Forum > Newbie Forum

Xlr vraagje over audio

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
16-11-2003 14:02
BEste mede forumleden.

Ik wil graag een case (zoiets: www.new-line.nl/v/5603)maken waar het volgende inkomt. Dateq Apollo, Numark cdn 88 en een 19 inch rek voor de xlr outputten.

Nu heb ik eerst even gezocht. Ik vond dat 1 ( min ) & 2 ( plus ) is. En 3 dan? Dat is de massa, maar wat moet ik daaraan doen? Wat moeten er voor XLR komen voor:

microfoon (output?)

2 cd-spelers (output?). (is voor 2 extra cd-spelers.)
2 draaitafels (output,?) hoe zit het hierbij met de 3dedraad?
Kan je niet iets maken dat je geen voorversterker nodig hebt? Of moet ik gewoon weg nog een extra luik erin maken?

(Ps Dre kan je die regel nog even uitleggen? Want ik ziet het vanaf een mengpaneel: Dan is een cd-speler,microfoon ed juist een ingang, terwijl jij zegt dat het een output is.)
RobertoStandaard Lid
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
16-11-2003 14:06
in xlr moet volgens mij geen 3de draad. Dus alleen links en rechts, bij dmx komt er nog aarde bij.

Maar zeker weten doe ik het niet.
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
16-11-2003 14:09
www.new-line.nl/default.asp?i=34

Hier staat het allemaal (behalve de uitleg op je laatste vraag)
Door internet beperkt
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
16-11-2003 14:09
xlr 1 =ground, 2= heet /+ 3= koud/-, als je cd speler ofsow aansluit en met 2 xlrs wilt werken, gebruik je dus alleen ground en+link en de andere xlr +rechts
DJ SietseStandaard Lid
16-11-2003 14:10

roberto schreef:

in xlr moet volgens mij geen 3de draad. Dus alleen links en rechts, bij dmx komt er nog aarde bij.

Maar zeker weten doe ik het niet.
Dat is dus fout. Bij gebanlanceerde aansluitingen is de derde draad wel degelijk aangesloten. Bij ongebalanceerde aansluitingen word de 3 met de 1 verbonden.
Door internet beperkt
18-11-2003 10:20

DJ Sietse schreef:

Kijk op dat gebied ben ik gewoon een vette noob, ik snap er dus vrij weinig van. Ook van de andere topics die ik heb gezocht. Voor cd-spelers weet ik het nu wel.

Maar hoe kan je die die 3de draad kwijt raken? 3 draad is toch tegen de ruis? Volgens mij had Tom
hem bij z'n voeding gedaan?

Wanneer is iets gebalanceerd en waarneer niet?

Alvast bedankt
DJ SietseStandaard Lid
18-11-2003 12:04

Djblackdevil schreef:

DJ Sietse schreef:

Kijk op dat gebied ben ik gewoon een vette noob, ik snap er dus vrij weinig van
Wat snap je dan niet. De termen? Cold voor de min en Hot voor de plus?
Maar hoe kan je die die 3de draad kwijt raken? 3 draad is toch tegen de ruis?
Die derde draad is tegen storingen van buitenaf.
Wanneer is iets gebalanceerd en waarneer niet?
Gebalanceerd is als pin 3 aangesloten is (op beide apparaten natuurlijk). Als die derde draad er niet is dan spreken we van een ongebalanceerd.
Door internet beperkt
18-11-2003 19:57
cd-speler/draaitafel/microfoon is toch input? dat betekent dat chassis female moeten zijn en connectors (voor de snoeren) male toch?

Als ik nou 5 polig xlr neem, dan hoef ik geen 2 x 3 xlr om stereo te krijgen, toch?

Maar een gozer hier zegt, in de pro geluids busines, gebruiken ze standaard 2 x 3, waarom dit? 1 x 5 is toch veel makkelijker?

Volgens diezelfde gozer, kan je ongebalanceerd (tulp) wel aan gebalanceerd (xlr)vastzetten, zonder dat je problemen krijgt
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 23-11-2024
18-11-2003 20:29

Djblackdevil schreef:

cd-speler/draaitafel/microfoon is toch input? dat betekent dat chassis female moeten zijn en connectors (voor de snoeren) male toch?
Op je mengpaneel zitten INputs voor cd, mic etc. Die sluit je aan op de OUTput van de cd-speler, microfoon etc.

Djblackdevil schreef:

Als ik nou 5 polig xlr neem, dan hoef ik geen 2 x 3 xlr om stereo te krijgen, toch?
Ja. Een ongebalanceerde aansluiting (bijvoorbeeld een cd-speler of draaitafel) kan zelfs stereo door één 3-polige XLR.

Djblackdevil schreef:

Maar een gozer hier zegt, in de pro geluids busines, gebruiken ze standaard 2 x 3, waarom dit? 1 x 5 is toch veel makkelijker?
De gozer heeft gelijk, dat is inderdaad de standaard. 1 5-polige XLR sluit misschien iets sneller aan, maar het is wel minder flexibel. Verder maakt het niet veel uit (ook in prijs niet).

Djblackdevil schreef:

Volgens diezelfde gozer, kan je ongebalanceerd (tulp) wel aan gebalanceerd (xlr)vastzetten, zonder dat je problemen krijgt
Die gozer heeft alweer gelijk. Zoek even op het forum, hoe dit werkt is al meerdere keren uitgelegd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 26-11-2024
19-11-2003 01:47
Vincent heeft mij vandaag gebeld. Hij wilde 2 draaitafelingangen naar buiten voeren. Aangezien dat sowieso een "non standaard" aansluiting is (en omdat hij wat ruimteproblemen had volgens mij) heb ik hem geadviseerd voor de draaitafel toch maar een XLR-5 te gebruiken (het is per slot van rekening een standaard dus gebruiken dat ding). Kun je keurig de massa van de draaitafel op pin-1 gooien, heet links op 2, "koud links" op 3 etc. etc. Daarna zelf een verloopje maken van XLR-5 naar 2 x contra tulp + een krokodilletje voor die derde draad van een draaitafel.

Alle andere dingen (microfoon en output) worden wel volgens de "gangbare" regels aangesloten (op XLR-3).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)