Forum > Licht

BOTEX DJ MINGLE

(38 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
SjonnieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 10-5-2005
Berichten: 21
27-2-2003 10:17
Ik zit er nu over te denken om een botex dj mingle
aan te schaffen. Ik heb momenteel 4X par 56 dat
worden er 8 tevens heb ik wat basic effectjes
moonflower etc. GEEN DMX dus......................

Wat voor een kabels heb je nodig om op de dj mingle
alles aan te sluiten. Want momenteel heb ik natuurlijk
alleen maar netstroom verlengkabels. Want aangezien ik
pas gestart ben heb ik nog nooit gewerkt met lichtsturing.
---------------------------------------------------------
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
27-2-2003 10:25
als je een mingle gaat kopen, heb je ook een dimmerpack nodig, om je par lampen te dimmen. dit omdat de par spots gewoon "domme" effecten zijn, ze hebben alleen maar 220 aansluiting.

zonder een dimmerpack kun je alleen maar de lampjes op de mingle laten knipperen.. wink ;)
Music is what feelings sound like...
StefanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 24-1-2005
Berichten: 46
27-2-2003 10:35
Het is behoorlijk simpel. (deze discussie is ondertussen meerdere keren geweest wink ;))

Heb zelf de DJ Mingle en ben er uitermate tevreden over

Voor de basic effectjes heb je al sowieso een switchpack nodig (tenzij betreffende effectjes DMX zijn) voor de Spotjes heb je dimmerpacks nodig.

Kabels: Je heb DMX kabels nodig. De DJ Mingle heeft 1 DMX output. Je laat je DMX-kabel naar eerste DMX-apparaat gaan, steekt hem daar in. Elk DMX apparaat heeft zowel een input als een output. Oftewel, vanaf je eerste DMX apparaat laat je weer een kabeltje lopen naar 2de DMX apparaat etc. etc. Je basic effecten en pars sluit je dus aan op dimmer/switchpacks. De dimmer/switchpacks worden aan de DJ Mingle aangesloten dmv. dus een DMX kabel. :)

Wel zal je je DMX apparaten in moeten stellen uiteraard op welke channel ze reageren. Voor nadere informatie daarover zal ik je moeten doorverwijzen naar de manuals van betreffende apparaten.

Ook heb je aan het einde van je "bus" (zo heet dus dat doorlussen van die kabels) een terminator nodig. Meer informatie hierover vind je hier: www.new-line.nl/default.asp?i=35

Ik hoop dat ik je hiermee voldoende geholpen heb.

edit: extra stukje onderaan bij kabels
De dag dat ik stop met LJ'en is de dag dat ik sterf. Oorspronkelijk geplaatst door Dre: Stuur me een postduif (heb ik ook wat te eten).
SjonnieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 10-5-2005
Berichten: 21
27-2-2003 14:48
Dus ik mag gerust een euro of 300 erbij rekenen voor de
benodigde extra spullen als kabels en switchpacks.....
---------------------------------------------------------
StefanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 24-1-2005
Berichten: 46
27-2-2003 14:58
opzich wel, het is ook niet voor niets een dure hobby ;)

Maar ik denk dat je het beste wel wat geld dus dan erbij.

Ik GOK +/- 450 euro extra. Maar vergeet niet, voor een DMX panel heb je al sowieso die switch/dimmerpacks nodig. Neem je normale panel heb je al sowieso veel en veel meer kabels nodig. (voor elke lamp moet er dan een kabel vanaf je controller naar lamp toe gaan.)

Uiteraard blijft het je eigen keuze happy :) Maar mocht je in nabije toekomst een DMX lampje willen en dan daarvoor uiteindelijk alleen voor die lamp een andere controller, nieuwe kabels en switchpack kopen, dan ben je eigenlijk toch een hoop geld voor niets kwijt.
De dag dat ik stop met LJ'en is de dag dat ik sterf. Oorspronkelijk geplaatst door Dre: Stuur me een postduif (heb ik ook wat te eten).
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
27-2-2003 16:10
Hey,

ik ben zelf niet zo thuis en dmx enzo, maar ik begin het te snappen ! het enige wat mijn nog steeds niet duidelijk is, is die terminator ... is dat een apparaatje of een kabel ? hoe is die aan te sluiten ? is die te koop ? en waar moet die naartoe als je hem hebt aan gesloten ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-2-2003 16:18
Een terminator is niet meer dan een 110 Ohm weerstandje in een XLR plug, gesoldeerd tussen Pin-2 en Pin-3. Op die manier wordt de "bus" correct afgesloten. Doe je het niet dan lijkt het net alsof er aan het einde van de "bus" een spiegel staat (en worden alle apparaten gek van alle spiegelbeelden die ze ontvangen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StefanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 24-1-2005
Berichten: 46
27-2-2003 16:19
Beste Max, onderaan aan die link die ik had geplaatst zie je als het goed is daar dus wat extra informatie.

Het is een afsluitweerstandje van 110 Ohm (volgens specs. 120 Ohm) Deze heb ik gehoord dat je die zelf moet maken (ik heb hem laten maken.) Deze sluit je aan op de output van laatste DMX apparaat.

Meer dan dit kan ik je betreffende de termination vrees ik niet helpen :(

Edit: Dré was me dus voor, bedankt happy :)
De dag dat ik stop met LJ'en is de dag dat ik sterf. Oorspronkelijk geplaatst door Dre: Stuur me een postduif (heb ik ook wat te eten).
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
27-2-2003 16:19

Dré schreef:

Een terminator is niet meer dan een 110 Ohm weerstandje in een XLR plug
.....
Bedankt,

het is dus veel simpeler als het lijkt !
SjonnieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 10-5-2005
Berichten: 21
27-2-2003 16:57

StefanB schreef:

opzich wel, het is ook niet voor niets een dure hobby ;)

Maar ik denk dat je het beste wel wat geld dus dan erbij.

Ik GOK +/- 450 euro extra. Maar vergeet niet, voor een DMX panel heb je al sowieso die switch/dimmerpacks nodig. Neem je normale panel heb je al sowieso veel en veel meer kabels nodig. (voor elke lamp moet er dan een kabel vanaf je controller naar lamp toe gaan.)

Uiteraard blijft het je eigen keuze happy :) Maar mocht je in nabije toekomst een DMX lampje willen en dan daarvoor uiteindelijk alleen voor die lamp een andere controller, nieuwe kabels en switchpack kopen, dan ben je eigenlijk toch een hoop geld voor niets kwijt.
Ik volg je even niet, dus als ik ooit een ander paneel koop moeten er andere
switchpacks komen of wat.....????? Kan een losse dmx lampt niet doorgelust worden.????
---------------------------------------------------------

Terug naar forum Reageer (zonder quote)