Forum > Licht

truss schoonmaken

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
ElevenEventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 12-12-2005
Berichten: 16
15-11-2005 13:59
Wij zijn in het bezit van Prolyte X30D (is evt te koop) en X30V. Iedereen kent het verschijnsel van gebruikte truss: bekrast, gaffa resten en op sommige plaatsen slaat hij donkergrijs uit.. voor disco`s geen probleem maar niet representatief voor ander gebruik.

Mijn vraag: wie heeft ervaring met truss opknappen. Wij dachten zelf aan goed ontevetten remmenreiniger/velgencleaner. En daarna met brillo (staalschuursponsjes van oma) of Scotch schuursponsjes behandelen.

Wie heeft ervaring met zoiets of is het onbegonnen werk.

Alvast bedankt,

Willem
Sound - Light - Design - Events
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
15-11-2005 16:16
Ik zou hooguit de lijmresten verwijderen en het verder met rust laten. Anders gaat het wellicht nog meer afgeven en nog sneller zwart uitslaan. Wellicht zou je nog met een hele milde car polish (turtle wax o.i.d.) de ergste aanslag weg kunnen krijgen (maar dat zul je dan wel vanaf nu steeds bij moeten houden).

IK heb het in ieder geval nooit gedaan. Als truss representatief moet zijn dan schrijf je het gewoon sneller af en koop je elke 2-3 jaar een nieuwe set.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Foxy musicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 9-8-2010
Berichten: 135
15-11-2005 19:31
Stefan d het schoon laten maken,die heeft toch niks te doen.
Wat gooi je van de hoogste trap...
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
15-11-2005 19:46
Als je bij zoeken "truss slaat wit uit" intikt dan krijg je een relevant topic. Sticker resten etc zou ik gewoon met wasbenzine doen. Das het minst agressief en het meest vriendelijk om mee te werken. De uitslag die ik er op had ging er vrij goed af met schoon makers azijn. Je moet alleen geduldig zijn en het de gelegenheid geven om in te werken.
Donkergrijze plekken en krassen etc.
Ik ben met polish filterframes eens bezig geweest met koperpoets. Dit gaf een zeer goed resultaat. Ze zijn daarna echter vrij snel de deur uit gegaan dus hoe het zich in de praktijk blijft houden kan ik je dus niet vertellen.
ElevenEventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 12-12-2005
Berichten: 16
16-11-2005 11:15
Ja Patrick.. ik zal Steefke eens aan het werk zetten.. heb jij ook nog delen?
Sound - Light - Design - Events
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-11-2005 12:01
Ik zou ook enkel de gaffa restjes verwijderen. Een truss moet laten zien dat hij in gebruik is geweest. Dit komt vaak goed over. wink ;)
Zolang hij niet gebogen is, of gebreken laat zien die de veiligheid in het gedrang kunnen brengen, zou ik het zo laten. Indien ooit toch echte schade zou optreden, is het pas tijd om te vernieuwen.

En anders inderdaad sneller afschrijven happy :)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
16-11-2005 12:04

prosoundandlight schreef:

Ik zou ook enkel de gaffa restjes verwijderen. Een truss moet laten zien dat hij in gebruik is geweest. Dit komt vaak goed over. wink ;)
Op discoklusjes, tentfeesten en grote podium-producties misschien, maar ik moet niet bij een klant waarvoor ik een beursstandje bouw met bekraste dof geworden lelijke truss aankomen. Dan kan ik direct de vrachtwagen weer terug inladen. Maar ook een productpresentatie van een bedrijf, een modeshow, verzin het maar; Daar wil ik niet met bekraste doffe truss aankomen.
Light Image
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-11-2005 12:06

prosoundandlight schreef:

Ik zou ook enkel de gaffa restjes verwijderen. Een truss moet laten zien dat hij in gebruik is geweest. Dit komt vaak goed over. wink ;)
Ja hoor. Klanten vinden het prachtig als je met uiterlijk afgeragde spullen aankomt...

Niet dat het voor truss in het donker veel uitmaakt, maar om nou te beweren dat een truss er DUS flink gebruikt uit moet zien.

Afgelopen weekeinde gedraaid op een bedrijfsfeest, waar ik juist alleen maar complimenten kreeg over hoe netjes verzorgd mijn spullen eruit zien. De jaren ervoor had men een stel dj's met allemaal afgebeulde ouwe zooi ingehuurd.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-11-2005 12:36
Het gaat hier niet over weet ik veel welke zooi. Daar moet je natuurlijk niet mee afkomen. Maar her en der een krasje? Wat maakt het uit? Uiteraard is het altijd beter dat je materiaal er een beetje degelijk blijft uitzien, maar truss en statiefwerk waarmee gewerkt is geweest, kan je gewoon niet "nieuw" houden. Inderdaad moet er wel een onderscheid gemaakt worden tussen disco en de ietwat nettere toepassingen. Voor die laatste is het beter een setje opzij te houden
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-11-2005 16:04
Standaards en truss moet er altijd netjes uitzien.
Of het nu wel of niet om disco gaat.
Ik onderhoud het dan ook regelmatig.

Zelf gebruik ik van nieuw af aan siliconen spray.
(met poetsen gaat aluminium als een spiegel glimmen!) Zo ziet het er nieuw niet uit.

Uit mijn hoofd heeft Penn speciaal spul voor alluminium.
Ik dacht iets zoals WD 40.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)