Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Koen van der k
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 128 bijdrage(n) van Koen van der k (Pagina: 3 van 7)
Topic: Wat is er met Carnaval stukgegaan en wat is de oorzaak? (algemeen) (5-3-2010 11:15:00)... dat lijkt mij ook ... Of hij heeft in de knoop van 'n staande golf in z'n schuur gestaan oid ...Topic: Wat is er met Carnaval stukgegaan en wat is de oorzaak? (algemeen) (5-3-2010 09:32:00)Zo geavanceerd zijn processors (gelukkig) niet en zo zullen ze ook nooit worden geprogrammeerd. Dat zou betekenen dat muziek waar 'n bepaalde toon 'n bepaalde tijsconstante heeft eruit wordt gefilterd ? Wat zijn de criteria dan; 50Hz, of 50Hz met een harmonische, of 50Hz in het muziekfreq.spectrum (en ja, dat zit er natuurlijk wel degelijk in, check 'n willekeurig muzieknummer maar eens met een FFT analyzer) en op welk level zou begrenzing dan moeten plaatsvinden ? Dat is het doel niet van 'n processor en dat is ook zeker iets dat je niet wil. Daarbij is zo'n 50Hz brom meestal niet meer dan storend en in de meeste gevallen zeker niet schadelijk voor je apparatuur.
Ik kan het verhaal van die 50Hz, Digidrive / palladium versterker etc. overigens ook niet helemaal volgen. Heeftie 't nou over de netfrequentie of frequentie van ingangssignaal ? ... wazig verhaal.
Groeten !Topic: Versterker schoonmaken (aanslag e.d.) (1-3-2010 17:17:00)Het vervangen van discrete componenten zal misschien nog wel gaan maar het storingzoeken is onbegonnen werk met onbekende (SMD)componenten en meer van dat.
Ach, over 5 jaar staan we gewoon met electronicareparatie naast de schaapsscheerders en kantklossers op de jaarlijkse braderie
Grappige is overigens dat men dat 20 jaar geleden ook al zei. Vooralsnog hoef ik (nog) niet veel apparatuur ongerepareerd door te sturen of te retourneren, die markt zal wel steeds kleiner worden.
Groeten !Topic: Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker (24-1-2010 19:30:00)Heb hier ook Mozilla en zag ook dat van één pic de thumbnail niet laadde, na klikken werkt 't prima. Ik zal de "afdeling IT en aanverwante zaken" er eens aan zetten
Back on topic; Sandwich constructies en "alles op 1 PCB geknikkerd"-constructies zijn inderdaad alles behalve handig te servicen. Recente amps met PWM techniek wordt ook lastig; doublesided of multilayer SMD bestukte PCB's met veel digitale techniek en processor- / software ingredienten zijn ook bijna niet meer te servicen door onafhankelijke reparateurs. Zo timmert de fabrikant / importeur z'n handeltje dicht en kan daar "passende" herstelbedragen voor rekenen.
Maar da's weer 'n ander verhaal ...
Groeten !Topic: Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker (23-1-2010 17:57:00)Geloof jij het ... ?Topic: MP3 killed Audio (23-12-2009 10:08:00)Niet om lullig te doen maar is het argument "MP3 = slecht" misschien dan toch ook niet meer van deze tijd ? Zoals gezegd is de conversietechniek en klank vele malen beter dan 'n aantal jaren geleden.... alsof mastering zo heiligmakend is. Dan zou je dus ook geen FOH EQ's, of überhaupt nog enige EQ's moeten / mogen gebruiken ... dit riekt wel zeer naar PA-HiFi geneuzel. Mijn insteek; praktisch blijven en alles in verhouding zien tot de toepassing.
Groeten !Topic: MP3 killed Audio (21-12-2009 20:59:00)
Dré] schreef:
... Lijkt me een broodje aap eerlijk gezegd.Sgrovert schreef:
Als een processor alleen 50 Hz binnen krijgt lijkt het me een zeer goede zaak dat hij ermee kapt. Op het moment dat de processor detecteerd dat er alleen maar 50 Hz aanwezig is, lijkt het me een zeer goede zaak dat hij geen output geeft, daar de kans 99,9% is, dat er wat mis is in de signaalweg.Ik kan het verhaal van die 50Hz, Digidrive / palladium versterker etc. overigens ook niet helemaal volgen. Heeftie 't nou over de netfrequentie of frequentie van ingangssignaal ? ... wazig verhaal.
Groeten !
Amps zijn je zeer dankbaar voor dit werk netjes ... !
Wat ik vaker bij deze amps (en andere Duitse industriele electronica uit de jaren 80) tegenkom zijn slechte elco's, met name die "rode plastic tonnetjes". Mocht je de print er nog uit willen halen dan zou dat een mooie gelegenheid zijn meteen die dingen te vervangen.
Betreft het periodiek reinigen van amps met water heb ik geen ervaring, lijkt me ook nogal tricky. Veelal volstaan 'n kwast, compressortje en stofzuiger prima.
Groeten !
Topic: Wat is er met Carnaval stukgegaan en wat is de oorzaak? (algemeen) (26-2-2010 09:12:00)Wat ik vaker bij deze amps (en andere Duitse industriele electronica uit de jaren 80) tegenkom zijn slechte elco's, met name die "rode plastic tonnetjes". Mocht je de print er nog uit willen halen dan zou dat een mooie gelegenheid zijn meteen die dingen te vervangen.
Betreft het periodiek reinigen van amps met water heb ik geen ervaring, lijkt me ook nogal tricky. Veelal volstaan 'n kwast, compressortje en stofzuiger prima.
Groeten !
Een beetje 'n oud topic maar zeker niet gedateerd, dus vanuit carnavalvierend Oosterhout (en omstreken) de balans; een werkplaats vol
Zoals elk jaar ook ditmaal weer veel onstabiele / verkeerd afgestelde aggregaten, met name die op carnavalswagens. Versterkers vinden een sterk in frequentie en spanning varierende voeding doorgaans niet fijn.
Nu vind ik het niet erg om bezig te zijn maar ik vind het jammer dat dit elk jaar toch weer in zulke mate gebeurt. Mijn klanten (verhuurbedrijven) geven zelfs instructiekaarten mee met vereisten, tekeningetjes van aggregaten etc. Maar goed, flink wat alcohol en apparatuur gaan vaak ook niet goed samen
Groeten !
Topic: Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker (25-1-2010 17:07:00)Zoals elk jaar ook ditmaal weer veel onstabiele / verkeerd afgestelde aggregaten, met name die op carnavalswagens. Versterkers vinden een sterk in frequentie en spanning varierende voeding doorgaans niet fijn.
Nu vind ik het niet erg om bezig te zijn maar ik vind het jammer dat dit elk jaar toch weer in zulke mate gebeurt. Mijn klanten (verhuurbedrijven) geven zelfs instructiekaarten mee met vereisten, tekeningetjes van aggregaten etc. Maar goed, flink wat alcohol en apparatuur gaan vaak ook niet goed samen
Groeten !
Daniel-sound schreef:
Want ik vraag me af of het goed mogelijk is om iets van een 7 lagige print met SMD componenten goed te servicen..Ach, over 5 jaar staan we gewoon met electronicareparatie naast de schaapsscheerders en kantklossers op de jaarlijkse braderie
Grappige is overigens dat men dat 20 jaar geleden ook al zei. Vooralsnog hoef ik (nog) niet veel apparatuur ongerepareerd door te sturen of te retourneren, die markt zal wel steeds kleiner worden.
Groeten !
big bang schreef:
@ Koen: foto 3 is stuk... (in Firefox althans)Back on topic; Sandwich constructies en "alles op 1 PCB geknikkerd"-constructies zijn inderdaad alles behalve handig te servicen. Recente amps met PWM techniek wordt ook lastig; doublesided of multilayer SMD bestukte PCB's met veel digitale techniek en processor- / software ingredienten zijn ook bijna niet meer te servicen door onafhankelijke reparateurs. Zo timmert de fabrikant / importeur z'n handeltje dicht en kan daar "passende" herstelbedragen voor rekenen.
Maar da's weer 'n ander verhaal ...
Groeten !
Ohja, foto's 19 en 20 zijn de VS1500's van Crest. Volgens mij zijn die, op de LED meters en volumepots na, identiek aan de V1500. De V(S) series waren één van de eerste "Peavey-Crest" modellen waar duidelijk het de invloed van Peavey in terug te vinden is (die "handige" sandwich constructie op 't koelprofiel).
Groeten !
Topic: Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker (23-1-2010 14:42:00)Groeten !
Dat is inderdaad m'n THD+N analyser van Technical Projects. Jaren 80 maar nog steeds erg bruikbaar. De interne oscillator gebruik ik ook vaak voor metingen van dempingsfactor etc.
Groeten !
Topic: Post hier foto's van het binnenwerk van je versterker (23-1-2010 09:49:00)Groeten !
Mochten er nog liefhebbers zijn van amp interieurs > Pro Audio Assistance onder Foto's
De meeste merken en types zullen direct herkenbaar zijn, anders hoor ik 't wel.
Groeten !
Topic: MP3 killed Audio (23-12-2009 13:09:00)De meeste merken en types zullen direct herkenbaar zijn, anders hoor ik 't wel.
Groeten !
Niet helemaal meer on topic maar wat ik niet geloof is dat je met 700 shows per jaar nog steeds onderin het marktsegment hangt, vraag ik me ook af wat je doelstelling is; op korte termijn geld binnenharken met kwantiteit of investeren en vooruitgaan.
Mijns inziens is het dan onder aan de streep rendabeler om met duurzamere spullen op pad te gaan. Ik zou voor de lange termijn gaan, maar ieder z'n keus.
Topic: MP3 killed Audio (23-12-2009 12:12:00)Mijns inziens is het dan onder aan de streep rendabeler om met duurzamere spullen op pad te gaan. Ik zou voor de lange termijn gaan, maar ieder z'n keus.
YourLiVe schreef:
... Ik ken bijvoorbeeld een drive-in show die naar eigen zeggen zo'n 700 shows per jaar doet met Behringer Eurolive kasten ...Kan het vinden met Victor en heer Nijhuis.
Het aanhalen van THD van CD-spelers, complete systemen en meer van dat is theoretisch pseudo-interessant gezwam dat in de context van dit topic kant noch wal raakt.
Zoals iedere enigszins praktisch ingestelde techneut weet bestaan er vele vormen van "vervorming" waarbij de meeste soorten complexe samenstellingen (frequentie- en amplitude afhankelijk) zijn en sommige soorten niet eens door ons oor als zijnde "vervorming" worden waargenomen.
Alsof je 'n THD getalletje aan 'n compleet systeem kunt hangen en dat ook iets zou zeggen over hoe het klinkt ... theoriegeneuzel ten top, dus wat mij betreft terug naar waar en waarom MP3's worden toegepast, en de conclusie trekken dat het in verhouding (denk aan het belabberde masteren waar Michel voor het gemak even lichtjes overheen stapt) allemaal zo slecht niet is.
Groeten !
Topic: MP3 killed Audio (22-12-2009 15:43:00)Het aanhalen van THD van CD-spelers, complete systemen en meer van dat is theoretisch pseudo-interessant gezwam dat in de context van dit topic kant noch wal raakt.
Zoals iedere enigszins praktisch ingestelde techneut weet bestaan er vele vormen van "vervorming" waarbij de meeste soorten complexe samenstellingen (frequentie- en amplitude afhankelijk) zijn en sommige soorten niet eens door ons oor als zijnde "vervorming" worden waargenomen.
Alsof je 'n THD getalletje aan 'n compleet systeem kunt hangen en dat ook iets zou zeggen over hoe het klinkt ... theoriegeneuzel ten top, dus wat mij betreft terug naar waar en waarom MP3's worden toegepast, en de conclusie trekken dat het in verhouding (denk aan het belabberde masteren waar Michel voor het gemak even lichtjes overheen stapt) allemaal zo slecht niet is.
Groeten !
michel van de beek schreef:
Het argument opslagruimte (de reden van het ontstaan van MP3) is niet meer van deze tijd.michel van de beek schreef:
Geef mij maar een goed opgenomen, gemasterd (digitaal) origineel. Zo min mogelijk conversies van bron naar luidspreker, en als ze er dan al zijn, zo hoogwaardig mogelijk.Groeten !
Interessant topic, ik volg het met interesse.
Ook ik heb een aantal jaren geleden (voordat ik MP3 "accepteerde") een flink aantal blind luistertesten gedaan tussen diverse (akoestisch opgenomen / vocaal / zwaar gecomprimeere dance, etc.) CD's als bronmateriaal en op verschillende rates geconverteerde MP3's. Test thuis op m'n gemakje in de woonkamer verricht op een behoorlijk goede set die ook op hogere volumes blijft staan, en op een behoorlijk goede hoofdtelefoon.
Conclusie; vanaf 160KBPS (mits goed geconverteerd) op alle volumes een minimaal waarneembaar verschil tov de bron CD, dus voldoende OK om me drukker te maken om andere schakels in de keten zoals systeemafstelling, zaalakoestiek en meer van dat.
Ik denk dat parallel aan deze discussie iets vermeld of besproken zou moeten worden omtrent de verloedering aan de mastering kant, wat mijns inziens vele malen destructiever is dan 'n MP3-tje. Leg bijvoorbeeld maar eens 'n album van Coldplay (a rush of blood to the head) onder de loep ... dat kreng is zo extreem belabberd overcompressed gemasterd dat er (naast digitaal clippen) geen greintje dynamiek meer is te bespeuren. Buiten het feit dat dit helemaal niet bij de muziekstijl past heeft het hele masteringproces sowieso geen donder meer met muziek te maken maar (zoals hier eerder aangehaald) met wie het hardst kan.
Mijn punt is, ook zoals eerder aangehaald, om dingen in verhouding te zien en in de juiste context te plaatsen. In 99 van de 100 toepassingen (ook clubs / disco's) voldoet een goed geconverteerde MP3 gewoon meer dan prima tov de CD. Uitzonderingen als Hi-End fetishisten en ander PA-HiFi geneuzel daargelaten.
Groeten !
Topic: Moet een EW100 G2 ontvanger tegen fantoom spanning kunnen? (5-12-2009 20:30:00)Ook ik heb een aantal jaren geleden (voordat ik MP3 "accepteerde") een flink aantal blind luistertesten gedaan tussen diverse (akoestisch opgenomen / vocaal / zwaar gecomprimeere dance, etc.) CD's als bronmateriaal en op verschillende rates geconverteerde MP3's. Test thuis op m'n gemakje in de woonkamer verricht op een behoorlijk goede set die ook op hogere volumes blijft staan, en op een behoorlijk goede hoofdtelefoon.
Conclusie; vanaf 160KBPS (mits goed geconverteerd) op alle volumes een minimaal waarneembaar verschil tov de bron CD, dus voldoende OK om me drukker te maken om andere schakels in de keten zoals systeemafstelling, zaalakoestiek en meer van dat.
Ik denk dat parallel aan deze discussie iets vermeld of besproken zou moeten worden omtrent de verloedering aan de mastering kant, wat mijns inziens vele malen destructiever is dan 'n MP3-tje. Leg bijvoorbeeld maar eens 'n album van Coldplay (a rush of blood to the head) onder de loep ... dat kreng is zo extreem belabberd overcompressed gemasterd dat er (naast digitaal clippen) geen greintje dynamiek meer is te bespeuren. Buiten het feit dat dit helemaal niet bij de muziekstijl past heeft het hele masteringproces sowieso geen donder meer met muziek te maken maar (zoals hier eerder aangehaald) met wie het hardst kan.
Mijn punt is, ook zoals eerder aangehaald, om dingen in verhouding te zien en in de juiste context te plaatsen. In 99 van de 100 toepassingen (ook clubs / disco's) voldoet een goed geconverteerde MP3 gewoon meer dan prima tov de CD. Uitzonderingen als Hi-End fetishisten en ander PA-HiFi geneuzel daargelaten.
Groeten !
Ligt eraan of je de output gebalanceerd of ongebalanceerde gebruikt.
Bij ongebalanceerd gebruik gaat de +48 enkel naar je tip ("hot") en dat vindt 't ding doorgaans niet fijn. Bij gebalanceerd gebruik "ziet" de output de spanning niet.
Groeten !
Topic: geluid (SPL, dB) (30-11-2009 19:04:00)Bij ongebalanceerd gebruik gaat de +48 enkel naar je tip ("hot") en dat vindt 't ding doorgaans niet fijn. Bij gebalanceerd gebruik "ziet" de output de spanning niet.
Groeten !
JBL heeft inderdaad een informatief beginnersboek.
Check ook eens de whitepapers van Meyer, EAW, Rane, AES, etc.
Veel leesplezier !
Topic: 4 of 2 ohm ? (19-10-2009 12:17:00)Check ook eens de whitepapers van Meyer, EAW, Rane, AES, etc.
Veel leesplezier !
Ha Dré en andere mede-forummers,
Ik had idd m'n fout al opgemerkt en gecorrigeerd, dat is nu duidelijk.
Wat me op het verkeerde been had gezet was serieschakelen van passief gefilterde meerwegsystemen. Betreft kreet-o-logie is het idd 't handigste enkel de dempingsfactor te benoemen, moet men wel weten welke waardes er onder en welke er boven de deelstreep komen te staan, en dat is bij serieschakeling van passief gefilterde meerwegsystemen effe uitkijken dus.
Betreft de Macrotechs; da's nogal 'n verschil hè, de "oude" series of de nieuwe PWM I-techs . Heb onlangs 'n Macrotech Ref amp op de werkbank / testbank gehad en die vond 2 Ohm ook echt niet om te lachen ... Enig respect voor wat de fabrikant specificeert is wel op z'n plaats.
Groeten !
Topic: specificaties Stage-line PA-3000 (18-10-2009 19:58:00)Ik had idd m'n fout al opgemerkt en gecorrigeerd, dat is nu duidelijk.
Wat me op het verkeerde been had gezet was serieschakelen van passief gefilterde meerwegsystemen. Betreft kreet-o-logie is het idd 't handigste enkel de dempingsfactor te benoemen, moet men wel weten welke waardes er onder en welke er boven de deelstreep komen te staan, en dat is bij serieschakeling van passief gefilterde meerwegsystemen effe uitkijken dus.
Betreft de Macrotechs; da's nogal 'n verschil hè, de "oude" series of de nieuwe PWM I-techs . Heb onlangs 'n Macrotech Ref amp op de werkbank / testbank gehad en die vond 2 Ohm ook echt niet om te lachen ... Enig respect voor wat de fabrikant specificeert is wel op z'n plaats.
Groeten !
Mocht je in de buurt van Breda wonen dan wil ik ze wel even voor je op de meetbank leggen.
Groeten !
Topic: limiting/ervaring dbx driverack PA+ (18-10-2009 13:00:00)Groeten !
Van de drie behringer dingen die ik ben tegengekomen bij klanten waren er drie met obscure problemen. Nu ben ik geen grote installateur maar van de 4 driverack PA-tjes die ik heb geplaatst heb ik er 0,0 teruggehad. Moet wel bekennen dat ik die PA-tjes niet bij grote / belangrijke / risicovolle installaties en applicaties toepas, daarvoor gebuirk ik driverack 260's. Maar, moet ook bekennen dat ik 2 PA-tjes heb gehad die 'n keer uit- en aangezet moesten worden omdat er 'n in- of output geen signaal doorgaf. Geen idee wat de oorzaak was, het was snel en zonder dat iemand er last van had opgelost.
Maar goed, 't ging over limiters, opzich is dat behringer ding best uitgebreid en mooi maar zou het risico nooit willen nemen ivm de slechte ervaringen.
Over het algemeen voldoen die dpa limiters met instelbare knee / overeasy prima voor 9 van de 10 applicaties.
Groeten !
Topic: limiting/ervaring dbx driverack PA+ (17-10-2009 15:36:00)Maar goed, 't ging over limiters, opzich is dat behringer ding best uitgebreid en mooi maar zou het risico nooit willen nemen ivm de slechte ervaringen.
Over het algemeen voldoen die dpa limiters met instelbare knee / overeasy prima voor 9 van de 10 applicaties.
Groeten !
Je regelt je processor natuurlijk wel in voor één bepaalde ampset, anders ga je idd de mist in. De meeste amps heben overigens 32dB (40x) gain, maar je zult er net één tussen hebben zitten ...
Groeten !
Groeten !