van "de groene bijbel". Is een ding zeg maar......
www.prosoundweb.com/article//30_for_30_lessons_learned_from_years_of_tuning_sound_systems/
Topic: Delay stack (23-12-2014 11:45:00)suc6 die bestaat niet.
Als tech kun je alleen proberen de schade aan je bronsignaal zo veel als mogelijk te beperken en een zo gelijkmatig dekking te creëren over je publieksgebied (in frequentie respons en level met zo min mogelijk ripple).
2 voorbeelden: een delay in meten is geen probleem (via meet programma of uitmeten wat je wil). Je kiest daar een mic punt voor of gebruikt een laser meter en tikt de waarde in je processor (mijn voorkeur gaat uit naar meten met een FFT analyzer en in tijd niet in afstand wat te maken heeft met de snelheid van geluid die variabel is en tijd niet).
Zodra je de mic verplaatst zie je een comb filter spektakel los barsten(binnen smaart moet je dan wel even de tracking aanzetten;-). Beter gezegd op het punt waar je gemeten hebt klopt het alles/iedereen wat zich verder dichterbij links of rechts van je meet punt bevind gaat in zekere mate die kam filters horen.
De reden waarom het niet echt een probleem is heeft te maken met hoe wij horen en met je bronsignaal (en met een aantal andere dingen die ik hier even in het midden laat). Als je bronsignaal pink noise is ga je die kam filters overduidelijk horen maar met muziek wordt het al een stuk moeilijker om ze te horen (heeft iets met dynamiek te makken o.a.).
Voorbeeld 2: Een gevlogen array op een meter of 6 hoog met het sub op de grond. Dit kan wederom maar op 1 positie kloppend ge-aligned worden (in 99,99% is dit punt FOH die andere 0,01% is als de royals aanwezig zijn iig wat mij betreft).
Hier geld dus hetzelfde. Het sub zal op de akoestische x-over tussen je array en het sub ge-aligned moeten worden maar als je meet punt dus FOH is dan klopt het daar maar de afstand/tijd die je als delay invoert op meestal het sub klopt op geen enkele andere positie. Daar heb je weer mazzel dat de golflengte/periode van het sub dusdanig lang is dat er wel wat speling is (van 0º fase verschil tot 120º heb je iig geen cancel te pakken).
Wat dat wapen gekletter en het wel of niet pro of amateur zijn lijkt het me simpel: als je klussen pakt en je opdracht gever is tevreden ben je in mijn ogen professioneel bezig.
"Kijk eens wat ik allemaal weet" vind ik een K(met hoofdletters en onderstreept) mentaliteit die niet meer van deze tijd is (heb me hier wel eens schuldig aan gemaakt maar heb dit gelukkig een beetje afgeleerd).
Voor mezelf sprekend ik ben pas tevreden als ik het maximum mogelijke uit een set heb gehaald binnen de mogelijkheden die op dat moment aanwezig zijn en binnen het budget passen met 1 kanttekening: als ik bepaalde dingen aangeef nodig te hebben
(nog mooier plaatsing van speakers die niet klopt om dat iets anders "er beter uitziet")
die dan vervolgens wegens budgettaire redenen geschrapt worden jammer dan maar kom niet klagen oid als er ergens iets niet helemaal klopt of zo. Ik heb dit te vaak mee gemaakt en niet op de minste producties.
Verder is dit een artikel geschreven door de schrijver van "de groene bijbel". Is een ding zeg maar......
www.prosoundweb.com/article//30_for_30_lessons_learned_from_years_of_tuning_sound_systems/
Je zit in de buurt met die 330 m/s maar is iets meer.
Snelheid geluid = 331,4m/s + (0,607 x Temperatuur in Cº) geeft bij 14.1º 340m/s
(sorry ik geef cursussen in het werken met FFT analyzers en dan is dit de basis;-).
verder zit beeld vaak een latency van 1 a 2 frames (processing van uit een regie wagen bv.) wat weer neerkomt op +/- 41 a 82ms maar dit is van horen/lezen zeggen zien!
Op televisie zie je vaak dat op de schermen bij een live optreden het beeld achter het geluid aan hobbelt (niet lip sinq dus)
Snelheid geluid = 331,4m/s + (0,607 x Temperatuur in Cº) geeft bij 14.1º 340m/s
(sorry ik geef cursussen in het werken met FFT analyzers en dan is dit de basis;-).
verder zit beeld vaak een latency van 1 a 2 frames (processing van uit een regie wagen bv.) wat weer neerkomt op +/- 41 a 82ms maar dit is van horen/lezen zeggen zien!
Op televisie zie je vaak dat op de schermen bij een live optreden het beeld achter het geluid aan hobbelt (niet lip sinq dus)