Forum > Licht

Lichtbrugprobleempje..

(54 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
Daan.hzndnkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 10-5-2008
Berichten: 46
7-3-2006 19:41
Beste mensen, ik heb me de afgelopen dagen eventjes flink in lichtbruggen verdiept.
Ik zal de situatie en het probleem uitleggen:
Ik ben een havo4 leerling, technisch verandwoordelijk gesteld voor licht/geluid bij theateropvoeringen.
Boven mij staat een leraar, die controleert wat ik koop, verder mag ik het uitzoeken.

Ons podium, tevens zaal, is 6 meter breed.
Ik wil over de volle lengte een lichtbrug, zodat het mogelijk word om van voren te kunnen belichten (ja, wel zo handig happy :) ). Nou gaat het hier over school, dus het budget is niet schrikbarend hoog. Ik heb geen budget opgekregen, omdat we net beginnen. Ik moet dus maar met een idee komen.

Ahfijn, nu het probleem: Ik heb een statief gevonden (American DJ ST-132), je hebt de truss (AluLite ft30, 2x 3meter), en je hebt de koppeling.

Het hele zaakje moet zo'n 3,5 meter hoog (minimaal) en er komen 6 PC1000w en 4 PC500w aan te hangen, ik schat dat de totale belasting niet meer dan 50 kilogram zal zijn. (INCL bekabeling). Dán komt het gewicht er nog bij van de truss: 20kg. Dus totaal 70KG, die hangen aan een truss van 6 meter lengte.

Ik zou de statieven zo kunnen plaatsen dat er niemand aan gaat rommelen, etc..

Is dit verandwoord, veilig genoeg?

.. Ik hoop dat het kan, want ik vind statieven maar niks.. Het kan waarschijnlijk niet meer dan 1000 euro gaan kosten, geen VBM dus.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Onderaan beginnen...
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
7-3-2006 19:42
Kun je niet takelen, en de truss dan bevestigen aan het plafond?

Of is het de bedoeling dat de truss iedere keer weer uit elkaar gaat?
Daan.hzndnkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 10-5-2008
Berichten: 46
7-3-2006 19:45
Ik heb idd ook al nagedacht over het plafond,
helaas willen ze dat niet doen.

Alles word gewoon opgebouwd, en weer afgebroken.
Onderaan beginnen...
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
7-3-2006 20:03
ik zeg alvast dat ik er niet de meeste kennis van heb... Theoretisch lijkt het me geen probleem om het gewicht aan de statieven te hangen, aangezien de statieven in totaal ruim 100 kilo kunnen houden. Ik weet niet hoe het zit met het publiek, maar als er geen publiek bij kan komen lijkt het me verder geen probleem...
happy :)
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
7-3-2006 21:10
Begin eerst maar eens met wegen! die spots heb je nl. kennelijk al. 10 spots + bekabeling voor 50kg? sneaky :V Kom eerst maar met de gewichten, dan rekenen we verder wink ;)

Pfff, weer iemand die zich zegt verdiept te hebben, maar kennelijk niet de moeite neemt om de 2 grootste truss topics op dit forum te lezen.

www.new-line.nl/forum/read/?t=17800
www.new-line.nl/forum/read/?t=12771

shut up :X shut up :X shut up :X

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Daan.hzndnkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 10-5-2008
Berichten: 46
7-3-2006 21:23
Oké, oke..
gewogen:

500w'er: 3.1 kg
1000w'er: 4 kg
INCLUSIEF kabel wink ;)

(6*4)+(4*3) = 36kg Kilo aan lampen, daar komen nog 2 dimmerpacks bij, ook gewogen: 3kg.
Dan komen er nog 2 verlengsnoertjes bij,
heel misschien hang ik er ook nog een beamertje aan op, een kleine, zal niet meer wegen dan 3 kilo.
en dan reken ik er nog 5 bij, die tellen voor datgene waarvan ik nog niet kan voorspellen dat het er aan gaat hangen.

36 + 6 + 3 + 5=
50 KG TOTAAL gewicht

Plus Truss (10kg p/st.) Maakt totaal: 70 KG

Ik vraag naar jullie kennis; kan ik met dit plan aankomen of niet?
Onderaan beginnen...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-3-2006 21:26
Probeer het ECHTE totaal te wegen. Vaak zul je nog schrikken van het verschil tussen de losse componenten en het totaal (mede omdat er altijd dingen zijn die je vergeet (kabeltje hier, trussklem daar etc. etc.)).

Gelukkig heb je echter nog wat speling qua belastbaarheid ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
7-3-2006 23:24
ze willen niet takelen of je kan er niet takelen? als ze het niet willen zou ik op tafel leggen dat ze twee keuze's hebben: of je takelt spaart een hoop kosten uit kwa statiefen. of je zet het op tiefjes en krijgt een heel karig lampen pakket met dit budget.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
8-3-2006 01:30
Ik weet natuurlijk niet wat voor merk spots je gebruikt. maar op de 1000W pc's die ik regelmatig onder handen heb, staat al vanaf de fabriekant 8,5 kg. Dit is dus exclusief haak, kabel en safety. Maar als dit serieus jouw gewichten zijn, zal ik morgen er eens over denken. Maar het kan er bij mij bijna niet in. Een losse par weegt met lamp en haak en safety al om en nabij de 3 kilo, en dan heb jij theather spots met barndoor? enz. voor 5 kilo? misschien andere schaalindeling op onze weegschalen wink ;)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
8-3-2006 14:59
Oké, zoals beloofd, alhoewel ik nog niet helemaal in jouw gewichten geloof.

Het door jouw uitgezochte statief, kan volgens de webshop 85 kg per stuk hebben. Ik kan echter niet ontdekken of dit statief een dubbele veiligheid heeft, Maar ik denk het wel. Je kan er op de foto 1 zien zitten, dus als de lier zelfremmend is, is het goed.

2x85x0,75=127,5 kg. Dit mag er dus totaal op die 2 statieven.

Jij rekent voor de truss 10 kg per stuk. Dit lijkt me weer wat weinig, meestal zal een 3 meter stuk rond de 12 tot 13 kg zitten.

Ik heb de tabellen voor de ft-reeks hier niet liggen, wel die van de pt-reeks, kosten evenveel, dus ik reken maar even met de PT-reeks die trouwens 12,5 kg per 3 meter weegt.
Verdeelde last over 6 meter is dan 84,4 kg per meter 6x84,4x0,5(dubbele vf)=253,2kg

Je truss mag dus maximaal aan gelijkmatig verdeelde last 253,2 kg hebben. Hoe je je spullen ook weegt, wat jij er in wilt hangen, zal dus voor de truss geen probleem zijn.

We moeten dus in dit geval gewoon gaan rekenen met die 127,5 kg van de door jouw gekozen statieven, mits deze een dubbele zekerheid hebben! (dre?)

127,5kg - 25kg truss - 5,8kg(wegen mijn) truss adaptes = 96,7 kg.

Als jij nou heel zeker weet, sneaky :V Dat jou 10 spots, 2 dimmers, beamer, bekabeling, g-haken en safety's bij elkaar opgeteld niet meer wegen dan die 96,7 kg. En zeker weet dat je er niks bij in gaat knopen, Zit je hardstikke goed en safe. In Dit geval succes met je aankoop en veel plezier er mee. Zo niet. Op zoek naar andere statieven, of indien mogelijk toch hijsen.

P.s. Gezien het gewicht van je dimmers, denk ik dat je rekent met een soort multidim. Maar hoe wil je dan in hemelsnaam 6 x 1000W en 4 x 500W aan gaan sluiten op 2 220V groepjes? Ja, ik weet 8kw in totaal is 1kw per wandcontactdoos op je multidim, niet alles brand tegelijk, en je dimd het een en ander. Maar je zit wel heel erg aan je max. en eigenlijk er overheen.

Nou, ik hoop dat je er wat mee kunt. Succes en weeg alles nog maar een keertje wink ;)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)