Forum > Geluid

cmx-3000 en vieze cd's

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
BasicsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2002
Laatste: 9-2-2008
Berichten: 57
4-10-2002 18:57
Ik heb enkele maanden de cmx-3000 van Pioneer.
het valt me op dat deze speler, (T.o.v bv de CMX-5000, die echt álles vreet) regelmatig moeite heeft met vieze / beschadigde cd's.
Ik heb ditzelfde probleem van 1 andere dj ook gehoord..

is dit herkenbaar bij gebruikers?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-10-2002 12:37
De Focus CD test was bij de CMX-3000's die ik getest had behoorlijk goed (2.6mm gemiddeld). WEL is het zo dat er bij Pioneer nogal wat variatie in de instellingen zit. Bij de CDJ-100 (die ik veel vaker door m'n vingers krijg ;-) zie ik bijvoorbeeld waarden tussen 1.8mm (eigenlijk NIET goed) tot 2.8mm (eigenlijk WEL goed).

Het zou dus kunnen zijn dat jouw CMX-3000 niet echt lekker afgesteld is (hoewel het aantal afstelpunten bij elke nieuwe generatie loopwerken minder en minder wordt ;-)

Ook nog even de vraag: Heeft hij moeite met SOMMIGE vieze/beschadigde CD's of ALLE vieze/beschadigde CD's. En zijn dat dan CD-R discs of normale CD's?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BasicsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2002
Laatste: 9-2-2008
Berichten: 57
6-10-2002 13:39
het zijn sommige cd';s
en die zijn vaak viezer of beschadigder dan andere cd's.
het zijn allemaal cdr-w's
Nogmaals: de cmx-5000 heeft nooit problemen gehad met deze schijven
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-10-2002 14:56

basics schreef:

het zijn sommige cd';s
en die zijn vaak viezer of beschadigder dan andere cd's.
het zijn allemaal cdr-w's
Nogmaals: de cmx-5000 heeft nooit problemen gehad met deze schijven
Een CD-RW disc is een disc die je kunt wissen en HERgebruiken. Vrijwel geen enkele CD-speler (nadruk op vrijwel) zal deze goed afspelen. Alleen spelers met het multi-read logo HOEVEN ze af te kunnen spelen.

Ik denk dan ook dat je eigenlijk CD-R discs bedoelt. En waarom wel problemen in de ene speler en niet in de andere?

Een CD-R disc is GEEN gewone CD. De uiteindelijke compatibiliteit is een COMBINATIE van de volgende factoren:

1. Brander
2. Brandsnelheid
3. CD-R disc (merk/type dye)
4. Afspeler

Er zijn diverse voorbeelden te noemen waarbij een speler van merk X NIET CD-R discs van merk A afspeelt en WEL van merk B terwijl het bij een speler van merk Y net andersom is! En soms zul je nog een speler van merk Z tegenkomen die ze allebei probleemloos afspeelt.

Als je dus problemen hebt met CD-R discs, ga dan niet lopen zeggen van "in die en die en vele anderen werkt het wel" maar ga onderzoeken of de door jou gemaakte keuze CD-R discs nou werkelijk zo goed is (inclusief allen andere dingen zoals brander, brandsnelheid etc.).

Vrijwel geen ENKEL merk garandeert CD-R disc compatibiliteit, vooral vanwege de eerder genoemde combinatie reden. Ik heb bijvoorbeeld nog met geen ENKELE CD-speler een probleem gehad met m'n Mitsui discs (gebrand op een Plextor 8 speed SCSI brander) terwijl ik DIVERSE spelers heb meegemaakt die Maxell CD's die op dezelfde brander beschreven waren er net zo hard weer uitboerden.

Nog even samenvattend:

1. Heel belangrijk te onthouden is dat een CD-R disc in de verste verte NIET gelijk is aan een CD. Een GOEDE CD-R disc zal in nagenoeg ALLE CD-spelers afgespeeld worden MITS alle omstandigheden waaronder de CD gemaakt is GOED zijn.
2. Als een bepaalde speler dus problemen heeft met jouw CD-R discs (ongeacht hoeveel andere spelers ze wel vrolijk ophappen), ga dan niet te snel kankeren op de speler maar ga op zoek naar een type disc dat WEL goed in je speler werkt (en liefst nog wel goed in zo veel mogelijk spelers werkt).
3. Een CD-R disc is NIET een CD.
4. Ga ook kijken of je brandsnelheid wel optimaal is. Diverse mensen zeggen bijvoorbeeld allemaal standaard dingen (zoals 2 speed is altijd goed). Mooie gebakken lucht. De ideale brandsnelheid wordt (wederom) bepaald door een combinatie van brander/CD-R disc.
5. Een CD-R disc is NIET een CD.

En nog even dit: Veel spelers hebben tegenwoordig ESP (Electronic Shock Protection). Dit is een geheugenbuffer tussen loopwerk en D/A converter. Om de buffer vol te kunnen houden, ook als de speler af en toe het spoor kwijt raakt, worden er vaak 2-speed (of hoger) loopwerken gebruikt. Die kunnen wat nukkiger zijn qua CD-R disc keuze (en eerder genoemde combinatie van factoren) dan hun 1-speed broertjes en zusjes. Ook dat is iets om in het achterhoofd te houden.

Probeer de Mitsui discs eens uit voor de grap. Een van mijn medewerkers heeft zelf ook een CMX-3000 (en heeft zeker een aantal flink beschadigde discjes (hij heeft kinderen namelijk ;-)) en heeft geen enkel probleem met de CMX-3000.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BasicsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2002
Laatste: 9-2-2008
Berichten: 57
6-10-2002 19:29
2 x bewerkt. Laatst door Basics op 6-10-2002 19:29
dank voor je reactie.
Ik bedoelde inderdaad CDR's en niet RW's.

Ik waardeer je uitleg, begrijp me goed,(ben het er gedeeltelijk ook mee eens) maar vind het toch niet terzake doen eigelijk.
want tja...de cmx-5000 heeft het probleem niet.
Het kán dus blijkbaar gewoon.
Punt.

En die heeft Bv óók ESP, zou dus dan óók problemen moeten hebben met cdr's.

enne, de optie om mijn hele cd collectie maar effe te veranderen in een ander type cd''r s is nu ook niet echt bepaald een optie,
gebruik trouwens Verbatim cdr's, 1 van de duurdere types, die vaak als beste uit tests komen en brand op 2 speed.

Je hebt wel gelijk dat die paar CDR'W's die ik gebruik een stuk gevoeliger zijn voor haperingen..

Ik blijf bij mijn mening dat het een achteruitgang is, dat de opvolger van de cmx-5000 een slechtere foutcorrectie heeft.
Ik vind het Kwaliteit nr 1 voor een DJ speler.

'je kunt een ferrari hebben met Airco, Navigatiesysteem ,Tv, Pc etc etc..
maar als ie regelmatig afslaat omdat ie niet over drempeltjes kan , gaan we toch ook niet zeggen dat je maar met 2 km p/u over die heuveltjes moet rijden?'

Dan vinden we toch ook dat die ferrari daar tegen zou moeten kunnen.....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-10-2002 20:27

basics schreef:

'je kunt een ferrari hebben met Airco, Navigatiesysteem ,Tv, Pc etc etc..
maar als ie regelmatig afslaat omdat ie niet over drempeltjes kan , gaan we toch ook niet zeggen dat je maar met 2 km p/u over die heuveltjes moet rijden?'

Dan vinden we toch ook dat die ferrari daar tegen zou moeten kunnen.....
Laat een oom van mij nu Ferrari's restaureren voor z'n vak. En laat hij nou net REGELMATIG vastzitten op verkeersdrempels met die dingen.

Waarmee eigenlijk het verhaal weer rond is...

Je hebt gelijk. Hij zou het goed moeten doen ALS al het andere ook goed is (en Verbatim staat zeker goed bekend (was namelijk even bang dat je een van de vele "Arita" gebruikers was)). Je zou ervoor kunnen kiezen om hem na te laten kijken danwel opnieuw af te laten stellen. Wie weet kan dat nog helpen.

Saillant detail: De CDJ-20 van Gemini heeft dus het BESTE trackrecord waar het gaat om het slikken van CD's waar de honden geen brood van lusten. Een van de duurste spelers (de studio spelers van Wadia) stonden (staan?) erom bekend dat ze al helemaal over de rooie gaan als er een paar stofjes op de CD zitten.

Zo zie je maar weer dat het allemaal niet zo makkelijk is ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BasicsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2002
Laatste: 9-2-2008
Berichten: 57
7-10-2002 01:49
(en Verbatim staat zeker goed bekend (was namelijk even bang dat je een van de vele "Arita" gebruikers was)).
nu je het zegt,vroeger had ik Verbatim
Nu alleen maar arita, ..die er uit tests goed uit komen!
Maar wat is er mis mee, tell me!!??
VashStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2002
Laatste: 24-5-2009
Berichten: 35
7-10-2002 12:53

basics schreef:

(en Verbatim staat zeker goed bekend (was namelijk even bang dat je een van de vele "Arita" gebruikers was)).
nu je het zegt,vroeger had ik Verbatim
Nu alleen maar arita, ..die er uit tests goed uit komen!
Maar wat is er mis mee, tell me!!??
Arita CD's zijn gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend. Sowieso alle CD's die van die fabrikant (Ritek?) komen zijn poep met peren.

Recht uit de doos zijn ze nog redelijk. Maar echter de reflectielaag laat ZEER snel los, d'r komen gemakkelijk krassen dóór de reflectielaag, zijn absoluut niet hufter- cq zon-proof (in tegenstelling tot de dure CD-R's, die alleen maar verkleuren maar de reflectielaag blijft hardnekkig vasthouden).

Dat Arita CD's worden goedgekeurd door diverse tests is onzin. Ik baal er sowieso van dat prijs tegenwoordig boven kwaliteit gaat bij die dingen angry
BasicsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2002
Laatste: 9-2-2008
Berichten: 57
8-10-2002 17:33
oei..ik schrik hier wel effe van.
heb nl tientallen arita cdr's

Wil wel graag effe weten of dit jou persoonlijke ervaring is , of het 'via via 'komt..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-10-2002 18:12
Over Arita/Ritek zijn hele boeken vol geschreven...

Ik denk dat dit op zich al genoeg zegt.

Ik heb zelf GEEN ervaring met Arita (en ook geen behoefte) maar ik heb menig beteuterde DJ op m'n stoep gehad die problemen kreeg met z'n "perfecte" Arita CD's toen hij ze op een andere speler moest gebruiken dan z'n eigen vertrouwde speler (waar het toch zo goed op ging).

Zoals wel vaker gezegd: Als je een brede compatibiliteit wilt hebben, ga dan voor de A merken (Verbatim, Mitsui etc.). Grappig genoeg zijn die Mitsui's een stuk goedkoper dan de gemiddelde Maxell, TDK etc. etc. Zo zie je maar weer dat kwaliteit niet altijd duur hoeft te zijn.

Een nadeel: Vrij weinig winkels voeren de Mitsui discs (sommige winkels zien kwaliteit niet; al beet het ze in de neus!).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)