Forum > Geluid

Digitale speaker processor instellen?????

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LandoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-3-2011
Laatste: 24-9-2014
Berichten: 5
23-5-2014 21:38
Vandaag is mijn digitale speaker processor binnen gekomen.

Heb zojuist de spanning erop gezet en kom tot de conclusie dat ik toch te weinig kennis op dit moment heb om de processor goed in te stellen.

Wat moet ik allemaal weten om het juist in te stellen?

Gaat hier om de volgende opstelling:

2x Dap X15
2x Dap X18B

1x Dap P2000
1x Dap Vision 2400
1x Dap DCX-24
Owyeah!
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
23-5-2014 22:42

lando schreef:

Wat moet ik allemaal weten om het juist in te stellen?
Best veel eigenlijk en dit is niet zo maar "even" uit te leggen maar goed.
Als je een beetje redelijk engels kent zou je het boek van
Bob mcCarthy kunnen bestellen daar staat zo'n beetje alles in wat je nodig hebt maar is geen makkelijke kost.
bobmccarthy.com/publications/
en verder een site met veel info over metingen

Je kan ook eens een blik op mijn blog werpen

timobeckmangeluid.wordpress.com

Verder helpt meten met een analyzer ook best veel mits je de kennis hebt om de data op je scherm juist te interpeteren.
Programma's die her en der gratis of te koop zijn: REW/SAT-live/SYS-tune/spectrafoo/studio 6 digital (veel verschillende apps)/LAMA/SIM3(erg duur)/SMAART7.5/MLS en vast nog een legio aan andere prog's die ik hier vergeet......

Mocht je hier mee aan de gang gaan volg een cursus en vraag alles wat je maar kan bedenken oa. hier en op andere fora
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
23-5-2014 22:52
Ik ben het met je eens Timo, maar ik denk dat het zijn doel met dit setje voorbij schiet. Ik denk dat we de op in deze prijsklasse meer helpen met een zinnig crossover punt, time alignment op het crossover punt (allpass is toch een brug te ver lijkt me), de juiste filters en de juiste limiter instellingen.

Overigens is dat allemaal informatie die prima hier op het forum te vinden is, dus ik stel eigenlijk voor dat de OP eerst zelf met een voorstel komt...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
23-5-2014 23:36
Niemand is ooit dood gegaan aan een beetje studeren wink ;)
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
23-5-2014 23:37
Daarom gooi ik m wat zoektermen in de schoot. Laten we aan het begin beginnen wink ;)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
23-5-2014 23:53
je moet wat...... laugh :D
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 413
24-5-2014 18:53
Toevallig heb ik een paar uur geleden mijn eigen set (2 DAP X-12T's met 4 X-15B's) opnieuw ingeregeld. Dit d.m.v. Smaart 7 en uiteraard mijn eigen oren. Na het afregelen was het resultaat eigenlijk verrassend goed (voor de kwaliteit die je ervan kunt verwachten).
Een digitale speakerprocessor kan zeer zeker helpen om veel meer uit je set te halen. Je moet hem (zoals hierboven aangegeven) uiteraard wel goed kunnen instellen. Daarvoor is zeker basiskennis nodig over geluid maar een stapje verder is ook erg prettig (kennis over fase e.d.). Deze informatie sprokkel je niet even in een middagje bij elkaar. Het is vooral veel lezen en interpreteren, en uiteraard in de praktijk ermee bezig zijn.
Mocht je een zetje in de goede richting nodig hebben, dan wil ik je best (tegen een kleine vergoeding) helpen met het instellen van de processor. Lijkt me ook wel interessant om te weten hoe deze set presteert tegenover de X-12T's met X-15B's. Dan zal ik mijn laptop met Smaart en een meetmicrofoon meenemen, zodat we het echt optimaal kunnen afregelen. Dan kan ik je ook uitleggen wat ik doe, zodat je een idee hebt van hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Stuur me even een prive-berichtje als je hierin interesse hebt.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1235
24-5-2014 20:15
Ik heb toentertijd een mailtje gestuurd naar Highlite wat de richtlijnen waren voor het instellen van een setje X-15 met X-15bhl. Misschien dat dat ook een optie is?
Free beats!
LandoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-3-2011
Laatste: 24-9-2014
Berichten: 5
25-5-2014 14:31
Bedankt allemaal voor de reactie's
Ben al aan het lezen gegaan, word steeds duidelijker allemaal.

Is toch wel ff iets anders dan een beetje aan een crossover draaien en denken het zal nu wel goed zijn :P

Snap nu nog niet waarom je zovaak Freq, Gain, en Q moet instellen (Dit is voorbeeld van DAP zelf, niet mijn settings)
https://s17.postimg.org/3kxto54cb/DCX.jpg
Owyeah!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 413
25-5-2014 14:51

lando schreef:

Bedankt allemaal voor de reactie's
Ben al aan het lezen gegaan, word steeds duidelijker allemaal.

Is toch wel ff iets anders dan een beetje aan een crossover draaien en denken het zal nu wel goed zijn :P

Snap nu nog niet waarom je zovaak Freq, Gain, en Q moet instellen (Dit is voorbeeld van DAP zelf, niet mijn settings)
https://s17.postimg.org/3kxto54cb/DCX.jpg
Bovenstaande setting lijkt meer op die van een actief gefilterde laagdriver in een top. Aangezien in jouw toppen een ingebouwd passief filter zit, zou ik het lowpass filter (in het plaatje high freq genoemd) sowieso maar eens uit laten staan.

De freq, gain en Q settings zijn voor EQ punten, je hebt dus per output 5 parametrische EQ's beschikbaar. Speel er maar eens wat mee, je ziet vanzelf wat er dan gebeurt.

Veel lezen en proberen zal je helpen om dit alles beter te begrijpen, daar is meer dan voldoende informatie over te vinden op dit forum en de rest van het internet.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)