Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Jdb
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 134 bijdrage(n) van Jdb (Pagina: 3 van 7)
Topic: Ergenissen on stage/ tijdens het draaien (20-7-2016 19:25:00)Topic: Ervaringen met Dayton DATS V2 audio test system (11-5-2016 16:31:00)Jazeker, keurig alle ventilatiegaten en gaatjes vrijgelaten.
Ik zal binnenkort ook even de impedantie met Smaart meten ter vergelijking.Topic: Ervaringen met Dayton DATS V2 audio test system (10-5-2016 23:14:00)
edit- Heb je een halve kilo toegevoegd?
Mvg JohanAl twee dagen hiermee bezig, al op twee computer (W7 en W10) getest, informatie op internet gezocht, troubleshooting ect. Instellingen gechecked en gerechecked maar dat helpt niets, dat wil zeggen de waarden blijven zoals ze zijn.
Er zijn vier soorten Vas metingen en op de gesloten kast meting na heb ik ze allemaal uitgeprobeerd.
Dayton adviseert zelf de toegevoegde massa methode, ik heb 40, 80 en 480 gram gebruikt. De laatste vooral uit nieuwsgierigheid, maar die week niet veel af van de 40 en 80 gram waarde.
Inmiddels ook een mail naar de fabrikant gestuurt.
Gr, JD.Topic: Ervaringen met Dayton DATS V2 audio test system (10-5-2016 10:11:00)Zou je dit nader kunnen toelichten?
Groet! Stijn
Als je eenmaal een bepaald apparaat hebt gekocht dan is er voor apparaat specifieke accessoires niet echt een prijsmechanisme dat bepaald wordt door concurrentieverhoudingen, je kan namelijk meestal niet bij een andere leverancier shoppen.
Een leverancier kan dan min of meer willekeurig zijn vraagprijs bepalen zolang die maar hoger is dan de kostprijs. En kan zo zijn winst op een apparaat verhogen waarbij het op het eerste gezicht toch een voordelig keuze lijkt. Vergelijk het met de printermarkt, deze apparaten zijn erg concurrerend geprijsd, accessoires en inkt daarentegen zijn relatief (erg) prijzig.
Eenmaal gekozen voor een systeem ben je voor de rest aan de goden overgeleverd!
Vreemd is wel dat Soundcraft voor zo'n vi module in verhouding tot het basisapparaat eigenlijk makkelijk 300 meer had kunnen vragen voor die module, maar niet verder vertellen dat zou slapende honden onnodig wakker maken
Topic: Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd! (2-4-2016 19:03:00)Met zoveel connectoren, dubbele PSU etc zal het wel iets meer dan € 50 zijn vrees ik, zeker in het begin met de beperkte oplage. Maar als ik zie dat de dante insteekkaart van behringer consumentenprijs €522 (€431 ex btw) kost, en er tussen fabriek en shop ca een factor 3 a 4 zit (lichtgewicht product, weinig verzendkosten, weinig opslagkosten). Met factor 3 blijft er ca €143 over aan fabricage en licentie kosten. Veel voor een kaartje dat productietechnisch idd ca €15 zal kosten, maar op een grote soundcraft, ssl of digico zou dat toch geen probleem mogen zijn lijkt me?Ja wel, dat is nou precies het probleem, want als je er zo over denkt dan zit zoals nu in alle apparatuur verschillenden protocollen met dito insteekkaarten met meerdere backbone's naast elkaar van analoog koper naar digitaal koper en fiber, met experts die kennis hebben om die protocollen en converters ook nog eens probleemloos te laten samenwerken. En dan met billen samengeknepen zitten of niet een of andere mongool met een ondoordachte handeling het hele netwerk laat instorten.
Het begint allemaal met: dat het toch niet zo'n probleem zal zijn.
De meeste ongelukken ontstaan niet door één fout, maar door een samenloop van teveel kleine foutjes.Topic: Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd! (24-3-2016 11:20:00)
maar is dat wel zo raar?
Jij hebt toch ook Windows of een Apple basis op je pc?
In de ideale wereld zou het inderdaad mooi zijn als het open source is, waar iedereen zijn dingetjes bij kan maken.We hebben het hier over een (open) transport systeem, ethernet werkt toch evengoed voor Apple als Microsoft?
Het gaat niet over hoe je AV data verkrijgt en bewerkt, maar hoe je het simpel transporteert. Het is toch van de zotte dat twee converters meer kosten in sommige gevallen als de apparaten die daadwerkelijk wat met die AV data doen.Topic: Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd! (24-3-2016 11:11:00)
Dante heb je dante controller nodig om je routing te maken, voordeel is dan wel weer dat je flexibeler bent.
Ik heb mediornet nog niet gelezen, is gemaakt voor grote afstanden.
Ik zie nog geen echt protocol komen wat allen kan, daarvoor zijn de wensen te divers.Kennelijk heb je je nog niet zo verdiept in AVB, dat kan p2p, is heel simpel te routen (doet de hardware), kan grote afstanden aan via fiber. En kan audio, video en data (ook dmx) aan zonder de integriteit, synchroniciteit en latency van de AV data aan te tasten.Mooi voorbeeld van verdienen van fabrikanten, kastje zelf kost misschien 50 euro, ontwikkelings kosten en winst misschien 1000. De rest betalen we aan fee's oom dit systeem in stand te houden.
Latency zal het onder de streep wel het toverwoord gaan worden.
Als we kijken naar de dlive, s21,m5000 soundcraft vi,pm10 daar is al behoorlijk ruimte om kaarten voor de diverse protocollen te plaatsen.
Qua dante zie je nu dat bv ulxd direct via dante naar soundcraft en yamaha gaat, analoge domein sla gewoon over.
Alle protocollen hebben z'n eigene voor en nadelen, een interface en of kaart zal het toverwoord worden.Ja, als je er zo over denkt dan blijven we met z'n allen sparen voor Dante 2.0 of Madi 2.0.
Een andere keuze is zelf bewust omgaan met de keuzes die je hebt en naar een open systeem gaan waar mogelijk. Ethernet zelf is daar een bewijs van hoe snel een open systeem kan groeien, ook bv Linux in de serverwereld.
Dat fabrikanten ook met deze optie rekening houden zie je aan het meedoen met verschillende Alliances. Eigen protocollen lijken zich ook steeds verder richting van AVB te ontwikkelen. Handig als je later wel mee gaat doen met de standaard en tot die tijd je klanten in de boeien houdt.
Topic: Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd! (23-3-2016 21:00:00)
als je op de laatste ISA in Amsterdam rondgelopen had,
had je min of meer wel je antwoord gehad.
De bordjes van "we like Dante" of "Dante based",
maakten bij vrijwel alle merken van enige betekenis duidelijk waar op ingezet werd in de toekomst.....Zijn vast bedrijven die zoveel verdienen aan klanten dat ze het niet erg vinden flinke fee's af te dragen voor het gebruik van Dante. 
Inzetten op Dante is misschien iets voor de nabije toekomst, o.d.d. is Dante geen systeem wat in de doordenderende technologische ratrace overeind blijft. Of er een Dante 2.0 komt ligt dan aan de eindgebruikers of die tot in eeuwigheid fee's voor gesloten standaarden willen blijven betalen.
Als je conferenties volgt, dan zijn vrijwel alle grote event- en venue-providers en systemintegrators het er over eens dat er een open standaard moet komen.
Daar zag ik ook dit illustratieve voorbeeld langskomen. In een hospitality project waar de kosten van de converters in dat project hoger waren dan de totale kosten van de AV-installatie. Ging over bedragen met zes nullen.
Topic: Wat is het volgende onderdeel/accessoire van een platenspeler? (23-3-2016 20:38:00)
Het ziet er trouwens ook eerder uit als een achteraf bijgekochte gadget dan dat het bij de standaard uitrusting van de platenspeler hoorde.Precies, om de statische tikjes te elimineren.
En ja, deze dingen waren niet standaard maar er was een levendige handel in allerlei spullen om tikjes uit de weergave te halen. Van complete spoelbakken voor (antistatische) reiniging tot borsteltje op zelfs de naalden.Topic: Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd! (23-3-2016 18:23:00)Lijkt me zeker niet aan te raden om in een volle feestzaal een detecteerbare wifiverbinding te hebben. Al die zuinige Hollanders zullen gretig proberen te internetten via de wifi om zo op hun mobiele abonnement te besparen!
In Nederland kennen we tegenwoordig al wachtwoorden
Topic: Soundcraft UI16 of Behringer Xair18 digitale mixer (3-1-2016 23:28:00)
Dré schreef:
Speaker een beetje vrij geplaatst (dus niet simpelweg midden op een tafel)?Ik zal binnenkort ook even de impedantie met Smaart meten ter vergelijking.
Ja, mee begonnen.
Topic: Ervaringen met Dayton DATS V2 audio test system (10-5-2016 10:54:00)
Rademakers schreef:
Als je zo'n hoge Fs meet (en zo'n lage Vas) voor een 15" dan is er meer aan de hand. De waarden zijn absurd, dus ik zou zelf geneigd zijn eerst al je instellingen, apparatuur en methode te checken.edit- Heb je een halve kilo toegevoegd?
Mvg Johan
Er zijn vier soorten Vas metingen en op de gesloten kast meting na heb ik ze allemaal uitgeprobeerd.
Dayton adviseert zelf de toegevoegde massa methode, ik heb 40, 80 en 480 gram gebruikt. De laatste vooral uit nieuwsgierigheid, maar die week niet veel af van de 40 en 80 gram waarde.
Inmiddels ook een mail naar de fabrikant gestuurt.
Gr, JD.
Toch nog even wat extra informatie.
Hieronder een meting aan een RCF MB15N351 (nieuw):

De datasheet van de RCF:

Zoals gezegd vrij grote verschillen
Een tweede nieuwe MB15 geeft nagenoeg dezelfde resultaten.
Ik zit er toch een beetje mee in hoeverre ik de metingen met DATS serieus moet nemen, wie heeft daar ideeën over?
Alvast dank, JD.
Topic: Ervaringen met Dayton DATS V2 audio test system (10-5-2016 09:07:00)Hieronder een meting aan een RCF MB15N351 (nieuw):

De datasheet van de RCF:

Zoals gezegd vrij grote verschillen

Een tweede nieuwe MB15 geeft nagenoeg dezelfde resultaten.
Ik zit er toch een beetje mee in hoeverre ik de metingen met DATS serieus moet nemen, wie heeft daar ideeën over?
Alvast dank, JD.
Onlangs de beschikking gekregen over een DATS V2 dongle en software om losse drivers en luidsprekerkasten door te meten.
Na installeren en kalibreren, aan het meten geslagen met vooral een partij nieuwe rcf luisdprekers die ik heb liggen.
Het meten gaat goed, hoewel geen luidspreker honderd procent identiek is, toch zo goed als identieke resultaten bij dezelfde typen verkregen.
Maar als ik de gemeten parameters vergelijk met de fabrieksgegevens dan wijkt dit nogal af, bijvoorbeeld Q-waarden soms meer dan 30%!
Graag hoor ik wie ook ervaring heeft met DATS en wat zijn/haar bevindingen zijn.
Als noot:
RCF geeft op zijn datasheets aan dat de gegevens zijn verkregen nadat de speakers 2 uur lang flink wat vermogen achter hun kiezen hebben.
Is het dan toch zo dat gloednieuwe speakers flink ingespeeld moeten worden? Vooral omdat de gemeten Fs (een waarde die makelijk en waarschijnlijk betrouwbaar is te meten) fiks hoger ligt dan de fabrieksgegevens en dus redelijk veel invloed in bv. een bassreflex-kast.
Grt, JD.
Topic: We hebben een nieuw vip lid (12-4-2016 11:33:00)Na installeren en kalibreren, aan het meten geslagen met vooral een partij nieuwe rcf luisdprekers die ik heb liggen.
Het meten gaat goed, hoewel geen luidspreker honderd procent identiek is, toch zo goed als identieke resultaten bij dezelfde typen verkregen.
Maar als ik de gemeten parameters vergelijk met de fabrieksgegevens dan wijkt dit nogal af, bijvoorbeeld Q-waarden soms meer dan 30%!
Graag hoor ik wie ook ervaring heeft met DATS en wat zijn/haar bevindingen zijn.
Als noot:
RCF geeft op zijn datasheets aan dat de gegevens zijn verkregen nadat de speakers 2 uur lang flink wat vermogen achter hun kiezen hebben.
Is het dan toch zo dat gloednieuwe speakers flink ingespeeld moeten worden? Vooral omdat de gemeten Fs (een waarde die makelijk en waarschijnlijk betrouwbaar is te meten) fiks hoger ligt dan de fabrieksgegevens en dus redelijk veel invloed in bv. een bassreflex-kast.
Grt, JD.
Volgens mij een zuiderbuur
Topic: Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd! (6-4-2016 12:07:00)
Stinos schreef:
Jdb schreef:
Mij niet!Groet! Stijn
Als je eenmaal een bepaald apparaat hebt gekocht dan is er voor apparaat specifieke accessoires niet echt een prijsmechanisme dat bepaald wordt door concurrentieverhoudingen, je kan namelijk meestal niet bij een andere leverancier shoppen.
Een leverancier kan dan min of meer willekeurig zijn vraagprijs bepalen zolang die maar hoger is dan de kostprijs. En kan zo zijn winst op een apparaat verhogen waarbij het op het eerste gezicht toch een voordelig keuze lijkt. Vergelijk het met de printermarkt, deze apparaten zijn erg concurrerend geprijsd, accessoires en inkt daarentegen zijn relatief (erg) prijzig.
Eenmaal gekozen voor een systeem ben je voor de rest aan de goden overgeleverd!

Vreemd is wel dat Soundcraft voor zo'n vi module in verhouding tot het basisapparaat eigenlijk makkelijk 300 meer had kunnen vragen voor die module, maar niet verder vertellen dat zou slapende honden onnodig wakker maken

Mij niet!
Topic: Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd! (24-3-2016 12:26:00)Big bang schreef:
Jdb schreef:
Mooi voorbeeld van verdienen van fabrikanten, kastje zelf kost misschien 50 euro, ontwikkelings kosten en winst misschien 1000.Het begint allemaal met: dat het toch niet zo'n probleem zal zijn.
De meeste ongelukken ontstaan niet door één fout, maar door een samenloop van teveel kleine foutjes.
Tom schreef:
Ik ben met je eens dat het belachelijk is dat er één systeem komt waar iedereen op moet werken en dat het ook geld kost,maar is dat wel zo raar?
Jij hebt toch ook Windows of een Apple basis op je pc?
In de ideale wereld zou het inderdaad mooi zijn als het open source is, waar iedereen zijn dingetjes bij kan maken.
Het gaat niet over hoe je AV data verkrijgt en bewerkt, maar hoe je het simpel transporteert. Het is toch van de zotte dat twee converters meer kosten in sommige gevallen als de apparaten die daadwerkelijk wat met die AV data doen.
Rdreiers schreef:
Madi heeft idd het grote voordeel dat het p2p is, twee kanten insteken, aanzetten en klaar.Dante heb je dante controller nodig om je routing te maken, voordeel is dan wel weer dat je flexibeler bent.
Ik heb mediornet nog niet gelezen, is gemaakt voor grote afstanden.
Ik zie nog geen echt protocol komen wat allen kan, daarvoor zijn de wensen te divers.
Rdreiers schreef:
De multiverter MVR-64 is een mooie oplossing, laatste prijs die ik vernomen heb is 3000 euro
Rdreiers schreef:
Uiteindelijk zie ik dadelijk wel wat dozen komen waar kaarten inkunnen om protocollen te kunnen omzetten.Latency zal het onder de streep wel het toverwoord gaan worden.
Als we kijken naar de dlive, s21,m5000 soundcraft vi,pm10 daar is al behoorlijk ruimte om kaarten voor de diverse protocollen te plaatsen.
Qua dante zie je nu dat bv ulxd direct via dante naar soundcraft en yamaha gaat, analoge domein sla gewoon over.
Alle protocollen hebben z'n eigene voor en nadelen, een interface en of kaart zal het toverwoord worden.
Een andere keuze is zelf bewust omgaan met de keuzes die je hebt en naar een open systeem gaan waar mogelijk. Ethernet zelf is daar een bewijs van hoe snel een open systeem kan groeien, ook bv Linux in de serverwereld.
Dat fabrikanten ook met deze optie rekening houden zie je aan het meedoen met verschillende Alliances. Eigen protocollen lijken zich ook steeds verder richting van AVB te ontwikkelen. Handig als je later wel mee gaat doen met de standaard en tot die tijd je klanten in de boeien houdt.

Tom schreef:
Zonder dat ik verder op de inhoudelijke kwaliteit of mogelijkheden in wil gaan van beide protocollen,als je op de laatste ISA in Amsterdam rondgelopen had,
had je min of meer wel je antwoord gehad.
De bordjes van "we like Dante" of "Dante based",
maakten bij vrijwel alle merken van enige betekenis duidelijk waar op ingezet werd in de toekomst.....

Inzetten op Dante is misschien iets voor de nabije toekomst, o.d.d. is Dante geen systeem wat in de doordenderende technologische ratrace overeind blijft. Of er een Dante 2.0 komt ligt dan aan de eindgebruikers of die tot in eeuwigheid fee's voor gesloten standaarden willen blijven betalen.
Als je conferenties volgt, dan zijn vrijwel alle grote event- en venue-providers en systemintegrators het er over eens dat er een open standaard moet komen.
Daar zag ik ook dit illustratieve voorbeeld langskomen. In een hospitality project waar de kosten van de converters in dat project hoger waren dan de totale kosten van de AV-installatie. Ging over bedragen met zes nullen.
Hollender schreef:
Vanwaar dan die massakabel? Om eventueel opgewekte statische elektriciteit af te voeren?Het ziet er trouwens ook eerder uit als een achteraf bijgekochte gadget dan dat het bij de standaard uitrusting van de platenspeler hoorde.
En ja, deze dingen waren niet standaard maar er was een levendige handel in allerlei spullen om tikjes uit de weergave te halen. Van complete spoelbakken voor (antistatische) reiniging tot borsteltje op zelfs de naalden.
Veel problemen ontstaan doordat de meeste protocollen eigendom zijn van bedrijven.
- geen uitwisseling mogelijk of je moet voor het gebruik betalen
- geen gebruik van standaard hardware en protocollen, maakt alles nodeloos duur, geld verdwijnt naar de stichters van deze protocollen.
Oplossing ligt, denk ik, bij systemen die aansluiten bij standaard hardware en open protocollen.
In Amerika begint 10G netwerk in nieuwe utiliteitsprojecten standaard te worden en groeit langzaam door naar 40G en 100G netwerken met een glasvezel als backbone. 1G backbone netwerken zijn in veel gevallen voldoende voor audio en 100G netwerken zijn dat ook voor video.
Audio en video zal in de toekomst steeds vaker samen over netwerken gedistribueerd worden.
Er lijkt dus een toekomst voor AE67 en AVB, beide open protocollen en uitgaand van bestaand ethernet.
Veel audiobedrijven ondersteunen beide standaards echter bij AVB zijn ook de grote netwerkbedrijven betrokken.
Probleem lijkt de video ondersteuning bij AVB, veel video mensen moeten nog niet veel van bidirectionele video connecties hebben, zijn meer point to point denkers. Dat lijkt de serieuze snelle ontwikkeling bij AVB in de weg te staan, en dat is jammer. AE67 gebruikt veel van de AVB opties maar is in wezen door de founder AES alleen voor geluid bedoeld. Dat zou misschien zaken bespoedigen maar ook AE67 heeft nog geen vliegende start.
Uiteindelijk lijkt mij dat distributie van audio en video synchroon met een zeer kleine vertraging over een open, simpel (makelijke infrastructuur) , goed verkrijgbaar en robuust netwerk de toekomst heeft. AVB is het enige open protocol wat dat op dit moment kan bieden.
Maar er zijn nog veel bedrijven die met gesloten standaards goed geld verdienen en waarschijnlijk de ontwikkeling van dit soort open standaards flink kunnen en zullen saboteren.
Het blijft dus lastig voorspellen of er een open industriestandaard gaat komen, ik hoop nu op AVB (AVnu-alliance) maar de ontwikkeling in de laatste vier jaar geeft te denken.
Topic: Compatibiliteit Soundcraft Vi1 en Soundcraft Si (16-2-2016 16:55:00)- geen uitwisseling mogelijk of je moet voor het gebruik betalen
- geen gebruik van standaard hardware en protocollen, maakt alles nodeloos duur, geld verdwijnt naar de stichters van deze protocollen.
Oplossing ligt, denk ik, bij systemen die aansluiten bij standaard hardware en open protocollen.
In Amerika begint 10G netwerk in nieuwe utiliteitsprojecten standaard te worden en groeit langzaam door naar 40G en 100G netwerken met een glasvezel als backbone. 1G backbone netwerken zijn in veel gevallen voldoende voor audio en 100G netwerken zijn dat ook voor video.
Audio en video zal in de toekomst steeds vaker samen over netwerken gedistribueerd worden.
Er lijkt dus een toekomst voor AE67 en AVB, beide open protocollen en uitgaand van bestaand ethernet.
Veel audiobedrijven ondersteunen beide standaards echter bij AVB zijn ook de grote netwerkbedrijven betrokken.
Probleem lijkt de video ondersteuning bij AVB, veel video mensen moeten nog niet veel van bidirectionele video connecties hebben, zijn meer point to point denkers. Dat lijkt de serieuze snelle ontwikkeling bij AVB in de weg te staan, en dat is jammer. AE67 gebruikt veel van de AVB opties maar is in wezen door de founder AES alleen voor geluid bedoeld. Dat zou misschien zaken bespoedigen maar ook AE67 heeft nog geen vliegende start.
Uiteindelijk lijkt mij dat distributie van audio en video synchroon met een zeer kleine vertraging over een open, simpel (makelijke infrastructuur) , goed verkrijgbaar en robuust netwerk de toekomst heeft. AVB is het enige open protocol wat dat op dit moment kan bieden.
Maar er zijn nog veel bedrijven die met gesloten standaards goed geld verdienen en waarschijnlijk de ontwikkeling van dit soort open standaards flink kunnen en zullen saboteren.
Het blijft dus lastig voorspellen of er een open industriestandaard gaat komen, ik hoop nu op AVB (AVnu-alliance) maar de ontwikkeling in de laatste vier jaar geeft te denken.
Echt een vraag voor het newbie forum.
Topic: Profsound Speakers herstellen (29-1-2016 15:01:00)
Edit Mod: Dré: Helemaal mee eens. Dit topic hoort niet in Newbie forum maar gewoon in geluid. Bij deze verplaatst.
Mocht je toch een originele Fostex FT17H willen hebben die is voor iets minder als 50 euro te koop.
Bij interesse even een PM.
Grt, JD.
Topic: Soundcraft UI16 of Behringer Xair18 digitale mixer (4-1-2016 18:11:00)Bij interesse even een PM.
Grt, JD.
Hollender schreef:
Jdb schreef:
Is dat ook het geval als de wifi-router niet detectable is?

Is dat ook het geval als de wifi-router niet detectable is?
Topic: L15p200AK cabinet (29-12-2015 18:34:00)Voor verkoop is een aparte rubriek, daar kun je ook kicken
