Forum > Geluid

DAP Soundmate 1 vs Clubmate EN MK1 vs MK2

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
14-7-2011 16:04
Na bijgekomen te zijn van een werkelijk teleurstellend gesprek met de afdeling Sales van Highlite en wat zoekwerk hier op het forum toch maar besloten een nieuw topic te openen. Het forum is namelijk ook om gebruik van te maken lijkt me wink ;)

Mijn vragen aan de jongeman van Highlite waren vrij simpel:
1. Wat is het verschil tussen de MK1 en MK2 van de Soundmate 1
2. Waarom moet ik meer geld uitgeven aan de Soundmate ipv de Clubmate (oftewel, wat is het verschil)

De antwoorden waren:
1. De baskast is beter geworden. Op technisch gebied.
2. Kwaliteit is beter en de clubmate heeft meer watts voor de toppen.

That's it!! Wellicht verwacht ik te veel maar dit is wel heel erg jammer. Doorvragen had absoluut geen zin omdat de kennis duidelijk ontbrak en ik toch al telkens een minuut moest wachten op antwoord nadat desbetreffende z'n collega om raad had gevraagd. Maargoed de service nemen we voor lief, de prijs is er ook na. Misschien eens een bedrijfskunde student aannemen daar laugh :D

De vragen voor jullie;
- Wat zijn de ervaringen met de Clubmate (15?) VS Soundmate 1
- Wat is het feitelijke verschil tussen de MK1 en MK2 van de Soundmate 1? (Klank/Technisch)

Reden voor bovenstaande is dat wij (DJ-BPM & ik) op zoek zijn naar 2 setjes met de volgende eisen: Zo compact mogelijk, hufterproof, ingebouwde versterkers, 'leuk geluidje' en uiteraard een beetje te betalen, desnoods 2e hands. (400-500 euries)

Even wat specs etc:
Soundmate 1 MK1 €622,- (inmiddels uit productie maar 2e hands nog goed te verkrijgen)
Soundmate 1 MK2 €749,-
Clubmate 15 €499,-

Bij voorbaat dank! happy :)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
14-7-2011 21:04
Ik weet dat een forumlid/forumlezer een aantal Clubmate sets in gebruik heeft (en er, bij z'n bezoek afgelopen week, positiever over was dan ik verwacht had). Wellicht kan hij z'n ervaringen delen.

Ik heb de Clubmate set zelf eigenlijk alleen qua uiterlijk bekeken (voorheen was het prijsverschil met de Soundmate 1 MKII gewoonweg te klein om de Clubmate interessant te vinden ;-)

Betreffende kennis bij Highlite. Ik weet vrijwel zeker dat je NIET de juiste persoon gesproken had (hij zit dan ook erg vaak in China). Natuurlijk hebben bepaalde mensen het simpelweg te druk om elke vraag zelf even te beantwoorden (niet negatief bedoeld). De sales afdeling is niet de afdeling die ik spreek als ik "hoed en rand" vragen heb!

Soundmate (MK1) vs. MK2. Andere drivers, Nederlands ontworpen filters en afstemmingen (zo uit het hoofd en geheugen).
Soundmate 1MKIi VS Clubmate 15: Andere drivers, beter doorgerekende filters. Kijk alleen maar eens naar de hoogdriver. Een 25mm kunststof diafragma driver in de Clubmate (12db/oct gefilterd op 2700Hz) vs. een 34mm titanium driver (18db/oct gefilterd op 2500Hz) in de Soundmate.

Ach... Als je zelf erg technisch bent is dit allemaal wellicht super boeiend. In de praktijk zet je ze gewoon beide sets aan en ga je ze gehoortechnisch met elkaar vergelijken. En volgens mij kan dat prima in de showroom van Highlite. Wellicht heb je dat ook gedaan. Zo ja: Wat vond je zelf de leukste set voor het geld?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
14-7-2011 22:06
Ik heb idd 2 sets clubmate 15 sinds kort.

Ben begonnen met 1 setje, ik draai voornamelijk kleine zaaltjes 50 tot 100 man, en verjaardagen in huiskamers. in de zaaltjes vond ik 1 setje te weinig, zeker als er meer mensen in komen mis je vermogen, ik heb nog niet met 2 setjes kunnen testen, maar een korte test hier in huis gaf me goede moet ;-)

Kwa geluid heb ik de clubmate 15 vergeleken met één van de goedkoopste HK sets, de sub van de Hk was iets strakker, maar vond persoonlijk het hoog van de clubmate fijner klinken. Het hoog gaat voor mijn gevoel iets meer richting hifi dan Pa. Echter als je de set gaat laten blazen ga je op een gegeven moment wel de limiter effecten horen, daarom ook een 2de setje erbij. Maar moet zeggen dat ik nog steeds iedere keer sta te genietne van de geluids kwaliteit als we aan het draaien zijn, een warm geluid.

Waarom de clubmate en geen soundmate? weet ik eigenlijk niet, denk dat bij aanschaf van mijn set een jaar geleden het prijsverschil groter was, als ik het nu zo zie zou ik waarschijnlijk voor de soundmate gaan, zitten al wielen onder, met statieven, hoezen en een gat voor een paaltje, en zoals Dre zegt een andere hoog driver. Of de 8" en 15" ook anders zijn vraag ik me af gezien de nummers.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
15-7-2011 11:00

hans schreef:

Kwa geluid heb ik de clubmate 15 vergeleken met één van de goedkoopste HK sets
Even nieuwsgierig, met welke? De soundhouse neem ik aan (aangezien je het hebt over de goedkoopste)?

Ik heb overigens geen mening over welke van die twee beter is, aangezien ik ze beiden nooit gehoord heb. De Soundhouse is het allereerste HK Lucas systeem, en het zou me niet verbazen als een veel nieuwer DAP systeem beter klinkt.

Ik heb tot nu toe alleen de Soundmate 3 gehoord. Die viel me niets tegen qua geluidskwaliteit, wel qua bereik. Na een paar meter was het volume een heel stuk minder, maar de toppen stonden dan ook wel vrij laag.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
25-7-2011 12:47
Bedankt voor de info allen.

Het luisteren hebben we nog niet gedaan, ik wou beginnen met het zoeken van informatie, welke wellicht opties uit kan sluiten.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show

Terug naar forum Reageer (zonder quote)