Forum > Newbie Forum

Versnel-/verlangzaamprobleem

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
IlikeitloudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2004
Laatste: 20-2-2008
23-6-2006 19:44
Beste forumleden.

Als ik met mijn JB-Systems T3's een plaat (die te snel/langzaam loopt) probeer aan te passen gaat dit bijna altijd mis.

Als de plaat iets te langzaam loopt draai ik de plaat wat harder door bij de label. Wat er dan gebeurt is dat ik geen verschil hoor de eerste seconden, en dan draai ik wat harder en issie er weer te ver over als je snapt wat ik bedoel.

Okè, dat zal dan wel aan mij liggen, maar:

Als de plaat te snel loopt zet ik wat druk op de geribbelde zijkant van de platter, nou dat gaat prima, langzaam wordt het steeds beter, en dan laat ik hem los en gaatie zo weer terug naar het begin --> te snel. Alsof de platenspeler zich corrigeerd shut up :X .

Nou, dat zal dan misschien ook nog aan mij liggen, maar met mijn Numark Axis 9 gaat het aanpassen per jogweel perfect, eigenlijk gaan de mixen met deze cd-speler bij mij altijd wel goed...

Zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben (gehad)? Want misschien is dit wel een fase in het leren mixen die iedereen heeft.
Of heb ik er toch geen gevoel voor (maar dat lijkt me sterk, mijn ritmisch gevoel heeft me nog nooit in de steek gelaten, en de rest van het mixen gaat goed)?
Ik denk eigenlijk wel dat ik gewoon de "feel" van mijn draaitafel nog niet helemaal onder de knie heb, maar ik oefen nu een jaar

Vooral bij het afremmen van de platter lijkt het gewoon alsof er iets niet klopt..

Ik hoop dat iemand een tip weet. (en dat het misschien toch niet aan mij licht wink ;) , maarja..)
het lukt alleen als niemand kijkt...
V-maxStandaard Lid
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 28-7-2011
23-6-2006 19:50
Opzich niet zo'n bijzonder probleem. Het is zoals je al zei de "feel" die je nog niet goed met de draaitafel hebt. Bovendien zei je dat je op de sticker van je plaat corrigeert: Ik raad dit af. Elke plaat voelt anders aan namelijk en bij de ene plaat heeft het zelfde duwtje meer effect dan bij de andere plaat.

Wat ik zelf doe is veel via de pitchfader corrigeren. Je moet er wel op oefenen maar dit is in mijn ogen de beste manier. Je krijgt er het makkelijkste een goed gevoel bij hoeveel je moet corrigeren en het is de minst hoorbare manier happy :)
IlikeitloudStandaard Lid
23-6-2006 19:52
Ja dat probeer ik wel is (met de pitch). Dat lukt inderdaad wel goed, maar ik ben gewoon bang dat het gewoon "niet zo hoort".

In ieder geval heel erg bedankt voor de snelle reactie wink ;) . (5 min.? shocked 8O )
V-maxStandaard Lid
23-6-2006 21:14
Waarom zou het met de pitch niet goed zijn? Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken he wink ;)
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
24-6-2006 00:35

ilikeitloud schreef:

maar ik ben gewoon bang dat het gewoon "niet zo hoort".
Sterker nog, fader riden is de beste manier.

Zo heb je nooit last van het correctie gedrag wat de verschillende draaitafels hebben en is er veel "netter" bij te sturen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
IlikeitloudStandaard Lid
24-6-2006 13:19
haha oké happy :)

Dat spaart me dan weer heel wat frustratie. Nee want met de pitch gaat het meestal wel goed. Maar als jullie de pitch dan precies goed hebben staan, en je zet de naald weer aan het begin van de plaat, start hem op een mooi punt om te mixen en dan loopt ie weer verkeerd? (gelukkig gebeurt dat bij mij niet zo vaak happy :) ) Dan kun je toch niet meer met de pitch gaan spelen??

Zelf denk ik dat je dan maar gewoon goed moet leren de plaat los te maken... Maar wat doen jullie?
V-maxStandaard Lid
24-6-2006 14:32
Waarom zou je neit weer met de pitch kunnen gaan spelen? En na een tijdje krijg je er ook wat meer handigheid in hoor wink ;)
Max-dj-psychoEx Lid
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 16-2-2008
24-6-2006 17:25

ilikeitloud schreef:

Beste forumleden.

Als ik met mijn JB-Systems T3's een plaat (die te snel/langzaam loopt) probeer aan te passen gaat dit bijna altijd mis.

Als de plaat iets te langzaam loopt draai ik de plaat wat harder door bij de label. Wat er dan gebeurt is dat ik geen verschil hoor de eerste seconden, en dan draai ik wat harder en issie er weer te ver over als je snapt wat ik bed
Ik heb ditzelfde probleem ook gehad, maar je moet ook niet versnellen bij het label maar gewoon aan het ribbel gedeelte, en dan gewoon heeel veeel oefenen
It's all about house music, and it always will be
IlikeitloudStandaard Lid
24-6-2006 18:38
hmm.

Nou ik heb vanmiddag weer wat geoefend en het synchroniseren van de platen gaat erg goed, maar als ik de uiteindelijke mix wil beginnen durf ik eigenlijk niet meer met de pitch te knoeien. Ik heb het namelijk 1 keer gedaan en toen ging de mix aardig mis, waarschijnlijk heb ik hem niet meer precies op hetzelfde punt terug gezet.

Dat zal (kom ik ineens achter)waarschijnlijk wel komen omdat ik de pitch op +-12% heb staan en niet op 8.

En hoe bedoel je versnellen met de geribbelde kant? Dan moet je wel een dikke swiepert geven ofniet?
Max-dj-psychoEx Lid
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 16-2-2008
26-6-2006 19:19
ja dan moet je een flinke swieper geven ja wink ;), nee dat valt wel mee. Je kan alleen zo veel nauwkeuriger corrigeren
It's all about house music, and it always will be

Terug naar forum Reageer (zonder quote)