Forum > Geluid

Behringer DX1000 alesis midiverb4 en een shure microfoontje????

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
VliegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-4-2003
Laatste: 9-9-2003
Berichten: 6
1-4-2003 16:24
1 x bewerkt. Laatst door Vlieg op 1-4-2003 17:03
Dag mensen van het goede leven :-).

Ik moet het volgende aansluiten. Een Behringer DX1000 is mijn aangeraden, heb al een alesis midiver4 (digitale galm met berg presets) en een zang microfoon de shure SM58.

Nu moet ik volgens mij de effect return of effect send gebruiken om de alesis op de behringer aan te sluiten en dan ook naar de line (input 7)van de behringer.

Nu weet ik niet hoe ik het moet aansluiten en hoopte op jullie hoop/steun.
De alesis heeft 4 jack pluggen aan de achterkant (2 in 2 out). De behringer heeft 1 jack effect send, 2 jacks effect return, en bij de input 7 heeft hij ook 2 jack inputs en 2 tulp inputs.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk vertel en uiteraard op jullie hulp.

Onwijs merci alvast.

Patje
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
1-4-2003 16:47

Vlieg schreef:

Nu weet ik niet hoe ik het moet aansluiten en hoopte op jullie hoop/steun.
De alesis heeft 4 jack pluggen aan de achterkant (2 in 2 out). De behringer heeft 1 jack effect send, 2 jacks effect return, en bij de input 7 heeft hij ook 2 jack inputs en 2 tulp inputs.
Je mixer heeft 1 jack effect send: ofwel is het signaal wat verzonden wordt mono is (wat ik betwijfel aangezien stereo return), ofwel is dat een aansluiting voor een stereo plug (kijk eens in de handleiding).

Je zult kabels nodig hebben met aan de ene kant jack en aan de andere kant tulp (maar dat wist je waarschijnlijk al).

Sluit nu de effect send uitgang aan op de input van je Alesis effect processor. Is de effect send mono, dan sluit je die uitgang aan op beide ingangen (Er zal dan ook alleen maar mono uitkomen). Is de effect send stereo, dan neem je zo'n stereo jack -> 2x tulp kabel en sluit correct aan (staat in de handleiding van je Behringer).

De uitgang van je Alesis moet dan naar je effect return ingang op je mixer (weer L met L en R met R verbinden), en NIET naar kanaal 7 of eender welk ander kanaal. Doe je dit wel dan creeër je een lus met alle problemen van dien.

Succes.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
1-4-2003 17:02
Handleiding

Hier een quote uit de Engelstalige handleiding:
3.6 Effects
You can patch a mono or stereo outboard effects processor into your DX1000 via the effect send (53) and return (54) jacks on the back panel. Now you can effect your voice instantly simply by punching the illuminated EFFECT button (9). The effect send level is dependent on the fader setting. Adjust the desired amount of effect (from -oo to +30 dB) by the EFFECT RETURN knob (42) to the right of the bargraph meters.

Set your effects unit input level so that the input meter reading (if there is one) is healthy when
you are sending a typical signal to it. Too low a level will mean too much hiss on your effects
return, too high and you’ll get distortion.
Lijkt me vrij duidelijk. Schijnbaar zitten er dus keurig een effect send en return op. Wellicht nog eens goed kijken naar de achterkant van de mixer (en de handleiding)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VliegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-4-2003
Laatste: 9-9-2003
Berichten: 6
1-4-2003 17:44
Het is voor ons allemaal vrij nieuw dat audio gebeuren, maar wilde het toch voor een kennis van ons in orde maken.
Eerst hadden we een dateq onyx genomen omdat we meerdere ruimtes te gelijk vanuit 1 mixer wilde regelen. Een gemini draadloos mic setje, en een galm apparaatje.
Toen er iemand kwam proef zingen, kregen we meteen te horen dat het geluid niet in orde was. Wij veel mensen gebeld en te horen gekregen dat voor allround (verschillende zangers) je met een shure microfoon en een digitale galm goed uit de voeten moet komen. Net bij de winkel geweest, en die zei dat zelfs met een alesis midiverb4 en een shure sm58 wat een mooie combinatie is, dat waarschijnlijk het geluid (zang) toch niet mooi zou zijn, omdat je op de dateq nog een extra knopje mist om de afzonderlijke klank regeling van alleen de microfoon te regelen (effect knopje?)

De behringer is wel oke om alles te regelen, en zou je dus in totaal geen problemen meer hebben (dat hopen we maar......) Via de effect en de berg knopjes op de behringer en de midiverb, is het natuurlijk ff instellen allemaal, maar als het dan werkt ;-) joepiedepoepi.
Heb hier een kleine toelichting op mijn site gezet. Weet niet hoe ik plaatjes hierzo moet attachen, dus heb het maar zo gedaan
www.microcars.nl/images/alesis1.jpg
www.microcars.nl/images/behringer1.jpg

In de handleiding van de behringer wordt weinig gesproken over dit... dus hoop nog ff op jullie hulp. Ik heb een foto bijgevoegd als verduidelijking, dus als iemand me kan helpen heeeeeeeeel heeeeeeeeel graag.

Groetjes en muchos gracias.

Patje
VliegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-4-2003
Laatste: 9-9-2003
Berichten: 6
1-4-2003 17:54
Alvast merci Dré en Snake, hoop dat jullie me nog ff blij kunnen maken :-)

P.S. voor Dré. Wanneer dit klikt bij deze klant, moet ik waarschijnlijk nog een setje ergens installeren. Dan weet ik wel waar ik de spullen moet halen. Alvast heel erg bedankt voor de kennis en de info.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
1-4-2003 18:15
Ik moet zeggen dat ik de handleiding van de DX-1000 niet overtuigend duidelijk vond (ze spraken toch letterlijk over jacks in meervoud). Schijnbaar is de send dus mono (wellicht heb je geen pan pots op de mic kanalen). Op zich niet zo'n probleem. Je pakt een kabel die in de effect send komt en stopt de andere kant in de MidiVerb 4. Volgens mij kan de Midiverb 4 zo ingesteld worden dat de input van links ook op rechts kan komen (inkomende signaal is bij zang immers toch zo mono als het maar kan). De output van de Midiverb gooi je (via 2 jack snoeren) naar de return op de DX-1000.

Mocht de MidiVerb 4 niet links naar rechts kunnen routen (te lang geleden dat ik hem voor het laatst gebruikt heb (behoorlijk goed ding voor het geld overigens)) dan kun je een splitter gebruiken (je kunt immers 1 output over meerdere inputs verdelen (andersom kan standaard NIET)). Na de splitter gaan er dan 2 kabels naar de inputs van de MidiVerb (en de rest blijft gelijk). Zorg dat het effect send level op de DX-1000 op een goede waarde staat (netjes 0dB indien de DX-1000 dit op deze manier aan kan geven (anders "5" van de "10"). Laat dan de zanger even zingen en gebruik de "auto adjust" van de Midiverb (input en output buttons op de voorkant tegelijk indrukken geloof ik).

Daarna de effect return naar smaak opendraaien (galm is het mooist als het net NIET opvalt!!!).

En zet de Midiverb op DRY (dus geen origineel signaal in de output van de Midiverb).

Lees toch ook nog even rustig de handleiding van de Midiverb door (just to be safe).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VliegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-4-2003
Laatste: 9-9-2003
Berichten: 6
1-4-2003 18:32
Dre,

Bedankt topper.

Heb nog 2 kleine opmerkingen en dan ben je van me af :-), of juist niet :-)

Ik heb wel op de microfoontjes pan.
Ik heb idd in de gebruiksaanwijzing gekeken van de alesis dat het geen probleem is om de input van links ook op rechts kan komen.
Ik heb niet echt een effect send level maar wel een effect return level.

Collega heeft idd de gebruiksaanwijzing van die midiverb doorgelezen. Je zou niet zeggen dat zo'n klein apparaatje zoveel kan :-).

Als je nog ff op mijn opmerkingetjes kan ingaan ben ik je heel heel dankbaar. Anders kan ik ook nog wel ff een mooie foto maken.

Groetjes,

Patrick
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
1-4-2003 19:10

Vlieg schreef:

Dre,

Bedankt topper.

Heb nog 2 kleine opmerkingen en dan ben je van me af :-), of juist niet :-)

Ik heb wel op de microfoontjes pan.
Dan is het gewoon slordig dat de DX-1000 een mono send heeft.
Ik heb niet echt een effect send level maar wel een effect return level.
Zit er op elk kanaal (strip) ook niet een effect send (aux 1 o.i.d.) draaiknopje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VliegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-4-2003
Laatste: 9-9-2003
Berichten: 6
1-4-2003 21:13
OP kanaal 1 en 2 (microfoon/line) zit beide een effect knopje, een pan draaiknopje, talkover knop, channel on knop en pfl knopje. Alle andere hebben op plaats van effect knopje een eq on knopje.
Helemaal rechts van de dx1000 zit het effect return draaiknopje.

Hier nog ff het plaatje van achterkant.
www.microcars.nl/images/behringer1.jpg
Ik zie er wel mono bij staan.
Kan ik het gewoon aansluiten zoals jij zei, of heb je nog tips???
Is het dus gewoon slordig van behringer dat de dx1000 een mono send effect heeft, of

Maakte dit nog wat uit (klein kipje uit vorige post):
Ik heb niet echt een effect send level maar wel een effect return level.

alvast merci topper.
VliegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-4-2003
Laatste: 9-9-2003
Berichten: 6
1-4-2003 21:50
nog 1 kleine vraag Andre,

Ja ik weet het ik ben een lastig mannetje en proberen is de beste manier.
Maar wat vind je van deze setup????

De output van de Alesis kun je
OF aansluiten op de effect return van je mixer (dan kun je met 1 knopje op je mixer de hoeveelheid effect regelen die je bij je microfoonsignaal wil hebben)
OF aansluiten op een de normale inputs (bijvoorbeeld kanaal 7 omdat je daar ook al jacks hebt). Voordeel daarvan is inderdaad dat je nog iets kunt wijzigen aan de klank van je effect voor zover dat al niet kan met die Alesis.
Zorg als je kiest voor de laatste methode dat je het signaal van kanaal 7 niet ook naar de effect uitgang stuurt omdat je dan last krijgt van rondzingen (signaal gaan van en naar de Alesis en wordt alsmaar versterkt, vervelende pieptoon).

Ik ga dan voor de 2de versie. Dat rondzing verhaal zou ik niet krijgen omdat kanaal7 bij mij een effect knopje heeft, dus ik het ook niet kan sturen naar effect uitgang. Ik lees het morgen wel. wordt een vroegertje. :-)

Nogmaals many thx

Terug naar forum Reageer (zonder quote)