Forum > Geluid

woofers LEM LX220

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
8-12-2006 21:35
Vanavond een disco op het jongerencentrum hier, die zeer voortijdig gedaan is, omdat een van de bezoekers (kinderen) zonodig over de DJ booth moest hangen en voor de gein de gain van een van de spelende kanalen vol open moest zetten. Gevolg: woofer van de betreffende LEM LX220 stuk (lage tonen kraken als een gek). shocked 8O

Los van het feit wie het precies was (waren er 2 ter plaatsen die elkaar natuurlijk de schuld toewijzen) heb ik een vraag over de woofer.
Weet iemand wat voor woofer er origineel in een LEM LX220 zit (hoeveel Watt, toonbereik) en heeft iemand een tip voor een vervanger.
Op het moment is er geen mogelijkheid de boel open te schroeven, maar ik weet wel dat ze waarschijnlijk al eens vervangen zijn.

Alle tips welkom wink ;)

{EDIT}
f*ck them all: ding gewoon opgeschroeft en woofer eruit getild. Staat alleen helemaal niks op sad :(
Nog niks wijzer dus...
{/EDIT}

René
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
8-12-2006 23:53

renevanh schreef:

Los van het feit wie het precies was (waren er 2 ter plaatsen die elkaar natuurlijk de schuld toewijzen) heb ik een vraag over de woofer.
Als je dingen op "pak" hoogte hebt, moet je je ogen voor en achter hebben. Een mengtafel nodigt helaas sommige mensen uit om aan te draaien. Vandaar dat veelal mijn voorkeur naar een podium uitgaat, of een goede afscherming aan de voorkant.
Weet iemand wat voor woofer er origineel in een LEM LX220
Uit m'n hoofd is de lem Lx220 200/250watt en volledig OEM RCF geladen. (3 weg) Anders even navragen bij Heuff.

Vanwege de leeftijd van de LX220 denk ik echter niet dat je exact dezelfde speaker nog krijgen kan, maar het is altijd te proberen.

Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
9-12-2006 08:46

renevanh schreef:

Vanavond een disco op het jongerencentrum hier, die zeer voortijdig gedaan is, omdat een van de bezoekers (kinderen) zonodig over de DJ booth moest hangen en voor de gein de gain van een van de spelende kanalen vol open moest zetten. Gevolg: woofer van de betreffende LEM LX220 stuk (lage tonen kraken als een gek). shocked 8O

{EDIT}
f*ck them all: ding gewoon opgeschroeft en woofer eruit getild. Staat alleen helemaal niks op sad :(
Nog niks wijzer dus...
{/EDIT}

René
Als je een tweede LEM LX220 hebt die in tact is, kun je de T/S parameters eens (laten) opmeten. Omdat het een 3-weg kast is, kom je waarschijnlijk op een subwoofer speaker uit met een tamelijk hoge X-max. Frequentie bereik bij 3-weg kasten is van ondergeschikt belang omdat tuim onder de maximale frequentie wordt gefilterd. Wel de T/S parameters zijn van groot belang omdat het een woofer betreft.

TCMC
RenevanhEx Lid
9-12-2006 09:59

KVM schreef:

renevanh schreef:

Als je dingen op "pak" hoogte hebt, moet je je ogen voor en achter hebben. Een mengtafel nodigt helaas sommige mensen uit om aan te draaien. Vandaar dat veelal mijn voorkeur naar een podium uitgaat, of een goede afscherming aan de voorkant.
We hebben een DJ hoek die een stuk verhoogd is. Helaas stond er gisteren een tafel tegenaan waar de betreffende persoon op ging staan en zo bij de mengtafel kon.

René
KVMVIP Lid (†)
9-12-2006 10:36

TCMC schreef:

kom je waarschijnlijk op een subwoofer speaker uit met een tamelijk hoge X-max.
Ik verwacht niet dat de orginele speaker een hoge X-max heeft. (tenminste het ligt eraan wat jij hoog noemt)

renevanh schreef:

We hebben een DJ hoek die een stuk verhoogd is. Helaas stond er gisteren een tafel tegenaan waar de betreffende persoon op ging staan en zo bij de mengtafel kon.
Tja, zoiets kan altijd gebeuren. Neemt helaas niet weg dat je je ogen voor en achter moet hebben.

Martin.
kvm entertainment
RenevanhEx Lid
9-12-2006 10:57

KVM schreef:

renevanh schreef:

Tja, zoiets kan altijd gebeuren. Neemt helaas niet weg dat je je ogen voor en achter moet hebben.
Natuurlijk, maar het was ook gewoon pech... Collega DJ stond bij me, LJ zat er vlak naast en er hadden vier barmedewerkers zicht op wat er gebeurde. Helaas ging het zo snel en bevonden beide zich in een verdachte positie dat we druk aan het uitzoeken zijn wie het nou gedaan heeft.
Laten we maar ophouden over het voorkomen van dergelijke dingen. Het is gebeurd en er moet een woofer vervangen worden (en die hebben we nog binnen 2 weken nodig ook... whaaa!).
Als iemand op een of andere manier erachter kan komen wat voor 'n woofer er standaard in die LEM kasten zit zou dat heel mooi zijn.
En als iemand me kan vertellen wat er precies met dat T/S meten bedoeld wordt kan ik misschien meer info geven.

René
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
9-12-2006 10:57

KVM schreef:

TCMC schreef:

kom je waarschijnlijk op een subwoofer speaker uit met een tamelijk hoge X-max.
Ik verwacht niet dat de orginele speaker een hoge X-max heeft. (tenminste het ligt eraan wat jij hoog noemt)

Martin.
Ik zit toch te denken aan een X-max van minimaal 5 mm.
Bij 15 inch subwoofer speakers verwacht ik in de regel een X-max van 6 - 7.5 mm.
Voor 2-weg full range speakers is een X-max van 3 mm voldoende, en ook min of meer noodzakelijk omdat de inductie van de voice coil anders te hoog wordt en vroegtijdig afval in het midgebied optreedt.

De meeste subwoofer speakers gaan vaak tot ca 800 Hz, terwijl een 15 inch full range speaker (eigenlijk voor 2-weg) op de as zelfs tot 5000 Hz gaat en buiten de as nog zeker tot 2000 Hz gaat.

Ik denk ook dat de 3-weg kast relatief gemakkelijk te repareren is en dat er ook vrij gemakkelijk een vervangende woofer voor vrij weing geld te vinden is. Met een beetje geluk kun je zelfs a.d.h.v. de kastinhoud en de poort afmetingen een geschikte woofer kiezen zonder te meten.

TCMC
KVMVIP Lid (†)
9-12-2006 11:12

renevanh schreef:

Als iemand op een of andere manier erachter kan komen wat voor 'n woofer er standaard in die LEM kasten zit zou dat heel mooi zijn.
Had ik al aangegeven OEM RCF.
Er zal ongetwijfeld een RCF type (misschien een wat oudere) zijn, die daar in de buurt komt.
Sommige bedrijven hebben nog wel eens wat oudere speakers op de plank liggen.

@TCMC
Ik verwacht plm 4mm. Welliswaar op de gok, dus gebaseerd op niets. Meer gebaseerd op "wat andere fabrikanten" in die prijsklasse deden.

Martin.
kvm entertainment
RenevanhEx Lid
9-12-2006 11:49
Heb net met Heuff gebeld. Technische dienst is er natuurlijk niet in het weekend, dus maandag maar weer bellen.
Is die X max zo belangrijk dat ik die moet gaan meten bij de andere speaker, of zullen ze bij Heuff wel weten hoe en wat?
En hoe meet ik die?

Ik ga voor het financiele stuk in ieder geval even naar die OEM RCF woofers kijken, dan kan ik aan de stichting doorgeven wat het gaat kosten wink ;)

René
KVMVIP Lid (†)
9-12-2006 15:00

renevanh schreef:

Is die X max zo belangrijk dat ik die moet gaan meten bij de andere speaker, of zullen ze bij Heuff wel weten hoe en wat?
Geen idee, de LX220 is van voor de periode van Heuff.

Een andere vervanger zal totaal anders klinken.
In dat geval heb je dus twee nieuwe speakers nodig.

Misschien dat het kostenplaatje belangrijker is dan de kwaliteit? In dat geval gewoon 2 Eminence 15" bestellen.

Ik vraag mij deels ook af in hoeverre de X max belangrijk is, in een hoop 2 weg en 3 weg kasten gebruikt men vaak dezelfde 15" speaker.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)