Forum > Geluid

Tonar Banana vs. Ortofon Concorde Pro

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RitscheStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 16-8-2015
Berichten: 129
22-3-2003 22:58
Ik heb sterk mijn twijvels dat het element van Tonar Banana volledig hetzelfde is als de Ortofon Concorde Pro (jaja, ik ben eigenwijs wink ;) ).

Een klas genoot van mij gebruikt de Tonar Banana elementen en ik de Ortofon Concorde Pro's. Ik heb ze eens uit nieuwsgierigheid naast elkaar gehouden, op eerste gezicht lijken ze hetzelfde (alleen de kleur is anders). Maar gelijk had ik het idee dat de Tonar Banana lichter was dan de Concorde Pro.
Toen ben ik ze maar eens even gaan wegen, en ja hoor, de Tonar Banana is 2,5 gram lichter dan de Concorde Pro!

Toen heb ik in twee dezelfde draaitafels de verschillende elementen gaan plaatsen (de draaitafel van was keurig netjes afgesteld voor de Concorde Pro). En inderdaad, de Tonar Banana voelde een stuk lichter aan toen ik hem beet pakte.

Daarna heb ik even op het internet opgezocht naar de spec's van deze twee elementen.
Wat zag ik daar? juist verschillende getalletjes!

De spec's van de Concorde Pro:
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. 5 mV
Channel balance at 1 kHz 2 dB
Channel separation at 1 kHz 20 dB
Channel separation at 15 kHz 15 dB
Frequency range at - 3dB 20-20.000 Hz
Frequency response 20-18.000 Hz + 3 / - 2 dB
FIM distortion at recommended
tracking force, DIN 45.542 < 1%
Tracking ability at 315Hz at
recommended tracking force 70 µm
Compliance, dynamic, lateral 7 µm/mN
Stylus type Spherical
Stylus tip radius R 18 µm
Equivalent stylus tip mass 0,5 mg
Tracking force range 3,0-5,0 g (30-50 mN)
Tracking force, recommended 4,0 g (40 mN)
Tracking angle 20°
Internal impedance, DC resistance 750 Ohm
Internal inductance 450 mH
Recommended load resistance 47 kOhm
Recommended load capacitance 200-600 pF
Cartridge colour, body/stylus Silver/Silver
Cartridge weight 18,5 g
Replacement stylus unit PRO

De spec's van de Tonar Banana:
Weight: 16 g
Type of Stylus: 0,7 mil spherical diamond
Frequency resonse: 20 - 20.000 Hz
20 - 15.000 Hz +/- 1 dB
Output voltage at
1000 Hz per 5 cm/sec: 5 mV
Recommended Tracking Force: 40 mN (4g)

Tracking Force Range: 30 - 50 mN (3- 5g).

WEL zag ik de tekst van Ortofon onder de Tonar Banana staan. Maar volgens mij zijn ze toch verschillend.
Dré: Heb jij ze eens naast elkaar gehad en getest op dezelfde instellingen? Want mijn conclusie is dat ze dus niet hetzelfde zijn.
Waarschijnlijk dat je hier meer van weet dan ik.

Groeten Ritsche
Mooie vrouwen zijn niet lelijk
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
23-3-2003 12:14

Ritsche schreef:

Ik heb sterk mijn twijvels dat het element van Tonar Banana volledig hetzelfde is als de Ortofon Concorde Pro (jaja, ik ben eigenwijs wink ;) ).

Een klas genoot van mij gebruikt de Tonar Banana elementen en ik de Ortofon Concorde Pro's. Ik heb ze eens uit nieuwsgierigheid naast elkaar gehouden, op eerste gezicht lijken ze hetzelfde (alleen de kleur is anders). Maar gelijk had ik het idee dat de Tonar Banana lichter was dan de Concorde Pro.
Toen ben ik ze maar eens even gaan wegen, en ja hoor, de Tonar Banana is 2,5 gram lichter dan de Concorde Pro!
Nieuwe weegschaal kopen of een van de 2 elementen weggooien. Beiden wegen 19 gram (inclusief naaldbeschermer). Net nog even voor de zekerheid gewogen (weegschaal met resolutie van 0.5 gram).
Toen heb ik in twee dezelfde draaitafels de verschillende elementen gaan plaatsen (de draaitafel van was keurig netjes afgesteld voor de Concorde Pro). En inderdaad, de Tonar Banana voelde een stuk lichter aan toen ik hem beet pakte.
Zit tussen je oren. Het element is slechts een klein onderdeel van de totale bewegende massa. ZELFS AL ZOU er een verschil in gewicht zitten (wat dus niet zo is tenzij een van je 2 elementen iets mist o.i.d.) dan zou de netto bewegende massa, NA correct instellen van de naalddruk, zo goed als gelijk zijn (zeker als je jezelf als "meetinstrument" gaat gebruiken).
Daarna heb ik even op het internet opgezocht naar de spec's van deze twee elementen.
Wat zag ik daar? juist verschillende getalletjes!

De spec's van de Concorde Pro:
(Aangepast door Dré):
Cartridge weight 18,5 g
Compliance, dynamic, lateral 7 µm/mN
Stylus tip radius R 18 µm

De spec's van de Tonar Banana:
(Aangepast door Dré):
Weight: 16 g
Compliance, dynamic horizontal/vertical: 8/8 µm/mN
Type of Stylus: 0,7 mil spherical diamond

WEL zag ik de tekst van Ortofon onder de Tonar Banana staan. Maar volgens mij zijn ze toch verschillend.
Ik vind het HEEL frappant dat jij EN een gewichtverschil meet EN dat precies op de verpakking staat ook nog (ik mag hopen dat je het, net als ik, wel ECHT gemeten hebt). Puntje bij paaltje... Tonar weet schijnbaar niet goed hoeveel "hun" elementen wegen. Tja... Dat zegt meer over Tonar dan over het element.

Beiden wegen dus PRECIES even veel. Ook geven ze een iets afwijkende compliantie op (maar aangezien ze het gewicht al niet goed "gokken" wil ik niet al te veel waarde hechten aan de andere getalletjes die ze opgeven; temeer ook doordat de kans groot is dat de compliantie op een andere manier gemeten (dan wel gespec'ed) is).

Verder zie je verschil bij de specs een verschil in de diameter van de naaldtip (DENK JE!). Dit wordt veroorzaakt doordat Ortofon zich keurig netjes aan het SI stelsel houdt (micrometers) terwijl Tonar (net als Shure bijvoorbeeld) zich aan de "mil" spec houdt (een of andere voor mij onbekende en niet boeiende eenheid). Overigens gaat het bij Shure zelfs zo ver dat een bepaalde importeur de 0.7 mil tip omschrijft als 0.7mm tip (wat maar weer eens aangeeft dat ook bepaalde importeurs geen moeite hebben met het lullen over dingen waar ze geen reet vanaf weten).

Einde van het verhaal: De Tonar Banana IS en blijft identiek aan de Ortofon Concorde Pro. Dat de brochureschijvers hier en daar een steekje hebben laten vallen (en dat sommige mensen de mil grootheid verwarren met milimeter) doet daar geen afbreuk aan MAAR toont alleen maar dat het goed interpreteren van getalletjes nog niet eens ZO eenvoudig is.

En dat mensen zijn die ZEGGEN verschillen in klank horen tussen deze 2 elementen (want jawel, die mensen zijn er ook) toont ook maar weer eens aan dat er OF nogal wat afgeluld wordt OF mensen niet in de gaten hebben dat ze voor 90% met hun hersenen luisteren (en dus hun favoriete merk altijd mooier zullen vinden klinken).

Het lijkt erop dat jij ten prooi gevallen bent aan de (vaak voorkomende) "ik denk dat er verschillen zijn en dan zal ik dat zo voelen ook" fout (biased observation). Weet je ook weer hoe makkelijk het is om, dankzij (in dit geval foutieve) voorkennis een vooringenomen mening te hebben die NIET strookt met de werkelijkheid laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RitscheStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 16-8-2015
Berichten: 129
23-3-2003 13:42
Ik heb hier de tonar nog liggen en ben alles weer eens goed nagelopen (eigenwijs als ik ben wink ;) ). Ik heb het contra gewicht zo ingesteld dat de concorde Pro netjes in evenwicht is.
Nu haal ik de concorde Pro eruit en stop de Tonar Banana erin. Wat gebeurd er? Het element vliegt mooi de lucht in.
Dat wil dus zeggen dat de Tonar Banana lichter is op één of andere manier wat ik dus zo vreemd vindt. Heb ze allebei even netjes afgesteld op 4 gram, allebei dezelfde plaat laten afspelen, maar het verschil in klank kan ik niet horen.

Verder is de Tonar Banana bij mij (natuurlijk) helemaal heel, anders was ik ook helemaal niet met dit topic gekomen. En al helemaal niet dat ik ze had gewogen.

Ik vind het allemaal erg merkwaardig waarom de Tonar Banana bij mij lichter is dan de Concorde Pro en bij jou allebei net zo zwaar zijn....
Mooie vrouwen zijn niet lelijk
DjnickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 2-5-2018
Berichten: 12
3-10-2008 09:24
misschien dat de gewichtsverdeling anders is?
Edit Mod: Martin:Kijk even naar de datum, beetje late reactie vind je niet...?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)