Forum > Geluid

Bedrading in stereo koptelefoon

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
2-6-2008 22:35
Ik heb zojuist m'n koptelefoon gesloopt... sad :(
Na een spectaculaire struikelactie over een draad die niet goed lag schoot de bedrading van de koptelefoon er finaal uit.
Ik heb nu dus een koptelefoon en een stuk draad die niet meer aan elkaar zitten.

De draad heeft (logisch) drie aders: een rode, een blauwe en een koperkleurige.
De koperkleurige zit aan beide schelpen verbonden, dat moet dus de nul zijn.
De rode draad zit nog aan de tweede schelp verbonden, op de eerste schelp zit enkel nog de nul. Er hangt nog wel een vlok soldeertin aan de rode draad nabij de eerste schelp.

Nu vraag ik me af: hoe heeft dit in elkaar gezeten?
Het klinkt logisch om de rode draadjes aan elkaar te solderen, de koperkleurige op de eerste schelp te solderen (van waar deze doorverbonden is met de tweede schelp) en de blauwe draad op de eerste schelp te solderen.
In theorie is dat dan weer een nette stereo koptelefoon, maar klopt dat ook?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
2-6-2008 22:44
Volgens mij wel. In de "eerste" schelp zie je vaak dat de schelp ook gebruikt wordt als doorverbindgedeelte (is makkelijker bij assemblage op die manier).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
3-6-2008 00:52
Ok, dan ga ik het gewoon proberen wink ;)
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
3-6-2008 13:49
Het heeft gewerkt, alles werkt weer zoals het hoort, inclusief links/rechts.
Voor mensen die dit ook tegen komen en het niet voor elkaar krijgen de draadjes gestript te krijgen (zijn heel dun): dat klopt. De draadjes hebben een soort gekleurde coating die er afsmelt bij een relatief lage temperatuur. Begin je dus te solderen, dan smelt de coating en maakt de boel netjes contact.
Bij een goedkope koptelefoon (zoals mijn DAP DH-105) is een druppeltje secondenlijm in de trekontlasting ook een vooruitgang: dan werkt ie wel razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)