Forum > Licht

DMX kabel maken

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
20-5-2015 12:01
Ik ben bezig dmx kabels te maken zoals ik dat al jaren doe.
Tasker C801 en Neutrik xx B plugggen.

Ik soldeer normaal de massa op 1, rode draad op 2 en de witte draad op 3
Net zoals mijn audio XLR kabels.

Nu lees ik echter dat DMX eigenlijk de plus (rode draad) op 3 moet hebben en min (witte draad) op 2.
Althans dat is de Amerikaanse standaard.

Het maakt niks uit omdat je het aan beide kanten "verkeerd" soldeert, maar hoe zit dat nou eigenlijk?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-5-2015 12:13
Maakt technisch niet uit. Mijn ezelsbruggetje is altijd "witheet" (dus witte draad aan heet). Een andere is roodrechts (maar dan moet je wel weten dat rechts overeenkomt met koud (zie jack stekker)). Maar echt een "regel" is er volgens mij niet. De kleuren variëren ook nogal van merk tot merk (sommige merken hebben helemaal geen "witte" ader).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
20-5-2015 12:20
Officieel bestaat DMX als 3 polig niet eens.
Verder zijn er voor zover ik weet ook geen "officiële" standaarden voor kleurcodering, mede doordat elk type/fabrikaat kabel weer andere kleuren gebruikt.
Volgens goed gebruik werken de meesten met "heet" op 2 en "koud" op 3, maar dat kan ook discutabel zijn.
Er zijn bijvoorbeeld kabels met blauwe en witte draden, wat is dan heet en koud?
Ook kan het heel goed zijn dat de fabrikant van een kant en klaar gekochte kabel zich niets van dit gebruik heeft aangetrokken, en juist anderom redeneert.

Ik zou gewoon proberen je eigen kabels consequent hetzelfde aan te sluiten en er voor de rest vooral niet wakker van te liggen. wink ;)

Edit: tja daar heb je het al... Ik zie net dat Dré wit heet vindt.
Rood doet mij echter aan vuur denken, en wit aan ijs, dus ik vind rood hier de "hete kleur" laugh :D
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
20-5-2015 13:44
Ik pak standaard ook altijd wit als min/koud en rood of blauw/geel als heet.
Evenals koperkleurig als heet en zilverkleurig als koud.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-5-2015 15:19
Idem hier, ook omdat bij luidsprekers rood (voor zover ik weet) altijd gebruikt wordt voor de plus en wit of zwart voor de min.

Maar het maakt natuurlijk niets uit, zolang je het aan de andere kant van de kabel op dezelfde manier doet. Als aan één kant van de kabel een connector moet worden vervangen (gebeurt natuurlijk niet veel) dan meet ik hem sowieso door. Ik ga er dus nooit vanuit dat rood wel "heet" is.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)