Forum > Geluid

Realistische mogelijkheden RCF ART Passief

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
18-8-2010 20:34
Omdat ik al een tijdje loop te dubben over wat ik nu eigenlijk moet doen met mijn geluidsset(s) ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie als realistische mogelijkheden beschouwen voor de volgende combinaties:

1) Enkele top / enkele sub per kant (RCF ART312P met RCF L18G401 sub). De tops krijgen 410W, de subs 1260W, processing is driverack PA, versterking is V3001 / V6001

Ik gebruik deze combinatie nu tot zo'n 150 personen, afhankelijk van de ruimte en de muziek.

2) Enkele top / dubbele sub per kant (RCF ART312P met RCF L18G401 sub). De tops krijgen 410W, de subs 1920W, processing is driverack PA, versterking is V3001 / V6001

Ik gebruik deze combinatie tot zo'n 250 personen, afhankelijk van de ruimte en de muziek, met een uitschieter naar dik 350 personen. (Kids met sinterklaas)

Ik denk, dat het niet zinnig is om zwaardere sets samen te stellen uit de bovenstaande combinatie. Ik denk dat bijvoorbeeld een combinatie van 4 tops / 8 subs per kant niet echt in overeenstemming is met datgene waarvoor de 312 is ontworpen. Het is natuurlijk geen wonderdoos...

Wat zijn jullie gedachten bij mijn getallen? Ben ik een beetje realistisch?
I am a TimeDriver!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
18-8-2010 22:44
Tjah, ligt eraan waarvoor. Vooropgesteld dat ik je toppen niet ken denk ik er het volgende van: Voor een schoolfeest zit je met deze aantallen prima, bij een bruiloft zou je prima 200 man aankunnen met dat 1e setje.

Kunnen die toppen wel twee basjes bijhouden? ik denk dat 300-400 personen in zeker wel haalbaar moet zijn als je er een grotere top op zet. Neem je er een met een niet al te brede spreiding dan zou je die set dan ook nog eens kunnen verdubbelen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
18-8-2010 23:03
4 topjes, 6 subjes. Kun je ook nog mooi opsplitsen in 2 bruikbare sets ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
19-8-2010 08:32

big bang schreef:

Tjah, ligt eraan waarvoor. Vooropgesteld dat ik je toppen niet ken denk ik er het volgende van: Voor een schoolfeest zit je met deze aantallen prima, bij een bruiloft zou je prima 200 man aankunnen met dat 1e setje.

Kunnen die toppen wel twee basjes bijhouden? ik denk dat 300-400 personen in zeker wel haalbaar moet zijn als je er een grotere top op zet. Neem je er een met een niet al te brede spreiding dan zou je die set dan ook nog eens kunnen verdubbelen.
Dat is dus ook waar ik aan denk. Ik heb mijn oog laten vallen op een 12" / 1.4" top. (Craaft Nova V-12M) of 15" / 1.4" (Craaft Nova V-15M) Maarrrrr....de ART312 is een erg aangenaam klinkende kast, waarbij ik erg bang ben om er op geluidskwaliteit op achteruit te gaan.

Maar goed, daar staat natuurlijk tegenover, dat je een bak herrie extra kunt veroorzaken. Enig nadeel, zou ik kiezen voor de 15" top, dan moet ik ook iets aan de versterking doen, want die kasten lusten graag 500W, de V3001 kan er maar 410 leveren, een V4001 zou dan een logische stap zijn.

Waar ik ook nog kort aan gedacht heb; inderdaad een derde sub per kant met een 12" / 1" hoorntop. Alleen hang ik met mijn budget een beetje in de onderste regionen, waarbij ik me afvraag wat ik dan krijg... (Ik struikelde toevallig over de CVX EM-12H geladen met een Eminence Delta Pro 12" en een P-audio 1"; 90 graden horizontaal, 40 graden verticaal).
I am a TimeDriver!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
19-8-2010 09:18
Het verschil tussen 410 en 500 watt op dezelfde speaker ga je niet echt merken in max SPL. Let vooral op de SPL 1w/1m oftewel de gevoeligheid! Die maakt meer verschil dan een paar wat versterkervermogen.
Ga voor de rest eens luisteren naar de Craaft kasten en neem je RCF mee, jij weet wat die kan en hoe je die vind klinken.
Zet desnoods een mooie ruis op beide kasten en neem een analyse, zie je de verschillen ook nog.
Weer geldt: luisteren en kiezen wat JIJ zoekt voor sound.
2 basjes met 1 RCF lijkt me inderdaad wat veel laag. Voor live werk zetten wij 2 basjes met 1 zeer stevige dubbel 12 inch top neer. Voor disco heb je dan overigens wel laag te kort (of mid-hoog over)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
19-8-2010 09:34

Frank76 schreef:

Het verschil tussen 410 en 500 watt op dezelfde speaker ga je niet echt merken in max SPL. Let vooral op de SPL 1w/1m oftewel de gevoeligheid! Die maakt meer verschil dan een paar wat versterkervermogen.
Ga voor de rest eens luisteren naar de Craaft kasten en neem je RCF mee, jij weet wat die kan en hoe je die vind klinken.
Zet desnoods een mooie ruis op beide kasten en neem een analyse, zie je de verschillen ook nog.
Weer geldt: luisteren en kiezen wat JIJ zoekt voor sound.

Ik sleep liever wat meer vermogen mee, zodat ik nog wat reserve heb en de versterker niet in de clip duw. Natuurlijk ga je hier geluidstechnisch niet veel van merken, aangezien die extra 90W maar zorgt voor 1dB meer SPL, maar een versterker die op zijn tenen loopt is niet echt ideaal, naar mijn idee.

Luisteren wordt een beetje moeilijk, erg veel Nederlandse verkopers van Craaft Nova zijn er niet; het is typisch een Duits merk. Maar, lang leve de Duitse wet kopen op afstand! (14 dagen op zicht)

/Edit: Ik lees de specs van de Nova VS-15 nog eens door...die kasten zijn 400W RMS. Dat kan dus net! happy :)
2 basjes met 1 RCF lijkt me inderdaad wat veel laag. Voor live werk zetten wij 2 basjes met 1 zeer stevige dubbel 12 inch top neer. Voor disco heb je dan overigens wel laag te kort (of mid-hoog over)
Hoeveel volk doe je met het laatste voorbeeld?
I am a TimeDriver!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
19-8-2010 10:02
Wat is je budget voor grotere toppen? Je zou ook eens kunnen kijken naar een kast als de martin h3t+ ...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
19-8-2010 10:17

big bang schreef:

Wat is je budget voor grotere toppen? Je zou ook eens kunnen kijken naar een kast als de martin h3t+ ...
Turbosound TMS-2's zijn ook heel leuk. Die van mij zijn helaas naar zuid-frankrijk verhuist.

Mvg.
Pieter
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
19-8-2010 10:23

big bang schreef:

Wat is je budget voor grotere toppen? Je zou ook eens kunnen kijken naar een kast als de martin h3t+ ...
Heb net even op de Martin Site gekeken...met een H3T moet ik sowieso meer versterking aanschaffen, aangezien dit geen simpele passieve kast is. Verder zie je op fora, dat er toch vooral aangeraden wordt om de Martin processors te gebruiken.

Ik denk, dat dat een paar maten te groot is...

)pieter( schreef:

big bang schreef:

Wat is je budget voor grotere toppen? Je zou ook eens kunnen kijken naar een kast als de martin h3t+ ...
Turbosound TMS-2's zijn ook heel leuk. Die van mij zijn helaas naar zuid-frankrijk verhuist.

Mvg.
Pieter
Er staan er net 2 op de duitse Ebay, met nog 9 uur te gaan! Klik

Helaas een beetje ver rijden (Frankfurt)
I am a TimeDriver!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
19-8-2010 13:25

)pieter( schreef:

big bang schreef:

Wat is je budget voor grotere toppen? Je zou ook eens kunnen kijken naar een kast als de martin h3t+ ...
Turbosound TMS-2's zijn ook heel leuk. Die van mij zijn helaas naar zuid-frankrijk verhuist.

Mvg.
Pieter
Weet ik, heb zelf een setje tms-4 happy :). Zijn echter niet meer nieuw verkrijgbaar... Martin h3t+ is slechts een voorbeeld van het 3 weg top waar ik persoonlijk graag mee werk in dit soort situaties...
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)