Forum > Licht

DMX aansturen led-tubes en laser. Beetje hulp nodig.

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Ski-J RaymondStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-4-2003
Laatste: 26-1-2012
Berichten: 40
15-8-2008 11:51
Beste medeforumleden,

Lezen doe ik veel hier, vandaar dat ik ook al een poging heb gedaan de zoekmachine te gebruiken maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb thuis een eigen kamer gekregen (lees afgedwongen happy :) ) van mijn vriendin en heb hierin een koof gemaakt langs het plafond met aan elke wand een LED-tube van showtec. Hier heb ik vorige week nog een Showtec Shogun G 30Mw bij gekocht, erg leuk allemaal en alles werkt perfect.

De LED-tubes worden aangestuurd door de basic led controller van showtec, maar zijn ook via een externe DMX tafel te sturen. De laser draait standalone maar is aan te sturen via DMX.

En daar zit het probleem.

Wie kan mij vertellen wat ik nodig heb om de boel hier DMX aangestuurd te krijgen. Ik heb nog nooit met DMX gewerkt maar wil er gewoon eens mee aan de gang gaan.
Dus kort gezegd,
Wat voor tafeltje heb ik nodig en wat moet ik hier verder nog bij hebben.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt voor jullie moeite.
Raymond Maes.
the party is on, it just can't stop
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
15-8-2008 11:56
Het enige wat je nodig hebt is een DMX-sturing, DMX-kabels (XLR, wellicht 3 polig) en een DMX-terminator (in principe is deze nodig, maar het kan in sommige gevallen zonder).
Voor op je slaapkamer is een sturing uit de Showtec Scanmaster serie (of iets gelijkaardig) voldoende.
exit night into LIGHT
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
15-8-2008 11:57
Kijk even in de handleidingen hoeveel DMX kanalen je fixtures gebruiken. Tel dit bij elkaar op en koop er een tafeltje bij. bijvoorbeeld een showtec showmaster... Deze zijn er in 12,24 en 48 kanalen, maar ik denk dat je aan die eerste al genoeg zult hebben.

(EDIT) scanmaster is ook geschikt, maar de showmaster lijkt me handiger voor jouw doeleinden)
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
15-8-2008 12:02
Wel even opletten, want sommige van die goedkopere tafeltjes zijn lastig op 1 dmx-waarde stabiel te krijgen. Ze wisselen bijvoorbeeld constant tussen twee naast elkaar liggende waarden. Als dat op je laser twee verschillende patronen zijn geeft dat nou niet een geweldig resultaat.

Voor dmx-stuurbare lasers zou je eigenlijk vaste dmx-waarden moeten kunnen programmeren onder presets o.i.d.
Het juiste effect uitzoeken met een fader is nou niet echt een relaxte oplossing.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
15-8-2008 12:07
Je kunt toch bij een showmaster wat programma'tjes voor alleen de laser erin zetten? Dan kun je al je figuurtjes op programma'tjes zetten en zo weet je altijd wat er komt. (is een heel simpele en goedkope oplossing, maar moet volgens mij wel werken)

Dus bijv: Progr. 1= rondje, Progr. 2= dot, etc.etc.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
15-8-2008 18:34

Victor schreef:

Wel even opletten, want sommige van die goedkopere tafeltjes zijn lastig op 1 dmx-waarde stabiel te krijgen. Ze wisselen bijvoorbeeld constant tussen twee naast elkaar liggende waarden. Als dat op je laser twee verschillende patronen zijn geeft dat nou niet een geweldig resultaat.

Voor dmx-stuurbare lasers zou je eigenlijk vaste dmx-waarden moeten kunnen programmeren onder presets o.i.d.
Het juiste effect uitzoeken met een fader is nou niet echt een relaxte oplossing.
Is het niet zo dat de meeste lasers zeg maar de gobo's/kleuren/patronen indelen in vakjes van 5 DMX-waardes? Dan heb je daar eigenlijk nauwelijks last van, hoewel het niet echt netjes is dat een tafel niet gewoon 1 waarde vasthoudt.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-8-2008 12:15

alleznet schreef:

Is het niet zo dat de meeste lasers zeg maar de gobo's/kleuren/patronen indelen in vakjes van 5 DMX-waardes? Dan heb je daar eigenlijk nauwelijks last van, hoewel het niet echt netjes is dat een tafel niet gewoon 1 waarde vasthoudt.
Natuurlijk heb je daar wel last van; als patroon 1 op 0-5 zit en patroon 2 op 6-10 en de fader staat op 5 en wappert tussen 5 en 6 krijg je alsnog een wisselend patroon. Daarnaast, verdeel jij eens een 60mm fader in 255 stapjes en bereken dan hoe lang een gebied van 5 waardes is.. laugh :D
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-8-2008 20:20
@JeroenVDV
De meeste lasers is zowiezo een "gevaarlijke" uitspraak.

Had b.v. jouw K-1000+ niet voor elke stap een patroon?
(d.w.z. 1t/10 geeft al 10 verschillende patronen)

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-8-2008 21:19

KVM schreef:

@JeroenVDV
De meeste lasers is zowiezo een "gevaarlijke" uitspraak.

Had b.v. jouw K-1000+ niet voor elke stap een patroon?
(d.w.z. 1t/10 geeft al 10 verschillende patronen)

Martin.
De uitspraak "de meeste lasers" was van Alleznet, niet van mij. K-1000 had inderdaad ellendig veel patronen op 255 waardes.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)