Drumcomputers & livesets
(27 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
ExorbisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2002 Laatste: 13-5-2005 Berichten: 2 | 28-11-2003 21:55 |
Ik ben momenteel info aan het vergaren wat betreft een drumcomputers die ik ga gebruiken voornamelijk bij livesets. Nou had ik een leuk lijstje gemaakt voor apparaten die in aanmerking komen vanwege hun kwaliteit : -Akai MPC 200XL -Roland MC-909 -Elektron Machinedrum -Roland MC-307 Nou heb ik meer ervaring met de Korg computers, maar vind dat ze te "typisch korg" klinken, en ben daarom anderen gaan verkennen. Spijtig genoeg heeft aleen de Akai een sampler aan boord wat ik hard nodig heb, maar weet dus niet zeker of ie wel real-time bij livesets relaxt is. Op het eerste gezicht zou je de Korg ES 1 voorstellen, maar zoals ik eerder zei, kan je gewoon te snel horen dat het geluid wat eruit komt bij die dingen, te "korg-achtig" is. Vandaar, ideeën, suggeties en opmerkingen welkom ! | |
... | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 28-11-2003 22:46 |
Ik zou zeker gaan voor de Akai MPC 2000 XL. Of misschien de nieuwe, kleinere, mooiere en goedkopere MPC 1000. www.akaipro.nl Deze laatste zou al verkrijgbaar moeten zijn. Wel geen timestretch naar het schijnt. Een Roland MC-909 is ook aan te raden. Deze heeft ook een sampler aan boord in tegenstelling tot wat je zegt. Kijk ook zeker eens naar de nieuwste Electrible modellen van Korg. www.korg.com/gear/product_info.asp?a_prod_no=ESX1&category_id=2 Daar zitten buizen in om het geluid warmer te doen klinken (vind ik persoonlijk een gekke kost maar ja). Nadeel (?) van de Akai MPC 2000XL is dat ze weer al een paar jaar ouder is; je krijgt bij de standaard uitvoering maar 2 mb geheugen (voor de sampler), en er is ook geen usb-aansluiting voorhanden bvb. Wel zijn er onlangs drie Limited Editions (LE) uitgegeven die wel mooi zijn vind ik (o.a. light-in-the dark drumpads en reflecterende verf op het achterpaneel). Als ik van jou was, ging ik voor de nieuwe Akai MPC 1000 met een M-Audio Radium 49 of Radium 61 controller. In de Elektron Machinedrum zit inderdaad geen samplerfunctie, daarom zou ik die ook niet nemen (kost ook ongeveer hetzelfde als een MPC 2000xl). | |
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 29-11-2003 10:15 |
wel s gedacht aan roland mc 307 voor dj's en perfect voor live leuk spul en niet te duur. zoek ff op bij roland of google 307 is samengesteld met gegevens van de 303 en 505 occasion te vinden voor om en nabij 280,00 groet | |
it's just one of those Day's ,they come and they Go. | |
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 29-11-2003 10:16 |
sorry-307 had je al vermeld. zeker aanrader voor gigs groet | |
it's just one of those Day's ,they come and they Go. | |
MuuskEStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2003 Laatste: 3-8-2006 Berichten: 73 | 30-11-2003 12:01 |
Misschien ff een dom vraagje maar..... Op die rolands die je noemt zitten dus schijnbaar geen samplers. Wat zou hier het nadeel van zijn tijdens een live optreden? Of anders geformuleerd, wat is het voordeel van een sampler bij een live-optreden. Ik zelf ben nl. ook aan het rondkijken voor een leuke groovebox. Ik zelf kwam ook uit op de welbekende 307 en/of 505. Verder heb ik nog een paar leuke Yamaha grooveboxen gezien. Nu hebben volgens mij geen van allen een sampler, ik vraag me af in hoeveree dit een gemis is. Ik wil hem trouwens gaan gebruiken als aanvulling bij een 2 x TT set. Dus tussen nummers door zelf beats en synth lines gooien en intro's / outro's. | |
Ugly.....but well hung!!! | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 30-11-2003 14:14 |
MuuskE schreef: Op die rolands die je noemt zitten dus schijnbaar geen samplers.Wat zou hier het nadeel van zijn tijdens een live optreden? Vocals. Met een synth of groovebox kun je geen stukken gesproken of gezongen tekst afspelen (ik bedoel; je kunt ze niet via het apparaat zelf afspelen - met de groovebox een sampler aansturen kan wel natuurlijk, als het apparaat in kwestie dat kan natuurlijk).Wel zitten er in de meeste grooveboxen en aanverwanten stemmen, maar veel meer dan een kreetje ("Come on!" - "Yeah!" - ...) is dit niet. Instrumentale muziek kan erg leuk zijn, maar af en toe een stukje vocal gebruiken maakt de muziek veel minder eentonig (hangt natuurlijk van het genre af). Ik zelf ben nl. ook aan het rondkijken voor een leuke groovebox. Ik zelf kwam ook uit op de welbekende 307 en/of 505. Verder heb ik nog een paar leuke Yamaha grooveboxen gezien. Als ik zou mogen kiezen tussen een Roland MC-505 en een Yamaha RM1x, ik zou de laatste nemen.Wel vind ik dat een Akai MPC 1000 de voorkeur geniet (compact, licht, lekker grote (en goeie) drumpads, vier toewijsbare uitgangen, usb aansluiting, compactflash (kaartjes tot 2Gb), sampler aan boord, mooier, Akai, ...). Vergeet bij je groovebox wel geen keyboard controller te kopen, dat is echt een (bijna) noodzakelijke toevoeging om synth en bass stukken te kunnen programmeren. Nu hebben volgens mij geen van allen een sampler, ik vraag me af in hoeveree dit een gemis is. Hangt af van het genre die je speelt. Als je bvb. house of R&B speelt zul je moeilijk zonder kunnen.Ik wil hem trouwens gaan gebruiken als aanvulling bij een 2 x TT set. Dus tussen nummers door zelf beats en synth lines gooien en intro's / outro's. Dat zal alvast lukken want praktisch alle grooveboxen hebben een 'tap' toets of iets dergelijks waar je de BPM mee kunt ingeven.Ik heb zelf een Roland D2 en ben hier heel tevreden mee. Onlangs heb ik er een case voor gebouwd zodat hij zonder schade mee kan naar feesten e.d. Ik heb wel geen controller en dat ervaar ik toch als een gemis. Om drum sequences te programmeren gaat het nog goed zonder extern keyboard, maar synt en bass lijnen zijn toch een aardig stuk moeilijker te programmeren zonder. | |
MuuskEStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2003 Laatste: 3-8-2006 Berichten: 73 | 30-11-2003 17:43 |
Hey Snake...bedankt voor de info. Ik zelf was ook nog deze (meer op synth georienteerde) yamaha groovebox tegengekomen. www.vintagesynth.org/yamaha/dx200.shtml De synth geluiden klinken erg lekker moet ik zeggen, maar volgens mij is de sequencer een beetje beperkt. Misschien dat jij nog iets over deze groovebox hebt te zeggen? Alle commentaar is welkom. Als je bij deze box de gemaakte synth geluiden wilt gebruiken met de sequencer, ben je dus beperkt tot een zich herhalend patroon van 16 "beats", of zie ik dit nu verkeerd? In hoeverre verschillen de MC-505, RM1X met deze DX-200? THX | |
Ugly.....but well hung!!! | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 1-12-2003 21:39 |
2 x bewerkt. Laatst door Snake op 1-12-2003 22:01 THX Graag gedaan. De DX200 is inderdaad een lekker beestje vind ik zelf, ook heel erg klein. Ik heb hem al verschillende keren zien liggen in diverse winkels maar aan een test ben ik nog niet toegekomen (shame on me ). Het is volgens mij een goeie synth voor de prijs. Het leuke is dat er erg veel knoppen zijn om de de sounds te manipuleren (FM synthesis = Frequency Modulating synthesis, geen Wavetable synthesis dus extreem tweakable). Lijkt me echt een goede budget synth. Het sequencer gedeelte is op het eerste gezicht wat minder maar ik ben er zeker van dat je er wel mee weg zal kunnen. Tenzij je een rack vol soundmodules en synths hebt (dan zou je beter naar een ander toestel moeten kijken). Kijk hier voor een uitgebreide review van de DX200: www.sonicstate.com/articles/article.cfm?id=23 En hier voor een review van de AN200 (ongeveer hetzelfde maar dan toch weer niet - AN200 is analog, DX200 is FM): www.sonicstate.com/articles/article.cfm?id=21 Als je bij deze box de gemaakte synth geluiden wilt gebruiken met de sequencer, ben je dus beperkt tot een zich herhalend patroon van 16 "beats", of zie ik dit nu verkeerd? de specs van de DX200:www.yamahasynth.com/pro/dx200/index.html Bij 'Step Sequencer' staat er als type 16 steps x 4 parts per pattern. Een 'pattern' (wordt ook soms 'sequence' genoemd) is een 'stuk' vergelijkbaar met een band die speelt of verschillende instrumenten die samen klinken. Aangezien er 4 parts staat wil dat zeggen dat onze "band" uit vier leden bestaat, met andere woorden er kunnen maximaal 4 muziekanten hun ding doen (iedere muziekant speelt maar één instrument uiteraard). Soms wordt het woord 'track' gebruikt in plaats van 'part'. Die 16 steps is mij nu nog niet helemaal duidelijk. Ik geloof wel dat Yamaha bedoelt dat er maar 16 bars te programmeren zijn (geen 16 beats; in één bar met lengte 1 (is meestal het geval) ziten er 4 beats). Als dit zo is zul je dus geen stukken kunnen programmeren waar de muziek verandert over een lengte van bvb 32 bars. Allez ik denk toch dat het zo in elkaar zit maar ben er niet zeker van. Wel vind ik die 4 tracks of parts een beetje heel weinig. Op mijn Roland D2 zijn dat er 8 (maar eigenlijk zijn dit er 16 want het drumgedeelte maakt ook hier gebruik van -> drumgedeelte wordt dan als het ware opgesplitst in 8 tracks en als je de 'rythm mute' status verlaat worden deze instellingen opgeslaan. om een lang verhaal kort te maken in feite kun zijn er 16 tracks dus), op de Akai MPC 1000 64. Ik vind dus ook dat de sequencer wat te beperkt is en zou zeker naar iets anders kijken (is verder wel een mooie synth maar wat heb je daaraan als je weinig aan het drumgedeelte kunt sleutelen). Over de MC-505 en de RM1x: Deze twee kun je niet echt vergelijken met de DX200 want ze zitten toch een prijsklasse hoger. Grootste nadeel van de MC-505 t.o.v. de RM1x is dat deze laatse een grafisch scherm heeft en de Roland niet (twee regeltjes tekst en twee LCD-paneeltjes. Zoals je weet heeft de D2 van Roland ook maar twee LCD-paneeltjes als screen en ik vond dit in het begin helemaal niet erg om mee te werken, maar als je zelf patterns e.d. gaat maken moet je een lijst samenstellen om te weten wat waar staat; zoniet vind je een bepaald stuk niet direct terug. Ook heeft de RM1x erg veel knoppen, en 8 daarvan zijn softwarematig te linken aan diverse functies. De MC-505 heeft wel een D-Beam controller (vergelijkbaar met Alesis Airsynth en Alesis AirFX) maar hier moet je wel graag mee werken natuulijk. De D2 die ik hier thuis heb heeft dezelfde sounds aan boord als de MC-505 (gebruikt dezelfde soundengine), en die klinken erg goed moet ik zeggen. Wel zitten er bij de 'preset patterns' heel wat deuntjes die "cheesy" in de oren klinken (is niet erg eigenlijk want die gebruik je dan niet natuurlijk). De sounds schijnen beter te zijn als de RM1x maar dit zou ik wel met een flinke korrel zout nemen -> alleen doorwinterde synthfreaks zullen daar eventueel een opmerking over maken (niet wakker van liggen dus). De RM1x heeft een diskettestation, dat erg handig is voor als je sequences, parts, patches e.d. wilt uitwisselen of van het net wilt halen. Dit vind ik zelf wel belangrijk want als je een groovebox hebt die dit (o.i.d.) niet heeft moet je een usb-midi interface kopen wil je hetzelfde doen. Even resumeren: Wil je een goed apparaat waar je veel mee kunt: neem de RM1x. Wil je kunnen samplen of heb je gewoon meer centen voorhanden: ga dan zeker voor de MPC1000 (of nog beter - maar duurder, en groter, en zwaarder ... - de MPC2000XL). Ik raad je aan om deze toestellen es uitgebreid te gaan bekijken en testen in een winkel (neem hier rustig je tijd voor, meerdere uren - de uitbater moet niet komen zeuren want het gaat toch over een aankoop van erg veel euro's), neem dan gewoon het apparaat dat je het lekkerste vindt -> je moet er trouwens zelf op spelen nietwaar. Pff. Hele lap tekst zeg . | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 1-12-2003 21:53 |
Hmmm. Ik denk dat ik voor Snake maar een "effectenbaknerd" status aan moet maken (nerd uiteraard in de goede betekenis van het woord ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 1-12-2003 21:58 |
Dré schreef: Hmmm. Ik denk dat ik voor Snake maar een "effectenbaknerd" status aan moet maken (nerd uiteraard in de goede betekenis van het woord ;-)'t Is wel niet zo eenvoudig om al dat jargon om te vormen in begrijpelijke mensentaal, maar ik doe m'n best natuurijk. | |