Forum > Newbie Forum

Radio Maken

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MartinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 5
19-4-2005 19:09
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het proberen met Internet radio. Alleen de qualitijd... beetje gebrekkige apparatuur hier.

Nu vroeg ik me af of er hier iemand is met verstand van Radio/Studio mengpanelen (moet bijna wel.) Wat is een goed mixertje en betaalbaar?
"No one knows how is life"
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
19-4-2005 19:19
Opzich zijn er, zeker voor internetradio, weinig bijzondere eisen aan een mixer voor radiotoepassingen (broadcast). Wat wél erg handig is, is een aparte (regelbare) uitgang voor je monitoren, omdat je anders kans hebt op rondzingen door je speakers, bij gebruik van een microfoon

Een leuk broadcast/productietafeltje is de D&R airmate. Die zit knap in elkaar en heeft een aantal zeer handige functies voor broadcast-toepassingen. Maargoed deze mixer kost alsnog zo'n 1800 euro.
Wat heeft een broadcast tafel voor speciale functies? Sowieso op alle kanalen faderstart en een automatische mute-functie voor de monitorspeakers (als de microfoon open gaat speakers uit). Ook de monitor-sectie is vaak uitgebreider zodat je kunt voorluisteren via de monitoren.

Een stuk betaalbaarder alternatief is bijvoorbeeld de Behringer DX-1000 of een JB-Systems MX-4 of 6. MX-4 is waarschijnlijk wat aan de krappe kant maar is wel een mixertje wat goed in elkaar zit.

Maar nogmaals de meeste mixers met pakweg 4 of meer kanalen zullen in de regel wel voldoen. Het is dus vooral wat je wilt, en wat je budget is. Als je budget het toelaat is de Airmate een goede keuze maar voor de gemiddelde internetradio (wat vaak toch een hobby is) zal hij wel wat aan de prijzige kant zijn.

Mijn ervaring ligt vooral op radio/studio-gebied (ben hier 'n beetje een vreemde eend in de bijt wat dat betreft wink ;)). Maargoed vraag maar raak, we zien wel hoever we komen...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
19-4-2005 19:55
Beat 6 zit voor zover ik weet wat knapper in elkaar als de dx-1000. Faders van de dx-1000 zijn niet zo heel geweldig maar opzich voldoende voor radio-werk. Overigens zie ik dat de dx-1000 inmiddels niet meer leverbaar is. Ik neem dus aan dat Behringer de productie heeft gestopt. Weet iemand (Dré???) er wellicht meer over?

Een microfoon-ingang te weinig is wel op te vangen met een kitje van de conrad van nog geen 10 euro
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
19-4-2005 20:05
De DX1000 wordt inderdaad niet meer gemaakt, sommige dealers hebben er nog enkele liggen maar dat zijn echt de laatste!
MartinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 5
19-4-2005 21:56
Ben ondertussen weer een stukje verder.

Op deze website, in dit topic wordt de Yamaha - MG 12/4 aanbevolen, iemand ervaring met deze mixer?
"No one knows how is life"
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
20-4-2005 10:04
Wat voor een internetverbinding heb je? Of stuur je het eerst van jouw pc naar een webserver en stream je het vanaf daar naar het publiek??
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
20-4-2005 12:27
De behringer 1602A (een wat ouder type) Maar voldoende kanaalen en opties een mooie platte mixer die veel kan en niet veel ruimte in neemt. De faders zijn van goede kwaliteit. Beter dan die van de DX1000. 4 mic kanalen. 4x stereo of 4 keer mono. deze mixer heeft een aparte monitor uitgang. en voor luisteren met deze mixer is ook geen probleem. ik denk zelf een ZEER betaalbare keuze voor internet uitzending. hier bij een plaatje die ik gevonden heb op internet.

https://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/mengpanelen/26381.jpg

Ps. deze mixer heb ik zelf een tijdje gehad.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
MartinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 5
20-4-2005 16:15

mr_jows schreef:

Wat voor een internetverbinding heb je? Of stuur je het eerst van jouw pc naar een webserver en stream je het vanaf daar naar het publiek??
ADSL Comfort
Downstream 3200 Kbit/s
Upstream 768 Kbit/s
2 computers, 1 om te mixer en 1 server.

Maar dat is niet het probleem, een webserver is zo geregeld.

Over de Behringer weet ik het niet precies, lees ook veel negatieve argumenten.
"No one knows how is life"
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
20-4-2005 16:25
Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (helaas, ik zou het ook wel willen). Een D&R Airmate is dan nog een absolute instapper op dit gebied (hoewel die technisch heel aardig in elkaar zit).
Probleem van Behringer is vooral dat de componenten (met name faders) niet echt duurzaam zijn. Daar komt bij dat, als het stuk gaat of versleten is, reparatie van de spullen niet meer lonend is gezien hun waarde (tenzij je het natuurlijk zelf kunt, die fadertjes uit Behringer apparaten kosten namelijk geen drol)
Maar als je netjes met je spulletjes omgaat dan kan ook een behringer doosje nog wel een paar jaar plezier geven.
Nogmaals, alle waar is naar z'n geld... (en Behringer kost doorgaans niet veel dus...)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-4-2005 20:47
DAP heeft een kopie gemaakt van de Dateq 7.3 (en op de beurs heette hij zelfs 7.3). Volgens mij gaat hij in het echt anders heten (zou ook een beetje link zijn natuurlijk; EN de indeling jatten EN de naamstelling).

Mixer is 7 kanaals, elk met triple input (dus line/line/mic en bij 3 kanalen line/phono/mic (net zoals bij de 7.3)).

Natuurlijk is hij kwalitatief lang niet gelijk aan de 7.3 (alleen een idioot zou zoiets verwachten) maar hij gaat dan ook een stuk minder kosten.

Mixer zal binnenkort aan de shop toegevoegd worden (heeft trouwens 100mm faders ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)