Forum > Algemeen Forum

TSX-15 brol tweeter

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Dj-excaAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 1-2-2006
Berichten: 43
8-5-2005 15:59
Enkele maanden geleden heb ik mij een set TSX-15 aangekocht. Spijtig genoeg, gisteren toen ik moest draaien op een feestje, heeft tot mijn verwondering 1 tweeter het begeven. Ik overschrijdt nooit de vermogenslimiet van een speaker, ik heb ze niet overbelast, maar veel meer mocht het toch niet meer zijn; de woofer ging al vrij hevig heen en weer in de kast maar maakte helemaal geen vervormde bas en bromde ook niet. En toen vielen plots de hoge tonen weg. Ik dacht eerst aan een probleem mijn mengpaneel en dacht aan een kapotte fuse of wat dan ook, en daarna mijn versterker maar ook daar klonk alles goed in een hoofdtelefoon. Raar genoeg bleek het uiteindelijk dus mijn tweeter te zijn waar niks meer uit kwam.
Zelfs zou er iets scheuren door te hoog volume is dat in eerste plaats toch de woofer? Tenzij de tweeter veruit ongeschikt is... In dat geval zou het de moeite zijn om in plaats van een HT30 er een HT100 in te steken? Dan ontploft het niet als ik het bijna het maximum dan uit die boks haal. Ook denk ik dat die TSX ver onder hun opgegeven vermogen spelen. Ik speelde met een hifi versterker van 240watt netverbruik en stond maar op 6 van de 10 blokjes ofzo... Is het niet mogelijk om daar een soort van zekering tussen te steken ofzo?
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
8-5-2005 16:02
je geeft aan te draaien op een Hi-fi versterker, deze hebben geen clip-limiters en/of indicatoren, het kan dus best zijn dat je versterker dus lekker aan het clippen was.
Tweeters hebben hier het meeste last van en zullen dus ook eerder het loodje leggen.

Zelfs ver onder de "vermogensgrens" kan een clippend signaal een luidspreker naar een andere wereld helpen.
Lost in Music
Dj-excaAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 1-2-2006
Berichten: 43
8-5-2005 16:05
inderdaad, maar dan zou ik dat toch moeten gehoord hebben? het geluid was normaal... en inderdaad de kans dat dat ding clipt is vrij groot. Uiteindelijk: 240 watt - 10watt gering stroomverbruik = 2*115 watt per kanaal op 6 ohm.... dat zouden ze toch moeten aankunnen.
Als een versterker clipt, op welke manieren kan je dit dan waarnemen naast de leds (die niet aanwezig zijn dus)
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
8-5-2005 16:14
houd eerst maar eens op met het afleiden van uitgangsvermogens aan de hand van het maximaal opgenomen vermogen uit het net. Een flinke Hi-fi versterker levert vaak niet veel meer dan 50 watt per kanaal aan 8 ohm. Om er achter te komen hoeveel jouw versterker levert zou je eens met google kunnen zoeken of je ergens op het net wat specs tegen komt, lukt dit niet dan zou je aan de hand van de eindtorren of ic nog eens een google kunnen ondernemen.

Als een versterker clipt hoef je dat niet altijd te horen, zeker als je niet weet waar je precies op moet letten. Ga er maar van uit dat je tweeter om zeep is geholpen door een clippend signaal.

mijn advies: Gooi die hifi versterker eruit en schaf je een leuke budgetamp aan (dap palladium ofzo) die kosten je de kop niet meer tegenwoordig, je hebt genoeg vermogen en je ziet wanneer de boel gaat clippen.
Lost in Music
Dj-excaAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 1-2-2006
Berichten: 43
8-5-2005 16:23
Oké dat voelt goed aan. 50 watt kan ik goed geloven. JB raad een versterker aan van 2*200 watt rms (ga die niet kopen want die clipt ook veel te snel) maar die woofer zat nu al zo te schudden of was dat ook door die clip? Ohja ik zou een versterker van stageline nemen heb die gisteren voor de zaal gebruikt heeft goed zijn werk gedaan
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
8-5-2005 16:29
Wat noem jij schudden? Het is normaal dat een conus op en neer beweegt (binnen bepaalde grenzen)
Heb je niet toevallig met de toonregeling de bas een beetje verder opgeschroefd? op die manier geef je je speaker meer vermogen dan je denkt, je conus zal dan grotere uitslagen maken en je clip is dan ook veel eerder bereikt.
Lost in Music
Dj-excaAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 1-2-2006
Berichten: 43
8-5-2005 17:18
geen ik heb geen EQ gebruikt. De bas was wel stevig moet ik zeggen (tussenkomst mengpaneel). De woofer bewoog duidelijk stevig op en neer op de bas (jbsystems logo op de conus bewoog toch 1 cm). Ik heb toen wel eens de bas volledig opengedraaid en toen kreeg ik bijna geen bas meer van de misvorming dus dat zal wel het maximum geweest zijn denk ik, maar dat was dan de potmeter op de versterker en dat is 5X zoveel bas ofzo dus dat spreekt voor zich dat dat niet de bedoeling is om te gebruiken
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-5-2005 17:26
Ach, je geeft eigenlijk aan dat je veel te hard gedraait hebt. De tweeter zal het als eerste begeven, hoe zwaar die ook is.

martin.
kvm entertainment
Dj-excaAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 1-2-2006
Berichten: 43
8-5-2005 17:43
Nee, ik heb dat maar voor enkele seconden geprobeert om te weten waar de grens lag. Dat was trouwens na dat de tweeter al de lucht was in gevlogen omdat ik natuurlijk de foutsoorzaak probeerde te achterhalen. Ben al aan het zoeken naar een nieuwe versterker
Tom. VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2004
Laatste: 16-6-2005
Berichten: 497
8-5-2005 17:49
zoek dan tegelijk ook eens naar nieuwe boxen misschien? wink ;)
19/08/2005: FORTIVITY : VERBRUGGEN VS REGNEZALS, GHOST, WOUT, SVEN LANVIN

Terug naar forum Reageer (zonder quote)