Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Willy
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 32 bijdrage(n) van Willy (Pagina: 2 van 2)
Topic: Alweer een noob vraag (18-3-2003 00:27:00)
Het is mij in ieder geval opgevallen dat de "ontwerpers" van car audio toch liefst zo weinig mogelijk rekening willen houden met de natuurkundewetten...
Wellicht dat je je vraag kunt stellen in een forum dat WEL over auto speakers gaat?Oke Dre.....jij snapt dus niks van car audio....
Mensen die serieus bezig zijn met caraudio kennen de natuurkundewetten net zo goed als jij. En gebruiken dezelfde tools (bijv WinISP en LSPCAD om een paar simulatiepakketten te noemen) voor het ontwerpen van goede sub kisten voor in een auto.
Echter in een auto zijn andere factoren van de kist belangrijk bij het ontwerp.
Voor acidchaos: kijk inderdaad eens op www.showyoursound.nl
Daar zitten erg veel caraudio fanaten (ikke ook... ) die je graag willen helpen. In ieder
geval zou ik niet alles in 1 kist stampen, want dat gaat nooit goed klinken. Bereken (of vraag iemand om voor je te berekenen) een goede bas kist. En zet een composetje (setje bestaande uit 2 midrange drivers, 2 tweeters en passieve filters) in de voordeuren (of de tweeters op het dashboard) en stuur dat alles aan met een goede 4 kanaals versterker. Dan ben je al een heel eind op de goede weg.Topic: => Mini Boxen (27-2-2003 16:52:00)
Dit is mijn autootje: showcase.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=75
De foto's zijn wel wat verouderd. Ik heb de deuren flink verstevigt, en de plastic kaartenbak vervangen door een mdf versie, bekleed met skai. Verder zijn de tweeters nu in de a stijlen verwerkt.
(allemaal aanpassingen die makkelijk ongedaan te maken zijn, en dus de auto niet in waarde laten verminderen...)
Topic: Alweer een noob vraag (17-3-2003 23:01:00)De foto's zijn wel wat verouderd. Ik heb de deuren flink verstevigt, en de plastic kaartenbak vervangen door een mdf versie, bekleed met skai. Verder zijn de tweeters nu in de a stijlen verwerkt.
(allemaal aanpassingen die makkelijk ongedaan te maken zijn, en dus de auto niet in waarde laten verminderen...)
Tja....het stereotype beeld van snotjongens met een golfje bestaat inderdaad niet voor niks....Die komen voorbij boomen met zeer slecht klinkende geluidinstallaties....en denken zelf dat ze een wereld installatie hebben. De mensen die ik ken van showyoursound zijn meestal echter hele relaxte mensen die met veel plezier bezig zijn met zeer serieuse installaties. Echter deze mensen vallen veel minder op als het stereotype snotjoch met golfje (of kadet, civic, enz...) dus ik kan me goed voorstellen dat er een vertekend beeld onstaat. Dat uiterlijk wat meer meespeeld in caraudio vind ik wel begrijpelijk. Van een auto is het ook de moeite om er wat moois van te maken. En bij sound quality wedstrijden is de kwaliteit en orginaliteit van de inbouw ook een onderdeel waarop er punten te scoren zijn.
Maar bij pa (met name de goedkopere merken) heb ik ook regelmatig de indruk dat die grote en artestiek gevormde poorten en hoorns ook meer een visueel doel hebben.
Topic: Alweer een noob vraag (17-3-2003 21:38:00)Maar bij pa (met name de goedkopere merken) heb ik ook regelmatig de indruk dat die grote en artestiek gevormde poorten en hoorns ook meer een visueel doel hebben.
Jep....stout van Dre.....je dacht zeker even iemand af te bluffen met een leuke term?
Haha....geeft niks..
Zelf heb ik trouwens niet veel ervaring met subkisten ontwerpen voor in auto's. Ik vind de speakers voor in de auto veel interesanter, want die bepalen een veel groter gedeelte van het geluid. Een sub in de auto is imo alleen bedoeld als aanvulling.
Wel heb ik dat boek van Vance Dickason doorgelezen...
Ik zelf heb een gesloten kistje in mijn auto. Afgaande op de simulatievoorbeelden uit het boek van dickason ben ik uitgegaan van een Butterworth afstemming (Q factor 0,707), omdat dat in combinatie met de beperkte ruimte in mijn auto (vw golf III) de meest vlakke responds zou opleveren. In een grotere auto zou ik eerder kiezen voor iets richting een Bessel afstemming (Q=0,577) om het responds zo vlak mogelijk te houden. Dat is wat ik bedoelde met de Q factor.
Ik ben het niet eens met dat bassreflex de slechtste keuze zou zijn voor in een auto. Een bandpass is namelijk nog stommer...
Met een bassreflex kun je toch een heel aardig resultaat halen in een auto. Zeker in een wat grotere auto. Echter blijf je altijd een piek houden rond de 40 hertz. Echter veel mensen waarderen dat juist (klinkt wat indrukwekkender, maar imo ook vermoeiend). Of ze trekken het recht met een equaliser.
Verder is er een hele tak van caraudio die de klank kwaliteit niet belangrijk vinden, maar alleen het volume. Daar worden zelfs veel wedstrijden in georganiseerd. Daarvoor worden baskisten ontworpen die moedwillig een piek van 4 a 5 db hebben in de basweergave, om een zo hoog mogelijk volume in de auto te bereiken. Om een zo hoog mogelijke score te halen is dus geen kwestie van zoveel mogelijk woofers en versterkers, maar is pure natuurkunde. De huidige wereldrecord auto in het idbl klassement is een nederlandse auto, een renault express met "slechts" 2 15 inch woofers. Deze haalt een score van 174 db.
Muziek kun je er echter niet in spelen...dit klinkt voor geen meter....
Wat ik eigenlijk wil zeggen met het hele verhaal is dat het mensen die serieus met caraudio bezig zijn het dus echt niet gaat om zoveel mogelijk goud en neon, maar net als professionele mensen in de PA wereld en in de homehifi gebeuren serieus ontwerpen om een zo mooi mogelijk geluid te creeeren.
Enne voor elk segment van geluid geld dat er veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn.
Topic: Alweer een noob vraag (17-3-2003 16:00:00)Haha....geeft niks..
Zelf heb ik trouwens niet veel ervaring met subkisten ontwerpen voor in auto's. Ik vind de speakers voor in de auto veel interesanter, want die bepalen een veel groter gedeelte van het geluid. Een sub in de auto is imo alleen bedoeld als aanvulling.
Wel heb ik dat boek van Vance Dickason doorgelezen...
Ik zelf heb een gesloten kistje in mijn auto. Afgaande op de simulatievoorbeelden uit het boek van dickason ben ik uitgegaan van een Butterworth afstemming (Q factor 0,707), omdat dat in combinatie met de beperkte ruimte in mijn auto (vw golf III) de meest vlakke responds zou opleveren. In een grotere auto zou ik eerder kiezen voor iets richting een Bessel afstemming (Q=0,577) om het responds zo vlak mogelijk te houden. Dat is wat ik bedoelde met de Q factor.
Ik ben het niet eens met dat bassreflex de slechtste keuze zou zijn voor in een auto. Een bandpass is namelijk nog stommer...
Met een bassreflex kun je toch een heel aardig resultaat halen in een auto. Zeker in een wat grotere auto. Echter blijf je altijd een piek houden rond de 40 hertz. Echter veel mensen waarderen dat juist (klinkt wat indrukwekkender, maar imo ook vermoeiend). Of ze trekken het recht met een equaliser.
Verder is er een hele tak van caraudio die de klank kwaliteit niet belangrijk vinden, maar alleen het volume. Daar worden zelfs veel wedstrijden in georganiseerd. Daarvoor worden baskisten ontworpen die moedwillig een piek van 4 a 5 db hebben in de basweergave, om een zo hoog mogelijk volume in de auto te bereiken. Om een zo hoog mogelijke score te halen is dus geen kwestie van zoveel mogelijk woofers en versterkers, maar is pure natuurkunde. De huidige wereldrecord auto in het idbl klassement is een nederlandse auto, een renault express met "slechts" 2 15 inch woofers. Deze haalt een score van 174 db.
Muziek kun je er echter niet in spelen...dit klinkt voor geen meter....
Wat ik eigenlijk wil zeggen met het hele verhaal is dat het mensen die serieus met caraudio bezig zijn het dus echt niet gaat om zoveel mogelijk goud en neon, maar net als professionele mensen in de PA wereld en in de homehifi gebeuren serieus ontwerpen om een zo mooi mogelijk geluid te creeeren.
Enne voor elk segment van geluid geld dat er veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn.
We hebben het nog over car audio? Het Cavity is het effect dat zeer lage tonen worden versterkt door de interieur ruimte van de auto. Een goed ontworpen subkist zal door dat effect zeer laag kunnen doorspelen omdat de kist in een beperkte ruimte (namelijk het interieur van de auto) staat te spelen. De ideale q factor voor een kist is dus afhankelijk van de inhoud van het interieur van de auto.
Topic: Alweer een noob vraag (16-3-2003 01:29:00)Dré schreef:
Je vraag gaat specifiek over auto speakers. Om eerlijk te zijn houden de meeste ontwerpers zich niet bezig met dit segment van "geluid". Er gelden hele andere regels bij "car audio" (zoals veel goud, neon en hoe meer flauwekul, hoe beter).Het is mij in ieder geval opgevallen dat de "ontwerpers" van car audio toch liefst zo weinig mogelijk rekening willen houden met de natuurkundewetten...
Wellicht dat je je vraag kunt stellen in een forum dat WEL over auto speakers gaat?
Mensen die serieus bezig zijn met caraudio kennen de natuurkundewetten net zo goed als jij. En gebruiken dezelfde tools (bijv WinISP en LSPCAD om een paar simulatiepakketten te noemen) voor het ontwerpen van goede sub kisten voor in een auto.
Echter in een auto zijn andere factoren van de kist belangrijk bij het ontwerp.
Voor acidchaos: kijk inderdaad eens op www.showyoursound.nl
Daar zitten erg veel caraudio fanaten (ikke ook... ) die je graag willen helpen. In ieder
geval zou ik niet alles in 1 kist stampen, want dat gaat nooit goed klinken. Bereken (of vraag iemand om voor je te berekenen) een goede bas kist. En zet een composetje (setje bestaande uit 2 midrange drivers, 2 tweeters en passieve filters) in de voordeuren (of de tweeters op het dashboard) en stuur dat alles aan met een goede 4 kanaals versterker. Dan ben je al een heel eind op de goede weg.
Het zijn maar lichte speakertjes, bedoeld voor rechtstreeks aan de autoradio. Dus veel vermogen zullen ze echt niet verbruiken.
Je kunt ook zelf een versterkertje in elkaar prutsen met een tda chippie ofzo. Velleman heeft daar wel zelfbouwpakketjes voor geloof ik.
Topic: => Mini Boxen (26-2-2003 12:58:00)Je kunt ook zelf een versterkertje in elkaar prutsen met een tda chippie ofzo. Velleman heeft daar wel zelfbouwpakketjes voor geloof ik.
De boxen direct aan je spelertje hangen zal niet zo goed gaan omdat die daar niet op berekend is. De weerstand van de boxen is veel te laag voor de uitgang van zo'n spelertje, die is namelijk gemaakt voor koptelefoons.
Je kunt wel het versterkertje van je pcboxen daarvoor gebruiken.
Topic: => Mini Boxen (26-2-2003 00:43:00)Je kunt wel het versterkertje van je pcboxen daarvoor gebruiken.
Pffff geen idee.....maar het zal niet bijster veel zijn schat ik zo in. Het is maar een licht speakertje zo te zien.
Topic: => Mini Boxen (25-2-2003 00:53:00)Normaal spelen autoluidsprekers in de deur ruimte, en dat is gemiddeld een litertje of 15...maar dat zal in dit geval wel niet de bedoeling zijn. Zulke speakers spelen dan min of meer free air...dus je kunt ze volgens mij best in een kleiner kistje zetten. Probeer idd eens een litertje of 5.
Met een condensator van 100 uF haal je de lage bassen uit het geluid.
Topic: => Mini Boxen (24-2-2003 10:05:00)Met een condensator van 100 uF haal je de lage bassen uit het geluid.
Pffff, gewoon in een gesloten kistje zetten, van een beetje handzaam formaat.
Eventueel in serie een condensator zetten om de lage bassen eruit te halen als dit nodig is.
Topic: Speakertje van een visatonFrs8 bouwen (18-2-2003 17:01:00)Eventueel in serie een condensator zetten om de lage bassen eruit te halen als dit nodig is.
WinISD werkt vrij eenvoudig en redelijk goed. Maar de grafiekjes die zien er iets te mooi uit voor de werkelijkheid.
Bij de meeste van dat soort proggies is het zo dat je de mogelijkheid hebt om het proggie de ideale grootte voor de kast te laten bereken, afhankelijk van welk soort afstelling je kiest. En verder kun je dan zelf de inhoud invullen, en dan kijken wat voor effect dat heeft op het gedrag van de luidspreker.
Topic: Nieuw merk: KIND versterkers? (15-2-2003 11:00:00)Bij de meeste van dat soort proggies is het zo dat je de mogelijkheid hebt om het proggie de ideale grootte voor de kast te laten bereken, afhankelijk van welk soort afstelling je kiest. En verder kun je dan zelf de inhoud invullen, en dan kijken wat voor effect dat heeft op het gedrag van de luidspreker.
Klopt, daaruit kun je afleiden dat de versterker niet de hogere stroom kan leveren bij die lagere weerstand. Het versterker gedeelte is dus wel stabiel bij 2 ohm, maar de voeding zou wat groter mogen (maw meer stroom leveren).