Forum > Licht

Lichtplan

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RNAStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2006
Laatste: 30-12-2008
Berichten: 49
3-1-2008 23:38
Ik wil graag jullie mening over dit lichtplan, het is een zeer simpel inelkaar gezette schets voor een optreden van een hiphop band, deze hebben zowel rustige, drukke als 'lounge' nummers. De algehele sfeer wordt een lounge sfeer, maar we willen dit keer het publiek er meer bij betrekken.

Alle par-lampen zitten in een vaste installatie en moeten we het liefst zo min mogelijk verplaatsen, evenals de rookmachine (het liefst laten staan...)

Ik heb besloten om een spiegelbol in het midden te hangen, 3 scans erbij te doen en 2 blinders. De scans kunnen tijdens de lounge nummers mooi op de bol richten maar tijdens de wat drukkere nummers mooi het publiek erbij te betrekken. We hebben niet voor moving-heads gekozen omdat die daar niet opgehangen kunnen worden en het budget voor extra inhuur (buiten de par lampen om) zeer beperkt is (denk aan max 100 euro, hier moet ook een tafeltje voor komen).
De kleurnummers van de filters zijn nog niet bekend, daar moet ik nog is voor gaan zitten.. dit worden wel de basis-kleuren met het blauw als hoofdkleur.

De zaal is ongeveer: 8 meter breed en 15/20 meter lang (podium niet meegerekend)
Waarschijnlijk is er ook nog een stroboscoop & 4x robocolor 2 aanwezig, die heb ik nog niet meegenomen in het plan omdat dit nog niet zeker is, en het werken met de robocolors vorig jaar zwaar tegenviel wegens het slechte gebruiksgemak door de aparte controller die ze hebben.....

Het lichtplan:

https://img184.imageshack.us/img184/9821/lichtplanxg7.jpg

Let op, dit is nog maar een eerste opzetje.. Graag jullie ongezoute mening laugh :D
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
4-1-2008 00:02
Mijn ongezouten mening:
- Foeilelijke kleuren combo's. Neem gewoon lekker donker en licht blauw en een kleur die daar een beetje contrast tegenover heeft, maar niet vloekt (paars/rood achtig ofzo).
- Frotlicht? ik mis op z'n minst een stuk of 6 parren als frontlicht, liever zie ik nog 3 fatsoenlijke fressnels met Lee 152
- Lekker alle 3 de winners in het tegenlicht hangen, dan heb je er tenminste nog wat aan
- Geel-blauw-geel vooraan het podium lekker naar achter verplaatsen of die parren nodig hebben bij het frontlicht.

In de zaal heb je niet veel nodig, daar kom je een heel eind met 2 par 56 fourbarretjes oid. Spiegelbol lekker weglaten. Rookmachine op het podium richten in plaats van de zaal.

Publiek er meer bij betrekken is de taak van de band, niet van de lichttech. Enige wat jij kunt doen is zorgen dat er voldoende licht in de zaal is. (Eventueel de blinders af en toe zachtjes op laten lichten zodat er in de zaal ook wat te zien is)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-1-2008 00:55

bigbang schreef:

- Geel-blauw-geel vooraan het podium lekker naar achter verplaatsen of die parren nodig hebben bij het frontlicht.
Neem aan dat je juist het rijtje blauw-geel-blauw bedoelt horizontaal in het midden? Zou ik ook iets anders mee doen.

Verder de 2 witte par-56 spotjes achteraan lekker weglaten, of wat anders mee doen.

Ook ik zou de 3 Winners lekker op het podium houden. Zelf had ik nog liever gehad dat het er 4 waren, anders kun je naar mijn smaak qua positiespel met de middelste niet zo veel (hou het bij zulke podia graag symmetrisch). Eventueel kun je er 2 iets naar voren in het grid plaatsen zodat je af en toen misschien wat zaal kan meepakken, tevens creëer je wat meer diepte.

Verder ben ik het ook met de andere punten van bigbang eens. Denk dat je met deze kleuren je exacte tinten wel heel goed moet uitkiezen om tot een mooi resultaat te komen, let er ook op dat geel snel gaat overheersen als je het combineert met donkere kleuren. Wanneer je besluit alle scans op het podium te gebruiken en je hebt er evt. zelfs nog de Robocolors bij dan zou ik ervoor zorgen dat je daarmee de kleuraccenten legt en het conventioneel licht qua kleurstelling een beetje rustig houdt.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
4-1-2008 11:03

René Eppink schreef:

bigbang schreef:

- Geel-blauw-geel vooraan het podium lekker naar achter verplaatsen of die parren nodig hebben bij het frontlicht.
Neem aan dat je juist het rijtje blauw-geel-blauw bedoelt horizontaal in het midden? Zou ik ook iets anders mee doen.
Jep, mea culpa
Verder de 2 witte par-56 spotjes achteraan lekker weglaten, of wat anders mee doen.
Die vind ik dan wel weer leuk, al zou ik er wel minimaal 4 neerzetten.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
4-1-2008 11:59
Ik ben het met ongeveer iedereen eens. Wat ik zou doen:

De geel/blauw/blauw/geel parren die in de zaal hangen als frontlicht gebruiken (wel open of met Lee 151/152/201/...).
Eventueel (indien nodig) nog een par van het zijlicht (groen/geel/groen) gebruiken om de band uit te lichten (ook open of met correctie/goud filter)

Ook ik zou andere kleuren in de parren gebruiken, de parren die als voetlicht gebruikt worden zeker behouden, eventueel met kleurenfilter.

De spiegelbol weglaten, en de scans naar het podium brengen. Ook ik zie er liever 4 dan 3.

Ik las ook iets over robocolors, indien je er kan krijgen: zeker doen! Deze kunnen dan samen met je scans voor de kleuren en effecten zorgen die niet aanwezig zijn in de parren. Mochten het robocolors zijn op Martin protocol, informeer dan even naar een DMX-convertor.

Je rookmachine zou ik achteraan het podium zetten. Het licht hangt immers op het podium, daar is de rook nodig.

Al een idee over de sturing(en)?

Het is belangrijk om in je ontwerp diepte en hoogte verschillen te maken. De diepte verschillen zijn duidelijk te zien op je plan. De hoogte verschillen gebeuren met de parren op de grond en eventueel kan je bv robocolors op een 4-bar (tenminste als je dan 2 4-barren hebt, dus 8 robo's) verticaal hangen.
exit night into LIGHT
RNAStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2006
Laatste: 30-12-2008
Berichten: 49
4-1-2008 13:51
Kijk hier heb ik wat aan, bedankt :)

Ik zal een en ander nog even toelichten, want het plaatje is nogal onduidelijk.

- Sturing wordt de Light commander 24 (parren), voor de scans komt er een simpel DMX tafeltje..

- De rookmachine staat wel degelijk op het podium gericht, en staat ook achter het podium.. ik heb hem zo getekend zodat het een beetje overzichtelijk blijft en omdat de rookmachine in dit plaatje vrij onbelangrijk is...

- ALLE PARREN!! worden gebruikt om de band te belichten, dus niet voor de zaal! De voorste parren zijn dus ook frontlicht! alles staat gericht op het podium.. de zaal zelf was meestal donker (op wat sfeer lampjes na die niet op de tekening staan)

- De scans staan gericht richting de zaal (en dus niet het podium). Ik wil het liefst ook 4 scans maar het budget is gewoon te beperkt, er worden 2 Aztek DJ Robo MKII's bijgehuurd voor een zacht prijsje.. de 3e scan is een winner 2 ashamed :$ Die wilde ik dus ook achteraan op het podium hangen, ik weet dat dit erg raar is en zeer waarschijnlijk kleurverschil zal opleveren, maar dat is iets wat ik op dat moment zal gaan oplossen.. Het bedrijf waar ik de spullen vandaan haal werk ik ook wel is voor en die hebben alleen maar Aztec DJ Robo scans, ik wilde er minimaal 3 (of meer) dus heb ik een Winner van mezelf erbij getekend. Een beetje improviseren moet helaas wel met een beperkt budget!

- Door de band is mij specifiek gevraagd een lounge-effect te creëren d.m.v. de verlichting, en een soort disco-effect (specifiek voor het publiek) om het er meer bij te betrekken.. de Parren worden dus gebruikt om de band uit te lichten, de scans worden gebruikt om bij bepaalde nummers door het publiek te stralen...

- De kleuren zal ik idd nog is goed naar kijken, wat jullie zeggen klopt inderdaad wel, maar ik heb een bepaald beeld in mn hoofd... lijkt mij zoiezo wel beter om in ieder geval het fel geel te veranderen door een donkerdere-oranje kleur. Verkijk je trouwens ook niet op de paint-kleuren, deze wijken natuurlijk af van de echte filter-kleuren en zijn meer als voorbeeld....

- Diepte en hoogteverschillen zijn aanwezig, alleen niet te zien op de tekening..
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-1-2008 14:12
3 scans en dan ook nog eens 2 verschillende types, dat is een lastig verhaal inderdaad. Ik zou zelf in dat geval haast voor de "less is more" oplossing gaan en je Winner lekker weglaten. Volgens mij heb je echter ons commentaar wat betreft de scans niet helemaal begrepen. We bedoelden niet dat je de scans naar het podium moet richten, we bedoelden dat je ze beter allemaal redelijk achteraan op het podium kunt hangen en dan natuurlijk wel richting het publiek. Maargoed, nu je 2 verschillende type scans hebt kun je ze waarschijnlijk beter niet allebei op het podium gebruiken.

Wat betreft de parretjes in de zaal:
Hang 2 of 3 van de drie parretjes voor op het podium waar ik het eerder over had erbij en filter ze allen om naar LEE 152 oid. Een subtiele kleur in het front mag wel, maar met de gehele avond geel of blauw op front hoor je later terug dat men zich afvroeg of de zanger de avond wel ging overleven aangezien hij er zo ongezond uit zag. laugh :D

big bang schreef:

Verder de 2 witte par-56 spotjes achteraan lekker weglaten, of wat anders mee doen.
Die vind ik dan wel weer leuk, al zou ik er wel minimaal 4 neerzetten.
Met 4 inderdaad misschien wel oké, maar 2 geeft denk ik een beetje nietig effect (ook al is het open wit).
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
4-1-2008 14:47
Tipje: download eens een demo van wysiwyg, ga en ga daar wat mee spelen. Opslaan e.d. gaat niet in demo mode, maar je kunt wel screenshotjes maken wat voor ons toch wat duidelijker is als een paint-tekening.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RNAStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2006
Laatste: 30-12-2008
Berichten: 49
4-1-2008 14:50
ik vind die 400 mb wel iets teveel van het goede.. ik heb wel sunlite waar ik mee aan het spelen ben, maar vind em nog best lastig !!
Wat betreft de scans ophangen richting het podium dat is erg lastig, enige plek waar ik ze zou kunnen hangen is recht boven de stuurtafel, rechts-onder in de hoek dus... om dan 3 scans naast elkaar in de hoek te hangen lijkt me ook niet ideaal, voorderest kan ik ze nergens bevestigen..

Als ik ze op de 'frontlight' truss bevestig (zoals nu) maar dan richting podium is het hele effect wat ik ermee probeer te bereiken weg...
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
4-1-2008 15:37
Volgens mij denk je precies andersom met die scans...

Hier wordt bedoeld dat je ze links- en rechts bovenin hangt (op je tekening).

Persoonlijk zou ik dan voor de 2 scans gaan en deze op 1/3 en 2/3 afstand hangen dus niet in de hoeken.

Dan kun je óf op het podium stralen óf in het publiek óf over het publiek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)