Forum > Geluid

indicatie lamp/led maken voor communicatie tussen FOH en monitoring

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RobbertjanvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 8-5-2012
Berichten: 3
16-4-2012 15:11
Beste forum gebruikers,

Ik ben al enkele jaren geluidsman van een coverband maar ben niet heel handig met het zelf in elkaar zetten van een schakeling of iets dergelijks. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Om als geluidsman contact te hebben met mijn collega bij de monitortafel wil ik een simpele intercom aanleggen. Logischerwijs ligt een draadverbinding voor de hand (de multikabel ligt er al en we hebben toch vaste plaatsen) en lijkt mij het het makkelijkst om gebruik te maken van de bestaande mengpanelen met koptelefoon welke al gebruikt worden. Op beide panelen hebben we wel een kanaal vrij. Zodoende kunnen we dus al contact zoeken door met de koptelefoon het desbetreffende signaal te beluisteren (PFL). Voordeel aan het gebruik van de mengpanelen is ook dat er geen extra koptelefoon nodig is, wat bijvoorbeeld wel is bij een apparte intercominstalatie of het gebruik van portofoons.

Het enige waar ik momenteel mee zit, is dat ik als FOH mixer, lang niet altijd mijn koptelefoon op heb en dus niet constant afluister of mijn monitorcollega iets zegt. Ik zou dus een lampje of iets dergelijks willen toevoegen aan de verbinding die aangeeft wanneer mijn monitorcollega iets wil zeggen. (ik heb op mijn mengpaneel (FOH: Soundcraft LX7ii en monitortafel: Allen & Heath WZ³16:2) geen indicatieleds per kanaal, alleen een peak indicator, daarnaast vallen die mij niet genoeg op als ik druk bezig ben)

ik had zelf twee oplossingen in concept bedacht:

- voordat de microfoonlijn het mengpaneel ingaat wil ik een schakeling in elkaar zetten die meet of er een signaal komt (als mijn collega praat) en zo ja, een klein lampje aanstuurt om dit aan te geven. Eigenlijk zelf indicatieleds toevoegen aan het desbetreffende kanaal van mijn mengpaneel.

- een extra XLR lijn gebruiken en een soort bel/lamp verbinding te maken. Aan de ene kant een drukknopje, welke aan de andere kant een lampje aanstuurd. Eigenlijk gewoon een lichtschakelaar aan de ene zijde, en aan de andere zijde een lampje. Ik weet allen niet of dit over een xlr lijn kan? En of dit niet mijn belangrijke audio signalen die ook over de multikabel lopen schaad. Logischerwijs besef ik dat het geen 230V moet zijn, maar mischien laagspanning met ledjes?

ik ben benieuwd of jullie een van mijn oplossingen zien zitten en kunnen uitleggen hoe ik de oplossingen zou kunnen uitvoeren. Een andere veel makkelijkere oplossing is natuurlijk ook welkom!
DjgysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2008
Laatste: 18-6-2014
Berichten: 99
16-4-2012 15:19
ik heb hier een aansluit schema,
over de beinvloeding van de andere singalen van je multikabel zou ik niet weten shut up :X

https://opslag.rogiweb.nl/Gijs/Newline/xlr%20lampje.png
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
16-4-2012 15:30
Gebruik voor de zekerheid gelijkspanning (geen kans op brom).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RobbertjanvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 8-5-2012
Berichten: 3
17-4-2012 15:13
Dank voor jullie snelle reactie.

Het ziet er eigenlijk vrij logisch uit. Een gewone hotelschakeling zoals thuis maar dan in het klein via een xlr-kabel. Ik ben zelf niet heel handig met zelfbouw maar ik denk dat dit wel een leuk eerste instap-zelfbouwprojectje gaat worden.

Ik had al even op internet wat onderdelen gezocht:

12 V gelijkspannings transformator:
www.topledshop.nl/LED-Lamp-niet-dimbare-Transformator/LED-3-Watt-Elektronische-niet-dimbare-transformator.html
2 stuks 1,2 W ledlampjes
www.topledshop.nl/LED-Lamp-12V-halogeen-vervanger/LED-Lamp-12V-12W-warmwit-G4-vertikaal.html

het lampje tesamen met een schakelaartje inbouwen in twee 'kastjes' (een met de transformator, een zonder) met een XLR chassis en het setje is compleet om aangesloten te worden met hulp van de multikabel.

Dat zou dan betekenen dat er 2,4 Watt door de multikabel heen gaat (op een leeg kanaal). Jullie verwachten dan geen problemen voor de audiokanalen/48V Phantom power?

Mochten jullie nog op of aanmerkingen hebben of zelfbouwtips hoor ik het graag, dank!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 2053
17-4-2012 17:16
Ik zou een "normale" led nemen en niet deze led lampjes.
Het is toch puur indicatie? Dit is een compleet leeslampje razz :p
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjgysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2008
Laatste: 18-6-2014
Berichten: 99
17-4-2012 17:34
ik wil het wel voor je maken als je wilt wink ;) zal even kijken wat het materiaal kost dan, voor 10 euro extra maak ik het wel dan
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
18-4-2012 13:32
Comclone, een namaak ASL intercom. Compleet met indicatieled.
Voordeel: Het hangt niet op je mengtafel, dus je kunt het niet per ongeluk door de speakers jagen... sneaky :V
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
RobbertjanvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 8-5-2012
Berichten: 3
8-5-2012 15:20
Hi all,

bedankt voor alle reacties, en djgys bedankt voor je aanbod. Uiteindelijk heb ik zelf de soldeerbout gepakt en ben aan de slag gegaan. Met succes, het setje zit in elkaar en afgelopen zaterdag bij een optreden op bevreidingsfestival Breda gebruikt.

Ik heb uiteindelijk in overleg met de plaatselijke electrowinkel twee 200 mA blauwe ledjes gebruikt en deze aangesloten aan een 9v batterij. Beide ledjes wel voorzien van een bijpassende weerstand, en alles via de hierboven aangedragen hotelschakeling aangesloten.

een foto van het resultaat toevoegen werkt helaas niet zo lekker,
maar nogmaals dank voor de hulp

Terug naar forum Reageer (zonder quote)