Oude speakers, nieuwe kast?
(4 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
BrammezStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-3-2007 Laatste: 10-4-2007 Berichten: 3 | 20-3-2007 17:37 |
1 x bewerkt. Laatst door Brammez op 20-3-2007 20:56 Hallo iedereen,Ik ben beetje een Noob op dit forum en ook wel een beetje op dit terrein, maar daar ik een tijdje terug 2 baskasten heb gekregen en deze voor mij te groot waren heb ik besloten om te kijken of ik hier niet zelf wat moois van kan maken. De boxen waren 2 oude open-air baskasten van een behoorlijk formaat, ik geloof rond de 700x700x1000 met een enkele basspeaker van 100w (denk rms?) van 15inch. Het zijn HH-speakers (of H&H) en ik kan hierover bitter weinig terugvinden op het internet. Het is mijn bedoeling om hier 2 leuke kleine boxen van te maken van het formaat JBL eon-1500 (qua kast dan) Ik heb de beschikking over het hout van de oude kasten en daar deze kleiner moeten worden moet dat wel lukken. ik heb een paar foto's genomen van de oude kast en de specs van de speaker, deze zijn te bekijken op https://213.46.195.193/joomla/boxen/index.html Misschien dat hier iemand mij kan helpen met het berekenen van de kast? en te kijken wat er voor mogenlijkheden zijn? omdat het zo lastig is om informatie te krijgen over de speakers dacht ik dat hier wel iemand een antwoord wist.... Vast bedankt, Mvg. Bram | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 20-3-2007 17:38 |
Welkom nieuw lid. Lees je eens een beetje in op dit forum en je zult zien dat zonder T/S parameters het ontwerpen van een kast niet echt levensvatbaar is... PS: Drivers die gebruikt worden in "open" kasten (infinite baffle systemen) zijn vrijwel NOOIT geschikt voor een andere toepassing. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BrammezStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-3-2007 Laatste: 10-4-2007 Berichten: 3 | 20-3-2007 17:45 |
Ik was hier inderdaad al bang voor...de enige gegevens die ik nog kon vinden waren deze: I've salvaged a pair of old HH acoustics B15L drivers from a defunct PA. I've measured the T/S parameters and have come up with: Fs=49Hz Qts=0.42 en dat was het.... misschien helpt dat? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 20-3-2007 17:51 |
Parameters zijn in ieder geval IETS (alleen Vas ontbreekt nog). Duidelijk is wel dat driver zwak aangestuurd is en eigenlijk echt bedoeld is voor "open" toepassingen (of grote gesloten kasten). Hoe groot kan pas bepaald worden als de Vas bekend is. Hier zijn wel methoden voor (hoewel eerlijkheid mij gebied te zeggen dat het waarschijnlijk verspilde moeite zal zijn en drivers wellicht beter als grote asbakken gebruikt kunnen worden). Leuke kleine boxen kun je, met deze drivers, zéér waarschijnlijk compleet op je buik schrijven. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BrammezStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-3-2007 Laatste: 10-4-2007 Berichten: 3 | 21-3-2007 22:29 |
Na nog wat te hebben gesurft op inet kwam ik ergens een site tegen die uitlegt hoe je deze specs kunt opmeten... daar ik enige nuttige aparaten hiervoor thuis heb staan ga ik van het weekend een proberen hoever ik kom. Mijn bevindingen zal ik nog latenw eten. Verder was ik aant denken: kleine gesloten boxen zal er dus niet in zitten...maar kleine open boxen? Ik heb er niet zo veel verstand van maar boxen met basreflex-buizen zijn toch ook min of meer open? Is daar niet iets redelijk handzaams van te maken? Vast bedankt voor jullie antwoorden... mvg Bram | |