Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van MusicXtra

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 168 bijdrage(n) van MusicXtra (Pagina: 4 van 9)

Topic: Compacte 12" Sub/bas kast (25-8-2009 10:26:00)
Een kopieer frees kost je de kop niet hoor, paar tientjes heb je er al één.
Topic: Compacte 12" Sub/bas kast (24-8-2009 20:52:00)
Heel handig in dit geval is een kopieer frees, je boort/zaagt/freest één keer een mal die je vervolgens op de plek klemt waar je een handvat wilt hebben en krijgt op die manier heel makkelijk steeds exact hetzelfde handvat.
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (24-8-2009 17:23:00)
Ja, ben ik met je eens, maar ik denk niet dat een Behringer of een andere budget processor hiermee uitgerust is terwijl daar wel veel gebruik van gemaakt wordt.
Zelf heb ik een Apex Intelli-X en een LEM DX26, de intelli-X heeft echt super limiters waar je een systeem inderdaad hufterproof mee maakt, de DX limiters zijn daar dus echt niet toe in staat. Verschil is ook dat de Intelli-X 6 keer zo duur is als de DX.
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (24-8-2009 13:29:00)
@Dre: Beetje erg destructieve test methodieken hou je erop na, kun je beter gewoon de set verhuren dan 'test' de klant hem wel en betaald hij er ook nog voor wink ;)
Maar, nu ff serieus, een systeem gaat gewoon eerder stuk bij een zwaar vervormd signaal dus de angst van stukdraaien is terecht.
Een 'normaal' muziek signaal haalt een veel lager RMS vermogen dan een signaal dat aan het clippen is en dus kun je, ondanks juist ingestelde limiters, een te hoog vermogen naar je luidsprekers sturen.
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (22-8-2009 20:33:00)
Dacht dat ik al een aardige bijdrage had geleverd.... wink ;)
Topic: USB 50 meter (22-8-2009 18:56:00)
Heb het inmiddels aan de praat, bedoelde in mijn vorige post ook extern bureaublad.
Werkt prima onder Windows XP, op afstanden groter dan een meter of 30 wordt hij trager maar de verbinding blijft stabiel.
Ben nog niet verder weg geweest dan ruim 30 meter dus wanneer de verbinding echt verbreekt weet ik nog niet.
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (22-8-2009 18:21:00)
En ik vraag me af of je je goeie naam wel aan zulke events wilt verbinden....
Mijn spullen gaan gelukkig de deur niet uit zonder dat er iemand van mij bij is.
Hoef ik dus niet wakker te liggen of het wel netjes gebruikt wordt en of het wel terug komt laugh :D
Ander feit dat hier niet genoemd is, is dat de meeste DJ's hun mengpaneeltje meestal niet helemaal gebruiken zoals bedoeld.
Zo worden faders standaard tot bovenaan open geschoven en de gain en eq knoppen kennen slechts twee standen, dan is het ook wel begrijpelijk dat de VU meters geen functie hebben, dat zijn lichtbalkjes die alleen aangeven of er wel of geen muziek is toch? shut up :X
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (21-8-2009 19:50:00)
Ik weet inderdaad wat ik moet zeggen, maar ik heb er ook geen problemen mee om in te prikken. Dat scheelt me namelijk een hoop werk, vooral bij klussen die ik met mijn eigen geluid niet aankan. Dan hoef ik niet zelf een geluidsset in te huren (waar ik niet al te veel op kan verdienen). Dan moet de geluidsman echter wel snappen dat ik geen achtergrond ceedeetje ben.
Maar dan heb jij je, binnen redelijke grenzen, wel aan te passen aan zijn wensen....
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (21-8-2009 18:36:00)
Hou het simpel, ik verhuur uitsluitend met geluid. En als dat te duur is kan je natuurlijk altijd nog een keuze maken. Dan kijk jij wat jij belangrijker vind.
Dat is wel makkelijk gezegd maar voor een DJ die bij een live event de pauzes vult is er meestal geen plaats voor een dubbele PA en de band die optreedt zal niet over de set van de DJ willen spelen.....
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (21-8-2009 17:57:00)
Natuurlijk werk ik ook alleen maar met de meest professionele bands en DJ's zoals iedereen hier op het forum maar ondanks dat gaat het toch wel eens mis.
Als ik kijk naar de keren dat ik problemen met een DJ heb gehad dan zijn die allemaal te herleiden naar een paar oorzaken.

1) Er is op voorhand geen overleg geweest met de opdrachtgever wat de bedoeling is, dit is geen gezeik maar gewoon normaal overleg tenzij je het pas aankaart op het moment dat je er problemen door hebt. Vergeet niet dat een opdrachtgever vaak totaal niet weet waar hij opdracht voor geeft, aan jou dus de taak om dat duidelijk te krijgen door van te voren overleg te plegen en de opties voor te leggen.
2) De DJ heeft totaal geen kennis van techniek, kickt erop dat hij eindelijk eens op een serieuze PA kan draaien en gaat volledig uit zijn dak. In dit geval moet je dus even gaan 'praten' sneaky :V en hem duidelijk maken dat het jouw spullen zijn die hij naar de galamiezen aan het helpen is en dat jij dat gaat voorkomen door de stekker eruit te trekken als hij niet als de sodemieter uit het rood gaat en blijft.
3) De DJ heeft wel kennis van techniek maar is het niet eens met het beleid van de opdrachtgever wat jij inderdaad netjes uit probeert te voeren. In dit geval kun je punt 2 gewoon toepassen, resultaat is nl gelijk. wink ;)
En om te voorkomen dat het op een moment van onoplettendheid alsnog ff mis dreigt te gaan zet je voor alle zekerheid een compressor op de kanalen waarop hij binnen komt.

Heb je geen zin om iedere keer te 'praten' dan is de aanschaf van een goeie limiter met waarschuwingslamp en auto-mute een optie.
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (21-8-2009 17:21:00)
Als geluidsman doe je het ook nooit goed, speelt een band te hard en schuif je bij wat er ontbreekt dan ben JIJ degene die het te hard zet sneaky :V .
Doe je dat niet, dan ben JIJ degene die een slechte mix maakt sneaky :V .
En, geloof mij maar als ik zeg dat er nog best veel 'professionele' muzikanten zijn die alleen maar hard kunnen shocked 8O .
Maar, ik merk dat de discussie hier precies hetzelfde 'welles/nietes' verhaal wordt als in real life. laugh :D
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (21-8-2009 14:07:00)
Iedere goede geluidstechnicus weet dat je bij het begin van een set van een band altijd een paar dB zachter moet gaan om tegen het einde van de set wat harder te kunnen, dit omdat je oren wennen aan het geluid en het anders steeds zachter lijkt te gaan.
Om die reden is het ook vrij normaal dat de DJ tussen de sets door wat zachter gaat als de band, het publiek krijgt dan even rust en de volgende set kan weer met dezelfde opbouw verlopen.
Daarbij is de geluidsbeleving bij live muziek anders dan bij een DJ, dit komt door de grotere dynamiek en het feit dat live muziek ook meer interactief is.
Topic: Laptop meenemen tijdens het draaien (20-8-2009 18:12:00)
Waarom allemaal zo moeilijk doen?
Een beetje mengpaneel of CD speler kost al snel 1000 Euro, die zet je zonder pardon in de 'gevaren zone' maar een laptop van een paar honderd euro moet ineens aan alle kanten beschermd worden. Als er drank over een mengpaneel of CD speler komt dan is de kans op stuk gaan ook groot hoor.
Zorgen dat je spullen op een stabiele ondergrond staan en je opstelling zo maken dat mensen er niet of moeilijk met drank boven kunnen komen is volgens mij nog altijd de beste bescherming.
Kom je er achter dat het risico op drank over je spullen groot wordt tijdens een feestje, zorg dat je altijd een stuk dik transparant plastic (tafelkleed) bij de hand hebt om over je spullen te leggen.
Zelf plak ik dat spul op 'risico feesten' op de voorzijde van mijn mengtafel, kan ik alles zien en overal bij maar het hele spul is wel bierproof geworden.
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (20-8-2009 18:00:00)
Ik reageerde enkel op een eerdere opmerking dat dj's zich niet melden in dit topic. En dit is dus de reden waarom niet. Bovendien ga je volkomen voorbij aan de strekking van mijn post, en pluk je precies dat stukje eruit waarop je een rant kunt afsteken. Beetje te gemakkelijk.

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met uitbaters of geluidstechnici (hoogstens met de mensen die daarvoor door moesten gaan).
Dan heb ik je tekst verkeerd geïnterpreteerd....
Maar, voor wie de schoen wel past, dit is wel wat er in de praktijk vaak gebeurd.
De oorzaak hiervoor zit heel vaak in de communicatie tussen organisatie, geluidstechnicus en DJ maar veelal is het ook gewoon onwil van de DJ en/of geluidstechnicus en in dat geval is er vaak geen redelijke oplossing mogelijk waardoor beiden de hakken in het zand zetten ten koste van het feest.
En dat laatste is wat eigenlijk nooit zou mogen gebeuren.
Topic: filteren baskasten en topkasten (19-8-2009 23:48:00)
Ik heb geen idee hoe je set is geconfigureerd maar uit je opmerking dat je de bassen vanuit de mengtafel apart aan wilt sturen maak ik eigenlijk op dat je al met gescheiden versterkers werkt.
Als dat het geval is zou ik een aktief crossover kopen en de sub/top combinatie met 4 pol. kabels aansturen, dan kun je nog steeds de top doorlussen vanaf de sub dus het aantal kabels neemt niet toe maar je set gaat beter klinken en kan harder.
Het apart aansturen van de subs heeft overigens nog als heel groot voordeel dat je slechts de instrumenten met sub (kick, floortom, basgitaar en keyboard) naar het sub stuurt, hier wordt je mix lekker clean door. Ik zou dan wel de subs niet hoger dan 100 Hz laten gaan, dat is trouwens zo ongeveer de standaard overname frequentie bij alle PA's.
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (19-8-2009 23:41:00)
Op die momenten heb ik rustig op en over het randje staan draaien.

Ik ben genezen van de boel totaal asociaal over de rooie draaien toen ik eens in Tivoli het ene moment van een dj genoot die heerlijk zuiver en hard fijne platen aan het draaien was, terwijl zijn opvolger zo als een idioot tekeer ging met dezelfde DJM-600 dat ik met oorpijn en een éng lang aanhoudende fluittoon in mijn hoofd thuis kwam.
Dan weet je dus ook wat je je eigen publiek aan het aandoen bent....
Die lopen dus allemaal een gehoorbeschadiging op omdat jij vindt dat het setje ontoereikend is voor de zaal.
Daarnaast loop je kans de spullen stuk te draaien, daar is de eigenaar de dupe van en die heeft misschien het maximale neergezet voor het beschikbare budget.
Twee redenen waardoor ik het behoorlijk asociaal vindt wat je aan het doen bent. sneaky :V

Ik vind, als ik een gig heb, dat ik moet doen wat ik afgesproken heb en meestal is dat het zo goed mogelijk verzorgen van het geluid op een feest.
Wanneer er bijvoorbeeld te weinig stroom is regel ik op voorhand dat het in orde komt of ik vertel de opdrachtgever met welke beperkingen ik mijn werk moet doen. Maar, ook al zijn die beperkingen er, dan nog doe ik mijn stinkende best het zo goed mogelijk te doen.
Wanneer je, omdat er naar jouw mening een te krap setje staat, bewust een feest gaat staan verzieken ben je niet heel erg pro bezig, misschien een goeie tip om op voorhand te informeren naar wat er aan apparatuur staat en hoe groot het feest is.

Door dit soort acties krijg je als DJ volkomen terecht het imago waar het hier om gaat. Vergeet ook niet dat heel vaak DJ's naar feesten gaan met slechts CD spelers en een mixer en er van uit gaan dat ze kosteloos in mogen prikken op de PA en dan vervolgens fijn de boel gaan oversturen.
Bij een live optreden waar de band de hoofdact is wordt er van een DJ verwacht dat hij de pauzes opvult en niet fijn ff 10 dB harder gaat draaien dan de band speelt.

Geloof me, ondanks mijn misschien felle reactie heb ik echt niets tegen DJ's laugh :D
Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (18-8-2009 21:19:00)
Kijk, daar kan ik iets mee, de verschillen waren voor jou dus toch wel zo groot dat je alsnog voor LAB's bent gegaan.
Nee, ik ben zeker niet merkengeil, maar als ik iets koop wat het net niet is weet ik dat ik me er altijd aan zal ergeren.
Ik begrijp dus ook uit jouw reactie dat ze het prima doen op het sub?
Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (18-8-2009 18:25:00)
Waar gaat de hele discussie nou over?
Ik wil heel simpel een keer luisteren naar een monitor op een Synq versterker naast één op een LAB Gruppen en ervaren of de verschillen dusdanig groot zijn om, wanneer ik de LAB's wil vervangen, de aanschaf van Synq versterkers te overwegen.
Om dat te kunnen beoordelen heb ik geen wetenschappelijk verantwoorde testopstelling met bijbehorend protocol nodig, zou die wel nodig zijn om de verschillen aan te kunnen tonen dan heeft de Synq glansrijk de test doorstaan. laugh :D Immers de muzikanten die ik versterk gebruiken gewoon hun oren en hebben slechts heel zelden een switchbox, ruisgenerator of andere testapparatuur bij zich.
De testresultaten zullen dan ook héél erg subjectief zijn daar het om mijn persoonlijke voorkeur gaat.
Dan kun je best proberen mijn kennisniveau in twijfel te brengen, prima, ik heb nooit beweerd de wijsheid in pacht te hebben. shocked 8O
Het enige dat ik beweer is dat ik met de ervaring die ik heb redelijk in staat ben een subjectieve mening te geven of geluid lekker klinkt of niet.
Topic: filteren baskasten en topkasten (18-8-2009 13:10:00)
Ja, juist de lage frequenties vormen een behoorlijke belasting voor je topkasten.
Topic: Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers (18-8-2009 11:04:00)
Je vergeet hierbij één ding waar ik al verschillende keren op gewezen heb, het gaat hierbij om mijn persoonlijke mening of een budget versterker goed genoeg is om in mijn installatie als monitorversterker ingezet te worden.
Mijn poepert pleeg ik over het algemeen af te vegen met toiletpapier, en dan wel de zachte versie van Edet wink ;)
Moet ik me gaan bezighouden met verschillen van 0,1 dB om het verschil te horen dan is de budget versterker meer dan geslaagd voor wat betreft de klank kwaliteit. Daarbij geloof ik ook niet dat versterkers, en zeker budget versterkers niet, tot 0,1 dB aan elkaar gelijk zijn en zou ik dezelfde test twee keer kunnen doen waarbij de speakers gewisseld worden.
En nee, ik heb nooit beweerd dat ik na een jaar of 20 ervaring in geluidstechniek thuis ben in de materie, iedere dag leer ik weer bij dus wanneer ik dat zou mogen beweren heb ik geen idee van. Maar ondanks dat gebruik ik mijn oren, weet ik welke kwaliteitseisen ik aan mijn spullen stel en weet ik dus ook wat voor mij relevant is bij de test van een versterker.
Het is dus onzin te beweren dat ik om te bepalen of een versterker voor mij goed genoeg is een protocol moet gaan schrijven en testapparatuur moet gaan regelen.