Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Rekal

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van Rekal (Pagina: 3 van 10)

Topic: Eigen stroomkast ontwerpen (26-9-2016 02:58:00)
die combinatieautomaten is mss wel een heel goede tip !
maar wel veel duurder ! x4 ongeveer schat ik zo.

u zegt: Je mag over 1 meeraderige voedingskabel maar 1 groep aansluiten (net als in vaste installaties, in een buis of lasdoos mag maar 1 voeding zitten, nen 1010)

en via een multikabel dan ?
dat is toch ook 1 meeraderige voedingskabel! dat was mijn optie B namelijk !
eventueel de CEE naar de brug vervangen door een multikabel / harting.

ik moet zeggen dat ik hier erg veel kasten zie zonder die hoofdstroomschakelaar !
De showtec psa321 om als voorbeeld te geven.
of deze : https://i.imgur.com/HdQZXLG.jpg
of deze : https://i.imgur.com/Ih1THEI.jpg
of deze : https://i.imgur.com/TiqyTnX.jpg
Topic: Eigen stroomkast ontwerpen (26-9-2016 00:31:00)
Ik heb een voorlopige tekening gemaakt:

https://i.imgur.com/uTaLyQo.jpg

Ik heb daar toch enkele vragen over...

Mag ik die kast maken zonder 380V automaat ?
Zeker die 380V 16A uitgang twijfel ik of er geen krachtstroom automaat tussen moet,
gezien ik geen 380V apparaten of aan die uitgang koppel, hoop ik dat het niet nodig is ?
Ik wil eigenlijk geen 380V automaat naar de truss omdat bij een overbelasting dan alle kringen uit vallen.

Alle zalen waar ik kom staat al een 32A 380V automaat + Diff tussen de krachtstroomaansluiting aan de muur.

Dan valt op dat het allemaal dubbelpolige automaten zijn.
Ik zie echter veel event/bouw verdeelkastjes waar enkel de FASE onderbroken word d.m.v. een automaat.
In een huisinstallatie zie ik dat nooit , is altijd alles dubbelpolig. (oude installaties nagelaten)
Hoe zit dat? wat zouden hier de voor/nadelen zijn?

De bedoeling is dat is 3x16A (230V) kringen bij de kast heb, en 3x16A (230V) kringen in de truss middels een 16A 380V naar 3weg 230V verdeler

Een stapje verder word de monitoring van Volt en Ampere.
Ik zie paneelmeters zoals de ENTES EPM-04C-96 Programmeerbare 3-fasen inbouw-AC-multimeter EPM-04C-96 Spanning, stroom, frequentie, bedrijfsuren...
Dat kost wel wat met de bijhorende shunts (voor de Amperemeting)
Zijn daar nog goedkopere tips of algemene adviezen over?
Topic: Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen. (23-4-2016 22:03:00)
Ik heb een plaatje gemaakt met 8 antennes voor draadloze Shure ontvangers.
Het zijn dus totaal 4 ontvangers. (2 antennes per ontvanger (Diversity))

Wat is de beste methode voor de aansluiting / plaatsing van de antennes?

https://i.imgur.com/P9CcF0h.jpg
Topic: Versterker vermogen meten (19-4-2016 22:37:00)

Daniel schreef:

Rekal schreef:

Heb totaal geen idee wat ik er van mag verwachten!
Grappig om deze tekening van mijn broer weer boven water te zien komen. Wat kun je ervan verwachten? Helaas viel deze kast ons erg tegen, zowel in diepgang (daarvoor is de hoorn tekort) als in akoestische output. Later hebben we de 'echte' earthquake van 90 cm diep gebouwd, welke beduidend harder ging. Ik zou deze kast alleen bouwen wanneer je van plan bent meerdere kasten te bouwen, anders ben je beter af met een grotere hoorn.

Gr. Daniel
Fijn dat zeg je nu, haha.
Brandhout dus!
Topic: Versterker vermogen meten (19-4-2016 00:28:00)
Kwestie vermogen ben ik er (mogelijk) uit.

Ik weet dat ik subs samen 1800w RMS mogen hebben.
Ik weet dat 3dB een verdubbeling van vermogen is.

Dus kan ik niet gewoon tot het tikkend cliplampje gaan (dan geeft de versterker 3040w RMS)
Dus als ik dan de output 3dB lager zou draaien op de BSS heb ik 1520w RMS uit de versterker. (denk ik)
Volgens mijn wiskundige brein, en de regel van 3 kom ik dan op het volgende:
Zet ik hem 2.25dB lager dan zit op de beoogde 1900w RMS
Limiters nog afstellen op dat punt en klaar.

Of zit ik mis?
Topic: Versterker vermogen meten (18-4-2016 23:58:00)

Tom schreef:

rood is nooit goed.
Jij denkt dat je versterker een hele avond op en boven clip niveau betrouwbaar blijft werken?
Sterkte.....
In een goede wereld hebben je twee subs parallel aangesloten een weerstand van 4 ohm,
maar helaas is de wereld meestal niet zo goed als de uiterste continue aangesproken worden.

Googel maar eens rond wat er gebeurd als je versterker clipt. (hint: clippen is dat rode lampje wat steeds knippert.)

En als je harder wilt, koop dan gewoon een zwaardere versterker.
Er staan hier drie AA V6000 te koop, weegt wel wat, maar dan heb je ook echt betrouwbaar vermogen voor een leuke prijs.
Rood is nooit goed, maar wel praktisch bijna altijd het geval met de DJ's van tegenwoordig. (wie speelt er nu netjes 0dB?)
En na 3x iets gezegd te hebben gaan de meeste na 10min toch weer in het rood.
Heb al heel wat dj's gezien waar de ledjes op de mixer gewoon helemaal vol boven bleven staan.

Ik heb toch nooit gezegd dat de versterker heel de avond boven of tegen de clip gaat draaien!
Een versterker die met het cliplampje tikt bij bastonen kan dat prima hebben!
De vraag was, of de luidspreker (900w RMS) 1520w RMS kan hebben met tikkend cliplampje.

Ook gaf ik aan dat de versterker dan 67% belast word, lijkt me niet dat er dan uberhaupt cliplampjes zichtbaar worden.

En wie zegt dat ik harder wil? (ik wil juist de versterker begrenzen, maar weet niet hoeveel)
De versterker levert meer dan genoeg vermogen voor de subs, versterker is prima, maar 1200w RMS te veel in bridge.

Eigenlijk zou ik eens een speakerplot willen zien van de kast met de genoemde speaker.
Volgens mij kan ik dan een idee krijgen of de Xmax niet over z'n punt gaat met een bepaald vermogen.
Iemand een tip met welke software ik de hoornsubkast kan tekenen en de speaker er in hangen?
Topic: Versterker vermogen meten (18-4-2016 17:26:00)

Tom schreef:

rood is nooit goed.
Veel beter voor je versterker en boxen is in dit geval de boel gewoon 2xmono aan te sluiten.
Niet bruggen.

Dan hoeft je versterker niet op zijn toppen te werken, en blijven je boxen langer heel.
versterker levert,
Stereo: 2x 550 W @ 8ohm , 2x 950w @ 4ohm, 2x 1520 @2ohm
Bridge: 1x 1900w @8ohm, 1x3040w @4ohm

dat word dan 550w RMS op een speaker van 900w RMS
Lijkt me weer wat te min !

En als de eindtrappen pakweg 2000w RMS draaien op 2ohm (dat hebben de bassen nodig) (trappen kunnen 3040w RMS aan op 2ohm)
dan loopt hij op 67% van zijn max. kunnen, niet op zijn toppen toch?
Topic: Versterker vermogen meten (18-4-2016 17:20:00)

Dré schreef:

Rekal schreef:

Gainknoppen 70% zetten ongeveer, zal wel in de richting zitten, maar graag had ik iets meer zekerheid.
Gainknoppen zijn als een gaspedaal en zeker niet als een snelheidsbegrenzer. Gebruik ze dus ook niet op die manier (want dat grenst aan onzinnigheid).

Zoek de gain op van de versterker, koop een goede RMS limiter en stel deze zo af dat de versterker gemiddeld niet meer levert dan de luidspreker kan verwerken. Je bent dan halverwege thuis. Ik heb je namelijk nog niet gehoord over een subsonic filter (dus je hebt bumpers maar nog geen autogordels)... Zet het subsonic ongeveer op poortfrequentie in het geval van BR kasten (en op Fg in het geval van hoornkasten).
Is een BSS FDS336 geen goede limiter / subsonic filter / crossover ?
ik dacht het als volgt in te stellen (Butterworth): Subsonic filter (high pass filter): 40Hz dan crossen op 125Hz
Topic: Versterker vermogen meten (18-4-2016 00:52:00)
Kasten zijn zelfbouw volgens deze tekening: https://i287.photobucket.com/albums/ll143/eymedia/dj_stuff/cerwinvegaearthquakeb36yj2.jpg

Heb totaal geen idee wat ik er van mag verwachten!
Was aan het speculeren voor een NEXO LS1200 copy of RCF esw1018 copy.
Heb beide gehad vroeger. ben benieuwd wat deze kasten doen.
Lijken sterk op Cerwin Vega, geen idee welk model en of het om een exacte copy gaat.

Het is eigenlijk een proefproject.
Eventueel kan ik foto's online zetten van de bouw, vandaag nog aan bezig geweest.
Uiteraard dan wel op het zelfbouw gedeelte van deze site.
Topic: Versterker vermogen meten (17-4-2016 15:59:00)

Soundpower schreef:

Zolang dat rooie lampje maar knippert, en niet (bijna) continu brand zal je niet gauw brokken maken.
Maar ik mag hopen dat je ook je oren en die grijze drab ertussenin gebruikt, meestal hoor je de boel al flink vervormen voor je de boel aan bagger speelt.
Liever een te zware versterker dan een te lichte, speakers gaan sneller stuk van een clippende (dus te lichte) versterker dan van iets teveel vermogen erin pompen.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens dat je dat hoort. (ik ruik het meestal wel, maar horen toch niet)
Als je 2 baskasten hebt staan mss wel, maar vanaf het moment er bv 6 of meer opgesteld staan.
Kan het toch gebeuren dat je ergens 1 speaker kapot speelt, waarom vraag ik me dan af.
De andere 5 zijn nog prima.
Op het randje spelen is voor de ene speaker net te veel en voor de ander gaat het net goed.
De ene spoel word warmer dan de ander denk ik.
Die is dan iedere avond net even te heet geworden en na een paar jaar heb je een defecte speaker.
Terwijl als je netjes RMS waarde draait, doe je toch minimaal 15 jaar of langer met dezelfde speaker. (ong. 60x per jaar gebruikt)

Althans dat zit tussen mijn orden, kan het niet met absolute zekerheid zeggen.
Topic: Versterker vermogen meten (17-4-2016 14:58:00)
Wat ik dus denk te begrijpen, is dat je zegt dat ik ongestraft 6 uur of langer (hele avond)
het cliplampje mag laten knipperen op de bastonen zonder ik de speakers kapot kan maken.
Is dus 1512 W op een speaker die 900 RMS is.
Een DJ die niet het rood draait? waar vind je die?
Ik ben zelf geen DJ (dan kun je er beter op letten), maar verhuurfirma.
Zit een BSS FDS336 tussen het signaal en de versterker.
Topic: Versterker vermogen meten (17-4-2016 00:27:00)
Hoi hoi.

Ik heb een versterker die te zwaar is voor de luidsprekers die ik wil aansluiten.

Versterker is een Ram Audio Bux 2.0 (3040w RMS aan 4ohm (bridge)
spec sheet versterker: ramaudio.com/pdf/RAM_BUXSeries_catalogue.pdf
Hier wil ik 2 zelfbouw baskasten van 900W RMS 8 ohm aan koppelen. (parallel, geeft 1800w RMS aan 4ohm)
Gebruikte speakers zijn. RCF LF18G401
spec sheet: www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=251790&folderId=22488&name=DLFE-2218.pdf

Versterker is dus iets te zwaar voor de subjes.
Is er een manier om het vermogen wat de versterker geeft te meten ?

Clip lampjes zien is eigenlijk al te veel van het goede, (zal geen probleem geven heel kortstondig)
Maar dan nog, hoeveel moet ik terug schakelen.... ?
Gainknoppen 70% zetten ongeveer, zal wel in de richting zitten, maar graag had ik iets meer zekerheid.

Bestaat er een apparaat of iets waarmee ik meten hoeveel vermogen een versterker eigenlijk geeft
zodat ik mijn bassen niet te warm laat lopen?

alvast bedankt.
Topic: Subs stereo of mono sturen? (2-2-2016 00:27:00)
Erg leerzaam Dre,

Dank!
Topic: Subs stereo of mono sturen? (28-1-2016 18:11:00)
Ik stuur al jaren mijn sub kasten net zoals de topkasten stereo.

Echter nu doet zich volgende situatie voor:
Ik heb 2x Cerwin Vega B36 kasten laten bouwen.
Hier komt de RCF LF18G401 speaker in. (900w RMS op 8ohm)

Verder heb ik nog een Ram audio Bux 2.0 liggen in het schap.
2x 550W aan 8ohm is veel te weinig, dus dacht ik hem in brug te zetten.
dan heb ik 1x 3040W = 1520w per kast als ik ze parallel aan elkaar hang.
Volume op 3/4 en gassen maar////

Echter dan stuur ik de subs dus MONO....
Crossen op 120Hz ongeveer. (moet ik nog even in de praktijk horen/testen)

Is het gebruikelijk dat sub mono gaat, of toch liever Stereo?
Stereo betekend dat ik een zwaardere versterker moet kopen (2x 1000w RMS aan 8ohm)
wat zijn de voor en nadelen?
Topic: Nexo LS1200 tekening (21-1-2016 22:50:00)
In de tijd heb ik ook bij Ivo 2x Nexo ls500 en 2x RCF esw1018 gekocht.
Dat was gewoon pure vakwerk!

Echt doodzonde dat hij niks meer bouwt.
Momenteel probeer ik met hem in contact te komen, volgens mij is hij nog wel actief in licht en geluid !
www.vandenbrink-audio.nl/

ben nog niet helemaal zeker dat hij dat is!
Topic: Nexo LS1200 tekening (21-1-2016 02:12:00)
Beste allemaal,

Ik wil graag redelijk makkelijke Nexo Ls1200 kastjes in elkaar timmeren.
Heeft er iemand een uitgebreide juiste tekening?

Eventueel foto's van de binnenkant zijn ook zeer welkom.

Ik vond reeds dit:
wizardaudio.hu/hasznos/hangfal%20tervek/bass/band%20pass/NEXO%20LS1200.jpg
en dit:
tiggersound2.com/upload/imagesMember/2012/04/19/32590_1334768785.jpg
image.tiggersound.com/upload/imagesMember/2013/04/30/15521_1367324270.jpg
tiggersound2.com/upload/imagesMember/2012/02/28/7252_1330396303.jpg

echter, geen idee of de maten ook correct zijn.
Zijn er nog andere tekeningen in omloop?
Topic: Futurelight MH660 Pr.Er. Error ? (12-12-2015 00:31:00)
Het ijzertje in het stekkertje, wat normaal tegen het pootje drukt/klemt was uit het stekkertje verdwenen.
Dus het draadje zelf maakte gammel contact tegen het pootje op de print.

hetzelfde probleem een week later.
Draadje direct op het pootje gesoldeerd, krimpkousje er netjes over heen, en weer perfect...
Topic: Robe 250 AT vs Robe 250 XT (12-12-2015 00:27:00)
Om eerlijk te zijn is volgens mij de output tussen de MH660 en 250AT te verwaarlozen (beide nieuwe lamp)
Althans volgens mijn testje in de garage tegen het plafond.
binnen 3 weken komen ze naast elkaar te hangen en dan weet ik zeker meer!

tot dan....
Topic: Robe 250 AT vs Robe 250 XT (6-12-2015 01:10:00)
2 Robe Colorspot 250AT gekocht!
straks ophalen, ik laat iets weten!
Topic: Futurelight MH660 Pr.Er. Error ? (4-12-2015 23:16:00)
Het is niet zo simpel!
Het is inderdaad de sensor/eindmagneetje van de prisma.
getest bij een werkende movinghead:
magneetje komt bij sensor en de stappenmotor stop direct
als je het stekkertje van prisma sensor los haalt dan begint hij de stappenmotor een 5 sec te trillen (hij vind het eindpunt niet) en geeft Pr.Er. melding.
Ok, exact zoals bij de defecte movinghead. (we zitten warm)

Printje met voelertje voor prisma eindpunt gewisseld maar probleem blijft bestaan.
Hmmm.
Draden doormeten en deze zijn allemaal in orde.
Shit!...
De draden gaan niet zoals de rest van de sensors naar een print in de zei-arm, maar via een apart printplaatje onder het gobowiel.
vanaf het printje onder het gobowiel gaan er 4 draden naar de zei-arm print.
Gobowiel eindpunt en Prisma eindpunt zijn de gecombineerd op dat aparte printplaatje!
Als ik de stekker met de 4 draden los trek in de zei-arm print dezelfde melding, nu is dus zowel voor de GOBO als PRISMA geen eindpunt bekend.
Echter voor de GOBO komt er geen melding.
wat leer ik daar uit: Pr.Er. kan zowel gobo eindpunt error als prisma eindpunt error betekenen!
(want beide eindpunt sensors zijn los gekoppeld en lopen over dezelfde kabelboom)
volgende stap.
de 4 draden van printje in zei-arm naar dat extra printje uit meten, ook ok.
Shit,,, morgen moet de hele voorfront los om dat extra printje te wisselen,
als dit het probleem niet oplost dan moet het in de print in de zei-arm zitten.
Pffff. ik hoop het niet.

even ter controle, volgens de MH660 Service manual
inderdaad de stekker j8p (4 draden) voorziet beide sensors van een gedeelde PLUS & MIN en beide sensors hebben een aparte retour draad.
alleen ben ik weer een stap wijzen door het schema te volgen!
alle 3 de draden vertrekkende vanaf de prisma sensor zouden dus toch moeten doorbiepen op het stekkertje op de print in de zei-arm.
op positie j8p .... weer even meten... (meten is weten)

EN YES probleem gevonden.
De 3 draden kwamen netjes aan bij de print in de zei-arm,, op dat moment wist ik dat het voorfront er niet af hoefde en dat het printje onder het gobowiel niet defect was.
De pinnetjes op de print in de zei-arm even met een tangetje klein beetje krom gebogen zodat er meer spanning op het stekkertje komt/
probleem opgelost! en ik weer blij dat ik het gevonden heb! laugh :D