Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Bams
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 141 bijdrage(n) van Bams (Pagina: 2 van 8)
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (16-5-2013 10:01:00)
Eh jongens... het is 2013 he..showtec is echt geen A-merk, maar ze hebben ondertussen een redelijke track record als het gaat om kwaliteit. zie hun spullen ook terugkomen bij grote dry-hire bedrijven en die gaan echt geen meuk verhuren.
wees blij dat er nog bedrijven zijn die het aandurven om zo'n absurd product in de markt te zetten.
Topic: Skyrose (15-5-2013 16:17:00)wees blij dat er nog bedrijven zijn die het aandurven om zo'n absurd product in de markt te zetten.
Zelf maar even contact gezocht met IlenT om dit nu voor eens en voor altijd duidelijk te hebben.
Als eerste werd onderschreven dat een Skytracer geen laser is en dat de normen van het verdrag van Chicago worden gevolgd. lees, die genoemde afstanden voor High intensity lights.
Wel hanteert men het beleid dat binnen de laser-free zone een advies wordt opgesteld en dat daarbuiten een melding wordt gemaakt voor de luchtvaart. dit laatste voor bijvoorbeeld traumaheli's etcetera. Men juicht het doen van meldingen toe, maar het is geen verplichting als men buiten de kaders van het verdrag van Chicago valt.
Dit geld overigens niet enkel voor skytracers, maar voor iedere lamp die hinder of gevaar kan opleveren. skytracers zijn dan de meest logische optie, maar een spot a la Sharpy of een VL3500washFX kun je hier onder scharen..en wat te denken van een aantal blinders? ACL is niet voor niets een afkorting van Aircraft landing light...
Hoe goed ik overigens ook geïnformeerd ben, de beste man waar ik mee sprak gaf tussen de regels door ook aan dat het een grijs gebied is.
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (24-4-2013 10:10:00)Als eerste werd onderschreven dat een Skytracer geen laser is en dat de normen van het verdrag van Chicago worden gevolgd. lees, die genoemde afstanden voor High intensity lights.
Wel hanteert men het beleid dat binnen de laser-free zone een advies wordt opgesteld en dat daarbuiten een melding wordt gemaakt voor de luchtvaart. dit laatste voor bijvoorbeeld traumaheli's etcetera. Men juicht het doen van meldingen toe, maar het is geen verplichting als men buiten de kaders van het verdrag van Chicago valt.
Dit geld overigens niet enkel voor skytracers, maar voor iedere lamp die hinder of gevaar kan opleveren. skytracers zijn dan de meest logische optie, maar een spot a la Sharpy of een VL3500washFX kun je hier onder scharen..en wat te denken van een aantal blinders? ACL is niet voor niets een afkorting van Aircraft landing light...
Hoe goed ik overigens ook geïnformeerd ben, de beste man waar ik mee sprak gaf tussen de regels door ook aan dat het een grijs gebied is.
tof.. hij blijft geniaal he! hebben jullie de solar 575 of de K4?
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (23-4-2013 15:24:00)Het Solar systeem was een add-onn op de vloeistofprojector, zijn er maar een paar 100 van gemaakt. overigens deed een originele solar 250 met sound-input een paar jaar geleden ook grif 150 euro, en nu niet eens de helft. die worden ook al 25 jaar niet meer gemaakt. en daar is de markt toch nog groter voor gezien de ontelbare hordes pink floyd liefhebbers die allemaal zo'n ding in hun mancave wilden.
de mensen die nu vintage lighting kopen zijn allemaal de mensen die in hun jeugd waren ten tijde van deze bakbeesten, en nu door jaren werken in de mogelijkheid zijn deze dingen te kopen. denk je dat iemand die is opgegroeid met ledtechnologie dezelfde nostalgische waarde zal toekennen? die laatste heeft nooit zijn eerste liefde ontmoet en weer verloren onder het licht van een sloot uit de maat knipperende par36's....
maargoed. met tulpenbollen dacht ook iedereen dat ze nooit in prijs zouden zakken...
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (23-4-2013 08:20:00)de mensen die nu vintage lighting kopen zijn allemaal de mensen die in hun jeugd waren ten tijde van deze bakbeesten, en nu door jaren werken in de mogelijkheid zijn deze dingen te kopen. denk je dat iemand die is opgegroeid met ledtechnologie dezelfde nostalgische waarde zal toekennen? die laatste heeft nooit zijn eerste liefde ontmoet en weer verloren onder het licht van een sloot uit de maat knipperende par36's....
maargoed. met tulpenbollen dacht ook iedereen dat ze nooit in prijs zouden zakken...
de vintage clublighting markt is volledig overspannen. als je wil verkopen, doe het dan nu. Er komt een moment dat mensen niet meer mee gaan doen aan die ratrace, en dan valt de bodem er vanzelf onder uit en zakken de prijzen allemaal in, dan kun je er beter voor zorgen dat jij de eerste bent. Een krypton, maxiradar of venus zal altijd wel een zekere waarde behouden gezien hun imposantheid, maar niet meer dan een marktconforme waarde van een aantal 100en euro.
Paar jaar geleden betaalde je voor een optikinetics solarsysteem 2000 euro, nu gaan ze weg voor 600. en waarom; omdat men er achter kwam dat het eigenlijk niet meer dan een lampje is waar maar een hele kleine markt voor is; 100 verzamelaars zaten elkaar op te jutten totdat waarschijnlijk de vrouw van een van die verzamelaars zij: en nou is het klaar, je verkoopt de boel en we gaan op vakantie.
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (15-4-2013 22:52:00)Paar jaar geleden betaalde je voor een optikinetics solarsysteem 2000 euro, nu gaan ze weg voor 600. en waarom; omdat men er achter kwam dat het eigenlijk niet meer dan een lampje is waar maar een hele kleine markt voor is; 100 verzamelaars zaten elkaar op te jutten totdat waarschijnlijk de vrouw van een van die verzamelaars zij: en nou is het klaar, je verkoopt de boel en we gaan op vakantie.
Dank je voor je uitleg! geeft een heel ander beeld van het geheel.
qua stroom is het wel grappig dat we allemaal denken dat gasontlading en leds automatisch veel minder stroom verbruiken, terwijl je best wat par36 kwijt kunt op 32a :)
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (15-4-2013 15:17:00)qua stroom is het wel grappig dat we allemaal denken dat gasontlading en leds automatisch veel minder stroom verbruiken, terwijl je best wat par36 kwijt kunt op 32a :)
Sorry..maar ik kan die mening niet delen. Hoe gaaf de verlichting ook is.. als die naar beneden komt dan doet het nog steeds heel erg zeer. Als je al bescherming moet plaatsen omdat anders de constructieve ondersteuning van je truss beschadigd dan klopt er iets niet. 100% veilig is wat anders dan 99% kans dat het allemaal goed gaat.
dat je naar een ander forum verwijst om naar veiligheid over truss te kijken zegt dan weer genoeg; er is in nederland nog heel veel werk aan de winkel.
maar back on topic. hoeveel ampere trekt dit bij elkaar wel niet..zie de stroommeter al uit zijn lagers lopen als alles tegelijk aan gaat.
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (15-4-2013 09:03:00)dat je naar een ander forum verwijst om naar veiligheid over truss te kijken zegt dan weer genoeg; er is in nederland nog heel veel werk aan de winkel.
maar back on topic. hoeveel ampere trekt dit bij elkaar wel niet..zie de stroommeter al uit zijn lagers lopen als alles tegelijk aan gaat.
Ik hoop dat ik het verkeerd zie...... maar zo truss plaatsen... kom op zeg... dacht dat we verder waren met zijn allen.
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (9-4-2013 16:55:00)allemaal wat kleiner: link.marktplaats.nl/653471160
Topic: Belichting polyvalente zaal (9-4-2013 08:30:00)Evenementenbureaus zijn in mijn ogen vaak het putje waar geld in verdwijnt met je ogen open. ze nemen je veel werk uit handen maar ook de room op je taart ben je kwijt en dan blijft er alleen droge cake over. als je evenementen wil gaan organiseren die niet heel uniek zijn (fuiven in alle soorten en maten, schlageravonden of walking diners..vul zelf maar in) dan zou ik de organisatiebureaus alleen benaderen voor specifieke zaken.
Hieronder heb je een lijst van nederlandse bedrijven die specifiek evenementenrigging en dus ook takelpunten verzorgen, weet er geen in België. heb zelf goede ervaringen met Toprek rigging.
www.argh.nl/links/riggingbedrijven
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (8-4-2013 17:41:00)Hieronder heb je een lijst van nederlandse bedrijven die specifiek evenementenrigging en dus ook takelpunten verzorgen, weet er geen in België. heb zelf goede ervaringen met Toprek rigging.
www.argh.nl/links/riggingbedrijven
Lekkere plaat onder het filmpje! ooit in de highstreet gehoord na een korte crash van de lichttafel die vrijwel de hele dansvloer in het donker zette.
Topic: Belichting polyvalente zaal (2-4-2013 15:30:00)takelpunten is inderdaad iets wat je aan de specialisten moet overlaten. wat je vaak ziet is dat bij valse plafonds een takel wordt gemonteerd boven het plafond, waardoor je niets ziet van de takel tot deze zakt door een klein gat. bij een industriële look laat je die takel zelfs deel zijn van je look, zorg dat hij er versleten uitziet en het is een gaaf decorstuk tot je hem nodig hebt.
Wat je kan doen is een leverancier verantwoordelijk maken voor die takelpunten; die treed dan op als preferred supplier en verzorgt als tegenprestatie de takels. wil iemand die gebruiken dan betaalt hij een fee aan de preferred supplier of die supplier levert zelf de materialen. werkt goed als je al een vaste techniekpartner hebt.
Led verlichting is leuk, maar niet voordeliger als conventioneel als je het sporadisch laat branden, een goede ledspot die ook warme kleuren kan maken (en dat heb je wel nodig bij betonlooks) kost al snel een paar 100 euro, een halogeenspot verbruikt dan wel meer, maar is voordeliger in aanschaf, en genereert ook nog eens warmte, wat ook weer vaak gewenst is bij oude locaties.
kun je een beeld geven van waar we de locatie moeten positioneren? dorpsfeestzaal of een evenementenlocatie met een landelijk bereik?
Maak ook een keuze en pas daar je infrastructuur op aan en neem dit mee in je kostenafweging. een preferred supplier is vaak niet voordelig per klus, maar als je zelf alleen vier takelpunten, en een 63a krachtstroomaansluiting hoeft te verzorgen scheelt dit snel 10000 euro
Topic: Belichting polyvalente zaal (29-3-2013 08:17:00)Wat je kan doen is een leverancier verantwoordelijk maken voor die takelpunten; die treed dan op als preferred supplier en verzorgt als tegenprestatie de takels. wil iemand die gebruiken dan betaalt hij een fee aan de preferred supplier of die supplier levert zelf de materialen. werkt goed als je al een vaste techniekpartner hebt.
Led verlichting is leuk, maar niet voordeliger als conventioneel als je het sporadisch laat branden, een goede ledspot die ook warme kleuren kan maken (en dat heb je wel nodig bij betonlooks) kost al snel een paar 100 euro, een halogeenspot verbruikt dan wel meer, maar is voordeliger in aanschaf, en genereert ook nog eens warmte, wat ook weer vaak gewenst is bij oude locaties.
kun je een beeld geven van waar we de locatie moeten positioneren? dorpsfeestzaal of een evenementenlocatie met een landelijk bereik?
Maak ook een keuze en pas daar je infrastructuur op aan en neem dit mee in je kostenafweging. een preferred supplier is vaak niet voordelig per klus, maar als je zelf alleen vier takelpunten, en een 63a krachtstroomaansluiting hoeft te verzorgen scheelt dit snel 10000 euro
Truss is een preferred look die je moet liggen. ik zou eerder takelpunten voorzien waarin je afhankelijk van het evenement truss kan hangen met daarin theatrale/feestverlichting en verder gaan voor grote industriele spots die aansluiten bij je bestaande look.
Topic: Skyrose (21-3-2013 21:16:00)al wat meer duidelijkheid?
Topic: Skyrose (12-3-2013 21:29:00)And i agree to disagree....
Topic: Skyrose (12-3-2013 21:06:00)Ik adviseer niks. denk dat iedere lezer slim genoeg is om de informatie tot zich te nemen. ben handhaver milieu in een middelgrote gemeente,
en heb een grondige hekel aan wetgevers die zich indekken zonder de regelgeving up to date te hebben. let wel-het gaat hier om de skytracer-regelgeving. laserregelgeving is verder uitgewerkt, maar blijft dat de implementatie in nederlandse wetgeving nog niet op orde is.
Topic: Skyrose (12-3-2013 20:58:00)en heb een grondige hekel aan wetgevers die zich indekken zonder de regelgeving up to date te hebben. let wel-het gaat hier om de skytracer-regelgeving. laserregelgeving is verder uitgewerkt, maar blijft dat de implementatie in nederlandse wetgeving nog niet op orde is.
Heeft niks met mazen in de wet te maken. ben zelf handhaver dus weet hoe het werkt als mensen mazen zoeken.
Internationale wetgeving dient in nationale wetgeving geimplementeerd te worden, uitgezonderd EU-wetgeving.
Op dit moment is het zo dat als je de richtlijnen niet volgt als organisator zoals opgenomen in de genoemde wetgeving je verantwoordelijk bent, maar zolang enkel het gearceerde vermeld is heb je geen verplichting die melding te doen, anders dan je aan het gearceerde te houden.
dus zolang jij met je skytracer uit de genoemde afstanden blijft ligt de verplichting om aan te tonen dat je hindert bij de overheid zelf.
same voor het laserverhaal. dat wij als Nederlandse overheid jou graag anders doen geloven met ronkende folders doet hier niets aan af.
Deze voorschriften zullen de komende jaren worden opgenomen in de luchthavenbesluiten. zegt in deze genoeg; dat ILT dat maar snel regelt en breed bekend maakt, maar tot die tijd blijft het een schemergebied. lijkt me erg interessante stof voor advocaten mocht er ooit een dreamliner verongelukken doordat een laser de piloten verblind en de luchthavenbesluiten niet zijn aangepast.
Topic: Skyrose (12-3-2013 19:40:00)Internationale wetgeving dient in nationale wetgeving geimplementeerd te worden, uitgezonderd EU-wetgeving.
Op dit moment is het zo dat als je de richtlijnen niet volgt als organisator zoals opgenomen in de genoemde wetgeving je verantwoordelijk bent, maar zolang enkel het gearceerde vermeld is heb je geen verplichting die melding te doen, anders dan je aan het gearceerde te houden.
dus zolang jij met je skytracer uit de genoemde afstanden blijft ligt de verplichting om aan te tonen dat je hindert bij de overheid zelf.
same voor het laserverhaal. dat wij als Nederlandse overheid jou graag anders doen geloven met ronkende folders doet hier niets aan af.
Deze voorschriften zullen de komende jaren worden opgenomen in de luchthavenbesluiten. zegt in deze genoeg; dat ILT dat maar snel regelt en breed bekend maakt, maar tot die tijd blijft het een schemergebied. lijkt me erg interessante stof voor advocaten mocht er ooit een dreamliner verongelukken doordat een laser de piloten verblind en de luchthavenbesluiten niet zijn aangepast.
De regels zijn op dit moment nog niet geimplementeerd en hebben alleen voor lasers grote gevolgen. Skyroses zijn geen laser en hier gelden slechts zeer beperkte kaders in een klein gebied:
Daarnaast schrijft ICAO voor dat lichten met een hoge lichtintensiteit welke de luchtvaartveiligheid in gevaar kunnen brengen moeten worden uitgeschakeld, afgedekt of zodanig aangepast/gericht dat zij geen gevaar kunnen veroorzaken. In de nabije omgeving van de luchthaven moet daarnaast ook worden voorkomen dat lichten verwarring kunnen veroorzaken bij de vlieger. Daarom moeten lichten welke worden geplaatst in het naderingsgebied van een start- en/of landingsbaan worden uitgeschakeld, afgedekt of zodanig aangepast/gericht dat zij geen verwarring veroorzaken voor het vliegverkeer. Dit betreft een gebied variërend van 3000 tot 4500 meter voor de start en/of landingsbaan en 750 meter aan weerszijden van de verlengde hartlijn van de baan.
de exacte tekst uit de ICAO inzake licht niet zijnde laser:
Lights which may cause confusion
5.3.1.3 Recommendation.— A non-aeronautical ground light which, by reason of its intensity, configuration or colour, might prevent, or cause confusion in, the clear interpretation of aeronautical ground lights should be extinguished, screened or otherwise modified so as to eliminate such a possibility. In particular, attention should be directed to a non-aeronautical ground light visible from the air within the areas described hereunder:
a) Instrument runway — code number 4: within the areas before the threshold and beyond the end of the runway extending at least 4 500 m in length from the threshold and runway end and 750 m either side of the extended runway centre line in width. b) Instrument runway — code number 2 or 3: as in a), except that the length should be at least 3 000 m.
c) Instrument runway — code number 1; and non-instrument runway: within the approach area.
www.ilent.nl/Images/Informatiebulletin%20lasers%20en%20lichten%20met%20hoge%20intensiteit%20versie%201%2E0_tcm334-331523.pdf
ik snap dat de ILT op dit moment ze presenteert als wetgeving, maar de goede lezer weet beter.
voor de belgische lezers, en stukken duidelijker dan de nederlandse bureaucratie:
mobilit.belgium.be/nl/binaries/GDF12NF_tcm466-215732.pdf
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (7-3-2013 11:45:00)Daarnaast schrijft ICAO voor dat lichten met een hoge lichtintensiteit welke de luchtvaartveiligheid in gevaar kunnen brengen moeten worden uitgeschakeld, afgedekt of zodanig aangepast/gericht dat zij geen gevaar kunnen veroorzaken. In de nabije omgeving van de luchthaven moet daarnaast ook worden voorkomen dat lichten verwarring kunnen veroorzaken bij de vlieger. Daarom moeten lichten welke worden geplaatst in het naderingsgebied van een start- en/of landingsbaan worden uitgeschakeld, afgedekt of zodanig aangepast/gericht dat zij geen verwarring veroorzaken voor het vliegverkeer. Dit betreft een gebied variërend van 3000 tot 4500 meter voor de start en/of landingsbaan en 750 meter aan weerszijden van de verlengde hartlijn van de baan.
de exacte tekst uit de ICAO inzake licht niet zijnde laser:
Lights which may cause confusion
5.3.1.3 Recommendation.— A non-aeronautical ground light which, by reason of its intensity, configuration or colour, might prevent, or cause confusion in, the clear interpretation of aeronautical ground lights should be extinguished, screened or otherwise modified so as to eliminate such a possibility. In particular, attention should be directed to a non-aeronautical ground light visible from the air within the areas described hereunder:
a) Instrument runway — code number 4: within the areas before the threshold and beyond the end of the runway extending at least 4 500 m in length from the threshold and runway end and 750 m either side of the extended runway centre line in width. b) Instrument runway — code number 2 or 3: as in a), except that the length should be at least 3 000 m.
c) Instrument runway — code number 1; and non-instrument runway: within the approach area.
www.ilent.nl/Images/Informatiebulletin%20lasers%20en%20lichten%20met%20hoge%20intensiteit%20versie%201%2E0_tcm334-331523.pdf
ik snap dat de ILT op dit moment ze presenteert als wetgeving, maar de goede lezer weet beter.
voor de belgische lezers, en stukken duidelijker dan de nederlandse bureaucratie:
mobilit.belgium.be/nl/binaries/GDF12NF_tcm466-215732.pdf
sn250 effecten (zoals die eerder genoemde coemar robot) kan zonder aanpassingen een msd200 in gestoken worden.
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (7-3-2013 09:15:00)Ik kan voor lampen aanraden om Vezalux in zundert te bellen. vragen naar barry.
www.vezalux.nl
Hebben een grote loods vol met voorraad en ingangen bij veel collega's. Toen ik ooit lampen nodig had voor een opti strobeflower hadden ze zelfs de mogelijk om de lampen nieuw te laten maken.
als zij het niet kunnen leveren wordt het in nederland lastig. schrik overigens niet van hoge prijzen van specialtylamps in uitloopvoorraad.
www.vezalux.nl
Hebben een grote loods vol met voorraad en ingangen bij veel collega's. Toen ik ooit lampen nodig had voor een opti strobeflower hadden ze zelfs de mogelijk om de lampen nieuw te laten maken.
als zij het niet kunnen leveren wordt het in nederland lastig. schrik overigens niet van hoge prijzen van specialtylamps in uitloopvoorraad.